Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-28 19:41:48 följande:
Man känner sig så ensam i detta. Har många som berättat för mig att de fått ensam vårdnad men de tillägger direkt att pappan/mamman varit direkt olämplig (handlar om missbruk, en pappa som försvann i nåt år och sen återuppstod, nån som åkt in och ut ur fängelse mm.) Såna fall är mycket "lättare". Önskar att mitt ex langade eller nåt.... nä men ni förstår min frustration. Det är mycket svårare att sätta dit en helylle, kostymkille. Dessutom gör han precis det som plågar mig men utåt gör han inte nåt uppenbart fel. Det krävs verkligen att man granskar det noga för att förstå hans psykopatiska drag.
Måste också berätta vad som gör mig skeptisk till allt! Han är en av de charmigaste människorna ni nånsin har mött. Han skulle kunna sälja timmer till en skogsägare. Folk som mött honom har börjat fnissa blygt och smälter i hans närvaro. Har kompisar som vet allt han gjort men som i ögonblicket i hans närvaro blivit fascinerade av hans snälla ögon och mjuka sätt. "Men han verkar så snäll" säger de. Sjukt !! Den egenskapen hade jag velat ha!
Jag förstår. Inte lätt att vara objektiv i speciellt dessa lägen.
Det som hjälpte mig att få ett mer objektiv synsätt och det var genom min nuvarande sambos ögon. Han fick läsa de sms:n exet skickade. Han såg direkt vad jag
inte skulle "nappa vidare på" att skriva om (det som var känslomässigt laddat). För då hade det blivit ett onödigt energidränerande gräl. Efter ett tag fattade jag själv. Mina sms tillbaka började sakta men säkert bli mer objektiva istället för att svara på en massa påhopp.
Men att få stöd av någon utifrån är nog det bästa stödet man kan få. Har du en riktigt förtrolig vän? Be hen läsa de sms och mail han skickar och be hen säga sin sak på ett objektivt sätt. Hen är ju inte känslomässigt involverad och då kan det vara mycket lättare för dig att distansera dig till hans omänskliga sätt.