• Anonymaamanda

    Pappan missbrukar - Vad händer med sonen?

    Hejsan hejsan, 
    Det är så här att jag och min sambo har ett barn ihop, som är 1,5 år gammal.

    Jag arbetar heltid, han är hemma med sonen. Nu är det så att han ska in på behandlingshem, frivilligt, pga missbruk av droger (olika). Han har tagit kontakt med socialen, som nu sa att de är tvungna att göra en "anmälan" då det finns barn med i bilden. Vad innebär detta egentligen? 


    Kan jag be om ensam vårdnad, och så "avslutas" ärendet hos socialen eller vad händer egentligen? Jag sköter ju mig och vårt barn mår bra, trots det med sambon. Sonen är jätteglad över att umgås med sin pappa. 

    Är så nervös inför vad som komma skall. :( Hjääälp? 

  • Svar på tråden Pappan missbrukar - Vad händer med sonen?
  • Anonym (Soc.)
    Anonymaamanda skrev 2019-02-08 15:33:09 följande:

    Och jag hoppas inte du är socialsekreterare som det står i ditt alias. Soc är väl egentligen för att i största mån låta barnet vara hos sin familj, och hjälpa en igenom det istälelt för att skriva att man är en dålig mamma utan att veta hela historien? Jag skriver inte här för att höra dem sakerna. 


    Du vill alltså att vi bara ska skriva vad du VILL höra... inte hur det faktiskt är... ok. Varför frågar du då?
  • Anonym (Anti mot soc i 90% av fallet)

    Det mest bedrövliga är att man inte kan söka hjälp för drogmissbruk/alkoholism utan att bli anmäld till soc.

    Jag vet flera personer som kämpar mot alla våndor ett missbruk innebär och försöker sluta på egen hand. För de vet att om de söker hjälp så får de soc på halsen.

    Samma med människor som lider av psykisk ohälsa, vågar inte söka hjälp pga anmälningsrisken till soc.

    Det är för jäkligt att det ska vara så.

  • Anonym (Carolus)
    Anonym (Anti mot soc i 90% av fallet) skrev 2019-02-08 18:28:21 följande:
    Det mest bedrövliga är att man inte kan söka hjälp för drogmissbruk/alkoholism utan att bli anmäld till soc. Jag vet flera personer som kämpar mot alla våndor ett missbruk innebär och försöker sluta på egen hand. För de vet att om de söker hjälp så får de soc på halsen. Samma med människor som lider av psykisk ohälsa, vågar inte söka hjälp pga anmälningsrisken till soc. Det är för jäkligt att det ska vara så.

    Att soc startar en utredning är väl bra när det finns barn med i bilden. De agerar som stöd åt familjen och barnet. Man blir inte av med vårdnaden per automatik men man får verktyg till ett drogfritt liv och varje barn förtjänar rena föräldrar.
  • Anonym (Anti mot soc i 90% av fallet)
    Anonym (Carolus) skrev 2019-02-08 19:31:24 följande:

    Att soc startar en utredning är väl bra när det finns barn med i bilden. De agerar som stöd åt familjen och barnet. Man blir inte av med vårdnaden per automatik men man får verktyg till ett drogfritt liv och varje barn förtjänar rena föräldrar.
    Jag vet att det inte måste betyda att man blir av med barnen. Jag vet också att den stora majoriteten inte blir det.
    Det är inget jag påstått heller.

    Och nej, det är inte bra att soc ska utreda en familj där en ansvarsfull föräldrar söker hjälp för en sjukdom.
    Det är däremot bra när vården ser att den hjälpsökande fallerar och återfaller i missbruk. Alternativt uteblir.

    Men inte förrän då.

    Min åsikt är att det är fel att samhället ska agera "föräldrar" åt människor som söker hjälp för att få ordning på sina liv/familjer.
  • Anonym (Nykter)

    Men herregud va hemska ni är.

    Ts kan vara en bra mamma ändå och notera att maken är där >frivilligt<, ja det är viktigt! Ts, du är mamman. Sålänge DU känner dig säker och trygg i din mammaroll o hur du upplever er föräldrarskap är det viktiga ( om du får en bra soc). Ta de lugnt dom gör en utredning typ lite hembesök o sånt o är allt ok så förstår dom din sits o släpper det sålänge inget nytt dyker upp o så.

    Jag har jobbar inom missbruksvården ett litet tag och vet därav mvh

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Nykter) skrev 2019-02-19 04:09:16 följande:

    Men herregud va hemska ni är.

    Ts kan vara en bra mamma ändå och notera att maken är där >frivilligt<, ja det är viktigt! Ts, du är mamman. Sålänge DU känner dig säker och trygg i din mammaroll o hur du upplever er föräldrarskap är det viktiga ( om du får en bra soc). Ta de lugnt dom gör en utredning typ lite hembesök o sånt o är allt ok så förstår dom din sits o släpper det sålänge inget nytt dyker upp o så.

    Jag har jobbar inom missbruksvården ett litet tag och vet därav mvh


    Att du jobbat ett tag inom missbruksvården innebär dock inte att du känner till nåt om hur man bedömer omsorgsförmåga som barnhandläggare.
  • Anonym565
    Anonym (Soc.) skrev 2019-02-19 05:16:20 följande:

    Att du jobbat ett tag inom missbruksvården innebär dock inte att du känner till nåt om hur man bedömer omsorgsförmåga som barnhandläggare.


    Jag påstod inte det, jag förklarade för ts att det är rutin att anmäla bara och att hon inte behöver vara alltför orolig.

    Alla som har svarat har bara kritiserat och dömt, Jag bara skrev att det faktiskt inte innebär ett omedelbart omhändertagande av barnen så länge barnen är trygga o mår bra ( och det vet väl hon bäst som mamma?) och det är inte du eller jag som ska utreda detta. Det är liksom ett forum där man delar tankar o så, eller?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym565 skrev 2019-02-24 19:29:06 följande:

    Jag påstod inte det, jag förklarade för ts att det är rutin att anmäla bara och att hon inte behöver vara alltför orolig.

    Alla som har svarat har bara kritiserat och dömt, Jag bara skrev att det faktiskt inte innebär ett omedelbart omhändertagande av barnen så länge barnen är trygga o mår bra ( och det vet väl hon bäst som mamma?) och det är inte du eller jag som ska utreda detta. Det är liksom ett forum där man delar tankar o så, eller?


    Och ett forum där man kan få veta att ens egen omsorgsförmåga som förälder kommer att ifrågasättas när man med vetskap om att den andre föräldern har ett pågående missbruk åndå lämnar över huvudansvaret för bebisen på denne...
  • klyban
    Anonym (Carolus) skrev 2019-02-08 19:31:24 följande:

    Att soc startar en utredning är väl bra när det finns barn med i bilden. De agerar som stöd åt familjen och barnet. Man blir inte av med vårdnaden per automatik men man får verktyg till ett drogfritt liv och varje barn förtjänar rena föräldrar.

    Bättre än låta bli söka hjälp?
    För det är ju vad dom låter bli och göra istället.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Anti mot soc i 90% av fallet)
    klyban skrev 2019-02-24 22:23:37 följande:

    Bättre än låta bli söka hjälp?

    För det är ju vad dom låter bli och göra istället.


    Exakt
  • klyban
    Anonym (Anti mot soc i 90% av fallet) skrev 2019-02-25 00:17:42 följande:
    Exakt
    Exakt vad?
    hur många meter var det?
  • Jemp

    Det innebär väl främst att det kommer utredas hur sonen påverkas av missbruket och familjesituationen.

    Vårdnaden är ju främst en formalitet och inget som påverkar vare sig vem som har hand om barnet när du jobbar eller hur mycket far och son umgås eller bor ihop.

  • Anonym (Fråga)
    Anonym (Anti mot soc i 90% av fallet) skrev 2019-02-08 19:39:15 följande:

    Jag vet att det inte måste betyda att man blir av med barnen. Jag vet också att den stora majoriteten inte blir det.

    Det är inget jag påstått heller.

    Och nej, det är inte bra att soc ska utreda en familj där en ansvarsfull föräldrar söker hjälp för en sjukdom.

    Det är däremot bra när vården ser att den hjälpsökande fallerar och återfaller i missbruk. Alternativt uteblir.

    Men inte förrän då.

    Min åsikt är att det är fel att samhället ska agera "föräldrar" åt människor som söker hjälp för att få ordning på sina liv/familjer.


    Så i det ursprungliga missbruket finns ingen som helst behov av att säkra att barnen inte faller illa, men vid ett återfall finns det det? Har jag förstått dig rätt då?
  • Anonym (Anti mot soc i 90% av fallet)
    klyban skrev 2019-02-25 01:02:27 följande:
    Exakt vad?
    Jag drar exakt samma slutsats, tror att jag redan skrivit det tidigare.
  • Anonym (Anti mot soc i 90% av fallet)
    Anonym (Fråga) skrev 2019-02-25 07:04:41 följande:
    Så i det ursprungliga missbruket finns ingen som helst behov av att säkra att barnen inte faller illa, men vid ett återfall finns det det? Har jag förstått dig rätt då?
    Du kunde läst mina tidigare inlägg så hade du inte behövt fråga.
  • Mrs Moneybags

    Det är tyvärr uppenbart att du inte har insikt i ert problem och att du själv är en del av problemet. Jag blir väldigt ledsen när jag läser att ett spädbarn är ensam med en drogmissbrukare hela dagarna. Ditt barn behöver vara på förskola omgående, så att du eliminerar tiden han spenderar ensam med sin far. Ditt barn lever inte i någon bra situation just nu, det är ditt jobb att förändra detta så att de som utreder ert fall kan se att du tar ansvar för detta.

    Jag tror tyvärr inte att orosanmälan bara försvinner när ni har det som du beskriver det. De kommer att reagera på detta på soc.

  • klyban
    Anonym (Anti mot soc i 90% av fallet) skrev 2019-02-25 12:38:51 följande:
    Jag drar exakt samma slutsats, tror att jag redan skrivit det tidigare.

    hehe, trodde först du var den som jag skrev till, och undrade direkt vad faan det var.
    Men förstår vad du menade.


    Mrs Moneybags skrev 2019-02-25 13:24:52 följande:
    Det är tyvärr uppenbart att du inte har insikt i ert problem och att du själv är en del av problemet. Jag blir väldigt ledsen när jag läser att ett spädbarn är ensam med en drogmissbrukare hela dagarna. Ditt barn behöver vara på förskola omgående, så att du eliminerar tiden han spenderar ensam med sin far. Ditt barn lever inte i någon bra situation just nu, det är ditt jobb att förändra detta så att de som utreder ert fall kan se att du tar ansvar för detta.

    Jag tror tyvärr inte att orosanmälan bara försvinner när ni har det som du beskriver det. De kommer att reagera på detta på soc.

    Finns inget ens som tyder på ett missbruk existerar, så hur gör man då?


    hur många meter var det?
  • Mrs Moneybags
    klyban skrev 2019-02-25 14:03:31 följande:

    hehe, trodde först du var den som jag skrev till, och undrade direkt vad faan det var.
    Men förstår vad du menade.


    Mrs Moneybags skrev 2019-02-25 13:24:52 följande:
    Det är tyvärr uppenbart att du inte har insikt i ert problem och att du själv är en del av problemet. Jag blir väldigt ledsen när jag läser att ett spädbarn är ensam med en drogmissbrukare hela dagarna. Ditt barn behöver vara på förskola omgående, så att du eliminerar tiden han spenderar ensam med sin far. Ditt barn lever inte i någon bra situation just nu, det är ditt jobb att förändra detta så att de som utreder ert fall kan se att du tar ansvar för detta.

    Jag tror tyvärr inte att orosanmälan bara försvinner när ni har det som du beskriver det. De kommer att reagera på detta på soc.

    Finns inget ens som tyder på ett missbruk existerar, så hur gör man då?


    Du kanske missade att läsa TS:

    Nu är det så att han ska in på behandlingshem, frivilligt, pga missbruk av droger (olika). 

    Han missbrukar alltså och ska därför in på behandlingshem. 
  • klyban
    Mrs Moneybags skrev 2019-02-25 14:11:39 följande:
    Du kanske missade att läsa TS:

    Nu är det så att han ska in på behandlingshem, frivilligt, pga missbruk av droger (olika). 

    Han missbrukar alltså och ska därför in på behandlingshem. 
    LoL, jag blandade ihop det med den andra tråden.
    hur många meter var det?
Svar på tråden Pappan missbrukar - Vad händer med sonen?