• Anonym (Leden och fattig)

Hjälp! Varför så orättvist?!

Separerade 2017. Han vägrar betala nåt för dottern. Alla hennes kostnader står jag för. Med allt menar jag rubbet och stubbet!

Hon står skriven hos mig och vi har ett "växelvist" boende som funkar sådär. Inga avtal finns.

Eftersom vi har delad vårdnad (varit gifta) så får han halva barnbidraget (som givetvis går till hans bimbo tjej och hennes barn).

Jag är helt ensam i denna ekonmin. Kan inte sätta dit honom på nåt sätt! Kommunen kan inte ens dela förskoleavgiften!

Vad kan jag göra?? Snart måste jag säga upp förskoleplatsen av ren panik! :(

Jag kan tydligen inte ens få underhåll då Försäkringskassan menar att vi har ju typ delad boende,,, vad fan !! Detta är verkligen toppen för mitt ex där han får alla rättigheter men inte behöver stä för några skyldigheter!

Alla ni smarta! Vad göra?? :(

• Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-12-28 18:37:36 följande:

Om det är så att förskolepersonal "bevittnat något otillbörligt beteende" ligger det mycket nära tillhands att detta faller under ansvar att göra orosanmälan snarare än att bli vittne i en rättstvist.

Jag håller med och jag kommenterade att de borde gjort det tidigare i tråden. Men när nu inte detta blivit gjort då får man väl kalla dem som vitten i rätten istället.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Suck) skrev 2018-12-28 18:45:13 följande:
    Om det är så, är det märkligt för en psykolog som endast träffat mamman kan bara återupprepa hennes version. Det blir bara en avancerad version av hörsägen. Det är en annan sak om barnet själv varit hos en psykolog och psykologen gjort en bedömning av barnets mående och behov då kan man prata om ett expertvittne. Eller om psykologen fått observera båda föräldarna i sin föräldraroll vilket sker vid vissa utredningar.

Är psykolog och har arbetat med barn under min tidiga karriär så är inte obekant med dessa fenomen.
    Med en bra jurist så blir det inte en upprepning utan det blir en värdering av trovärdighet och då kan de andra pusselbitarna falla på plats, men det måste vara en jurist som brinner för att göra rätt och hitta vägar som inte är helt uppenbara vid första anblick.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Suck) skrev 2018-12-28 18:47:19 följande:
    Jag håller med och jag kommenterade att de borde gjort det tidigare i tråden. Men när nu inte detta blivit gjort då får man väl kalla dem som vitten i rätten istället.
    Det finns en risk med det i och med att de inte gjort något tidigare så kommer motpartsombud med största sannolikhet använda sig av det för att vända på allt.
  • Anonym (På inkomst)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-28 17:49:58 följande:
    Jag arbetar heltid men tar tjänstledigt/semester de dagar jag går i skolan. Vet inte varför man måste betala så mycket i avgift till förskolan ! :( Och att inte går att dela den i min kommun! Vansinne 2018! Har de inte hört talas om delad vårdnad.. De antar väl att alla föräldrar tar sitt ansvar.
    Okej, jag fick uppfattningen av att du jobbade lite grann bara vid sidan av men då är jag med. En vän till mig hade missat totalt att avgiften var räknat på inkomsten och betalade maxtaxan med sitt CSN. Nog inte så många som missar det men man vet ju aldrig. 
  • Anonym (På inkomst)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-12-28 17:22:52 följande:
    Nedan gäller i Stockholm, men det är troligtvis ganska lika på andra ställen
    Avgiftens storlek
    Avgiften för förskola och pedagogisk omsorg beräknas på

- den sammanlagda månadsinkomsten i det hushåll där ditt barn är folkbokfört
    - antalet barn som är folkbokförda i samma hushåll
    - den tid ditt barn är på förskolan (vistelsetid).
    Avgiften beräknas i procent på månadsinkomsten före skatt.
    Maxtaxa
    Det finns ett högsta belopp för hur stor avgift du betalar, maxtaxa. Du betalar maxtaxa om hushållets sammanlagda inkomst är 46 080 kronor/månad eller mer. Den högsta avgiften för ett barn är 1 382 kronor/månad.
    Heltidsavgift
    Heltidsavgift gäller för barn som är mellan ett och två år och som går mer än 30 timmar i veckan i förskola eller pedagogisk omsorg. I augusti det år barnet fyller tre år ändras beloppet till deltidsavgift, oavsett antal timmar.

- Barn 1 (yngsta barnet): 3 % av inkomsten, högst 1 382 kronor/månad
    - Barn 2: 2 % av inkomsten, högst 922 kronor/månad
    - Barn 3: 1 % av inkomsten, högst 461 kronor/månad
    - Barn 4 och följande: ingen avgift
    Deltidsavgift
    Deltidsavgift gäller för barn som är mellan ett och två år och som går högst 30 timmar i veckan i förskola eller pedagogisk omsorg. I augusti det år barnet fyller tre år gäller deltidsavgift, oavsett antal timmar.

- Barn 1 (yngsta barnet): 2 % av inkomsten, högst 922 kronor/månad
    - Barn 2: 1 % av inkomsten, högst 461 kronor/månad
    - Barn 3: 1 % av inkomsten, högst 461 kronor/månad
    - Barn 4 och följande: ingen avgift
    Allmän förskola är avgiftsfri
    Barn som är tre till fem år får under skolterminerna gå i förskola eller pedagogisk gratis 15 timmar i veckan. Det gäller från och med augusti det år barnet fyller tre år. Går barnet fler än 15 timmar gäller deltidsavgift.
    Vet inte riktigt vad du ville med ditt svar på mitt inlägg men ska man vara petig gäller samma regler angående maxtaxan i hela landet om inte enbart på vissa ställen. Att jag formulerade mig som jag gjorde var mest för att vara lite finkänslig mot TS i fall att hon missat detaljen om att avgiften beräknades på inkomst och att CSN inte räknas som inkomst.  TS har nu svarat att hon arbetar heltid utöver studierna så då är det inte så konstigt att hon har en hög avgift.
  • Anonym (Leden och fattig)

Man känner sig så ensam i detta. Har många som berättat för mig att de fått ensam vårdnad men de tillägger direkt att pappan/mamman varit direkt olämplig (handlar om missbruk, en pappa som försvann i nåt år och sen återuppstod, nån som åkt in och ut ur fängelse mm.) Såna fall är mycket "lättare". Önskar att mitt ex langade eller nåt.... nä men ni förstår min frustration. Det är mycket svårare att sätta dit en helylle, kostymkille. Dessutom gör han precis det som plågar mig men utåt gör han inte nåt uppenbart fel. Det krävs verkligen att man granskar det noga för att förstå hans psykopatiska drag.

Måste också berätta vad som gör mig skeptisk till allt! Han är en av de charmigaste människorna ni nånsin har mött. Han skulle kunna sälja timmer till en skogsägare. Folk som mött honom har börjat fnissa blygt och smälter i hans närvaro. Har kompisar som vet allt han gjort men som i ögonblicket i hans närvaro blivit fascinerade av hans snälla ögon och mjuka sätt. "Men han verkar så snäll" säger de. Sjukt !! Den egenskapen hade jag velat ha!

• Anonym (Pappa)
    Anonym (På inkomst) skrev 2018-12-28 19:34:22 följande:
    Vet inte riktigt vad du ville med ditt svar på mitt inlägg men ska man vara petig gäller samma regler angående maxtaxan i hela landet om inte enbart på vissa ställen. Att jag formulerade mig som jag gjorde var mest för att vara lite finkänslig mot TS i fall att hon missat detaljen om att avgiften beräknades på inkomst och att CSN inte räknas som inkomst.  TS har nu svarat att hon arbetar heltid utöver studierna så då är det inte så konstigt att hon har en hög avgift.
    Bra då har vi klargjort det, jag var inte 100% säker på om kommunen hade självbestämmande över avgifterna i förskolan eller ej.

Kommunen kan däremot bestämma om man vill dela den mellan föräldrar eller enbart kräva den ena.

Nu kan vem som helst se hur kostnaden beräknas
  • Anonym (fy fasan ja)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-28 19:41:48 följande:

Man känner sig så ensam i detta. Har många som berättat för mig att de fått ensam vårdnad men de tillägger direkt att pappan/mamman varit direkt olämplig (handlar om missbruk, en pappa som försvann i nåt år och sen återuppstod, nån som åkt in och ut ur fängelse mm.) Såna fall är mycket "lättare". Önskar att mitt ex langade eller nåt.... nä men ni förstår min frustration. Det är mycket svårare att sätta dit en helylle, kostymkille. Dessutom gör han precis det som plågar mig men utåt gör han inte nåt uppenbart fel. Det krävs verkligen att man granskar det noga för att förstå hans psykopatiska drag.

Måste också berätta vad som gör mig skeptisk till allt! Han är en av de charmigaste människorna ni nånsin har mött. Han skulle kunna sälja timmer till en skogsägare. Folk som mött honom har börjat fnissa blygt och smälter i hans närvaro. Har kompisar som vet allt han gjort men som i ögonblicket i hans närvaro blivit fascinerade av hans snälla ögon och mjuka sätt. "Men han verkar så snäll" säger de. Sjukt !! Den egenskapen hade jag velat ha!

Jag förstår. Inte lätt att vara objektiv i speciellt dessa lägen.

Det som hjälpte mig att få ett mer objektiv synsätt och det var genom min nuvarande sambos ögon. Han fick läsa de sms:n exet skickade. Han såg direkt vad jag inte skulle "nappa vidare på" att skriva om (det som var känslomässigt laddat). För då hade det blivit ett onödigt energidränerande gräl. Efter ett tag fattade jag själv. Mina sms tillbaka började sakta men säkert bli mer objektiva istället för att svara på en massa påhopp.

Men att få stöd av någon utifrån är nog det bästa stödet man kan få. Har du en riktigt förtrolig vän? Be hen läsa de sms och mail han skickar och be hen säga sin sak på ett objektivt sätt. Hen är ju inte känslomässigt involverad och då kan det vara mycket lättare för dig att distansera dig till hans omänskliga sätt.
  • Anonym (fy fasan ja)

dessutom få honom att känna sig dum

• Anonym (Pappa)
    Anonym (fy fasan ja) skrev 2018-12-28 20:13:47 följande:
    Jag förstår. Inte lätt att vara objektiv i speciellt dessa lägen.

Det som hjälpte mig att få ett mer objektiv synsätt och det var genom min nuvarande sambos ögon. Han fick läsa de sms:n exet skickade. Han såg direkt vad jag inte skulle "nappa vidare på" att skriva om (det som var känslomässigt laddat). För då hade det blivit ett onödigt energidränerande gräl. Efter ett tag fattade jag själv. Mina sms tillbaka började sakta men säkert bli mer objektiva istället för att svara på en massa påhopp.

Men att få stöd av någon utifrån är nog det bästa stödet man kan få. Har du en riktigt förtrolig vän? Be hen läsa de sms och mail han skickar och be hen säga sin sak på ett objektivt sätt. Hen är ju inte känslomässigt involverad och då kan det vara mycket lättare för dig att distansera dig till hans omänskliga sätt.
    Bra tänkt
Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!