sextiotalist skrev 2019-01-18 11:56:18 följande:
Tog också upp denna tråd på fikat idag. Nu är de flesta rätt unga, men vi äldre var ense, vi levde ihop med vår partner för att i älskade varandra (och vi äldre har inga hemmavarande barn).
Nu har de flesta av mina vänner passerat tiden med barn och de är ekonomiskt oberoende av varandra (dvs inga deltidsarbetande eller föräldralediga) och paren hänger ihop fortfarande och ja, jag är rätt säker på att de älskar varandra fortfarande.
Då är man generellt 55+
Fint att ni kan vara så öppna med varandra på ditt jobb. Jag skulle aldrig vara så öppen om något så personligt även om jag är god vän med många av dem jag jobbar med. Möjligen att jag skulle dryfta en sån sak med mina närmaste vänner i slutna sällskap. Men om fråga kom upp på en fikarast med hela arbetsgruppen så skulle jag nog säga att jag var nöjd och glad även om det inte var så till 100%.
Och de flesta verkar ju hålla tyst om sina tankar på separation även inför sin partner så att det kommer som en chock att man andra vill skiljas och egentligen velat det under lång tid.
Men jag tror också att har man väl klarat de här mest intensiva åren då risken är som störst att man tappar bort sin gemenskap så håller relationen. Risken för skilsmässa är väl som störst under olika former av belastning på relationen som småbarn och liknande.
Ingen statistik på detta, bara egna reflektioner.