• Anonym (Ts)

Dubai eller Istanbul med barn?

Vi kommer troligtvis åka på semester i 2 eller 3 veckor till antingen Istanbul eller Dubai i juni. Vi är 2 vuxna och en nästan 3-åring. Vi har aldrig varit på semester i någon av städerna tidigare.

Vi kommer inte bada/sola alls utan resan är mer för att koppla av, gå på sevärdheter och äta god mat. 

Min fråga är ifall någon varit i båda städerna, eller iallafall Dubai, och vet vilket av dem som är mest lämpligt när man har ett barn med sig? Vi vill ju att hon också ska få ut något av resan. Dessutom vilken stad ni tyckte har roligast sevärdheter för både oss vuxna men också barn?

Svara på frågan bara, jag vill inte veta att ni aaaabsolut inte kan tänka er att åka till dessa städer och att ni bojkottar länderna. 

• Svar på tråden Dubai eller Istanbul med barn?
  • Anonym (Somone)
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-02 17:09:48 följande:

Tack så mycket för svar.

Nej vi vill inte bada alls den här resan så det skippar vi. Jag har kollat runt lite och av det jag sett verkar Istanbul ha mycket mer sevärdheter än Dubai, men å andra sidan blir jag lite osäker när jag läser i tråden. Vi har inte planerat att hela resan ska vara barnaktiviteter liksom, utan att det ska funka att ta med barn dit de flesta vill gå när de besöker staden. Så det inte blir så att man måste undvika det mesta för att man inte får/inte praktiskt att ha med ett barn. 

Fördelen med Istanbul jämfört med Dubai är temperaturen. I juni är medeltemperaturen runt 25. I Dubai kring 10 grader högre. I bägge fallen blir det varmt. I Dubai antagligen alldeles för varmt för en 3-åring om ni inte alls ska bada. Åker ni till Dubai i juni så ta i alla fall med badkläder så ni kan svalka er. Det är säkert ingen fara att åka till Istanbul, men var lite vaksamma om ni åker dit. En gång jag var där så smällde det av en bomb i Bazaren, en annan gång på flygplatsen.Håll koll på nyhetsflödet om ni åker till Istanbul så är det nog lugnt. Det bor ju trots allt en del svenskar där. Gissar att dom inte skulle bo där om det inte var ok.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-02 19:49:55 följande:

Dubai I juli ? Koka ungarna ? Satsa på till jul istället.

Är ni gifta ? Sex utanför äktenskapet ger fängelse.

Det är ca 24 grader i Istanbul och ca 37 grader i Dubai under juni. Knappast så varmt att man kokar. Juni är då vi kan åka.

Ja det är vi.
  • Aliona

Istanbul är en av mina absoluta favoritstäder, men tveksamt om jag skulle ha åkt dit med en treåring. Visst, folk är barnvänliga, men det är trångt och varmt (på sommaren), man får gå och stå mer än vad en treåring orkar med. De historiska turistattraktionerna som är ett måste i Istanbul ger antagligen inte mycket i utbyte för ett litet barn, men barnet kan å andra sidan roas med att mata duvor, äta glass och gå på en och annan barnaktivitet.

24 grader är väl medeltemperatur, det kan lätt båda vara runt 20 och runt 30 i juni. Går det upp emot 30 i en storstad som Istanbul är det inte längre begagligt.

Dubai har jag inte varit i, men det finns en stor risk att det är alldeles för varmt för storstadssemester då.

• Aliona
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-02 20:02:30 följande:

Det är ca 24 grader i Istanbul och ca 37 grader i Dubai under juni. Knappast så varmt att man kokar. Juni är då vi kan åka.

Ja det är vi.

Du tror inte att man kokar i 37 grader i en storstad? Har du någonsin upplevt det?
  • Anonym (iop)
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-02 20:02:30 följande:

Ja det är vi.

Vad har ni för resvana i storstäder? Och i sådan värme, med barn?
  • Ällingen

Hade inte åkt till något av städerna. Definitivt inte med småbarn. Har ni ingen som helst resvana? Du har fått flera svar, men ändå så verkar du inte speciellt nöjd med svaren. Om 10 personer säger Dubai och 13 säger Istanbul, åker ni till Istanbul då?

• Anonym (Ts)
    Ällingen skrev 2019-02-02 21:54:54 följande:

Hade inte åkt till något av städerna. Definitivt inte med småbarn. Har ni ingen som helst resvana? Du har fått flera svar, men ändå så verkar du inte speciellt nöjd med svaren. Om 10 personer säger Dubai och 13 säger Istanbul, åker ni till Istanbul då?

Jag är nöjd med svaren och tar till mig dem. Jag svarar drygt på dryga kommentarer. 

Har varit i mannens hemland i Mellanöstern några gånger, annars har vi inte varit på "semester" än. 

Nej, jag jämför ju nackdelarna/fördelarna som folk kommer med och bestämmer mig sedan för vad som passar oss.
  • Anonym (Tyler)

Vill ni ha ytligt skit som är byggt på modernt slaveri så gäller Dubai.

Vill ni stötta en diktators land så är Turkiet bättre.

Jag hade valt Turkiet, Dubai är mycket värre.

• Ällingen
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-02 22:26:06 följande:

Jag är nöjd med svaren och tar till mig dem. Jag svarar drygt på dryga kommentarer. 

Har varit i mannens hemland i Mellanöstern några gånger, annars har vi inte varit på "semester" än. 

Nej, jag jämför ju nackdelarna/fördelarna som folk kommer med och bestämmer mig sedan för vad som passar oss.

Anonym(Jonsson) skrev inte ett drygt inlägg, snarare informativt. Men ditt svar var både drygt och omoget. Han/hon nämnde ingenting om bikini och ändå drog du till med stringbikini. Väldigt ohyfsat, tycker jag.
  • Anonym (Ts)
    Ällingen skrev 2019-02-02 22:36:44 följande:
    Anonym(Jonsson) skrev inte ett drygt inlägg, snarare informativt. Men ditt svar var både drygt och omoget. Han/hon nämnde ingenting om bikini och ändå drog du till med stringbikini. Väldigt ohyfsat, tycker jag.
    Jag tyckte det lät drygt, eftersom att anpassa sig i Dubai när man är på semester främst handlar om att inte klä sig lättklätt när man inte badar. För mig är det självklart att man inte går runt i bikini på köpcentrum, och därför behöver jag inte oroa mig som kvinna i Dubai just för att det skulle råka vara muslimskt. Saudiarabien och Afghanistan, absolut.

Hursomhelst behöver vi inte diskutera det vidare.
Svar på tråden Dubai eller Istanbul med barn?