• Evert2

Bör barnbidraget vara behovspårövat

Frågan lyfts nu upp av flera partier i riksdagen och M vill t.om gå så långt att bara om man har råd så ska man få ha många barn, Så är det en bra ide eller bara dumheter?
    sverigesradio.se/sida/artikel,aspx&artikel=7117052

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-02 04:11
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7117042

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör barnbidraget vara behovspårövat
  • Hypotenusan

Röstar inte då inget alternativ stämmer med det jag tycker. Jag tycker nämligen att det är fel att skattebetalarna ska finansiera stora familjer - som i de allra flesta fallen har sitt ursprung i andra kulturer, där det anses fint att föda sin man många söner. (Döttrarna är en tråkig biprodukt.)

Sätt gränsen vid tre barn - och detta bör gälla ALLA barnrelaterade bidrag: barnbidrag, bostadsbidrag för barnfamiljer, underhållsstöd och barnens del i försörjningsstödet. (Och ta bort flerbarnstillägget.) Vill man ha fler barn än tre så får man antingen se till att arbeta så mycket att man kan försörja dem själv, eller hushålla med de bidrag man får.

Det är ju dessutom mycket billigare per barn att ha t.ex. fyra barn än att ha ett barn, eftersom man måste köpa allting till det första barnet (kläder, leksaker, skötbord, barnvagn, babysitter, bilbarnstol, trehjuling, cykel, skridskor, skidor...), medan yngre syskon kan ärva av de äldre i flerbarnsfamiljer. Så egentligen borde man få ett större barnbidrag för första barnet, ett mindre för andra och tredje, och inget alls från och med fjärde.

• Rataxes
    K Kalle skrev 2019-01-02 15:16:25 följande:

Alliansen sänkte bara skatten för löntagare de *sen. Tur att pensionärerna också får lite sänkning. Räcker inte för mormor dock som bara har garantipension (=bidrag).

Din kommentar väcker ju fler frågor, t.ex. varför inte såssarna sänkt skatt på pensioner trots att de suttit vis makten mellan 94-2006 och från 2014?

Dessutom varför din mormor bara har garantipension. Antar att det också är alliansasens fel.
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • Rataxes
    K Kalle skrev 2019-01-02 15:16:25 följande:

Alliansen sänkte bara skatten för löntagare de *sen. Tur att pensionärerna också får lite sänkning. Räcker inte för mormor dock som bara har garantipension (=bidrag).

Din kommentar väcker ju fler frågor, t.ex. varför inte såssarna sänkt skatt på pensioner trots att de suttit vis makten mellan 94-2006 och från 2014?

Dessutom varför din mormor bara har garantipension. Antar att det också är alliansasens fel.
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2019-01-02 18:03:31 följande:

Kanske så kan man samtidigt behovspröva RUT, ROT och ränteavdragen?

Ett annat alternativ är att alla som inte är i behov av bidragen frivilligt betalar tillbaka pengarna så att staten kan finansiera angelägna samhällsinsatser.

Samma sak gäller såssar och annan dumvänster som kvider om skattesänkningar. Betala in extra om det känns bättre och strunta i att göra avdrag.
  • KillBill
    kottelin skrev 2019-01-02 18:08:27 följande:
    RUT och ROT skapar arbetstillfällen, skulle de försvinna så vågar jag lova att många småföretag skulle vara tvungna att lägga ner.
    Win-win så att säga.

Du får ursäkta mig men jag tror inte att så många skulle betala tillbaka bidragen frivilligt.
    Det får helt enkelt skötas som bostadsbidraget, du söker och får ett preliminärt bidrag. Visar det sig att du fått för lite, då får du kompensation. Har du fått för lite så betalar du tillbaka.

Steg ett kan vara att slopa flerbarnstilläggen. Det har gjort förr och kan göras igen.
    Så du tror inte att ett 20-tal miljarder i barnbidrag skapar arbetstillfällen?

Hur stor kostnad uppstår i samhället om inkomstklyftorna ökar (för det skulle ske om barnbidragen slopades)?

Sverige behöver få upp barnafödandet. Sker inte det så hotas den svenska välfärden på sikt. Att då rikta försämringar just mot barnfamiljerna är dålig politik. 

Läste du om den norske Statsministerns Erna Solbergs (H) Nyårstal där hon uppmanade Norrmännen att skaffa fler barn, annars hotas välfärden? 

www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lkE73/norsk-statsminister-gor-fler-barn

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Swagger

Ja, sen borde flerbarnstilläggen bort.
    Man ska inte ha "hemmafru" som ett yrke och fundera över hur många barnbidrag som är en dräglig lön.

Hela ekonomin är sned som bygger på att vår befolkning bara ska öka och öka. För min del får gärna andelen människor på jorden minska istället.

Så istället för flerbarnstillägg borde man få mindre barnbidrag ju fler barn man får. Dessutom får ju ändå barnen ärva av varandra i dessa storfamiljer...

Om en familj skaffar fler barn än vad den klarar av så finns ju soc också.

• KillBill
    Swagger skrev 2019-01-02 19:10:33 följande:

Ja, sen borde flerbarnstilläggen bort.
    Man ska inte ha "hemmafru" som ett yrke och fundera över hur många barnbidrag som är en dräglig lön.

Hela ekonomin är sned som bygger på att vår befolkning bara ska öka och öka. För min del får gärna andelen människor på jorden minska istället.

Så istället för flerbarnstillägg borde man få mindre barnbidrag ju fler barn man får. Dessutom får ju ändå barnen ärva av varandra i dessa storfamiljer...

Om en familj skaffar fler barn än vad den klarar av så finns ju soc också.

Snack vi har ytterst få "hemmafruar" i Sverige och barnbidraget och flerbarnstillägget är inte tillräckligt högt för att kunna leva på. Om du är kritisk till fenomenet med hemmafruar så bör du bekämpa SD som vill återinföra vårdnadsbidraget och sambeskattning..  
  • KillBill

Inte oväntat att det var en moderat som skulle proklamera att alla barn inte är lika mycket värda.

Receptet är som vanligt - öka inkomstklyftorna..

• Bananböjaren

Nej det tycker jag inte. Barnbidraget är en investering i framtiden. Det ger mera än det kostar. Vem ska annars torka er giriga nejsägare i röven när ni blir gamla?

• KillBill
    Bananböjaren skrev 2019-01-02 19:50:17 följande:

Nej det tycker jag inte. Barnbidraget är en investering i framtiden. Det ger mera än det kostar. Vem ska annars torka er giriga nejsägare i röven när ni blir gamla?

Svar på tråden Bör barnbidraget vara behovspårövat