• Anonym (Leden och fattig)

Hjälp! Varför så orättvist?!

Separerade 2017. Han vägrar betala nåt för dottern. Alla hennes kostnader står jag för. Med allt menar jag rubbet och stubbet!

Hon står skriven hos mig och vi har ett "växelvist" boende som funkar sådär. Inga avtal finns.

Eftersom vi har delad vårdnad (varit gifta) så får han halva barnbidraget (som givetvis går till hans bimbo tjej och hennes barn).

Jag är helt ensam i denna ekonmin. Kan inte sätta dit honom på nåt sätt! Kommunen kan inte ens dela förskoleavgiften!

Vad kan jag göra?? Snart måste jag säga upp förskoleplatsen av ren panik! :(

Jag kan tydligen inte ens få underhåll då Försäkringskassan menar att vi har ju typ delad boende,,, vad fan !! Detta är verkligen toppen för mitt ex där han får alla rättigheter men inte behöver stä för några skyldigheter!

Alla ni smarta! Vad göra?? :(

• Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!

Hur jag än vrider och vänder på det hela så finns det inga lösningar. Detta vet HAN såklart om. Han vet att systemet inte kan hjälpa mig då han har en viss makt genom att ha delad vårdnad.

En annan fråga för att göra det ännu mer komplicerat:

Vi har inget avtal om umgänge. OM jag håller flickan hos mig, låt säga mycket mer än hälften. Sådär snyggt "jag gör inget fel men ändå ful fisk" (så som han är!!) och sedan efter låt säga tre månader kontaktar försäkringskassan om barnbidraget. Då BORDE jag i alla fall få hela bidrager - om inte de pissråttorna ska LITA på hans dementeringar, men de kan de inte då jag kommer fotografera/dokumentera på annat vis.

Går han i taket för att jag haffat flickan fler dagar än honom så kommer han ju vända sig till tingsrätten... för att avtala om umgänge/vårdnad? Då kan jag samtidigt vilja avtala om kostnader? Och självklart också vårdnaden då inget annat heller funkar utöver kostnader.

Vad anser ni? Om inte lagen är på ens sida... HUR gör jag "internt" med exet för att få rättvisa?

• Tow2Mater

Risken finns ju att han hämnas genom att bara hålla barnet ifrån dig så du får ta det till tingsrätten iallafall for att få träffa ditt barn. Tycker nog det är där ni ska borja och få det avtalat om hur umgänge och vårdnad ska se ut, inkl kostnader. Inte reta upp honom mera innan det är fastställt.

Tow2Mater skrev 2018-12-28 02:23:33 följande:

Risken finns ju att han hämnas genom att bara hålla barnet ifrån dig så du får ta det till tingsrätten iallafall for att få träffa ditt barn. Tycker nog det är där ni ska borja och få det avtalat om hur umgänge och vårdnad ska se ut, inkl kostnader. Inte reta upp honom mera innan det är fastställt.

Han är inte intresserad av barnet. Han vill bara ha alla förmåner. Han tar säkert flickan ett visst antal dagar i månaden för att hålla sig under radarn. Det vill säga, kunna få barnbidrag men slippa betala underhåll. Perfekt. Han är en ål. Eller slipad.....
  • Anonym (K)

Men TS, hur kan ni ha så förbannat lite pengar?

• Brumma
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-28 01:50:22 följande:

Hur jag än vrider och vänder på det hela så finns det inga lösningar. Detta vet HAN såklart om. Han vet att systemet inte kan hjälpa mig då han har en viss makt genom att ha delad vårdnad.

En annan fråga för att göra det ännu mer komplicerat:

Vi har inget avtal om umgänge. OM jag håller flickan hos mig, låt säga mycket mer än hälften. Sådär snyggt "jag gör inget fel men ändå ful fisk" (så som han är!!) och sedan efter låt säga tre månader kontaktar försäkringskassan om barnbidraget. Då BORDE jag i alla fall få hela bidrager - om inte de pissråttorna ska LITA på hans dementeringar, men de kan de inte då jag kommer fotografera/dokumentera på annat vis.

Går han i taket för att jag haffat flickan fler dagar än honom så kommer han ju vända sig till tingsrätten... för att avtala om umgänge/vårdnad? Då kan jag samtidigt vilja avtala om kostnader? Och självklart också vårdnaden då inget annat heller funkar utöver kostnader.

Vad anser ni? Om inte lagen är på ens sida... HUR gör jag "internt" med exet för att få rättvisa?

Avtal måste ju inte vara en exakt överenskommelse på papper utan "Hur det varit" räknas som en överenskommelse. Dvs har ni ex antal dagar var normalt per månad kan du inte på eget håll bara ändra utan att det räknas som att du bryter er överenskommelse.

Folk blir av med vårdnaden genom att undanhålla umgänge så OM han vill sätta dit dig är det ett bra sätt att servera honom vårdnaden på silverfat genom att göra som du beskriver.

Men du skriver snitt 10-12 dagar.. räkna ut det snittet lite mer noggrant.. Är det 12 dagar räknas det som växelvis, under det inte växelvis..
  • Anonym (Esmee)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-28 02:33:52 följande:

Han är inte intresserad av barnet. Han vill bara ha alla förmåner. Han tar säkert flickan ett visst antal dagar i månaden för att hålla sig under radarn. Det vill säga, kunna få barnbidrag men slippa betala underhåll. Perfekt. Han är en ål. Eller slipad.....

Hur kommer ni överens om när barnet skall vara hos honom om han vägrar kommunicera med dig? Har ni ett schema ni går efter då?
  • Anonym (Hmm)

Finns väl inget som säger att fakturan från dagis måste gå till dig? Ring och ändra det. Eftersom ni har delad vårdnad så kan dom ju lika bra sätta den i hans namn? Eller?

Om det inte fungerar, säg upp dagis platsen. Om du kan ordna barnomsorg dom dagarna du har barnet, och inte har ett behov av dagis, säg upp platsen. Sedan år u han då ordna sin omsorg på det vis han vill. Dvs han får söka en ny dagisplats OCH betala för den. Sedan kan du utnyttja den på samma sätt han nu utnyttjar det du betalar.
    Och låt honom anmäla saken till soc. Vad ska dom säga? Du berättar som det är, du har inget behov av omsorgen, han vägrar betala den. Så du betalade för att han ska ha barnomsorg, vilket du tyckte var fel pga av din rean ansträngda ekonomi.

Och jag kan förstå att det är svårt att lämna barnet utan utekläder. Men om du skickar med blusar, jeans, strumpor mm till honom när det är hans vecka, så sluta med det.

Och som någon skrev, dokumentera allt! Att bevisa att barnet bor hos dig mer än 18 dagar per månad så är ju inte så svårt. Och om FK avvisar utbetalning pga pappans ord, då måste du ju ringa dit och berätta hur det ligger till. Och kanske även bevisa att det är så. Du kan ju inte bara släppa saken pga av det dimper ner ett avvisande brev från dem, som är baserat på pappans ord. 

Och man kan söka ensam vårdnad pga samarbetsproblem. Och hans svar på allt du skriver/frågar verkar ju vara "dra åt helvete". DET ÄR SAMARBETSPROBLEM.
    Kontakta familjerätten, och säg att du vill ha umgänge och kostnader på ett avtal. Om han inte dyker upp så gör han inte det. Nästa steg är då att få umgänge och underhåll fastställt via tingsrätten. Din hemförsäkring borde kunna täcka åtminstone en stor del av dessa kostnader. Du bör ta saken vidare, söka ensam vårdnad. Går u inte att samarbeta med någon som inte är kontaktbar eller svarar dra åt helvete på allt.

Jag har stått där du står. Och det går att få det löst. Men man måste ligga på själv, och inte vara rädd för hans hotelser. Börja ta reda på ur saker ligger till, och dina rättigheter. Jag har idag ensam vårdnad, underhåll och bb. Och han har umgänge. Han är ingen missbrukare, och precis som ditt ex högutbildad, bra på att tala för sig och det ser suveränt ut på ytan. Dock så kunde han inte samarbeta.

• Anonym (xxx)

Hos en sådan person som ditt ex verkar vara kommer poletten aldrig trilla ner, han kommer med största sannolikhet att fortsätta jävlas.

Det fullkomligt suger energi att försöka få rätt, eftersom det inte kommer hända om du fortsätter på samma sätt.

Systemet är galet, det bygger verkligen på att föräldrar kan samarbeta och förväntas komma överens - när man inte gör det återstår bara först familjerätten och sen att stämma tyvärr.

Så antingen lägger du ner helt, accepterar att du betalar mer och tar större ansvar, men fortsätter att skicka mejl/sms med info om att du betalat försäkring, barnomsorg mm. Det är svårt men vinsten med detta är, om du kan släppa det, att du får mer energi och det är säkert även positivt för ert barn.

Bestämmer du dig däremot för att göra något åt saken förbereder du dig noga. Kontakta advokat (du har troligen rättsskydd i din hemförsäkring, kolla det), skriv dagbok varje dag, dokumentera när du informerat honom om utgifter du haft, hur han svarar på dina frågor om barnet - ja allt! Jag skulle också överväga att informera skolan om läget samt rådgöra med kvinnojour hur man hanterar den här typen av män.

Det finns som sagt att prejudikat som säger att om en person tjänar mer ska denne betala mer även om barnen bor Vv. Du kan få namnet på den advokat som drev detta till HD, hon är väldigt duktig och trevlig.

Nu känner jag uppenbarligen inte ditt ex, men det låter som om han har psykopatiska drag, och en sådan person ska man hålla sig så långt bort som möjligt ifrån, därför kanske du ska överväga alternativ 1 om du kan ekonomiskt.

Mitt ex har också dessa drag, men jag valde ändå att stämma honom eftersom hans beteende går ut för mkt över barnen. Hade det ?bara? gällt ekonomi skulle jag ha struntat i det och haft så lite kontakt som det bara vore möjligt.

• Anonym (Blomman)

Jag lider med dig som har barn med en sådan hemsk person. Du har fått en del tips och ingen av dem verkar tyvärr fungera.

Jag tror att du nu behöver ändra fokus. Vad kan du göra åt din ekonomi? Bostadsbidrag? Billigare boende?

Om du har bil, behövs den just nu? Kommer utbildningen medföra en högre inkomst? Hur lång studietid har du kvar? Kan du låna pengar under studietiden?

Kommer kanske inte bli så populär nu, men du måste säkra din och ditt barns framtid själv, det kan ingen annan göra åt dig. <3

• Brumma
    Anonym (Hmm) skrev 2018-12-28 08:48:36 följande:

Finns väl inget som säger att fakturan från dagis måste gå till dig? Ring och ändra det. Eftersom ni har delad vårdnad så kan dom ju lika bra sätta den i hans namn? Eller?

Om det inte fungerar, säg upp dagis platsen. Om du kan ordna barnomsorg dom dagarna du har barnet, och inte har ett behov av dagis, säg upp platsen. Sedan år u han då ordna sin omsorg på det vis han vill. Dvs han får söka en ny dagisplats OCH betala för den. Sedan kan du utnyttja den på samma sätt han nu utnyttjar det du betalar.

Och låt honom anmäla saken till soc. Vad ska dom säga? Du berättar som det är, du har inget behov av omsorgen, han vägrar betala den. Så du betalade för att han ska ha barnomsorg, vilket du tyckte var fel pga av din rean ansträngda ekonomi.

Och jag kan förstå att det är svårt att lämna barnet utan utekläder. Men om du skickar med blusar, jeans, strumpor mm till honom när det är hans vecka, så sluta med det.

Och som någon skrev, dokumentera allt! Att bevisa att barnet bor hos dig mer än 18 dagar per månad så är ju inte så svårt. Och om FK avvisar utbetalning pga pappans ord, då måste du ju ringa dit och berätta hur det ligger till. Och kanske även bevisa att det är så. Du kan ju inte bara släppa saken pga av det dimper ner ett avvisande brev från dem, som är baserat på pappans ord. 

Och man kan söka ensam vårdnad pga samarbetsproblem. Och hans svar på allt du skriver/frågar verkar ju vara "dra åt helvete". DET ÄR SAMARBETSPROBLEM.

Kontakta familjerätten, och säg att du vill ha umgänge och kostnader på ett avtal. Om han inte dyker upp så gör han inte det. Nästa steg är då att få umgänge och underhåll fastställt via tingsrätten. Din hemförsäkring borde kunna täcka åtminstone en stor del av dessa kostnader. Du bör ta saken vidare, söka ensam vårdnad. Går u inte att samarbeta med någon som inte är kontaktbar eller svarar dra åt helvete på allt.

Jag har stått där du står. Och det går att få det löst. Men man måste ligga på själv, och inte vara rädd för hans hotelser. Börja ta reda på ur saker ligger till, och dina rättigheter. Jag har idag ensam vårdnad, underhåll och bb. Och han har umgänge. Han är ingen missbrukare, och precis som ditt ex högutbildad, bra på att tala för sig och det ser suveränt ut på ytan. Dock så kunde han inte samarbeta.

De kommuner som inte skickar separat räkning skickar till adressen där barnet är folkbokförd. Om räkningen skall stå i pappans namn och komma till hans adress behöver barnet folkbokförd hos honom.

TS - är barnet över tre? Då hade jag bara använt de timmar som är gratis för barn över tre.

Soc lägger sig INTE i att barnet har annan barnomsorg än förskola. Förskola är en rättighet vi svenskar har, en fantastisk möjlighet för föräldrar som inte har möjlighet att läsa det på annat sätt. Det är INTE en skyldighet/krav att ha barnet på förskola...
Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!