• Sheltielife

BF oktober 2019!

Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

Välkomna hit och grattis till plusset! :D

• Svar på tråden BF oktober 2019!
  • Bluesky25

Hej! Hoppar in här. Plussade igår efter vårt fjärde försök med ivf och har bf 20/10. Vi har en dotter så detta blir andra barnet för oss.

• Brallis1991
    Limoti skrev 2019-02-12 08:43:04 följande:

Håller med Etta, ring direkt. Jag hade tänkt vänta men läste på 1177 att min kommun har långa köer så ringde idag. Och fick inte tid förrän 1 april, då är jag i vecka 11! Det känns helt galet, nu har jag barn sen innan och känner mig rätt lugn, men hade det varit min första graviditet hade jag verkligen behövt en tidigare tid.

Oj och jag som tyckte det kändes länge att vänta till 27/2 för att få komma på ett första besök. Men som jag förstod det är det bara information om vad man ska äta och inte och hur allt fungerar sen med tider och träffar osv!?

Detta är min första graviditet och har väldigt dålig koll på allt känner jag.
  • Limoti
    Brallis1991 skrev 2019-02-12 12:05:17 följande:

Oj och jag som tyckte det kändes länge att vänta till 27/2 för att få komma på ett första besök. Men som jag förstod det är det bara information om vad man ska äta och inte och hur allt fungerar sen med tider och träffar osv!?

Detta är min första graviditet och har väldigt dålig koll på allt känner jag.

Ja det känns som väääldigt lång väntan. Men det verkar som att de har oerhört mycket att göra, så tycker mest synd om dem. Plus att jag tänker att det är bättre att jag som gjort detta innan får vänta, än att nån som är gravid för första gången för göra det.

Ja första gången brukar vara hälsosamtal och det är väl det de hoppar över för min del. Eller bakar in det i själva inskrivningen.

Läkartider fanns där inga alls så måste ringa tillbaka om två veckor angående det. Det är för NIPT, så det är väl ingen brådska med det heller egentligen. Men som sagt, det är en lång väntan tills april!
  • Cherrymoon

Ohh vad länge ni måste vänta :( 
    Jag ringde i måndags och har fått en tid den 27:e februari (vecka 7+2) och sedan har de redan bokat in mig för vecka 9... Är det olika i olika län?

Sedan får jag också en tidigare ultraljud hos min gyn eftersom vi gick på gyn för hormonbehandling för att kunna lyckas. Men det visste inte barnmorskan om och jag fick ändå en tidig tid där. Kanske för jag är gammal (35)?

• Malmö1989

Hej

Jag har plussat för några dagar sen. Min sista mens första dag var 15 januari. Någon app räknar att jag är i vecka 5 medan en annan räknar vecka 4. Så jag är lite förvirrad. Min sista cykel var 28 dagar.

• ballerinakakaoreo

Idag började jag blöda och fick värk! :( ringde med gråten i halsen till gynmottagningen och fick komma in på en akuttid efter en timme. Hjärtat slog och livmodern var i sin storlek för min vecka men hon flyttade tillbaka bebis en vecka för den var lite mindre. Det visade sig att jag fått ett blåmärke på livmodern som gör att det blöder, har man otur så kan blödningen få med sig barnet ut men hon sa där och då att blödningen var mer sparsam och att det förhoppningsvis kommer att bara blöda lite lite till. Har tid hos BM på måndag så jag skulle be henne om ett till ultraljud den veckan. Skönt att iallafall veta att hjärtat slog!! Har mått piss o skit de senaste dagarna med trötthet, illamående och magont så detta kändes nästan väntat.

• Cherrymoon
    Malmö1989 skrev 2019-02-12 18:48:53 följande:

Hej

Jag har plussat för några dagar sen. Min sista mens första dag var 15 januari. Någon app räknar att jag är i vecka 5 medan en annan räknar vecka 4. Så jag är lite förvirrad. Min sista cykel var 28 dagar.

Hej!

Jag var också förvirrad. Jag tror att vissa säger att man är i vecka 4 när man har avslutat vecka 4 och andra säger att man är i vecka 5 för att man har påbörjat vecka 5.

Alltså du är 4 veckor gravid men du är i vecka 5 dvs 4 veckor klara och vecka 5 påbörjat. Det finns alltså olika sätt att säga det. Men jag har inte heller fått hundra procent grepp på det!
  • Cherrymoon
    ballerinakakaoreo skrev 2019-02-12 19:26:38 följande:

Idag började jag blöda och fick värk! :( ringde med gråten i halsen till gynmottagningen och fick komma in på en akuttid efter en timme. Hjärtat slog och livmodern var i sin storlek för min vecka men hon flyttade tillbaka bebis en vecka för den var lite mindre. Det visade sig att jag fått ett blåmärke på livmodern som gör att det blöder, har man otur så kan blödningen få med sig barnet ut men hon sa där och då att blödningen var mer sparsam och att det förhoppningsvis kommer att bara blöda lite lite till. Har tid hos BM på måndag så jag skulle be henne om ett till ultraljud den veckan. Skönt att iallafall veta att hjärtat slog!! Har mått piss o skit de senaste dagarna med trötthet, illamående och magont så detta kändes nästan väntat.

Usch, jag lider med dig!! Vet du hur du fick blåmärket?

Men skönt att du hörde hjärtat!! Helt fantastiskt ju!!!

Håller tummarna för dig för ultraljudet, det blir säkert bra! Håll oss uppdaterad. Ta hand om dig nu och ta det väldigt lugnt.
  • Etta
    ballerinakakaoreo skrev 2019-02-12 19:26:38 följande:

Usch så läskigt! Jag hade en störtblödning i v 7 när jag väntade min dotter, var ingen fara men usch så nojig jag var och så orolig att få en nu med! Undrar också vad orsaken till att få blåmärke var? (Speciellt eftersom jag mår som du beskriver men ingen värk)
  • ballerinakakaoreo
    Cherrymoon skrev 2019-02-12 20:42:57 följande:

Usch, jag lider med dig!! Vet du hur du fick blåmärket?

Men skönt att du hörde hjärtat!! Helt fantastiskt ju!!!

Håller tummarna för dig för ultraljudet, det blir säkert bra! Håll oss uppdaterad. Ta hand om dig nu och ta det väldigt lugnt.

Etta skrev 2019-02-12 20:53:54 följande:

Usch så läskigt! Jag hade en störtblödning i v 7 när jag väntade min dotter, var ingen fara men usch så nojig jag var och så orolig att få en nu med! Undrar också vad orsaken till att få blåmärke var? (Speciellt eftersom jag mår som du beskriver men ingen värk)

Jag har faktiskt ingen aning om hur jag har fått detta blåmärke, jag har tagit det otroligt lugnt och försiktigt. Det enda jag kan tänka på är att jag varit lite förstoppad den senaste veckan, vet inte om det kan bidra till att skada? Jag frågade läkaren om orsak och hon sa att det finns så otroligt många blodkärl i livmodern och när det växer så kan ett eller fler blodkärl brista. Jag har googlat lite och det är vanligt att få blåmärken i livmodern om man tex lyfter tungt. När man får ett blåmärke i livmodern så fokuserar livmodern på att få ut blodet med hjälp av sammandragningar och då kan det tyvärr bli så att fostret lossnar och följer med så jag är otroligt orolig.. Nu blir det inget sex, stress eller städning hemma för min del förrän blödningen är borta! Skönt att få stöttning av er, det behövs :)
Svar på tråden BF oktober 2019!