• Anonym (Undrande)

Epidemi av separationer...

Maken och jag är 40+ och har varit tillsammans sen 20-årsåldern liksom många i bekantskapskretsen. Nu helt plötsligt så har två av hans närmaste barndomskompisar separerat liksom hans bror. Alla har barn mellan 10-15 år. Är det nån grej att många får för sig att separera i just den här åldern? Det sägs ju att separationer smittar. Har nån här varit med om att det börjat i vänkretsen och sen helt plötsligt har er respektive kommit med samma idé? Några speciella tecken man ska vara vaksam efter?

• Svar på tråden Epidemi av separationer...
  • Anonym (20)
    sextiotalist skrev 2019-01-18 13:06:21 följande:
    vi har rätt högt till tak, det var extra tydligt när en av de yngre killarna på jobbet gick igenom en jobbig separation (inga barn eller så, men en attraktiv lägenhet och två katter), då kunde han vara öppen med vad han kände.
    Låter fint, kan ju vara nån som låtsades vara öppen men ändå höll inte med hur det egentligen var. Men ändå fint att ha en sån gemenskap på jobbet. 
  • Anonym (Inget underligt)
    Zizazi skrev 2019-01-17 12:33:23 följande:

Nu när man kan skönja att det kommer medborgarlön på a 15.000kr i månaden åt alla kommer nog skillsmässorna initieras mer jämställt.

Det tror jag inte. Skilsmässor är överlagset vanligast bland dom med lägst inkomst..
  • Anonym (man)
    Anonym (20) skrev 2019-01-17 16:41:30 följande:
    Anser du att alla separationer är egoistiska och sprungna ur narcissism? De som aldrig lever i ett förhållande någonsin, är de också egoistiska? 
    Absolut inte, jag anser dock att ganska stor andel av alla separationer beror på egoism som i sin tur leder till problem i relationen som sen leder till en separation. 

En motfråga. Anser du att egoism och narcissism är något som främjar relationer?
  • Anonym (20)
    Anonym (man) skrev 2019-01-18 15:07:45 följande:
    Absolut inte, jag anser dock att ganska stor andel av alla separationer beror på egoism som i sin tur leder till problem i relationen som sen leder till en separation. 

En motfråga. Anser du att egoism och narcissism är något som främjar relationer?
    Nej, egoism och narcissism gagnar väl inte en relation.

Men anser inte att det är ett självändamål att leva i ett äktenskap eller samborelation, så trivs man inte i relationen av en eller annan anledning så måste man vara fri att ämna utan att för den skulle kallas egoistisk eller narcissistisk.
  • Anonym (man)
    Anonym (Bk) skrev 2019-01-17 20:47:40 följande:
    Precis! Mannen tänker att JAG har det bra, frun drar större lasset med hushållet, drar in pengar till hushållet så att mannen kan få högre levnadsstandard än om han hade levt själv. Frun påtalar snedfördelningen och att hon inte vill ha det så och vill ha avlastning. Mannen skyller på att kvinnan har höga krav och att HAN inte behöver ha näringsrik mat, städat hemma och strukna kläder. Utan om hon tycker det är så viktigt så får hon göra det själv.

Ibland vill kvinnan gå i parterapi, mannen förstår inte varför? HAN har ju inga problem med relationen, har hon problem får hon väl gå själv.

När kvinnan sedan tänker på SIG SJÄLV och inte orkar dra lasset vill hon skiljas. Mannen står där och förstår ingenting... VI (HAN) har det ju så bra? Trots att hon påtalat snedfördelningen flertalet gånger förstår han iiiiingenting. Det var ju hennes problem? Att hon hade ?för höga krav?....

Inte ett dugg konstigt att fler kvinnor än män väljer att initiera skilsmässor.
    Eller så är det kvinnan i hushållet som inbillar sig att hon gör mest eller tycker att  just det hon gör är så mycket mer värt än det han gör. Typ om hon dammsuger så är det värt minst 100 poäng om han diskar så är det värt 10 som max och anser sig ha tolkningsföreträde i vad som är viktigast.

Min exsambo gnällde ett tag över att hon drog det största lasset med hushållet. Sagt och gjort så slog vi ett slag för jämställdheten och satte ett extremt rättvist schema där vi delade upp precis ALLT rakt av, sysslor och ekonomi, på millimetern. En månad senare ville HON byta tillbaka för det visade sig att JAG gjorde MER än henne och betalade mer än henne. Men jämställd som man är så var det inte tal om det, rätt ska vara rätt så det fick vara kvar men hon ansåg sig fortfarande vara orättvis behandlad och ett stackars offer. Oskyldig

Så är det givetvis inte för alla, men poängen är att bara för att en person säger sig dra största lasset så behöver det inte vara så på riktigt och lång ifrån alla skilsmässor beror på att kvinnan tröttnat och mannen beter sig fel, minst lika många beror på att mannen tröttnat på kvinnan gör fel och det finns många olika sätt att göra fel än bara sysslor. Att göra skilsmässor till en könsfråga känns helt fel.
  • Anonym (20)
    Anonym (man) skrev 2019-01-18 15:31:39 följande:
    Eller så är det kvinnan i hushållet som inbillar sig att hon gör mest eller tycker att  just det hon gör är så mycket mer värt än det han gör. Typ om hon dammsuger så är det värt minst 100 poäng om han diskar så är det värt 10 som max och anser sig ha tolkningsföreträde i vad som är viktigast.

Min exsambo gnällde ett tag över att hon drog det största lasset med hushållet. Sagt och gjort så slog vi ett slag för jämställdheten och satte ett extremt rättvist schema där vi delade upp precis ALLT rakt av, sysslor och ekonomi, på millimetern. En månad senare ville HON byta tillbaka för det visade sig att JAG gjorde MER än henne och betalade mer än henne. Men jämställd som man är så var det inte tal om det, rätt ska vara rätt så det fick vara kvar men hon ansåg sig fortfarande vara orättvis behandlad och ett stackars offer. Oskyldig

Så är det givetvis inte för alla, men poängen är att bara för att en person säger sig dra största lasset så behöver det inte vara så på riktigt och lång ifrån alla skilsmässor beror på att kvinnan tröttnat och mannen beter sig fel, minst lika många beror på att mannen tröttnat på kvinnan gör fel och det finns många olika sätt att göra fel än bara sysslor. Att göra skilsmässor till en könsfråga känns helt fel.
    Och hur det än ligger till med den saken så kan man med fördel skilja sig om relationen går i stå, präglas av bråk och osämja, om man inte har samma syn på hur man ska ha det hemma och med varandra. Finns ingen anledning att tvinga sig kvar i ett liv man inte trivs med. 
  • Anonym (man)
    Anonym (20) skrev 2019-01-18 15:28:33 följande:
    Nej, egoism och narcissism gagnar väl inte en relation.

Men anser inte att det är ett självändamål att leva i ett äktenskap eller samborelation, så trivs man inte i relationen av en eller annan anledning så måste man vara fri att ämna utan att för den skulle kallas egoistisk eller narcissistisk.
    Givetvis ska man inte stanna i en relation man inte trivs i, men anledningen till att man inte trivs kan ju variera väldigt mycket. Bla kan det bero på att man har orimliga krav och förväntningar. Och egoism och narcissism kan ju absolut leda till att man har orimliga krav och förväntningar eftersom man tror att världen kretsar kring en själv och alla finns till för att förse en med vad man behöver.

Så självklart beror inte ALLA skilsmässor på egoism och narcissism, men jag tror att ganska många gör det.
  • Anonym (man)
    Anonym (20) skrev 2019-01-18 15:34:16 följande:
    Och hur det än ligger till med den saken så kan man med fördel skilja sig om relationen går i stå, präglas av bråk och osämja, om man inte har samma syn på hur man ska ha det hemma och med varandra. Finns ingen anledning att tvinga sig kvar i ett liv man inte trivs med. 
    Ja, och det var jag till slut gjorde eftersom jag tycker det är oerhört egoistisk att vara den som gör minst men gnälla över att man gör mest och anse sig vara offer för att man inte fick som man ville.
  • Anonym (20)
    Anonym (man) skrev 2019-01-18 15:34:59 följande:
    Givetvis ska man inte stanna i en relation man inte trivs i, men anledningen till att man inte trivs kan ju variera väldigt mycket. Bla kan det bero på att man har orimliga krav och förväntningar. Och egoism och narcissism kan ju absolut leda till att man har orimliga krav och förväntningar eftersom man tror att världen kretsar kring en själv och alla finns till för att förse en med vad man behöver.

Så självklart beror inte ALLA skilsmässor på egoism och narcissism, men jag tror att ganska många gör det.
    Men då är det väl bäst för den man lämnar att slippa den som är egoist och narcissist. Varför tvinga sig kvar i något som inte är bra, eller för den delen försöka tvinga kvar någon som inte vill?

Oavsett orsak så tror kan ju inte ett äktenskap fortgå om en av parterna vill lämna. 
  • Anonym (20)
    Anonym (man) skrev 2019-01-18 15:37:04 följande:
    Ja, och det var jag till slut gjorde eftersom jag tycker det är oerhört egoistisk att vara den som gör minst men gnälla över att man gör mest och anse sig vara offer för att man inte fick som man ville.
    Allt gott då. Och jag antar att din partner också blev nöjd med den ordningen. 
Svar på tråden Epidemi av separationer...