• Anonym (Leden och fattig)

Hjälp! Varför så orättvist?!

Separerade 2017. Han vägrar betala nåt för dottern. Alla hennes kostnader står jag för. Med allt menar jag rubbet och stubbet!

Hon står skriven hos mig och vi har ett "växelvist" boende som funkar sådär. Inga avtal finns.

Eftersom vi har delad vårdnad (varit gifta) så får han halva barnbidraget (som givetvis går till hans bimbo tjej och hennes barn).

Jag är helt ensam i denna ekonmin. Kan inte sätta dit honom på nåt sätt! Kommunen kan inte ens dela förskoleavgiften!

Vad kan jag göra?? Snart måste jag säga upp förskoleplatsen av ren panik! :(

Jag kan tydligen inte ens få underhåll då Försäkringskassan menar att vi har ju typ delad boende,,, vad fan !! Detta är verkligen toppen för mitt ex där han får alla rättigheter men inte behöver stä för några skyldigheter!

Alla ni smarta! Vad göra?? :(

• Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-27 20:56:29 följande:
    Eftersom pengarna uppenbarligen inte läggs på hans flicka så antar jag helt enkelt att pengarna går till hans sambo och hennes tonårsbarn (de kostar väl mer..) Han knarkar inte och har bra inkomst!!

Nej, han vägrar familjerätten. Han är hatiskt sen han träffade sin tjej och vi pratar inte. Han blockerar mig på mobilen. Mejlar jag hobom så svarar han: dra åt helvete.

Så jag hoppas ni förstår min knipa. Det gör mig ledsen att jag dras med allt.
    Då är det egentligen så att det är advokatdags tycker jag. När man tar hjälp av jurist handlar det om samarbetet, och eftersom ni inte direkt kan samarbeta så skulle det vara något för en jurist att jobba med, det är en av de viktigaste frågorna i vårdnadstvister. Du kan googla lite och läsa om du vill. 
  • Anonym (Kgkgzkgzkh)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-27 20:51:29 följande:

Alla säger som du gör men snälla tänk efter, RENT praktiskt. Om jag köper vinterkängor till förskolan. Vad ska jag göra när hon är hos sin pappa? Ta med dessa hem? Låta flickan frysa på förskolan? Soc anmälningar osv.... förskolan blir inte glada, de kommer pratas och tittas snett. Pappan pissar på allt. Han bryr sig inte ett dugg. Dessutom, vad göra med jackan och skorna hon gått med hemifrån till förskolan? Lämna henne utan ytterkläder där?

Alltså ni som har barn på förskolan förstår ju att man inte kan lämsa korgen/hennes plats och säga hejdå och gå från förskolan. Ska jag lämna henne utan nåt de dagar pappan ska hämta? Och vad lär han sig då? Ingenting. Han kommer bara säga till förskolan: såg ni vad mamman gjorde? Tog med sig allt och lämnade flickan utan nåt på hyllan osv. Han är ett svin. Stort svin!

Nej, den kommunen jag bor delar INTE fakturan.

Jag har ju givetvis pratat med dom!

Men om du gör så och pappan Soc-anmäls blir det kanske en väckarklocka. Berätta för förskolan vad som pågår, så har de kanske större förståelse.
  • Anonym (Kgkgzkgzkh)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-27 20:51:29 följande:

Alla säger som du gör men snälla tänk efter, RENT praktiskt. Om jag köper vinterkängor till förskolan. Vad ska jag göra när hon är hos sin pappa? Ta med dessa hem? Låta flickan frysa på förskolan? Soc anmälningar osv.... förskolan blir inte glada, de kommer pratas och tittas snett. Pappan pissar på allt. Han bryr sig inte ett dugg. Dessutom, vad göra med jackan och skorna hon gått med hemifrån till förskolan? Lämna henne utan ytterkläder där?

Alltså ni som har barn på förskolan förstår ju att man inte kan lämsa korgen/hennes plats och säga hejdå och gå från förskolan. Ska jag lämna henne utan nåt de dagar pappan ska hämta? Och vad lär han sig då? Ingenting. Han kommer bara säga till förskolan: såg ni vad mamman gjorde? Tog med sig allt och lämnade flickan utan nåt på hyllan osv. Han är ett svin. Stort svin!

Nej, den kommunen jag bor delar INTE fakturan.

Jag har ju givetvis pratat med dom!

Men om du gör så och pappan Soc-anmäls blir det kanske en väckarklocka. Berätta för förskolan vad som pågår, så har de kanske större förståelse.
  • Fiakakan

Jag befinner mig i samma situation, men jag har dottern ca 60%. Visserligen delas dagisavgiften och numera får jag även barnbidraget. Vi var överens om att jag får bb för att jag har dottern lite mer, och då betalar jag även extra uppsättning ytterkläder/skor bara för dagis, alla ombyten där och barnförsäkring.

Pappan köper inget alls, hon har inga kläder hos honom. Inte ens julklappar eller födelsedagspresenter fick hon förra året. Testade en gång att inte skicka med kläder. Då fick hon gå till dagis med pyjamas. Det var hjärtskärande att hämta henne. Hos familjerätten säger han att han ska köpa kläder, men det var för flera månader sedan. Jag hade önskat att personalen på förskolan hade gjort en orosanmälan. Min plan nu är att stämma honom på vårdnaden och underhåll.

• Zinken

Förlåt för den kanske dumma frågan men har du pratat med pappan, typ sagt "nu behöver x ny jacka, jag köpte skor sist så kan du fixa jackan nu?" Har han sagt att han inte tänker betala ytterkläder åt sitt barn? Eller är det något du gissar för att han inte gör det av sig självt?Om han har vägrat så kan du använda det emot honom för att få större del av barnbidraget om du vänder dig till familjerätten, där kan ni också få hjälp att prata med varandra (tex om ekonomin och umgänge) om du redan försökt själv utan framgång.

• Zinken
    Zinken skrev 2018-12-27 21:05:49 följande:

Förlåt för den kanske dumma frågan men har du pratat med pappan, typ sagt "nu behöver x ny jacka, jag köpte skor sist så kan du fixa jackan nu?" Har han sagt att han inte tänker betala ytterkläder åt sitt barn? Eller är det något du gissar för att han inte gör det av sig självt?Om han har vägrat så kan du använda det emot honom för att få större del av barnbidraget om du vänder dig till familjerätten, där kan ni också få hjälp att prata med varandra (tex om ekonomin och umgänge) om du redan försökt själv utan framgång.

Oj kom upp en del svar sen jag började skriva så min fråga kanske inte var så relevant längre.

Han kan vägra bäst han vill, boka en tid hos familjerätten, han ser bara dum ut om han inte dyker upp och det ger bara fördelar till dig.
  • Brumma
    Zinken skrev 2018-12-27 21:05:49 följande:

Kan man dela barnbidraget i annat än hela eller hälften? Var hittar du denna info?

Familjerätten kan inte ta beslut om ngt så de kan inte beordra pappan att dela med sig av barnbidraget...
  • v i r r a

Jag uppfattar TS som att hon har svårt att få ihop ekonomin och därför vill att pappan bidrar till utgifterna. Dubbla uppsättningar av allt halverar inte kostnaderna för TS?

• Anonym (Leden och fattig)

1. Vi pratar inte alls, sen han träffade sin tjej. Hon vill antagligen inte att vi har någon kontakt och han är ryggradslös. De flesta dagar har han blockerat mig på mobilen. Inte för att jag hör av mig till honom men det händer en gång varje månad ungefär. Då får jag svar som: dra åt helvete / eller: skit du i det.

2. Han vägrar familjerätt. Vi var där en gång (över ett år sen) och han sa där att han inte vill ha med mig att göra. Detta frågade jag kvinnan i mötet om hon kunde intyga när jag skulle ta vårdnaden men då sa hon att hon inte kunde pga tystnadsplikt. Han kommer undan ALLT!!

3. Det är INTE lätt att behålla de kläder man betalat för. Kan inte skicka flickan utan skor och jacka osv. Överlämning sker via förskolan pga att han vägrar se mig. Kan inte heller lämna flickan till honom utan skor vid överlämning.. synd om henne. Varför ska hon straffas :(

Hon gick en hel sommar med små skor för att han vägrade köpa nya, fastän jag tjatade. Sa att det var hans tur nu!! (Var hans tur ett år tidigare men sa det bara). Han svarade: köp du dina grejer så köper jag våra grejer!

Finns ingen logik! Om flickan behöver regnstövlar på förskolan - ska jag ta med detta hem?? Vilken dag om det tex är överlämning på torsdag? Ska hon vara utan regnstövlar/overall/mössa/vantar hela den dagen pga överlämningen ?

Ni förstår att detta är jättekrångligt. Han svarar alltid samma: (detta tillhör hans trevligaste svar) KÖP DU DITT SÅ KÖPER VI VÅRT OCH DRÅ ÅT HELVETE SEN.

Det lustiga han de köper ju ingenting! Det kan bli minusgrader innan jag förstått att "nä det blir ingen overall från pappas sida". Ni förstår, han köper inte ens strumpor till henne... såååå lågt är det.

Vad gäller kostnader:

Det är kläder -

Ytterkläder tex regnställ, mössa, overall, vantar, kängor mm. (som bör stanna på förskolan!!)

Förskoleavgiften

Barnförsäkring

Detta landar på ca 1000kr i månaden ! Då pratar vi exkluderatjacka, skor, halsduk, mössa...

• Anonym (d)

Kan du inte säga upp dagis på hans veckor?

Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!