• Anonym (Undrande)

Epidemi av separationer...

Maken och jag är 40+ och har varit tillsammans sen 20-årsåldern liksom många i bekantskapskretsen. Nu helt plötsligt så har två av hans närmaste barndomskompisar separerat liksom hans bror. Alla har barn mellan 10-15 år. Är det nån grej att många får för sig att separera i just den här åldern? Det sägs ju att separationer smittar. Har nån här varit med om att det börjat i vänkretsen och sen helt plötsligt har er respektive kommit med samma idé? Några speciella tecken man ska vara vaksam efter?

• Svar på tråden Epidemi av separationer...
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-01-16 15:33:55 följande:

Är det bara jag som känner så här men är det nästan alltid kvinnan som vill separera? Känns som kvinnor mera är ute och letar grönare gräs. Väldigt ofta med kollegor från jobbet. Känns som 40 års krisen är mera kvinnligt än manligt.

Visst verkar det så. Det borde finnas statistik på detta tillgängligt - men av någon anledning så är den svårhittad i Sverige...Obestämd

Men tittar man på vårt östra grannland så är de inte lika rädda för att verka vara politiskt inkorrekta: svenska.yle.fi/artikel/2015/08/29/myter-om-skilsmassor-sant-eller-falskt

-Beslutet att skilja sig fattas för det mesta efter att man har tänkt på under en lång tid, i medeltal två år, säger Osmo Kontula.

Ändå kommer skilsmässan som en överraskning för den ena parten i nästan hälften av fallen. Bara en bråkdel av skilsmässorna är resultatet av ett gemensamt beslut.

När par går på parterapi är upplägget ofta sådant att mannen vill hitta vägar att rädda äktenskapet medan kvinnorna vill skilja sig och vill ha hjälp med att göra det så smidigt som möjligt. (Hokkanen 2005)

• Anonym (20)

Är det bara jag som känner så här men är det nästan alltid kvinnan som vill separera? Känns som kvinnor mera är ute och letar grönare gräs. Väldigt ofta med kollegor från jobbet. Känns som 40 års krisen är mera kvinnligt än manligt.

Män har generellt mer att vinna på att vara gifta/leva med en partner. I alla fall om kvinnan har jobb och egen försörjning. Det sägs också att män sällan väljer att frivilligt lämna en relation om de inte har någon annan att gå till. Eller att män vill skiljas när de hittar en annan, kvinnor vill skiljas när de hittat sig själva.

Detta är såklart generaliseringar och inget jag har siffror på (viktigt att säkerställa, inte alla... osv).

Sen tror jag att en hel del som lever i en relation är otrogna utan att lämna relationen, kanske för att man söker bekräftelse men kanske också för att man egentligen vill lämna men inte kan eller vågar av olika skäl - ekonomi, barnen, att man har hela livet tillsammans. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (20) skrev 2019-01-17 08:55:47 följande:
    Män har generellt mer att vinna på att vara gifta/leva med en partner. I alla fall om kvinnan har jobb och egen försörjning. Det sägs också att män sällan väljer att frivilligt lämna en relation om de inte har någon annan att gå till. Eller att män vill skiljas när de hittar en annan, kvinnor vill skiljas när de hittat sig själva.

Detta är såklart generaliseringar och inget jag har siffror på (viktigt att säkerställa, inte alla... osv).
    Enligt finska statistiken så är det i 70% av fallen kvinnan som vill skiljas, i 20% mannen och i 10% båda två.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Suck) skrev 2019-01-14 22:02:51 följande:

Då fruns närmaste vänner börjar separera är det fara på färde.

Den nyseparerade försöker intala sig själv att hon gjort rätt, och överdriver därför "hur fantastiskt det är", både för sig själv och väninnorna.

Att det sker i just den här åldern är för att småbarnsåren är avklarade. Man har inte samma behov att vara två föräldrar. Maken ses numera mest som pappa till barnen och inte som älskare.

Nja snarare att livet lugnat ner sig efter småbarnsårets råttrace och helt plötsligt inser man att man tappat bort varandra, inte längre känner personen mitt emot en vid middagsbordet. Helt plötsligt ska man börja umgås igen och vad har man gemensamt förutom barnen?

Hur ska man forma det nya livet? Vad vill han göra och vad vill jag?

Jag har också många väninnor som gått och skiljt sig och mycket handlar där om att de försökt få igång ett kul liv med aktiviteter och samvaro, men mannen varit för bekväm. Nöjd med tillvaron och inte lagt ner någon direkt ansträngning på att kicka igång kärlekslivet. Mer sett om sig själv och tagit sina fruar för givet.
  • Anonym (*)
    Anonym (20) skrev 2019-01-16 15:56:50 följande:
    Det är väl i och för sig ingenting här i livet som gäller alla.

Och egentligen är väl inte heller din personliga bekantskapskrets på något sätt representativ för befolkningen i stort. Oavsett om du överdriver eller inte. 

Trevligt att höra att just du fortfarande trivs med din man. Då är ju allting gott här i världen. Och låt oss hoppas att även han fortsätter att trivas med dig. 
    Var läser du att hennes bekantskapskrets är representativ för befolkningen i stort?

Har du problem med att andra har andra erfarenheter än dig?
  • Mimosa86

Uppenbarligen ger ju förhållandet inte kvinnan samma tillfredställelse om nu 70-75% av skiljsmässorna tas ut av kvinnor? Istället för att säga att det är fel på kvinnorna kanske det är dags att undersöka de bakomliggande orsakerna till statistiken och VARFÖR mannen får ur mer av relationen men inte hon? Kanske är det männen som måste börja steppa upp och jobba på sina relationer?
  • Anonym (20)
    Anonym (Suck) skrev 2019-01-17 09:00:31 följande:
    Enligt finska statistiken så är det i 70% av fallen kvinnan som vill skiljas, i 20% mannen och i 10% båda två.
    Ja, vid 40 börjar kvinnan hitta sig själv igen efter ungdomens osäkerhet och småbarnstidens trötthet.Då börjar hon fundera över relationen och om den verkligen ger henne något och kommer kanske fram till att, nej det gör den inte. Vid den åldern är också hennes ekonomi bättre och hon klarar sig på egen hand så då tar hon initiativ till skilsmässa. 
  • Anonym (20)
    Mimosa86 skrev 2019-01-17 09:21:32 följande:
    Uppenbarligen ger ju förhållandet inte kvinnan samma tillfredställelse om nu 70-75% av skiljsmässorna tas ut av kvinnor? Istället för att säga att det är fel på kvinnorna kanske det är dags att undersöka de bakomliggande orsakerna till statistiken och VARFÖR mannen får ur mer av relationen men inte hon? Kanske är det männen som måste börja steppa upp och jobba på sina relationer?
    Precis. Gräset kanske ÄR mycket grönare nån annanstans än hemma i det vissna gula snåret som är ens äktenskap. Och det gula gräset som är mannen kanske då kan fundera ett varv på sin egen del i att äktenskapet är så att kvinnan vill lämna. 

Det är nog ofta tom så att kvinnan hellre lever helt ensam än med mannen eller någon man alls för att det inte ger kvinnan så himla mycket i utbyte att leva med en man?
  • Anonym (20)
    Anonym (*) skrev 2019-01-17 09:17:15 följande:
    Var läser du att hennes bekantskapskrets är representativ för befolkningen i stort?

Har du problem med att andra har andra erfarenheter än dig?
    Nej, det är ju just det, hennes bekantskapskrets är inte representativ. Jag har inga problem med att nån annan har andra erfarenheter än jag. Har du problem med det?
  • Zizazi
    sextiotalist skrev 2019-01-16 15:38:48 följande:
    Inte alls konstigt, dels är det faser som man går igenom och som någon skrev, så när en tar steget, så kanske några andra, som funderat ta steget.
    Att det är kvinnan som ofta tar steget till separation är inget nytt. Men det är ofta mer vanligt att kvinnorna lever ensamma efter en separation än männen.
    Man brukar generalisera (vilket har många undantag), en man väntar till separation tills han hittat något nytt, en kvinna behöver inget nytt för att separera.

Du har faktafel igen som vanligt. Fenomenet är väldigt nytt. Under första halvan av 1900-talet var det sällan att kvinnor ville separera.
Svar på tråden Epidemi av separationer...