• jag2000

    VILL DU HA HÖJD PENSIONSÅLDER?

    #höjdpensionsålder  #fattigpensionär  #pensionsreformen

    HÖJD PENSIONÅLDER ? NEJ TACK

    År 2014 gjordes en politisk överenskommelse mellan alla partier (utom SD och V) om att höja vår pensionsålder i den allmänna pensionen (pensionsöverenskommelsen). Pensionsgruppen skapades för att komma med förslag hur denna höjning av pensionsålder skulle gå till och pensionsgruppens utredning var klar 2 februari 2019.
    HÖJNINGEN AV PENSIONSÅLDERN

    Här är pensionsgruppens förslag om höjning av pensionsåldern:

    År 2020 höjs den lägsta åldern för att ta ut allmän pension till 62 år. Är du född 1959 eller 1960 kan du tidigast ta ut din allmänna pension vid 62 års ålder.

    År 2023 höjs den lägsta åldern för att ta ut allmän pension till 63 år. Är du född 1961 eller 1962 kan du tidigast ta ut din allmänna pension vid 63 års ålder.

    År 2026 höjs den lägsta åldern för att ta ut allmän pension till 64 år. Är du född 1963 eller senare kan du tidigast ta ut din allmänna pension vid 64 års ålder.
    RIKTÅLDERN

    Riktåldern är den ålder som en person ska ha uppnått för att få en pension som motsvarar 70-80 procent av dennes slutlön.

    Här är pensionsgruppens förslag om riktålder:

    Född 1958?1960: 66 år (från år 2024)

    Född 1961-1963: 67 år (från år 2028)

    Född 1964-1969: 68 år (från år 2032)

    Född 1970-1982: 69 år (från år 2039)

    Född 1983-1996: 70 år (från år 2052)

    Född1997-2012: 71 år (från år 2085)

    Född 2013 och framåt : 72 år.

    LAGEN OM ANSTÄLLNINGSSKYDD

    Pensionsgruppens förslag om höjd ålder för att innefattas av LAS.

    År 2020 höjs åldern för LAS till 68 års ålder. Är du född 1953 har du då rätt att vara kvar på jobbet till 68 års ålder enligt lagen om anställningsskydd.

    År 2023 höjs åldern för LAS till 69 års ålder. Är du född 1955 eller senare har du då rätt att vara kvar på jobbet till 69 års ålder enligt lagen om anställningsskydd.

    Lägsta ålder för att ta ut tjänstepension ska även höjas från nuvarande 55 år.

    ETT ?HÅLLBART? PENSIONSYSTEM

    Pensionsgruppen skriver att de vill ?utveckla pensionssystemet i syfte att säkra höjda och trygga pensioner?. Man vill ?modernisera? det svenska pensionssystemet. Pensionsgruppen menar att vi lever längre nu för tiden och därför måste pensionsåldern höjas. Pensionsgruppen menar även att det ?är av betydelse för välfärden och därmed för hela samhället? att pensionsåldern höjs. Det skapar ?mer jämställda pensioner? om vi alla jobbar längre upp i åldrarna. Pensionsgruppen tycker även att vi svenskar kommer in för sent på arbetsmarknaden.

    Pensionsgruppen är till och med så fräck att de höjer till skyarna den pensionsreform som Sverige hade på 1990-talet. Det är just denna pensionsreform från 1990-talet som gör att vi i nuläget har fattigpensionärer i Sverige.

    PENSIONSGRUPPEN

    Pensionsgruppen består av företrädare för Socialdemokraterna, Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet. SD och V får tydligen inte vara med och leka. Ledare för pensionsgruppen är ingen mindre än välfärdsförstöraren Annika Strandhäll.

    Ledamöter i pensionsgruppen:

    ? Annika Strandhäll (S), ordförande
    ? Katarina Brännström (M)
    ? Solveig Zander (C)
    ? Lars Gustafsson (KD)
    ? Mats Persson (L)
    ? Janine Alm Ericson (MP)
    ? Fredrik Lundh Sammeli (S)
    ? Teresa Carvalho (S)

    Nästa steg i denna process är beredning i ärendet i riksdagen (eller kanske jag borde skriva riskdagen) den 13 mars. Efter detta kommer debatt och sedan omröstning om pensionsgruppens förslag. Datum för debatt och omröstning är ännu inte fastställt men du kan se händelseförloppet via denna länk. Följ med i händelseförloppet och memorera vilka partier som röstar för ett ytterligare försämrat pensionssystem.

    Mats Persson från Liberalerna är medlem i pensionsgruppen. Persson är oroad över att svenskar inte kan jobba längre även fast de vill det:

    ? Vi ser en problematik i att människor som vill jobba kvar inte får det. Nu vill vi ge människor möjlighet att göra det.

    Visst är Mats Persson omtänksam.

    MIN KOMMENTAR
    På 1990-talet så skrotade man det gamla pensionssystemet som hette ATP. ATP var ett pensionssystem där man faktiskt kunde få en vettig pension efter ett arbetsliv. Sedan bestämde sig politikerna för att ?reformera? vårt pensionssystem. De passade på att säga hur fantastiskt och bra det nya pensionssystemet skulle vara för alla och envar men vi ser att slutresultatet är fattigpensionärer. Nu är våra politiker i farten igen och ska ?reformera? vårt pensionssystem. Återigen får vi höra hur bra och fantastiskt allt kommer att bli med denna nya reformering av vårt pensionssystem.

    Litar du på dem?

    Läs hela artikeln:

    jmm.nu/hojd-pensionsalder-2019-pensionssystemet-fattigpensionar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-25 06:16

  • Svar på tråden VILL DU HA HÖJD PENSIONSÅLDER?
  • Mrs Green
    Bejje skrev 2019-02-27 19:35:19 följande:
    Jag är 37 nu. Jag läste för flera år sedan att en person i min yrkeskategori, IT, är som mest attraktiv när dom är 38, sedan går det utför.

    Detta för att man då har rätt bra arbetslivserfarenhet, men inte är allt för gammal.
    Så om jag vill byta jobb så bör jag göra det snart.

    Men sen finns det IT personer på mitt företag som jobbat med det största delen av sitt liv och började på företaget på 90-talet och är i 50 års åldern.

    De gör ett bra jobb och så länge de inte säger upp sig så lär de kunna fortsätta med jobbet till pension om de hänger med i utvecklingen tillräckligt bra.
    Men skulle de vilja byta jobb så är det nog kört.
    Jag är 50 och har jobbat i IT-branschen sedan slutet av 90-talet. Jag märkte när jag närmade mig 45 att jag fick allt färre jobberbjudanden och antog att det knappast skulle bli bättre... så jag vidareutbildade mig på yrkeshögskola under ett år och nu får jag betydligt fler erbjudanden än jag fick för 15 år sedan Glad Vi får väl se hur länge det håller i sig, men åtminstone 5 år till tror jag nog att det ska gå bra. Det är ju bra både att faktiskt få ett papper på att man uppdaterat kunskaperna, samt att det visar att man är intresserad av att lära sig nytt och inte bara lutar sig tillbaks och väntar på pensionen. 
  • K Kalle
    Bejje skrev 2019-02-27 19:35:19 följande:
    Jag är 37 nu. Jag läste för flera år sedan att en person i min yrkeskategori, IT, är som mest attraktiv när dom är 38, sedan går det utför.

    Detta för att man då har rätt bra arbetslivserfarenhet, men inte är allt för gammal.
    Så om jag vill byta jobb så bör jag göra det snart.

    Men sen finns det IT personer på mitt företag som jobbat med det största delen av sitt liv och började på företaget på 90-talet och är i 50 års åldern.

    De gör ett bra jobb och så länge de inte säger upp sig så lär de kunna fortsätta med jobbet till pension om de hänger med i utvecklingen tillräckligt bra.
    Men skulle de vilja byta jobb så är det nog kört.
    Ja och det är helt sjukt. Det är detta som är anledningen till att äldre inte byter jobb så ofta. Inte att de blivit bekväma eller inte vill. Finns undersökningar på detta också.
  • XL perspektiv
    K Kalle skrev 2019-02-27 13:41:17 följande:
    Om personen vill ha det jobbet är man nog beredd att acceptera lönen också. Undersökningar visar att 50+:arna är flexibla och nyfikna och vill utvecklas och gärna byter jobb och att det är fördomarna hos arbetsgivarna som är det som sätter stopp. Det är alltså arbetsgivarna som MÅSTE ändra sig och börja anställa folk som är äldre än 40!!!
    Arbetsgivarna kommer alltid agera för företagets bästa. Visserligen saknar de ibland kompetens att göra detta.

    Moderna utbildningar levererar otroligt hög kompetens. Skulle själv lätt välja en nybakad student framför en 50-åring. Lägre kostnad. Modern kunskap. Springer inte runt och pratar om hur det var på 1900-talet.
  • nattuw
    XL perspektiv skrev 2019-02-28 11:02:22 följande:
    Arbetsgivarna kommer alltid agera för företagets bästa. Visserligen saknar de ibland kompetens att göra detta.

    Moderna utbildningar levererar otroligt hög kompetens. Skulle själv lätt välja en nybakad student framför en 50-åring. Lägre kostnad. Modern kunskap. Springer inte runt och pratar om hur det var på 1900-talet.
    Jämfört med någon som jobbat ett par år, även om det är inom ett helt annat område, så behöver den som kommer direkt ur skolan mycket handledning och blir därför dyr att anställa. Om man till det lägger att vad skolan lär ut i många fall inte är i takt med tiden så är det bättre att anställa någon som jobbat ett par år inom rätt område och är uppdaterad på hur det ser ut i verkligheten.

    Vi får då en situation där både unga och gamla har svårt att få jobb medan de som fått in en fot och inte hunnit blir lastgamla kan välja och vraka.
  • K Kalle
    XL perspektiv skrev 2019-02-28 11:02:22 följande:
    Arbetsgivarna kommer alltid agera för företagets bästa. Visserligen saknar de ibland kompetens att göra detta.

    Moderna utbildningar levererar otroligt hög kompetens. Skulle själv lätt välja en nybakad student framför en 50-åring. Lägre kostnad. Modern kunskap. Springer inte runt och pratar om hur det var på 1900-talet.
    Tja, jag har vidareutbildat mig genom hela mitt yrkesliv för att hålla mina kunskaper up to date. Det gör mina kollegor också. Om du står och stampar på samma ställe och inte utvecklas får det stå för dig. Det är ditt val.

  • K Kalle
    nattuw skrev 2019-02-28 12:27:49 följande:
    Vi får då en situation där både unga och gamla har svårt att få jobb medan de som fått in en fot och inte hunnit blir lastgamla kan välja och vraka.
    ...och det är dessa som samtidigt ska bilda familj. Svår nöt...
  • Bejje
    Mrs Green skrev 2019-02-27 22:04:15 följande:
    Jag är 50 och har jobbat i IT-branschen sedan slutet av 90-talet. Jag märkte när jag närmade mig 45 att jag fick allt färre jobberbjudanden och antog att det knappast skulle bli bättre... så jag vidareutbildade mig på yrkeshögskola under ett år och nu får jag betydligt fler erbjudanden än jag fick för 15 år sedan Glad Vi får väl se hur länge det håller i sig, men åtminstone 5 år till tror jag nog att det ska gå bra. Det är ju bra både att faktiskt få ett papper på att man uppdaterat kunskaperna, samt att det visar att man är intresserad av att lära sig nytt och inte bara lutar sig tillbaks och väntar på pensionen. 
    Vad var det för kurs/kurser du läste? Finns ju så mycket inom IT. Jag jobbar inom flera områden. Desktops, Thin clients, Printers, Servers (win/linux), Telefoni, Nätverk, Videokonferans etc.

    Just nätverk och Telefoni har vi separat Team för, men om det är enklare saker som att ändra VLAN på portar, skapa en trunk eller liknande så gör jag det själv. Tog Cisco CCNA certifiering för så där 6år sedan.
  • Bejje
    nattuw skrev 2019-02-28 12:27:49 följande:
    Jämfört med någon som jobbat ett par år, även om det är inom ett helt annat område, så behöver den som kommer direkt ur skolan mycket handledning och blir därför dyr att anställa. Om man till det lägger att vad skolan lär ut i många fall inte är i takt med tiden så är det bättre att anställa någon som jobbat ett par år inom rätt område och är uppdaterad på hur det ser ut i verkligheten.

    Vi får då en situation där både unga och gamla har svårt att få jobb medan de som fått in en fot och inte hunnit blir lastgamla kan välja och vraka.
    Jag jag blev av med jobbet för så där 7 år sedan. Då var jag 30. Sökte 5 jobb på olika platser i Sverige, fick svar av alla och 4/5 ville erbjuda mig jobb. Kändes riktigt kul att jag hade lite valmöjligheter så att säga.
  • Mrs Green
    Bejje skrev 2019-02-28 20:11:09 följande:
    Vad var det för kurs/kurser du läste? Finns ju så mycket inom IT. Jag jobbar inom flera områden. Desktops, Thin clients, Printers, Servers (win/linux), Telefoni, Nätverk, Videokonferans etc.

    Just nätverk och Telefoni har vi separat Team för, men om det är enklare saker som att ändra VLAN på portar, skapa en trunk eller liknande så gör jag det själv. Tog Cisco CCNA certifiering för så där 6år sedan.
    Jag jobbar mer med utveckling och test, och har kompletterat med devops-utbildning.
  • jag2000

    Personligen anser jag att det som Annika Strandhäll och deras pensionsgrupp sysslar med är att förstöra det svenska pensionssystemet ytterligare. På 90-talet "reformerades" pensionssystemet och resultatet blev att vi nu har fattigpensionärer. Nu ska politikeradeln "reformera" pensionssystemet igen genom att höja pensionsåldern. Rent sabotage av pensionen är min åsikt.

  • XL perspektiv
    K Kalle skrev 2019-02-28 14:24:43 följande:
    Tja, jag har vidareutbildat mig genom hela mitt yrkesliv för att hålla mina kunskaper up to date. Det gör mina kollegor också. Om du står och stampar på samma ställe och inte utvecklas får det stå för dig. Det är ditt val.
    Jodu, har sett med egna ögon hur de unga inom ett par år har kört ifrån trötta gamla gubbar.

    Det bästa är naturligtvis en mix där de erfarna kan dra upp arkitekturen och de yngre implementera. Tyvärr passar inte alla erfarna i  ledarroller. Ibland utvecklar de hopplösa lösningar på relativt enkla problem.

    Tro mig, vidareutbildning gör varken till eller från. Det enda som gäller är att lära sig nya saker varje dag. On-the-job-training. Det är en tuff bransch eftersom man hela tiden måste lära nytt och de yngre startar på en nivå som inte fanns när man själv gick ut skolan.

    Står jag och stampar på samma ställe? Skulle inte tro det!!! Har f.n 3 olika jobb på helt olika nivåer i resp. verksamhet. Så tro mig, jag känner till detta spörsmål från flera vinklar.
  • K Kalle
    XL perspektiv skrev 2019-03-01 18:00:57 följande:
    Jodu, har sett med egna ögon hur de unga inom ett par år har kört ifrån trötta gamla gubbar.

    Det bästa är naturligtvis en mix där de erfarna kan dra upp arkitekturen och de yngre implementera. Tyvärr passar inte alla erfarna i  ledarroller. Ibland utvecklar de hopplösa lösningar på relativt enkla problem.

    Tro mig, vidareutbildning gör varken till eller från. Det enda som gäller är att lära sig nya saker varje dag. On-the-job-training. Det är en tuff bransch eftersom man hela tiden måste lära nytt och de yngre startar på en nivå som inte fanns när man själv gick ut skolan.

    Står jag och stampar på samma ställe? Skulle inte tro det!!! Har f.n 3 olika jobb på helt olika nivåer i resp. verksamhet. Så tro mig, jag känner till detta spörsmål från flera vinklar.
    Det är ju så att det mesta lär man sig faktiskt på arbetsplatsen (och jag är kvinna så trött gammal gubbe blir jag aldrig). Jag har en mentor och jag frågade honom om jag borde ta tjänstledigt och läsa nån kurs på avancerad nivå på universitetet men han menade att med min erfarenhet var det helt bortkastat.

    Jag utvecklas ständigt på mina jobb. Att du kommer att bli en stel och trött gubbe eller tant får stå för dig. Alla är inte likadana. Sedan är det lättare att bli så om man inte byter jobb utan är kvar på samma och undersökningar visar att många som är 40-50+ VILL byta jobb men inte vågar eller kan och detta beror till allra största del på åldersdiskrimineringen (som i sin tur bygger på fördomar). Om man känner att man är vtungen att stanna på samma arbetsplats år ut och år in fast man egentligen skulle vilja prova nåt nytt är det inte konstigt om man känner sig trött.
  • Kacka inte i eget bo
    K Kalle skrev 2019-03-04 08:42:47 följande:
    Det är ju så att det mesta lär man sig faktiskt på arbetsplatsen (och jag är kvinna så trött gammal gubbe blir jag aldrig). Jag har en mentor och jag frågade honom om jag borde ta tjänstledigt och läsa nån kurs på avancerad nivå på universitetet men han menade att med min erfarenhet var det helt bortkastat.

    Jag utvecklas ständigt på mina jobb. Att du kommer att bli en stel och trött gubbe eller tant får stå för dig. Alla är inte likadana. Sedan är det lättare att bli så om man inte byter jobb utan är kvar på samma och undersökningar visar att många som är 40-50+ VILL byta jobb men inte vågar eller kan och detta beror till allra största del på åldersdiskrimineringen (som i sin tur bygger på fördomar). Om man känner att man är vtungen att stanna på samma arbetsplats år ut och år in fast man egentligen skulle vilja prova nåt nytt är det inte konstigt om man känner sig trött.
    Jag håller nog med dig om det mesta du skriver. Utifrån ditt perspektiv så har du rätt. Det du skriver om mig kan du stoppa upp nånstans för det har du inte en aning om.

    Jag tror mer det handlar om feghet från individen än åldersdiskriminering när det kommer till att byta jobb. Många är jävligt bekväma där de sitter på sina feta arslen och talar om att ingenting går att gör på något nytt sätt.

    Vidare finns det en poäng i att ungdomarna som kommer ut från högskolan ofta är löjligt snabbtänkta. De bara sprutar ur sig lösningar och kör ofta i åttor runt de gamla erfarna som säger att inget går.
  • K Kalle
    Kacka inte i eget bo skrev 2019-03-04 22:59:29 följande:
    Jag håller nog med dig om det mesta du skriver. Utifrån ditt perspektiv så har du rätt. Det du skriver om mig kan du stoppa upp nånstans för det har du inte en aning om.

    Jag tror mer det handlar om feghet från individen än åldersdiskriminering när det kommer till att byta jobb. Många är jävligt bekväma där de sitter på sina feta arslen och talar om att ingenting går att gör på något nytt sätt.

    Vidare finns det en poäng i att ungdomarna som kommer ut från högskolan ofta är löjligt snabbtänkta. De bara sprutar ur sig lösningar och kör ofta i åttor runt de gamla erfarna som säger att inget går.
    Om du har ett fett arsle får det som sagt stå för dig. Det finns undersökningar som visar att äldre inte avstår från att söka sig vidare för att de är bekväma utan för att de vet att om de mot förmodan skulle hitta ett jobb och det företaget skulle vara tvunget att skära ner är risken extremt hög att de aldrig mer kommer att hitta ett jobb igen PÅ GRUND AV ÅLDERSDISKRIMINERINGEN.

    Du skriver en massa skit om äldre arbetskraft och du kanske är sådan, men det gäller definitivt inte majoriteten av 40+-arna.


  • nattuw
    Kacka inte i eget bo skrev 2019-03-04 22:59:29 följande:
    Jag tror mer det handlar om feghet från individen än åldersdiskriminering när det kommer till att byta jobb. Många är jävligt bekväma där de sitter på sina feta arslen och talar om att ingenting går att gör på något nytt sätt.

    Vidare finns det en poäng i att ungdomarna som kommer ut från högskolan ofta är löjligt snabbtänkta. De bara sprutar ur sig lösningar och kör ofta i åttor runt de gamla erfarna som säger att inget går.
    Åldersdiskrimineringen är en realitet och fler äldre, oavsett utbildning, skulle byta jobb om det varit praktiskt möjligt. Ofta finns det dock ett krav från arbetsgivaren att den sökande inte skall vara över en viss ålder.

    Att de som är yngre skulle vara mer kompetent eller särskilt snabbtänkta är bara ett önsketänkande. Det är inte bara det att de saknar den erfarenhet som är så viktig vid problemlösning utan också att de så påfallande ofta är lata. Att ungdomar är lat och okunnig är dock inget nytt utan är något universellt som gällt i alla tider. Det har helt enkelt tid att bli vuxen och lära sig ta ansvar. Det nya är att dagens unga hellre pillar med sin telefon än gör vad de har betalt för att göra.
  • Soppköket

    Ingenting hindrar äldre arbetskraft att starta egna företag. Det har jag gjort och nu kan jag själv välja om jag vill anställa kids eller 50-åringar.

Svar på tråden VILL DU HA HÖJD PENSIONSÅLDER?