Anonym (Bk) skrev 2019-01-17 20:47:40 följande:
Precis! Mannen tänker att JAG har det bra, frun drar större lasset med hushållet, drar in pengar till hushållet så att mannen kan få högre levnadsstandard än om han hade levt själv. Frun påtalar snedfördelningen och att hon inte vill ha det så och vill ha avlastning. Mannen skyller på att kvinnan har höga krav och att HAN inte behöver ha näringsrik mat, städat hemma och strukna kläder. Utan om hon tycker det är så viktigt så får hon göra det själv.
Ibland vill kvinnan gå i parterapi, mannen förstår inte varför? HAN har ju inga problem med relationen, har hon problem får hon väl gå själv.
När kvinnan sedan tänker på SIG SJÄLV och inte orkar dra lasset vill hon skiljas. Mannen står där och förstår ingenting... VI (HAN) har det ju så bra? Trots att hon påtalat snedfördelningen flertalet gånger förstår han iiiiingenting. Det var ju hennes problem? Att hon hade ?för höga krav?....
Inte ett dugg konstigt att fler kvinnor än män väljer att initiera skilsmässor.
Eller så är det kvinnan i hushållet som inbillar sig att hon gör mest eller tycker att just det hon gör är så mycket mer värt än det han gör. Typ om hon dammsuger så är det värt minst 100 poäng om han diskar så är det värt 10 som max och anser sig ha tolkningsföreträde i vad som är viktigast.
Min exsambo gnällde ett tag över att hon drog det största lasset med hushållet. Sagt och gjort så slog vi ett slag för jämställdheten och satte ett extremt rättvist schema där vi delade upp precis ALLT rakt av, sysslor och ekonomi, på millimetern. En månad senare ville HON byta tillbaka för det visade sig att JAG gjorde MER än henne och betalade mer än henne. Men jämställd som man är så var det inte tal om det, rätt ska vara rätt så det fick vara kvar men hon ansåg sig fortfarande vara orättvis behandlad och ett stackars offer.
Så är det givetvis inte för alla, men poängen är att bara för att en person säger sig dra största lasset så behöver det inte vara så på riktigt och lång ifrån alla skilsmässor beror på att kvinnan tröttnat och mannen beter sig fel, minst lika många beror på att mannen tröttnat på kvinnan gör fel och det finns många olika sätt att göra fel än bara sysslor. Att göra skilsmässor till en könsfråga känns helt fel.