• Evert2

Bör barnbidraget vara behovspårövat

Frågan lyfts nu upp av flera partier i riksdagen och M vill t.om gå så långt att bara om man har råd så ska man få ha många barn, Så är det en bra ide eller bara dumheter?
    sverigesradio.se/sida/artikel,aspx&artikel=7117052

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-02 04:11
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7117042

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör barnbidraget vara behovspårövat
  • kottelin
    KillBill skrev 2019-01-02 18:53:00 följande:
    Så du tror inte att ett 20-tal miljarder i barnbidrag skapar arbetstillfällen?

Hur stor kostnad uppstår i samhället om inkomstklyftorna ökar (för det skulle ske om barnbidragen slopades)?

Sverige behöver få upp barnafödandet. Sker inte det så hotas den svenska välfärden på sikt. Att då rikta försämringar just mot barnfamiljerna är dålig politik. 

Läste du om den norske Statsministerns Erna Solbergs (H) Nyårstal där hon uppmanade Norrmännen att skaffa fler barn, annars hotas välfärden? 

www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lkE73/norsk-statsminister-gor-fler-barn
    Inte tillräckligt många med hänsyn till kostnaden.

Det är för mig obegripligt att folk med mycket god ekonomi ska ha bidrag för sina barn, fullständigt obegripligt.
    Det första steget bör dock vara att ta bort flerbarnstillägget, vilket aldrig borde införts från första början. 

Nej, har inte läst artikeln du länkade. Jag brukar inte förse Aftonbladet med några klick för övrigt.
    Ja, typ så...
  • Förväntanstid

Ja till barnbidrag till alla. Kostar mer att reglera och kontrollera de som ansökervän att bara låta det rulla. Vill man komma ifrån ojämlikheten i inkomst så är det bra mycket effektivare att ta bort Rot, Rut och andra ?bidrag? som bara de med pengar över kan nyttja.

• KillBill
    kottelin skrev 2019-01-02 19:57:09 följande:
    Inte tillräckligt många med hänsyn till kostnaden.

Det är för mig obegripligt att folk med mycket god ekonomi ska ha bidrag för sina barn, fullständigt obegripligt.
    Det första steget bör dock vara att ta bort flerbarnstillägget, vilket aldrig borde införts från första början. 

Nej, har inte läst artikeln du länkade. Jag brukar inte förse Aftonbladet med några klick för övrigt.
    Det är Smartare att låta alla få barnbidraget så slipper man den kostsamma behovsprövningen (och stigmatiseringen som uppstår om bara fattiga barfamiljer skulle få barnbidrag). De mest högavlönade betalar indirekt tillbaka  barnbidraget genom skatten. 

Skulle man behovspröva barnbidraget skulle det uppstå en marginalskatteeffekt som kan resultera i att människor väljer bidrag före arbete. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • karl banan
    KillBill skrev 2019-01-02 20:25:48 följande:
    Det är Smartare att låta alla få barnbidraget så slipper man den kostsamma behovsprövningen (och stigmatiseringen som uppstår om bara fattiga barfamiljer skulle få barnbidrag). De mest högavlönade betalar indirekt tillbaka  barnbidraget genom skatten. 

Skulle man behovspröva barnbidraget skulle det uppstå en marginalskatteeffekt som kan resultera i att människor väljer bidrag före arbete. 
    Jag är för att behålla bidraget eftersom jag vet att den vanlige arbetaren står som förlorare när vänstern jidrrar med systemen.

Det är dock sällan någon så tydligt går ut med att det är bra att ha så höga skatter att alla blir beroende av bidrag. Den var ett rent nöje att läsa.
  • tobbe01

Brukar heta att det blir lika dyrt (kanske t om dyrare) med byråkratin kring att sortera vilka som ska ha bidraget som att som nu, ge alla. Kan tänka mig att  kostnaderna för barnbidrag har börjat skena på senare år, iom att vi får in så många nyanlända STORA familjer!? Antagligen därför frågan blir aktuell......och jag tror faktiskt att barnbidraget kommer behovsprövas rätt snart.............ÄVEN om det i slutändan blir dyrare......(liksom när tänkte politiker logiskt?)

• Mentat
    Busarew skrev 2019-01-02 15:26:53 följande:
    duger denna artikel dig då?

www.aftonbladet.se/ledare/a/k44yB/en-politik-for-mer-fattigdom
    *asg* Du vill alltså jämföra Aftonbladets (s) ledarsida med att läsa (m):s partiprogram såsom likvärdiga källor till vad (m) står för?

Inse att du helt enkelt hyser fördomar. Om du har någon som helst önskan att vara en fördomsfri människa går du till källan, dvs (m):s partiprogram, och läser där vad de står för. Länken har du redan fått men tydligen ännu inte vågat öppna.
  • Busarew
    Mentat skrev 2019-01-03 07:34:26 följande:

*asg* Du vill alltså jämföra Aftonbladets (s) ledarsida med att läsa (m):s partiprogram såsom likvärdiga källor till vad (m) står för?

Inse att du helt enkelt hyser fördomar. Om du har någon som helst önskan att vara en fördomsfri människa går du till källan, dvs (m):s partiprogram, och läser där vad de står för. Länken har du redan fått men tydligen ännu inte vågat öppna.

den andra länken jag skickade var från M:s hemsida
  • KillBill
    Busarew skrev 2019-01-02 07:26:14 följande:

och hur många barn föder inte invandrarna? svenskarna föder redan för några barn, i genomsnitt 2 barn per hushåll i jämförelse med invandrarnas på 10 barn

Du vet inte vad du snackar om. Både svenskfödda och utlandsfödda föräldrar föder i genomsnitt mindre än 2 barn per kvinna.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Busarew
    KillBill skrev 2019-01-03 07:42:48 följande:

Du vet inte vad du snackar om. Både svenskfödda och utlandsfödda föräldrar föder i genomsnitt mindre än 2 barn per kvinna.

dagens skämt
Svar på tråden Bör barnbidraget vara behovspårövat