• Anonym (Ts)

Dubai eller Istanbul med barn?

Vi kommer troligtvis åka på semester i 2 eller 3 veckor till antingen Istanbul eller Dubai i juni. Vi är 2 vuxna och en nästan 3-åring. Vi har aldrig varit på semester i någon av städerna tidigare.

Vi kommer inte bada/sola alls utan resan är mer för att koppla av, gå på sevärdheter och äta god mat. 

Min fråga är ifall någon varit i båda städerna, eller iallafall Dubai, och vet vilket av dem som är mest lämpligt när man har ett barn med sig? Vi vill ju att hon också ska få ut något av resan. Dessutom vilken stad ni tyckte har roligast sevärdheter för både oss vuxna men också barn?

Svara på frågan bara, jag vill inte veta att ni aaaabsolut inte kan tänka er att åka till dessa städer och att ni bojkottar länderna. 

• Svar på tråden Dubai eller Istanbul med barn?
  • Ällingen
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-02 22:41:20 följande:

Jag tyckte det lät drygt, eftersom att anpassa sig i Dubai när man är på semester främst handlar om att inte klä sig lättklätt när man inte badar. För mig är det självklart att man inte går runt i bikini på köpcentrum, och därför behöver jag inte oroa mig som kvinna i Dubai just för att det skulle råka vara muslimskt. Saudiarabien och Afghanistan, absolut.

Hursomhelst behöver vi inte diskutera det vidare.

Det vet ju naturligtvis vilken allmänbildad och frisk människa som helst att man inte går i bikini i ett köpcentra oavsett land.... Hur som helst, du har en ytterst otrevlig ton till dem som svarar dig.
  • Anonym (Ts)
    Ällingen skrev 2019-02-02 23:11:34 följande:
    Det vet ju naturligtvis vilken allmänbildad och frisk människa som helst att man inte går i bikini i ett köpcentra oavsett land.... Hur som helst, du har en ytterst otrevlig ton till dem som svarar dig.
    Och därför behöver man inte alls oroa sig som kvinna när man åker på familjesemester till Dubai. 

Återigen, jag svarar drygt på dryga kommentarer. Annars är jag väldigt tacksam för svaren. 
  • Anonym (Fujairah)

Två dåliga alternativ: Istanbul är för stort och stressigt, Dubai mitt i sommaren rent hälsovådligt för små barn. Skall man dessutom välja bort möjligheten att bada blir Dubai riktigt korkat.

• Anonym (...)
    Aliona skrev 2019-02-02 21:18:19 följande:

Du tror inte att man kokar i 37 grader i en storstad? Har du någonsin upplevt det?

Säger detsamma har du någonsin upplevt 37 grader ts? Det är inte ens kul när man ligger på stranden! 37 grader i skuggan blir typ 50 grader i solen då är man inte ute och går på sevärdigheter utan möjlighet att svalka sig, definitivt inte med en 3åring.

Jag har har aldrig varit i Istanbul eller Dubai men är det inte så att ud avråder från resor till Istanbul? Jag själv skulle dock kunna tänka mig en solsemester till Dubai
  • Anonym (Ts)
    Anonym (...) skrev 2019-02-02 23:49:45 följande:
    Säger detsamma har du någonsin upplevt 37 grader ts? Det är inte ens kul när man ligger på stranden! 37 grader i skuggan blir typ 50 grader i solen då är man inte ute och går på sevärdigheter utan möjlighet att svalka sig, definitivt inte med en 3åring.

Jag har har aldrig varit i Istanbul eller Dubai men är det inte så att ud avråder från resor till Istanbul? Jag själv skulle dock kunna tänka mig en solsemester till Dubai
    Ja det har jag, dock inte med barnet. Det är inte direkt jättekul med inte såå illa.

Dock lutar det mer åt Istanbul pga just vädret, ska vara runt 24 grader och det är ju inte så varmt.
  • Anonym (...)
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-02 23:53:32 följande:

Ja det har jag, dock inte med barnet. Det är inte direkt jättekul med inte såå illa.

Dock lutar det mer åt Istanbul pga just vädret, ska vara runt 24 grader och det är ju inte så varmt.

Jag har som sagt aldrig varit till Istanbul men jag har varit till Turkiet i juni och vi hade 30+ varje dag så du ska nog ha i beräkningen att det nog är mycket varmare än 24 grader även där
  • Anonym (Slavar)

Om du vill sponsra slaveri och dålig människosyn rekommenderar jag Dubai

• Anonym (iop)
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-02 22:26:06 följande:

Jag är nöjd med svaren och tar till mig dem. Jag svarar drygt på dryga kommentarer. 

Har varit i mannens hemland i Mellanöstern några gånger, annars har vi inte varit på "semester" än. 

Nej, jag jämför ju nackdelarna/fördelarna som folk kommer med och bestämmer mig sedan för vad som passar oss.

Är det så att du inte får bada för din man?
  • Anonym (mor)
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-02 16:11:08 följande:

Vi kommer troligtvis åka på semester i 2 eller 3 veckor till antingen Istanbul eller Dubai i juni. Vi är 2 vuxna och en nästan 3-åring. Vi har aldrig varit på semester i någon av städerna tidigare.

Vi kommer inte bada/sola alls utan resan är mer för att koppla av, gå på sevärdheter och äta god mat. 

Min fråga är ifall någon varit i båda städerna, eller iallafall Dubai, och vet vilket av dem som är mest lämpligt när man har ett barn med sig? Vi vill ju att hon också ska få ut något av resan. Dessutom vilken stad ni tyckte har roligast sevärdheter för både oss vuxna men också barn?

Svara på frågan bara, jag vill inte veta att ni aaaabsolut inte kan tänka er att åka till dessa städer och att ni bojkottar länderna. 

Inget fel på resmålen om man gillar att resa men jag skulle aaaaabsolut INTE åka på en långresa med en treåring och tro att hon ska få ut ngt av resan. Hon kommer ALDRIG att minnas att hon varit vare sig i Dubai eller Istanbul. Varför inte vänta tills flickan är lite större?
  • Panduro

Är det bara de två alternativen ni har? Isf hade jag valt Istanbul, med tanke på vädret. Ifall ni kan tänka er andra resmål hade jag kollat runt lite till.

Svar på tråden Dubai eller Istanbul med barn?