• Anonym (Leden och fattig)

Hjälp! Varför så orättvist?!

Separerade 2017. Han vägrar betala nåt för dottern. Alla hennes kostnader står jag för. Med allt menar jag rubbet och stubbet!

Hon står skriven hos mig och vi har ett "växelvist" boende som funkar sådär. Inga avtal finns.

Eftersom vi har delad vårdnad (varit gifta) så får han halva barnbidraget (som givetvis går till hans bimbo tjej och hennes barn).

Jag är helt ensam i denna ekonmin. Kan inte sätta dit honom på nåt sätt! Kommunen kan inte ens dela förskoleavgiften!

Vad kan jag göra?? Snart måste jag säga upp förskoleplatsen av ren panik! :(

Jag kan tydligen inte ens få underhåll då Försäkringskassan menar att vi har ju typ delad boende,,, vad fan !! Detta är verkligen toppen för mitt ex där han får alla rättigheter men inte behöver stä för några skyldigheter!

Alla ni smarta! Vad göra?? :(

• Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!
    Anonym (Pappa) skrev 2018-12-27 22:07:28 följande:

TS jag känner igen det du skriver och tyvärr så verkar det som om systemet gynnar den som inte bidrar och den som missbrukar systemet.

Det är nog så att du får ta ett samtal med en BRA familjejurist (jag skriver bra med versaler då det är så att alla inte lever upp till det epitet)

Samtal hos familjerätten av den typen som du beskriver är frivilliga så därför förs inga noteringar men det står dig fritt att spela in samtal vart du nu än befinner dig så länge som du är part på ett eller annat sätt (annars blir det klassat som olovlig avlyssning)

Strukturera ditt material så underlättar det kontakten med juristen, fundera också på vad du vill få ut av kontakten så spar du tid och pengar.

Du har säkert bankat ditt huvud i väggen många gånger och undrat hur kan det vara så här, hur kan han agera så mot sin dotter etc. Jag har gjort det samma men tyvärr så är det inte lätt att få något vettigt svar

Jag och min dotter önskar dig och din dotter ett riktigt Gott Nytt År

Du sammanfattade det jättebra. Samhället gynnar ÄVEN de som inte tar sitt ansvar. Tyvärr. Han lägger pengarna på hög och har i år semestrat tre gånger utomlands med sambon. Jag däremot, som sitter med dottern och inte hsr råd med NÅT blir fattigare och ta från de sista pengarna (dotterns lilla sparande) :(( Att jag tar från hennes lilla spar (födelsedagspengar, julklapps-pengar osv. gör ont!) Det som finns kvar räcker knappt till en vårjacka.... :(
  • Anonym (Esmee)

TS, skulle du klara dig utan förskoleplats och bara nyttja allmän förskola (om barnet är över tre år)? Har du familj/vänner som skulle kunna hjälpa dig med barnpassning under en period?

I så fall kanske du skulle överväga att säga upp platsen och låta honom ta den kostnaden om han vill ha barnomsorg. När han sedan tagit över kostnaden så kan ju du göra som honom och nyttja platsen igen.

Och skulle han då istället säga att han inte kan ha barnet under veckorna för att ingen barnomsorg finns så tvingar du fram en situation där han istället får betala underhåll till dig.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-27 22:27:28 följande:
    Du sammanfattade det jättebra. Samhället gynnar ÄVEN de som inte tar sitt ansvar. Tyvärr. Han lägger pengarna på hög och har i år semestrat tre gånger utomlands med sambon. Jag däremot, som sitter med dottern och inte hsr råd med NÅT blir fattigare och ta från de sista pengarna (dotterns lilla sparande) :(( Att jag tar från hennes lilla spar (födelsedagspengar, julklapps-pengar osv. gör ont!) Det som finns kvar räcker knappt till en vårjacka.... :(
    Även om det säkert inte är till mycket tröst och inte direkt löser de vardaglig problemen eller för den delen gör att det ramlar ner en fin vårjacka till din lilla tjej vill jag ändå ge dig en kram för allt ditt slit för att din dotter ska få det bra.
  • Anonym (xxx)

Åh vad jag känner med dig! Jag är i liknande sits, betalar i princip allt för tre barn sedan separationen, och det suger verkligen. Nu har jag bra ekonomi men det är ändå inte okej.

Jag tror det är så att även om barn bor växelvis kan den andra föräldern, om den tjänar mer, vara underhållsskyldig för att barnet ska få liknande standard i båda boendena. Kolla med advokat eller försäkringskassan! Bor du i Stockholm kan jag tipsa om en bra.

Jag har precis stämt mitt ex pga liknande saker. Ska upp i tingsrätten i vår, så vet ännu inte hur det går.

Lycka till!

• elin1989

Men skicka inte med kläder (förutom ytterkläder) så får han lösa det själv. Klart att det är orättvist men det handlar ju om 1000 kronor i månaden i månaden i avgifter, det är väl inte värt att bråka om 500 kronor? En begagnad vinterjacka och overall kostar väl liksom inte så mycket, so what om han använder samma på sina veckor? Jag förstår att det är irriterande men jag skulle lägga energin på något bättre.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-27 22:13:14 följande:

Och detta skrämmer mig... att ansöka om ensam vårdnad verkar vara en vetenskap ? Han sa till mig: lycka till haha (hånflin). Han vet att det i princip krävs att han langar knark och bor på en parkbänk för att jag ska kanske få vårdnaden.

Orkar man dra upp det till tingsrätt? När ekonomin redan är skit? Och sen kanske utfallet blir att "nä men ni verkar vara vettiga båda två (han kan prata omkull en professor!!) så ni får samarbeta lite så löser det sig". Ähhh nej jag tänker inte lägga 100 tusen på domstol för att få detta svar :(

Och som sagt... kommer han dit med sin kostym eller Ganttröja så verkar han vettig på direkten. Han kan konsten att sälja in sig... tro mig. Det är sjukt.

Har varit hos en advokat. Hon orkade inte. Hon var hopplös och bad mig vänta mer.... Förstod henne. Hon tyckte väl att det var så krångligt och svårt att sätta dit honom. Då han inte gör några uppenbara "fel"..

Men vad fan :(

Det ingår rättskydd i de flesta hemförsäkringar så kolla upp det. För du behöver en BRA advokat. För övrigt så är rätten rätt så skolad i att se igenom bullshit. Om det är som du säger så har han ju inte betalat mer än för hennes mat sedan ni separerade. Jag har väldigt svårt att se en domare köpa en ursäkt för detta beteende speciellt om han har det gott ställt.

Jag KAN faktiskt ordna omsorg på mina dagar (pensionerade föräldrar). Men då kommer han springa till socialen som han alltid säger och hotar med. I detta fall gör det inget men ändå.. :(

Han har även sagt för längesen att om han ska betala förskolan så vill han ha flickan skriven hos sig. Vilket jag vägrar. Varför ska adress ändras bara för att han ska börja betala. Han kör med mig och det är en psykologisk nedtryckning.

Och du som skrev att det inte är lönt att bråka om 500kr... vet du vad? Ibland är 500 kr det enda vi har till mat en hel månad. Jag förstår om du har det bättre och jag kunde också en gång i tiden tycka att 500kr inte var mycket men förhållandena förändras och jag har en dotter som behöver kvällsmat och frukost på helgerna. Det är mycket pengar för oss.

Anonym (Anonym) skrev 2018-12-27 22:27:10 följande:

Skriv en insändare till lokaltidningen om kommunens oförmåga att dela på dagisfakturan och vilka konsekvenser det får dig som får stå för hela kostnaden själv. Kommunen behöver ändra på sina regler. Alternativt skriver du en motion. Så hade nog jag gjort. Lycka till!

Det kan faktiskt kunna vara nåt. Imorgon ringer jag kommunen och sedan tittar jag på andra sätt :/
    Anonym (C) skrev 2018-12-27 22:16:10 följande:

Inga procent. Hur många dagar i månaden har pappan barnet?

Mellan 10-12 dagar per månad. Under sommaren blev det ca 20 dagae utspritt på två månader. :/
Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!