• PoppyJ

    Skaffa barn, låg inkomst. HJÄLP!

    Hej!



    Har läst sååå mycket trådar här under årens lopp och nu är det äntligen min tur att iaf skriva att jag och min man planerar att försöka bli gravida med vårat första barn i vår <3



    Jag har velat haft barn sen jag varit ett barn själv, min man har alltid också velat haft barn men har velat vänta lite. Vi har pratat mycket om detta och för ca ett halvår sedan berättade han att han gärna vill börja försöka nu i vår 2019 :)



    Ett litet problem bara.. jag var sjukskriven dec -17 till Juni -18 pga utmattningssyndrom/depression. Innan dess har jag jobbat i 10 år på samma jobb, har jobbat enda sen jag tog studenten.



    Efter att jag varit sjukskriven och mina sjukdagar tog slut så fick  jag sedan börja på ett rehabprogram via arbetsförmedlingen som i sig ledde till en arbetsträning på en second hand butik i 3 månader som jag ÄLSKADE! Där fick jag ansvara om barnkläderna vilket jag kände passade mig ypperligt ;) Anyways, det tog slut och nu har arbetsförmedlingen beslutat om att ta bort dessa resurser, så man kan inte arbetsträna längre :/ När jag äntligen började må bättre igen, så försvann rutinerna och tryggheten så man är tillbaks på ruta 1. Så jag är inskriven på a-kassan och måste söka jobb, vilket för mig typ är omöjligt med tanke på min utmattning/depression osv.. jag måste ju arbetsträna för att se hur mycket jag klarar av och arbeta upp till en viss %...



    Och det är pga detta som jag får extra ångest just nu, den lilla inkomsten jag får räcker precis så det går runt. Min man jobbar visserligen och har 2 jobb. Men jag har ju mina egna räkningar liksom och (skit) lån sen innan... Och nu när min man äntligen säger att han är redo för bebis SÅ som jag längtat, så går det emot mig så mycket att säga nej pga allt detta. Jag fyller 31 i år också och nej, ingen ålder egentligen men samtidigt minskar ju fertiliteten och det är ju fakta. Får bara sådana extrema skuldkänslor bara av att jag ens tänker på att sätta ett barn till världen när jag inte har jobb eller bra inkomst. Vill poängtera att min depression inte är super allvarlig, inte så att jag är självmordsbenägen eller nåt (thank god, lider med alla som har det värre)... Mer en nedstämdhet. Och i mitt fall känns det som att en graviditet skulle vara det lyckligaste som kan hända mig, och att jag skulle få en sådan livsglädje (det har jag ju ändå men ni som längtar efter bebis förstår).. Jag vet inte känner mig bara så ego/självisk i denna fråga.. vet varken ut eller in längre. Det var ju inte detta man haft in mind när man föreställde sig att skaffa barn förut, allt alla tipsar om är ju att iaf ha en stadig inkomst/ett jobb innan man ens tänker tanken. Det har ju varit min största önskan hela tiden också...



    Har redan börjat samla på mig bebiskläder pga att jag älskar allt sånt, köpt ifrån secondhand butiken där jag arbetstränade.. 10 kr per plagg ibland osv. Älskar secondhand och vet att man kan leva jävligt billigt på det och att en bebis inte behöver såå mycket egentligen men ändå. Sen vet jag att en graviditet kan vara tuff och tiden med en nyfödd bebis just med tanke på min utmattning som redan finns men för mig är det så värt att i alla fall testa, och jag måste våga <3 Man vet aldrig vad framtiden har att erbjuda. Känner att jag inte kan låta åren gå till spillo pga det och pga rädsla. Skillnad om man bara var 20 år liksom.



    Kanske dum fråga, Men hur hade ni gjort/resonerat??

  • Svar på tråden Skaffa barn, låg inkomst. HJÄLP!
  • Anonym (Svårt)

    Det känns ju inte optimalt men å andra sidan blir du ju inte yngre... Underskatta inte hur jobbigt det kan vara både att vara gravid och att ha bebis/småbarn.

    Svårt att ge råd i denna komplicerade situation.

  • Anonym (JW)

    Du har redan skrivit detta innan. 

    Hur ska du klara dig om du blir ensamstående? Har du en konkret plan för det? Sparade pengar? Lätt att få ett jobb (kommer du klara av ett jobb)? Hur blir det med boende i så fall? Hur som helst, se till att bli av med dina lån innan ni börjar försöka.

  • PoppyJ

    Ja och nu gör jag det igen för att se om fler kan se inlägget och ge tips/erfarenheter :)


    Alltså jag tänker ju inte gå runt och tänka att jag en dag ska bli ensamstående. Skulle jag gå runt och tänka "tänk om detta sker, eller tänk om detta sker" då skulle jag gå och vara konstant orolig och inte kunna leva livet. Vi har varit tillsammans i 6 år nu och gifta i 3 och skulle det en vacker dag bli att vi går skilda vägar så får jag ta det då. Är nog inget man kan prepare for liksom.


    Ju mer tiden går och jag får läka så känner jag att jag absolut skulle klara av ett jobb. Inte heltid just nu men får jag arbeta upp mig så :) 


     


    Kommer tyvärr aldrig bli av med lånen på 2 månaders tid med minimal a-kassa. De kommer nog snarare ta år/alt något jag alltid kommer ha. 


     


     

  • PoppyJ
    Anonym (JW) skrev 2019-02-06 12:47:06 följande:

    Du har redan skrivit detta innan. 

    Hur ska du klara dig om du blir ensamstående? Har du en konkret plan för det? Sparade pengar? Lätt att få ett jobb (kommer du klara av ett jobb)? Hur blir det med boende i så fall? Hur som helst, se till att bli av med dina lån innan ni börjar försöka.


    Ja och nu gör jag det igen för att se om fler kan se inlägget och ge tips/erfarenheter :)



    Alltså jag tänker ju inte gå runt och tänka att jag en dag ska bli ensamstående. Skulle jag gå runt och tänka "tänk om detta sker, eller tänk om detta sker" då skulle jag gå och vara konstant orolig och inte kunna leva livet. Vi har varit tillsammans i 6 år nu och gifta i 3 och skulle det en vacker dag bli att vi går skilda vägar så får jag ta det då. Är nog inget man kan prepare for liksom.



    Ju mer tiden går och jag får läka så känner jag att jag absolut skulle klara av ett jobb. Inte heltid just nu men får jag arbeta upp mig så :) 



     



    Kommer tyvärr aldrig bli av med lånen på 2 månaders tid med minimal a-kassa. De kommer nog snarare ta år/alt något jag alltid kommer ha. 



     

  • Anonym (Mani)

    Hej,

    Jag skulle inte skaffa barn i din sits.

    Barn kostar pengar, bilstol, barnvagn, säng, försäkringar osv. Man klarar inte allt det på barnbidraget även om man köper second hand.

    Ju längre du är borta från arbetsmarknaden ju svårare blir det att ta sig tillbaka, du bör fokusera på att komma in i jobb först.

    Har du en SGI så du får föräldrapenning öht? (Jag har inte stenkoll på reglerna nu för tiden)

    Om du inte klarar av att jobba 100% känns det som en dålig idé att skaffa sig ett ?jobb? 24/7, som det är att ha barn. Samt att om din man jobbar två jobb lär du ju inte få så mycket avlastning..

    Vänta ett par år är mitt råd :)

  • Anonym (Io)

    För mig vore det otänkbart. Att inte ha jobb och kunna försörja sig, kanske inte ens ha någon fp (över lägstanivå) då skulle jag ha svårt att må bra som gravid och senare förälder. Man vill ju att ens barn ska ha förutsättningar att gå på en aktivitet, kunna ta en glass på stan etc. Utan att behöva vända på varje krona.

  • Anonym (Praktisk)

    Ja, det beror på vad du tycker är livets mening.
    Att dansa efter arbetsförmedlingens noter, eller skaffa barn.

    Det är väldigt få barn som svälter ihjäl i Sverige,
    men du riskerar att inte få bo riktigt lika flott och mindre flygresor.

  • Anonym (Planera...)

    Jisses så naivt du resonerar...

    Nej självklart kan du inte gå runt å oroa dig flr allt dom kan hända, då blur man tokig, det har du rätt i!

    Men det finns minimum som man måste ha klart för sig. För mig är det ett absolut minimum att ha en plan för vad som händer om man blir ensam. En plan för hur man Jan bo ö, hur man försörjer sig osv. Skaffar man barn är det en självklarhet att denna plan måste vara rimlig å genomförbar. Att bara tänka att hag har drömt om att skaffa barn så länge å jag blir i bara äldre är rent egoistisk. Då kan du stå för en dag helt uran försörjning å bostad, kan inte separera för du har ett lågavlönejobb eller ingen anställning alls å ingen möjlighet till egen bostad.

    Att vara vuxen innebär att ta ansvar å göra det som är rimligt, inte följa sina drömmar å förvänta sig att någon annan (skattebetalarna) ska fixa det åt en...

    Så nej skaffa inte barn innan alla bitar är på plats!


    PoppyJ skrev 2019-02-06 13:17:27 följande:

    Alltså jag tänker ju inte gå runt och tänka att jag en dag ska bli ensamstående. Skulle jag gå runt och tänka "tänk om detta sker, eller tänk om detta sker" då skulle jag gå och vara konstant orolig och inte kunna leva livet. Vi har varit tillsammans i 6 år nu och gifta i 3 och skulle det en vacker dag bli att vi går skilda vägar så får jag ta det då. Är nog inget man kan prepare for liksom.

    Ju mer tiden går och jag får läka så känner jag att jag absolut skulle klara av ett jobb. Inte heltid just nu men får jag arbeta upp mig så :)

     


  • Anonym (Seonom)

    Ekonomiskt tror jag inte är det största problemet utan det är ditt psykiska mående du får tänka på. Hur mår du nu? Att skaffa barn innebär att hela livet ändras och man kan inte gå och lägga sig mitt på dagen samtidigt som ens bebis skriker och kräver uppmärksamhet. Att vara utmattad redan innan man får barn är inte optimalt då man blir väldigt trött innan man kommit över den första perioden av bebis tiden.

  • Anonym (Ghvcb)

    Jag tror du underskattar hur jobbigt det är med barn. Visst är det ett mirakel, men samtidigt får man inte sova, och de första månaderna behöver barnet dig 24 h om dygnet, ingen rast, ingen helg.

    Jag fick ett fullt friskt, men närhetstörstande barn. Det var svårt att hinna äta, svårt att duscha. Jag kunde knappt gå på toaletten på dagarna när pappan jobbade de första månaderna, för så fort jag la ner barnet skrek hen tröstlöst. Jag gick klädd i tröjor fulla av bebiskräk, i en dimma av ständig sömnbrist.

    Som sagt, absolut värt det, men apjobbigt både fysiskt och psykiskt.

    Man bör vara frisk och glad när man skaffar barn. Vänta till du är starkare.

Svar på tråden Skaffa barn, låg inkomst. HJÄLP!