• Evert2

Bör barnbidraget vara behovspårövat

Frågan lyfts nu upp av flera partier i riksdagen och M vill t.om gå så långt att bara om man har råd så ska man få ha många barn, Så är det en bra ide eller bara dumheter?
    sverigesradio.se/sida/artikel,aspx&artikel=7117052

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-02 04:11
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7117042

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör barnbidraget vara behovspårövat
  • EmberEyes
    EmberEyes skrev 2019-01-02 15:21:17 följande:

Jag tycker att barbidrag ska slopas helt. Faller ekonomin på 1250 kr/mån så är det tragiskt, men inte skattebetalarnas problem.
    Barn och barnfamiljer får redan en stor del av skatteintäkterna genom vård, tandvård, förskola, skola, fritidshem (eller vad det kan kallas idag), bostadsbidrag mm.

Däremot tycker jag att att de skattepengar som sparas in i barnbidrag ska gå direkt till barnomsorg/skola där det behövs fler resurser generellt.
  • kottelin
    EmberEyes skrev 2019-01-02 15:21:17 följande:

Jag tycker att barbidrag ska slopas helt. Faller ekonomin på 1250 kr/mån så är det tragiskt, men inte skattebetalarnas problem.
    Barn och barnfamiljer får redan en stor del av skatteintäkterna genom vård, tandvård, förskola, skola, fritidshem (eller vad det kan kallas idag), bostadsbidrag mm.

Jo, det är skattebetalarnas problem. För står och faller ekonomin med barnbidraget så kommer dessa pengar istället få betalas från socialen som försörjningsstöd.

Jag är för en allmän prövning av barnbidraget, eller att det samkörs med bostadsbidrag. Eller via skattemyndigheten som ju har totalkoll på varenda krona man tjänar.

Utöver det så tycker jag att flerbarnstillägget ska skrotas för alla.
    Ja, typ så...
  • KillBill
    Evert2 skrev 2019-01-02 04:08:23 följande:

Frågan lyfts nu upp av flera partier i riksdagen och M vill t.om gå så långt att bara om man har råd så ska man få ha många barn, Så är det en bra ide eller bara dumheter?

sverigesradio.se/sida/artikel,aspx&artikel=7117052

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-02 04:11

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7117042

Om barnbidraget behovsprövas leder det till en massa kostsam administration och så uppstå en onödig marginalskatteeffekt.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • EmberEyes
    kottelin skrev 2019-01-02 15:33:40 följande:
    Jo, det är skattebetalarnas problem. För står och faller ekonomin med barnbidraget så kommer dessa pengar istället få betalas från socialen som försörjningsstöd.

Jag är för en allmän prövning av barnbidraget, eller att det samkörs med bostadsbidrag. Eller via skattemyndigheten som ju har totalkoll på varenda krona man tjänar.

Utöver det så tycker jag att flerbarnstillägget ska skrotas för alla.
    (Jag kunde inte hitta brytpunkten 18 år, så siffrorna blir lite felvisande, men ger förmodligen en viss indikation på läget, speciellt om man betänker att flerbarnstillägg inte är medräknat...)

Enl SCB så fanns det år 2017 totalt  2 339 515 "barn" i åldern 0-19 år
    Om alla dessa fick 1250 kr var i barnbidrag, så kostar detta staten 2 924 393 750 kr per månad.

Den lilla minoritet av barn som inte kan bli försörjda av sina föräldrar utan bidrag borde utan problem kunna betalas från den nästan tre miljarder kronors besparing per månad i utökat soc-bidrag, vilket redan är behovsprövat och tillför därmed systemet en minimal kostnad.
  • kottelin
    EmberEyes skrev 2019-01-02 16:54:53 följande:
    (Jag kunde inte hitta brytpunkten 18 år, så siffrorna blir lite felvisande, men ger förmodligen en viss indikation på läget, speciellt om man betänker att flerbarnstillägg inte är medräknat...)

Enl SCB så fanns det år 2017 totalt  2 339 515 "barn" i åldern 0-19 år
    Om alla dessa fick 1250 kr var i barnbidrag, så kostar detta staten 2 924 393 750 kr per månad.

Den lilla minoritet av barn som inte kan bli försörjda av sina föräldrar utan bidrag borde utan problem kunna betalas från den nästan tre miljarder kronors besparing per månad i utökat soc-bidrag, vilket redan är behovsprövat och tillför därmed systemet en minimal kostnad.
    Och då har du ändå räknat väldigt mycket för lågt!
    Jag hittade siffror från Riksrevisionen som säger att det år 2016 kostade staten inte mindre än 26,3 miljarder... och fler siffror finns att kika på här:

www.riksrevisionen.se/nu-granskas/pagaende-granskningar/barnbidraget.html

Att flerbarnstillägget dessutom höjs och införs redan från barn två är totalt galet.
    Har man inte råd med ett helg gäng med ungar utan att bada i bidrag så kanske man skulle skaffa några färre?

En familj med 6 ungar får 11740, varav 4240 är flerbarnstillägg... en nätt summa på 140 880 kronor per år.
    Av våra gemensamma skattepengar.
    Ja, typ så...
  • EmberEyes
    kottelin skrev 2019-01-02 17:15:06 följande:
    Och då har du ändå räknat väldigt mycket för lågt!
    Jag hittade siffror från Riksrevisionen som säger att det år 2016 kostade staten inte mindre än 26,3 miljarder... och fler siffror finns att kika på här:

www.riksrevisionen.se/nu-granskas/pagaende-granskningar/barnbidraget.html

Att flerbarnstillägget dessutom höjs och införs redan från barn två är totalt galet.
    Har man inte råd med ett helg gäng med ungar utan att bada i bidrag så kanske man skulle skaffa några färre?

En familj med 6 ungar får 11740, varav 4240 är flerbarnstillägg... en nätt summa på 140 880 kronor per år.
    Av våra gemensamma skattepengar.
    Nja, det är jag som räknat högt, 26,3 miljarder är för hela året 2016, mina 2,9 miljarder är per månad.

Oavsett vilket så borde de extra resurser soc ev skulle behöva, för att att hjälpa det fåtal barnfamiljer som behöver barnbidraget, täckas av den mångmiljard-besparing som görs vid slopade barnbidrag och flerbarnstillägg.
  • kottelin
    EmberEyes skrev 2019-01-02 17:38:47 följande:
    Nja, det är jag som räknat högt, 26,3 miljarder är för hela året 2016, mina 2,9 miljarder är per månad.

Oavsett vilket så borde de extra resurser soc ev skulle behöva, för att att hjälpa det fåtal barnfamiljer som behöver barnbidraget, täckas av den mångmiljard-besparing som görs vid slopade barnbidrag och flerbarnstillägg.
    Hoppsan, ser att jag läste för snabbt. Du har helt rätt!

Fast jag står nog ändå för behovsprövat och slopat flerbarnstillägg.
    Skulle soc "ta över" så skulle de med lite sämre ekonomi få fattigstämpeln aningens för lätt.
    Fast hellre din modell än dagens rådande.
    Ja, typ så...
  • KillBill
    kottelin skrev 2019-01-02 17:53:29 följande:

Hoppsan, ser att jag läste för snabbt. Du har helt rätt!

Fast jag står nog ändå för behovsprövat och slopat flerbarnstillägg.

Skulle soc "ta över" så skulle de med lite sämre ekonomi få fattigstämpeln aningens för lätt.

Fast hellre din modell än dagens rådande.

Kanske så kan man samtidigt behovspröva RUT, ROT och ränteavdragen?

Ett annat alternativ är att alla som inte är i behov av bidragen frivilligt betalar tillbaka pengarna så att staten kan finansiera angelägna samhällsinsatser.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • kottelin
    KillBill skrev 2019-01-02 18:03:31 följande:
    Kanske så kan man samtidigt behovspröva RUT, ROT och ränteavdragen?

Ett annat alternativ är att alla som inte är i behov av bidragen frivilligt betalar tillbaka pengarna så att staten kan finansiera angelägna samhällsinsatser.
    RUT och ROT skapar arbetstillfällen, skulle de försvinna så vågar jag lova att många småföretag skulle vara tvungna att lägga ner.
    Win-win så att säga.

Du får ursäkta mig men jag tror inte att så många skulle betala tillbaka bidragen frivilligt.
    Det får helt enkelt skötas som bostadsbidraget, du söker och får ett preliminärt bidrag. Visar det sig att du fått för lite, då får du kompensation. Har du fått för lite så betalar du tillbaka.

Steg ett kan vara att slopa flerbarnstilläggen. Det har gjort förr och kan göras igen.
    Ja, typ så...
Svar på tråden Bör barnbidraget vara behovspårövat