• Anonym (Ts)

Dubai eller Istanbul med barn?

Vi kommer troligtvis åka på semester i 2 eller 3 veckor till antingen Istanbul eller Dubai i juni. Vi är 2 vuxna och en nästan 3-åring. Vi har aldrig varit på semester i någon av städerna tidigare.

Vi kommer inte bada/sola alls utan resan är mer för att koppla av, gå på sevärdheter och äta god mat. 

Min fråga är ifall någon varit i båda städerna, eller iallafall Dubai, och vet vilket av dem som är mest lämpligt när man har ett barn med sig? Vi vill ju att hon också ska få ut något av resan. Dessutom vilken stad ni tyckte har roligast sevärdheter för både oss vuxna men också barn?

Svara på frågan bara, jag vill inte veta att ni aaaabsolut inte kan tänka er att åka till dessa städer och att ni bojkottar länderna. 

• Svar på tråden Dubai eller Istanbul med barn?
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-02 16:11:08 följande:

Svara på frågan bara, jag vill inte veta att ni aaaabsolut inte kan tänka er att åka till dessa städer och att ni bojkottar länderna. 

OK. Jag skulle aldrig åka till Dubai, av flera skäl (att en skandinavisk kvinna som blev våldtagen där blir fängslad för otukt är bara en av anledningarna) så därför svarar jag inte.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Somone) skrev 2019-02-02 17:00:57 följande:

Istanbul är inte barnvänligt. Det händer lite för mycket dåd och bombningar för att den ska kännas säker. Staden i sej är fantastisk. God mat och mycket att se och upptäcka. Har varit där flera gånger, men skulle aldrig ta med mej en treåring dit.
    Dubai däremot är turistanpassat. Och lugnare. Nu behövs det oftast inget särskilt för att sysselsätta en treåring. Dom kan roas av det mesta så ur den aspekten skulle Istanbul funka, men som sagt, där händer saker. 

Ni vill inte bada säger du. Det kan bli ruskigt varmt i juni. Att kunna ta ett dopp är något som en treåring uppskattar. Dom älskar att plaska. I Istanbul finns inte den möjligheten, eller den finns men havet är så förorenat så där badar man inte. I Dubai kan man svalka av sej en stund och även om ni inte vill det så är det nog ändå bra att kunna göra det. 

För mej hade valet varit lätt om jag skulle ta med en treåring.

Får man bada som kvinna i Dubai? Det tror jag knappast. Inte ens i burkini om andra män finns i närheten.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-02 17:02:21 följande:
    Jag hade ändå inte planerat att gå runt i stringbikini mitt i ett köpcentrum så det är lugnt, men tack ändå. 
    Antar att du planerat att klä dig heltäckande då för något annat går inte för sig nämligen. Inte i Dubai i alla fall. Det räcker med en kjol som visar anklarna eller lite av vaderna så åker du dit. Majoriteten av svenska turister har inte stringbikini.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-02 22:41:20 följande:
    Jag tyckte det lät drygt, eftersom att anpassa sig i Dubai när man är på semester främst handlar om att inte klä sig lättklätt när man inte badar. För mig är det självklart att man inte går runt i bikini på köpcentrum, och därför behöver jag inte oroa mig som kvinna i Dubai just för att det skulle råka vara muslimskt. Saudiarabien och Afghanistan, absolut.

Hursomhelst behöver vi inte diskutera det vidare.
    Alltså, hur lite koll har du? tror du att det bara är kvinnor i bikini som råkar ut för sedlighetspoliser? Jag gillar att gå i cityshorts (går till knäna) och t-shirt på sommaren. Inte ett dugg oanständigt, fast otillåtet i Dubai. Det är oförskämt av dig att påstå att de som påpekar att det är ett strängt religiöst och patriarkalt land går i stringbikini. Ge dig!
  • Duckan
    Får man bada som kvinna i Dubai? Det tror jag knappast. Inte ens i burkini om andra män finns i närheten.

Var har du fått det ifrån? Du kan bada i bikini både på resorts och på public beach (Eh!)
    Det är inte problemet för ts, det är värmen som ev stället till det.
  • Anonym (Mina)
    Anonym (Eh!) skrev 2019-02-04 12:01:31 följande:

Självklart får du bada i Dubai hahha, vilka fördomar du har.
  • Anonym (Mina)
    Anonym (Eh!) skrev 2019-02-04 12:03:32 följande:

Antar att du planerat att klä dig heltäckande då för något annat går inte för sig nämligen. Inte i Dubai i alla fall. Det räcker med en kjol som visar anklarna eller lite av vaderna så åker du dit. Majoriteten av svenska turister har inte stringbikini.

Och ännu mer fördomar... du kan gå i linne och kort-kort om du känner att du har det behovet. Så nu vet du.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Mina) skrev 2019-02-05 08:17:03 följande:
    Och ännu mer fördomar... du kan gå i linne och kort-kort om du känner att du har det behovet. Så nu vet du.
    Eh, nej!
  • Anonym (Eh!)

www.alltomdubai.se/ratt-upptradande-i-dubai/

"Klä dig så att du är täckt från knän till axlar. Det gäller både kvinnor och män. Undvik alltså korta kjolar eller shorts. Piratbyxor är perfekta för den som inte vill ha långbyxor när det är varmt. Undvik linnen som inte täcker övre delen av bröstkorgen och axlarna. Kvinnor bör inte ha kläder som är alltför tajta eller går att se igenom. Ett smart tips för kvinnor är att köpa en sjal som man enkelt och snabbt kan täcka axlar och överkropp med.

Om du inte följer de här råden finns risk att du förnärmar invånarna och vissa tvekar inte att påpeka det för dig. Om det händer, be om ursäkt. Säg inte emot, starta inte en diskussion. Du vill inte att det ska bli ett polisärende."

• Duckan

(Eh!) har du varit i Dubai?
    Visst ska man ta seden dit man kommer och uppträda korrekt. Inga offentliga ömhetsbetygelser, täcka sig lite mer när man besöker ett mall osv men du målar upp en lite felaktig bild. Det är överdrivet. Läs själv vad du länkar till, det är ganska självklara saker men inte samma sak som att du inte får bada där:

Bär aldrig badkläder eller annan utmanande klädsel i staden eller i butiker. Om du lämnar stranden eller poolen, även om det bara är för en kort stund, klä dig på dig innan du går därifrån. Det gäller både kvinnor och män. Att män går med bar överkropp är givetvis helt okej på stranden eller vid poolen, men inte på snabbköpet eller i glasskiosken.

• Anonym (Mina)
    Anonym (Eh!) skrev 2019-02-05 10:21:47 följande:

Är du?

Har du testat att gå i spagettilinne och shorts inne i Dubai (inte hotellområde)?

Anonym (Eh!) skrev 2019-02-05 10:25:23 följande:

www.alltomdubai.se/ratt-upptradande-i-dubai/

"Klä dig så att du är täckt från knän till axlar. Det gäller både kvinnor och män. Undvik alltså korta kjolar eller shorts. Piratbyxor är perfekta för den som inte vill ha långbyxor när det är varmt. Undvik linnen som inte täcker övre delen av bröstkorgen och axlarna. Kvinnor bör inte ha kläder som är alltför tajta eller går att se igenom. Ett smart tips för kvinnor är att köpa en sjal som man enkelt och snabbt kan täcka axlar och överkropp med.

Om du inte följer de här råden finns risk att du förnärmar invånarna och vissa tvekar inte att påpeka det för dig. Om det händer, be om ursäkt. Säg inte emot, starta inte en diskussion. Du vill inte att det ska bli ett polisärende."

Ja jag har varit i Dubai fler gånger än du byter underkläder

Detta är en helt vanlig klädsel i Dubai Mall ok! Att du hostar upp privata hemsidor på rekommendationer betyder NADA! Fattar att du inte sett mycket av världen så uttala dig inte om saker du inte har en aning om!
  • Duckan

(Mina) jag skulle inte klä mig så i Dubai Mall av respekt för att det faktiskt står på entrén att man bör täcka sig.
    Att det är fullt möjligt att göra det vet jag.

• Anonym (Mina)
    Duckan skrev 2019-02-05 13:24:20 följande:

(Mina) jag skulle inte klä mig så i Dubai Mall av respekt för att det faktiskt står på entrén att man bör täcka sig.

Att det är fullt möjligt att göra det vet jag.

Jag skulle aldrig klä mig så annat än i sovrummet ;) , men som du skriver finns det folk som klär sig så.
  • Duckan
    Jag skulle aldrig klä mig så annat än i sovrummet ;) , men som du skriver finns det folk som klär sig så.

Haha, jag förstår din poäng!
  • Anonym (Okunskap)
    Anonym (Eh!) skrev 2019-02-04 12:01:31 följande:

Självklart får man det! Dubai är numer en modern plats... och otroligt häftig att uppleva!
  • Anonym (Klara)

Vad vill ni att hon ska få ut av resan? Ett barn på 3 år vill väl bara vara med mamma och pappa och leka, bada och ha kul. Det kan man ju göra var som helst, så åk till ett resemål som passar er. Men kolla temperaturen först, Dubai är jättevarmt på sommaren, och bara för att du tycker det är OK så är det inte OK för ditt barn.

• Anonym (”Numer”)
    Anonym (Okunskap) skrev 2019-02-05 15:57:53 följande:

Självklart får man det! Dubai är numer en modern plats... och otroligt häftig att uppleva!

?Numer?? När har dubai någonsin varit något annat än ?modernt??
  • Anonym (Tyler)

Ska man ta seden dit man kommer? Betyder det att man får utnyttja slavar och ha en allmänt vidrig syn på människor av lägre rang om man åker till Dubai?

• Anonym (Eh!)
    Anonym (Okunskap) skrev 2019-02-05 15:57:53 följande:
    Är det modernt att fängsla en kvinnlig turist som blivit våldtagen och anklaga henne för otukt? Nja, inte i min bok.

Är det modernt att bygga ett land på slaveri? Nja, inte i min bok!
Svar på tråden Dubai eller Istanbul med barn?