Inlägg från: bitte71 |Visa alla inlägg
  • bitte71

Scrapträsket

Hej...
    Ursäkta att jag klampar in såhär i tråden, men jag är totalt nybörjare när det gäller scrappbooking - har aldrig scrappat... Nu skulle jag vilja göra en första "boken om mig" till lilltjejen - har en Bamses första bok till henne, men den känns lite....vad ska jag säga...torftig och tråkigFlört.

Jag har kollat på det första inlägget i tråden här och där står ju det mesta som jag förstår det. Men nu undrar jag eftersom jag inte har ngn affär här i närheten och jag såg att Panduro har "startkit" för babyns första bok: är de startkiten prisvärda? Det man får i dem är ju album, himla massa bokstäver, papper, limpenna och ngt mer tror jag. Men ska jag köpa till fler saker- alltså det finns ju hur mkt som helst så jag blir alldeles snurrig Förvånad. Kan jag få lite tips?
    Det vackraste jag vet: Oscar 000121 och Linnéa 051209
  • bitte71
    Förresten: jag kanske kikar in till några av er men inte skriver ngt i gästboken hos alla!
    Vill få lite inspiration! Flört
  • bitte71

Hallå hallå...
    Jag smyger in här i er tråd och har en liten fråga till alla er urduktiga erfarna scrappare:
    När ni gör en LO (har jag lärt mig att det heter *stolt*): gör ni alltid en skiss innan på papper eller har ni bara skissen "i huvudet" så att säga? Jag har aldrig scrappat förut och ska påbörja det så snart jag fått hem allt material jag beställt. Jag har ju grovplaneringen ungefär klar (ska göra en första bok till lillan). Det ska bli väldigt spännande - det verkar hemskt kul!

• bitte71
    Ok, tack för era svar... Då gör jag som jag hade tänkt: har en ungefärlig bild i huvudet av några sidor att börja med. Sedan har jag köpt en massa olika papper som jag hoppas matchar och lite dekorationer. Det verkar superkul så jag längtar verkligen tills jag fått hem allt och kan sätta igång!
    Förresten, Finta: vad är en bubbel-LO? *ser helt oförstående ut*
  • bitte71
    Finta: Skrattande  Ok, då fattar jag FlörtSkrattande

Förlåt en fråga till: men hur gör ni när ni skriver ut text eller bokstäver från datorn (är det det som kallas fonter???): skriver ni ut det på vanligt skrivarpapper eller hur????? * ser helt oförstående ut - igen...*
  • bitte71

MAMMSY: vad lustigt att du tipsade om Brunsons - häromdagen gick jag på stan och vad stöter jag på: jo, Brunsons papper och scrapbooking!!! Hade ingen aning om att vi hade en sån affär här i Halmstad! *gissa vem som ska ha vägarna förbi där många gånger, humdehum...*

• bitte71
    Hej hopp...
    Jag tänkte titta in här då och då: eller ja det gör jag titt som tätt men skriver inte så mkt... Nu har jag iaf köpt på mig en del saker för att kunna börja scrappa: fick ett stort paket igår på posten och väntar på de övriga (man blir ju alldeles ha-galen när man surfar runt på alla nätbutiker!). Sedan hade jag turen att ha Brunsons scrapbooking i stan här så där kommer det bli många besök
    Nu har jag iaf börjat att skära till lite kort som ska vara med på lillans första album...
    Ciryenne: jag tror oxå som Jo79 att det är en bra idé att ha lite hum om vad som ska vara med i albumet innan man sätter igång. Såhär har jag tänkt:
    en sida för "I magen", en för ultraljud, en för BB/förlossningen och en sida för varje månad hon fyller (framsteg, vikt osv). Sedan kanske en för mat, sova, tänder...

Ja, det är väl ungefär så jag har tänkt - vi får väl se såsmåningom hur det blir!
  • bitte71

Hej hopp...
    Nu har jag scrappat för allra första gången: lagt in två LO:s i galleriet! Ni får gärna kommentera, kritisera och komma med förslag och tips på om man kan göra på andra sätt! Så sätt igång: shoot me!
    Är väl själv "sådär"-nöjd: vill ju att det ska bli lika snyggt som hos er andra urduktiga erfarna scrappare, men jag antar att man lär sig allt eftersom!
    Ha en trevlig påsk!

• bitte71

Hej hej
    Jag tittar förbi här i tråden och har två frågor *frågvis*
    När jag har kollat runt hos några av er ser jag att ni har miniatyrfoton av t.ex. era bebbar på era LO:s - hur bär man sig åt för att få såna? Framkallar man dem så eller hur gör man?
    Sedan undrar jag oxå: har sett hos några (kommer inte ihåg hos vem - har teflonminnne )att ni har som små tryckbokstäver på t.ex. en bit vävt band och dyl - vad kallas denna "stämpel" och vem säljer dem isf?
    Oj, nu blev det ju mkt mer än två frågor... Hoppas ngn kan hjälpa mig!
    Ha en fortsatt bra kväll!

• bitte71

Cheri: tack för svaren! Ska genast kolla in stämplar *springer in till närmsta scrapbutik*
    Men indexfoton?!  Har jag inte fått när jag framkallat kort???? Jag har ju framkallat digitala bilder och skickat dem på nätet visserligen  - då kanske man inte får såna?

Svar på tråden Scrapträsket