Inlägg från: Anonym (inget) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inget)

    16 årig bonus ignorerar mig

    Anonym (syvmor) skrev 2019-01-23 11:18:10 följande:

    Jag är alltid trevlig och försöker fråga saker eller prata, men gillar inte att vara för påträngande och då kan det gå en vecka utan att vi sagt ett ord till varandra. Det känns stelt och jobbigt att bo där, eftersom de verkar tycka mest att jag tagit pappan ifrån dem och är i vägen.

    Jag vill vara särbo, men min sambo säger att då har vi ingen framtid ihop och då får det vara slut. Både barnen och jag tycker att särbo är det bästa, men sambon vägrar, eftersom han är lite av en kontrollfreak och inte litar på mig, plus han anser att vi då tar ett steg tillbaka i vår relation.


    Inget av det du beskriver om din sambo låter som ett riktigt bra förhållande i mina öron. Inte heller hur han behandlat sina barn och nu behandlar dem igen genom att tvinga dem att bo ihop med hans flickvän. 

    Din sambo verkar inte så lyhörd för sina barns verkliga behov och inte heller för dina utan väldigt ego som både vill tvinga dig och sina barn att bo ihop för att det passar hans intressen.

    Det är inte så himla lätt för barn att tvingas ihop med föräldrars partners hit och dit under uppväxten. De flesta vuxna skulle aldrig acceptera det men barn måste finna sig i att nu är det pojkvän si och nu ska flickvän så flytta in, ni får gilla läget för pappa och mamma vill ha vuxenliv.


    Jag har själv vuxit upp med en hel massa kvinnor som min pappa kommit hem med under åren. En del gillade jag, en del gillade mig, en del gillade jag inte och en del gillade inte mig. När nån av de jag gillade blev utbytt så blev ju även jag ledsen - men hade inget att säga till om, och när nån skulle flytta in så fick jag bara gilla läget. Det var styvsyskon hit och dit som man skulle förhålla sig till och se till att komma överens med. Det var ren pina att komma till honom med dessa nya kvinnor som tyckte si eller så om hur man skulle vara och göra.  

    Nu i vuxen ålder träffar jag min pappa rätt sällan, det skadade vår relation med alla hans kvinnor som kom och gick och som fick lov att påverka mitt liv så mycket. Jag har jag inte så mycket till övers för den han numera är gift med heller så jag håller mig utanför hennes drama i mesta möjliga mån.
  • Anonym (inget)
    Anonym (syvmor) skrev 2019-01-23 11:59:28 följande:

    Nu är jag den allra första kvinnan sedan 2011 som han bor med, så han har verkligen tagit barnen före i alla lägen sedan skilsmässan 2011. Därför förstår jag honom att han någon gång också måste tänka på sig själv och inte bara barnen i alla lägen. Tonåringar är nästan alltid bara inne på sina rum med spel, mobil eller TV och han umgås knappt med dem eller ens äter med dem, så därför tycker han det är skönt att ha en kvinna som han älskar som bor där. Problemet är att ALLA barn vill ha sin förälder för sig själv, utan att behöva dela den med någon främling som skall in i deras hem. Tyvärr så känner ju den nya kvinnan/mannen detsamma och mår lika dåligt. Så vem är det mest synd om egentligen? Barnen flyttar hemifrån snart och då står föräldern där ensam kvar. Vad är rätt och fel?


    Det där beror helt på hur föräldern hanterar det hela och på hur den nya partnern är. Jag har som sagt trista erfarenheter från min pappas ständiga flöde av kvinnor - och din mans barn har ju åtminstone varit med om detta med en flickvän vid ett tidigare tillfälle.

    Men hos min mamma fanns en man som min mamma hade och har fortfarande en stadig relation med. Hon var noga med att alla inblandade skulle känna sig ok med att flytta ihop. Även mannen var noga med att skapa en egen relation med mig och att vi skulle trivas tillsammans.

    Kvinnor kanske är generellt bättre på att sätta barnen främst på ett sunt sätt och att introducera nya partners på ett vettigt sätt till barnen? Min mamma skulle itne ens ha presenterat en man hon träffat några gånger för sina barn medan pappa tog hem kreti och pleti som han dejtade ett tag och som sen försvann efetr ett tag eller blev kvar ett tag. 

    Och det där med synd om: inget barn har någonsin bett om att bli till, men när barnen väl finns så är det en förälders skyldighet att se till att de får en dräglig uppväxt. Om föräldern vill skaffa en ny partner så bör det inte ske på bekostnad av barnets väl och ve, och det behöver det inte göra heller.

    Men din sambo verkar inte kunna göra många rätt varken i sitt föräldraskap eller förhållande eller sammanfogandet av dessa, så jag skulle dra öronen åt mig oavsett hur synd det är om honom som blir ensam. 
  • Anonym (inget)
    Anna60 skrev 2019-01-23 13:48:39 följande:
    Barnen ser inte föräldrar som enskilda människor med behov. Föräldrar är föräldrar. Så länge de ser ut att må bra så är barnen nöjda. Föräldrar är barnens satelliter. Föräldern är det viktigaste i barnens liv, även om det ibland inte verkar så. Men nu är deras relation med pappan hotad. Och de protesterar på sitt sätt. Att presentera en ny kvinna för barnen kan funka. Eller så kan det inte funka. Det beror på hur man gör och hur barnen funkar. I detta fall funkar det INTE. Så sätt ditt eget välmående först här. Så får pappan hantera det hela med barnen. Pappan kommer vakna upp så småningom och se hur barnen söndrar och härskar. Men än är han inte mogen för att se klart.

    Flytta.
    Eller så tar barnen sitt pick och pack och flyttar och så ser pappan inte sina barn så mycket mer. Man måste få det att funka och det går inte att tvinga fram att vilja bo ihop med främlingar. 
  • Anonym (inget)
    Anonym (syvmor) skrev 2019-01-23 13:56:23 följande:

    De flesta av er tycker att jag ska ta mitt pick och pack och dra. Det är så lätt att skriva, men svårare att göra! Ska man verkligen bara strunta i allt pga några barn som inte verkar ha lärt sig vett & etikett och vanligt hyfs? Sedan är det som ni skriver pappans ansvar. Han har curlat dem så länge, för att sedan helt plötsligt sluta när jag kom in i bilden, av rädsla att förlora även mig!

    Jag håller inte med om att barnen ALLTID går främst! Ska verkligen föräldern behöva gå ensam tills barnen flyttar ut bara för att barnen inte kan anpassa sig och respektera att vuxna också behöver ha ett liv? Tycker att man i Sverige curlar på tok för mycket med barn och barnen får alltid sin vilja igenom. Och får dem inte det så går dem till den andre föräldern för att få sin vilja igenom igen. Helt sjukt samhälle.

    Mamman till barnen har ingen man och har därför ett helt annat utgångsläge, vilket hon spelar på. Det var dessutom hon som ville skiljas för 7 år sedan för att hon träffat en annan, som sedan dumpade henne!! 


    Men i ett tidigare inlägg skrev du ju att du själv ville vara särbo, men att din sambo krävde att ni skulle bo ihop annars fick det vara. 

    Och detta med att det är ett sjukt samhälle för att barnen får komma först. Är det inte lika sjukt i så fall att barn ska tvingas leva med svängdörr för nya partners som flyttar in och ut? Och föräldrar som varken tar ansvar för sina egna liv eller barnens? Hur sjukt är inte det?

    Det lyser ju också igenom här att du inte gillar barn och tycker att de tar för stor plats och det märks säkert i hemmet också för barnen som tvingas bo med dig.

    Och vad har mamman med detta att göra? 
  • Anonym (inget)
    Anonym (syvmor) skrev 2019-01-23 14:15:56 följande:

    Jag ville vara särbo, eftersom jag har en vuxen dotter på 25 år och inte var intresserad av andras tonårsbarn! Men efter långt övertalande så gick jag till slut med på det. Min dotter fick också utstå att jag under hennes sista 11 år träffade och bodde med en annan man. Vad är problemet!? Skulle det vara synd om henne för det? Herregud, barn måste ändå lära sig att plocka undan efter sig och hålla fint på sitt rum. hans ungar har aldrig ens tagit ut från diskmaskinen eller dammsugit. De tycker att jag är en häxa för att jag ber dem ställa in den egna tallriken i diskmaskinen. Jag måste köra dem till skolan för att det är lite kallt när alla andra barn cyklar i 10 minuter. Jag tror att du förstår att dem är otroligt curlade och bortskämda.


    Om du hanterade det så att din dotter inte blev lidande av att du levde med en ny man så var det säkert helt okej. Det handlar ju om hur man hanterar det både som förälder och som partner. Och din sambo verkar hantera både sitt föräldraskap och relationen till dig på ett ganska omoget och ansvarslöst sätt. 

    Jag tror inte att de tycker att du är en häxa för att du ber dem ställa in disken, de tycker att du tränger dig på i deras liv, deras hem som en ovälkommen gäst som bestämt sig ovanför deras huvuden att stanna. Och varför blandar du ihop disk och dammsugning med att tvingas bo ihop med en främling man inte valt? Är det samma sak för dig? 

    Varför kör DU dem till skolan? Varför inte pappan? Eller bara låt bli och låt dem ta sig bäst de kan?

    Tur att de ändå går i skolan - då har åtminstone de chans att lära sig skillnaden mellan "de" och "dem". 
  • Anonym (inget)
    Anonym (syvmor) skrev 2019-01-23 15:22:43 följande:
    Ja, du har så rätt! Man måste förbereda sina barn som förälder och fråga dem vad de tycker och hur dem ser på saken att flytta ihop med en annan person etc.

    Min sambos barn hade ingen bra bild av mig från start. Flickan var tonåring och jag visade nog tydligt att jag inte ville vara där när det var barnens vecka, utan försökte träffa sambon alltid när han var ledig, vilket passade mig perfekt. Sambon däremot sökte något mer seriöst och en kvinna som ville ingå i hans familj och bo med dem. Det är därför det gick så fel. Vi ville olika saker från start och det kände barnen att jag inte var speciellt intresserad av dem.

    När jag sedan frågade för några månader sedan varför hon aldrig hälsar på mig och undviker mig etc, så sa hon bara att vår kemi inte fungerar som den har fungerat med pappans ex tjejer. Då är det inte så mycket jag kan göra. Flickan sa också att om vi blev särbos så skulle garanterat sonen vilja komma tillbaka på halvtid igen. Dock så vägrade pappan ta in detta, utan stod fast vid att jag ska bo kvar och barnen skall inte bestämma.
    Ja, där har du väl dit svar - du vill inte leva med barnen, barnen vill inte leva med dig och så kommer det nog att förbli.

    Om pappan inte ser upp så förlorar han något av det han håller kärt och det är inte säkert att han kan omfatta konsekvensen av det fullt ut som det är nu. Han verkar ovanligt ego. Jag skulle ha svårt att gilla en sån man oavsett barnen. 
  • Anonym (inget)
    Anonym (syvmor) skrev 2019-01-23 15:41:06 följande:

    Så ni tycker att pappan borde dumpa mig för barnens skull och leva ensam igen? Då har ju barnen förstört hans 2:a relation efter skilsmässan och han kommer aldrig mer våga bo med någon igen. Tycker inte att barn ska vinna och styra föräldrar....däremot måste föräldrar vara mer tydliga med sina barn och vad som händer.


    Särbo skulle väl vara ett alternativ om ni båda är okej med det.

    Jag tycker inte att det är barnen som förstört hans relationer, han har själv agerat så att hans relationer med kvinnor inte fungerat tillsammans med barnen. Han borde inte ens behöva ställa dessa mot varandra och många behöver inte göra det utan får det att fungera. 

    Vem är det som vinner egentligen? Och vem är det som tävlar?
  • Anonym (inget)
    Anonym (Siv) skrev 2019-01-24 16:41:48 följande:
    Jag har också fått den där om "den vuxna" och jag hade mycket väl kunnat tänka mig att vara den vuxna om det hade ingått i en strategi där han vill lära sitt barn att hälsa. Hans barn var mycket yngre när vi träffades och då hade det funnits en mening med det. Men att jag ska vara den "vuxna" som säger hej till en unge som inte svarar och där pappan inte går in och talar om att han vill att barnet säger hej tillbaka, då låter jag hellre ungen vara ifred. 
    Konstig gubbe du har som ville att du ska vara med den lilla tid han träffar sonen. Ni skulle behöva prata igenom vilka förväntningar ni har på er lilla konstellation. Han har tydligen någon slags bild av vem du ska vara i förhållande till hans barn som inte stämmer överens med din bild och inte heller för vad som är rimligt för dig att stå ut med.  
    Inte heller verkar pappan ha barnen i åtanke om han inte ens kan vara med dem den lilla tid de träffar honom. Han verkar tro att de alla är en familj medan varken TS eller barnen ser detta som familj utan endast har mannen/pappan gemensamt på varsin kant.
  • Anonym (inget)
    Anonym (syvmor) skrev 2019-01-24 14:49:35 följande:
    Härligt och lärorikt inlägg. Vi började i fel ände. Jag ville ha det exakt så som din väninna...jag sa till min sambo att han först måste tala med sina barn och förbereda dem på att jag flyttar in och att vissa ändringar krävs.

    Vi skulle provbo i 6 månader först då jag skulle hyra ut min lägenhet vilket han knappt vågade berätta för sina barn av rädsla för att de inte skulle tycka om det. Så när jag flyttade in så hade han knappt pratat med dem, utan bara nämnt kort att jag skulle "provbo" i 6 månader och att ingenting skulle förändras. Såklart kändes det jobbigt för alla, men framförallt för MIG de första månaderna. De 3 betedde sig som att jag inte existerade, jag kände mig verkligen som en inneboende på alla sätt o vis. De ockuperade soffan i vardagsrummet och jag kände mig enbart ivägen. Jag visste ju inte vad han hade sagt till sina barn och hur han hade sagt det. Tydligen hade han ju varit livrädd för deras reaktion och att de skulle opponera sig. Han ville ju på alla sätt o vis att jag skulle flytta in snarast möjligt, men var för feg för att berätta sanningen för dem att jag flyttar in helt och hållet.

    Barnen hoppades nog att allt skulle vara som tidigare, vilket pappan hade lovat. Men så blev det inte. Häxan stannade kvar.

    Flickan och jag har pratat igenom allt och hon har inga "hard feelings", utan hon säger att hon inte bryr sig om mig, vi är för olika och kemin stämmer inte. Så jag anser att då behöver inte jag heller anstränga mig för att prata med henne och försöka vara trevlig. Men då blir sambon arg och säger att jag måste anstränga mig mer. han vill inte SE sanningen!!
    Vilket jävla stolpskott till pappa och man. En riktig mansbebis som vägrar ta vuxenansvar och vill lämpa över allt möjligt på sina barn och på en ny kvinna. Jag skulle ha ledsnat på hans stil för länge länge sen. Synd om barnen bara som är i händerna på ett så omoget och ansvarslöst föräldraskap. 
Svar på tråden 16 årig bonus ignorerar mig