• Anonym (Undrande)

Epidemi av separationer...

Maken och jag är 40+ och har varit tillsammans sen 20-årsåldern liksom många i bekantskapskretsen. Nu helt plötsligt så har två av hans närmaste barndomskompisar separerat liksom hans bror. Alla har barn mellan 10-15 år. Är det nån grej att många får för sig att separera i just den här åldern? Det sägs ju att separationer smittar. Har nån här varit med om att det börjat i vänkretsen och sen helt plötsligt har er respektive kommit med samma idé? Några speciella tecken man ska vara vaksam efter?

• Svar på tråden Epidemi av separationer...
  • sextiotalist
    Zizazi skrev 2019-01-17 12:17:43 följande:
    Du har faktafel igen som vanligt. Fenomenet är väldigt nytt. Under första halvan av 1900-talet var det sällan att kvinnor ville separera.
    Såklart de inte kunde det, under första halvan av 1900-talet så var det få kvinnor som var självförsörjande. Det var dessutom inte helt OK att göra det, kvinnan riskerade att hamna i utanförskap.
    Men nu har det liksom gått 70 år sedan första halvan av 1900-talet, så när jag skriver, inget nytt, så avser jag de senaste 50 åren.

Men redan under sista tredjedelen av 1900-talet, så var det allmänt känt att det var vanligaste att det var kvinnorna som initierade en skilsmässa.
  • Mrs Moneybags

Det känns ganska naturligt att folk väntar med en skilsmässa tills barnen är 10-15 år, då kan man sätta sig ner och förklara saker för dem på en ganska hög nivå så att de förstår och man har ändå givit dem en trygg barndom så långt - förhoppningsvis. 

Dessutom är det perioden när barnen börjar umgås mer med kompisar än med föräldrarna och föräldrarna måste umgås med varandra utan barn...

• Zizazi
    sextiotalist skrev 2019-01-17 12:26:56 följande:
    Såklart de inte kunde det, under första halvan av 1900-talet så var det få kvinnor som var självförsörjande. Det var dessutom inte helt OK att göra det, kvinnan riskerade att hamna i utanförskap.
    Men nu har det liksom gått 70 år sedan första halvan av 1900-talet, så när jag skriver, inget nytt, så avser jag de senaste 50 åren.

Men redan under sista tredjedelen av 1900-talet, så var det allmänt känt att det var vanligaste att det var kvinnorna som initierade en skilsmässa.
    Ja när staten kom in och började pröjsa kvinnorna ur mäns skattepungar så blev det poppis med skillsmässa och såklart när statsfinansierade bullshit jobs ökade lavinartat.
  • Zizazi

Nu när man kan skönja att det kommer medborgarlön på a 15.000kr i månaden åt alla kommer nog skillsmässorna initieras mer jämställt.

• sextiotalist
    Zizazi skrev 2019-01-17 12:31:31 följande:
    Ja när staten kom in och började pröjsa kvinnorna ur mäns skattepungar så blev det poppis med skillsmässa och såklart när statsfinansierade bullshit jobs ökade lavinartat.
    Oh my god, du verkar verkligen hata kvinnor och än mer kvinnor som inte är beroende av män.
    Men vi kan avskaffa sjukvården, polisväsendet, militären, skattemyndigheterna etc, eftersom det är statsfinansierade bullshit jobs (eller vilka jobb avser du är bullshit)
  • Anonym (20)
    Zizazi skrev 2019-01-17 12:31:31 följande:
    Du vet att kvinnor jobbar och har egna inkomster va?

Och tur är väl det så att kvinnor inte tvingas stanna i tröstlösa äktenskap av ekonomiska orsaker i alla fall. 
  • Anonym (20)
    Zizazi skrev 2019-01-17 12:33:23 följande:

Nu när man kan skönja att det kommer medborgarlön på a 15.000kr i månaden åt alla kommer nog skillsmässorna initieras mer jämställt.

Varför det? Menar du att män stannar som gifta pga att de saknar inkomst?
  • Pilsner
    Zizazi skrev 2019-01-17 12:17:43 följande:
    Du har faktafel igen som vanligt. Fenomenet är väldigt nytt. Under första halvan av 1900-talet var det sällan att kvinnor ville separera.
    Eller så var det lika vanligt att de ville separera då, men pga ekonomiskt beroende lät de bli?
  • Anonym (*)
    Anonym (20) skrev 2019-01-17 12:16:53 följande:
    Nej, det är ju just det, hennes bekantskapskrets är inte representativ. Jag har inga problem med att nån annan har andra erfarenheter än jag. Har du problem med det?
    Och det har hon ju inte sagt heller, så varför tar du då upp det?
  • Anonym (20)
    Anonym (*) skrev 2019-01-17 13:15:53 följande:
    Och det har hon ju inte sagt heller, så varför tar du då upp det?
    För att hon skrev att i hennes bekantskapskrets så... Och jag tyckte att det saknade relevans. Varför stör du dig så mycket på detta? Är det så viktigt för dig att ge sextiotalist återupprättelse? Kan hon inte ta sina egna strider om det nu ens är strider?
Svar på tråden Epidemi av separationer...