Anonym (man) skrev 2019-01-17 13:51:28 följande:
Tja, vi lever trotts allt i egoismens och narcissismens tidevarv där allt kretsar kring JAG och alla andra finns till för att förse MIG med det JAG behöver. Då är det kanske inte så konstigt att folk skiljer sig på löpande band. Har man svårt att förstå sig på begreppet "vi" och "vi vill" och "vi behöver" utan anser att allt handlar om en själv så kan det ju vara svårt att ha ett förhållande.
Om du och din man inte tänker så så finns det väl inget att vara rädd för. Den enda vaksamheten ni ska ha är du att försöka undvika att egoismen smyger sig in i ert förhållande också. När eller din man börjar känna att du eller han är centrum i universum så är det kanske dags för ett snack
Precis! Mannen tänker att JAG har det bra, frun drar större lasset med hushållet, drar in pengar till hushållet så att mannen kan få högre levnadsstandard än om han hade levt själv. Frun påtalar snedfördelningen och att hon inte vill ha det så och vill ha avlastning. Mannen skyller på att kvinnan har höga krav och att HAN inte behöver ha näringsrik mat, städat hemma och strukna kläder. Utan om hon tycker det är så viktigt så får hon göra det själv.
Ibland vill kvinnan gå i parterapi, mannen förstår inte varför? HAN har ju inga problem med relationen, har hon problem får hon väl gå själv.
När kvinnan sedan tänker på SIG SJÄLV och inte orkar dra lasset vill hon skiljas. Mannen står där och förstår ingenting... VI (HAN) har det ju så bra? Trots att hon påtalat snedfördelningen flertalet gånger förstår han iiiiingenting. Det var ju hennes problem? Att hon hade ?för höga krav?....
Inte ett dugg konstigt att fler kvinnor än män väljer att initiera skilsmässor.