• Anonym (Undrande)

Epidemi av separationer...

Maken och jag är 40+ och har varit tillsammans sen 20-årsåldern liksom många i bekantskapskretsen. Nu helt plötsligt så har två av hans närmaste barndomskompisar separerat liksom hans bror. Alla har barn mellan 10-15 år. Är det nån grej att många får för sig att separera i just den här åldern? Det sägs ju att separationer smittar. Har nån här varit med om att det börjat i vänkretsen och sen helt plötsligt har er respektive kommit med samma idé? Några speciella tecken man ska vara vaksam efter?

• Svar på tråden Epidemi av separationer...
  • Anonym (Bump)

JA faktum är att separation smittar. Finns firskning på det. Men det gäller ju bara att ta extra tid med varann om man känner att man själv börjat leva parallella/separata liv istället för att börja grubbla.

• Anonym (*)
    Anonym (20) skrev 2019-01-17 13:23:51 följande:
    För att hon skrev att i hennes bekantskapskrets så... Och jag tyckte att det saknade relevans. Varför stör du dig så mycket på detta? Är det så viktigt för dig att ge sextiotalist återupprättelse? Kan hon inte ta sina egna strider om det nu ens är strider?
    Man får alltså inte ge en annan bild av vad du skriver?

Trodde detta var ett diskussionsforum, inte en tävling.

• Anonym (man)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-01-14 21:55:55 följande:

Maken och jag är 40+ och har varit tillsammans sen 20-årsåldern liksom många i bekantskapskretsen. Nu helt plötsligt så har två av hans närmaste barndomskompisar separerat liksom hans bror. Alla har barn mellan 10-15 år. Är det nån grej att många får för sig att separera i just den här åldern? Det sägs ju att separationer smittar. Har nån här varit med om att det börjat i vänkretsen och sen helt plötsligt har er respektive kommit med samma idé? Några speciella tecken man ska vara vaksam efter?

Tja, vi lever trotts allt i egoismens och narcissismens tidevarv där allt kretsar kring JAG och alla andra finns till för att förse MIG med det JAG behöver. Då är det kanske inte så konstigt att folk skiljer sig på löpande band. Har man svårt att förstå sig på begreppet "vi" och "vi vill" och "vi behöver" utan anser att allt handlar om en själv så kan det ju vara svårt att ha ett förhållande.

Om du och din man inte tänker så så finns det väl inget att vara rädd för. Den enda vaksamheten ni ska ha är du att försöka undvika att egoismen smyger sig in i ert förhållande också. När eller din man börjar känna att du eller han är centrum i universum så är det kanske dags för ett snack
  • Anonym (20)
    Anonym (*) skrev 2019-01-17 13:42:34 följande:
    Man får alltså inte ge en annan bild av vad du skriver?

Trodde detta var ett diskussionsforum, inte en tävling.
    Hon får skriva vad hon vill och jag får skriva vad jag vill och du får skriva vad du vill. Gott så?
  • Anonym (20)
    Anonym (man) skrev 2019-01-17 13:51:28 följande:
    Tja, vi lever trotts allt i egoismens och narcissismens tidevarv där allt kretsar kring JAG och alla andra finns till för att förse MIG med det JAG behöver. Då är det kanske inte så konstigt att folk skiljer sig på löpande band. Har man svårt att förstå sig på begreppet "vi" och "vi vill" och "vi behöver" utan anser att allt handlar om en själv så kan det ju vara svårt att ha ett förhållande.

Om du och din man inte tänker så så finns det väl inget att vara rädd för. Den enda vaksamheten ni ska ha är du att försöka undvika att egoismen smyger sig in i ert förhållande också. När eller din man börjar känna att du eller han är centrum i universum så är det kanske dags för ett snack
    Anser du att alla separationer är egoistiska och sprungna ur narcissism? De som aldrig lever i ett förhållande någonsin, är de också egoistiska? 
  • Anonym (*)
    Anonym (20) skrev 2019-01-17 16:39:42 följande:
    Hon får skriva vad hon vill och jag får skriva vad jag vill och du får skriva vad du vill. Gott så?
    Oj...
  • Anonym (Bk)
    Anonym (man) skrev 2019-01-17 13:51:28 följande:

Precis! Mannen tänker att JAG har det bra, frun drar större lasset med hushållet, drar in pengar till hushållet så att mannen kan få högre levnadsstandard än om han hade levt själv. Frun påtalar snedfördelningen och att hon inte vill ha det så och vill ha avlastning. Mannen skyller på att kvinnan har höga krav och att HAN inte behöver ha näringsrik mat, städat hemma och strukna kläder. Utan om hon tycker det är så viktigt så får hon göra det själv.

Ibland vill kvinnan gå i parterapi, mannen förstår inte varför? HAN har ju inga problem med relationen, har hon problem får hon väl gå själv.

När kvinnan sedan tänker på SIG SJÄLV och inte orkar dra lasset vill hon skiljas. Mannen står där och förstår ingenting... VI (HAN) har det ju så bra? Trots att hon påtalat snedfördelningen flertalet gånger förstår han iiiiingenting. Det var ju hennes problem? Att hon hade ?för höga krav?....

Inte ett dugg konstigt att fler kvinnor än män väljer att initiera skilsmässor.
  • Anonym (Inget underligt)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-01-14 21:55:55 följande:

Att det upplevs så är inget underligt. Men i andra umgängeskretsar så sker aldrig några skilsmässor.

Enligt SCB så skiljer sig par oftare om dom gift sig innan dom fyllt 25 år. Lågutbildade och dom som fått barn innan 25 skiljer sig väldigt ofta. Välutbildade par som gift sig och skaffat barn efter 25 år skiljer sig dock mycket sällan.

Så det handlar väldigt mycket om vilken grupp man umgås med. Våra (min och min mans) släkter så skiljer sig ingen. I vårt umgänge är det inga skilsmässor, men dom ör alla utbildade par som väntat med äktenskap och barn tills som varit över 30.
  • Anonym (Evelyn)

Finns en kärnfamiljen kvar?Bara för att man har barn ihop så betyder det inte att man lever ihop.

• Fjäril kär

Kanske epidemin av skilsmässor skulle upphöra om folk blev IHOP av rätt anledning?

Bara läs här på familjeliv om alla osäkra tjejer som inte kan säga nej, ofrivilliga pappor, tjejer som tjatar sig till förlovning, tjejer som skaffar barn med sambos som inte tar ansvar, osäkra killar och tjejer som blir ihop för att de inte vet hur man gör slut, folk som gifter sig med fel personer..etc etc - inte konstigt att skilsmässan är ett faktum 10-15 år senare?

Svar på tråden Epidemi av separationer...