Inlägg från: bitte71 |Visa alla inlägg
  • bitte71

Scrapträsket

Loppan79: 12 tuber för 49 kronor?Förvånad Jag såg inget sånt set när jag var där igår? Jag köpte tre tuber för 39 kronor styck! Men iofs hade jag en del andra grundfärger redan hemma så jag köpte bl.a en som hette Burnt sienna (finns som fluid chlk också ju så jag tänkte att det kanske passar ihop då).

Mella72: jag har aldrig testat torr chalk så jag kan inte säga ngt om dess för-eller nackdelar. Men fluid chalk är jättesnyggt att "bränna" rivna papperskanter med + att man även kan stämpla med det (jag har stämplat med färgen "maroon" på min LO "Min första smakis" om du vill kolla)

trollmossan: jag har ett set magnetstämplar, har inte testat vanliga gummistämplar. Jag tycker magnetstämplarna är toppenbra, även om jag inte skriver långa meningar med dem utan mest enstaka ord. Jag använder dem på alla de senaste månads-LO:sarna i lillans album (när jag skriver ut vikt och längd bl.a).

Det vackraste jag vet: Oscar 000121 och Linnéa 051209
  • bitte71

God morgon...
    Finns en ny LO i mitt galleri. Blev inte helt nöjd den här gången, tyckte att gult var en svår färg att scrappa med och det blev lite för mkt gult. Sedan hamnade texten från datorn lite snett på papperet så det blev inte helt rakt, och de stora blommorna skulle jag ha chalkat lite runt kanterna kom jag på. De ser så stela ut nu...men ni är välkomna iaf och titta!

• bitte71

TACK snälla ni för alla fina ord om senaste LO:n *rodnar*Generad Men som sagt: jag skulle ha chalkat blommorna, men det kom jag på när jag klistrat fast dem och då gick det inte att få bort dem utan att göra sönder LO:n. Så därför blev det som det blev!

Nu ska jag nog påbörja en ny dubbel-LO av lite kort tagna på Legoland i somras - blir en liten paus från lillans album alltså!

• bitte71

Idag försökte jag mig på att göra egna kort också, det blev ett "grattis till nya huset"-kort till sambons syster som precis har köpt hus. Men jag skulle behöva lite hjälp: framsidan är jag väl hyfsat nöjd med för att vara första försöket, men insidan ser lite tom ut tycker jag. Ska jag dekorera den nåt mer? Finns bild i mitt galleri under mappen Hemmagjorda kort.

Sedan undrar jag - ni som gör egna kort döljer ni baksidan av dekorationerna på ngt sätt? Jag menar alltså, nu fäste jag t.ex. en brad på framsidan av kortet, men de små "benen" på den syns ju när man öppnar kortet?

Så gärna lite konstruktiv kritik nu, tack!

• bitte71

lillvilda: jag brukar buda på scrapsaker på Tradera, men då brukar jag oftast bara buda på kända papper (t.ex. Basic Grey) för då vet man vad man får. Sedan sätter jag alltid ett maxbelopp: för man ska ju tjäna på affären oxå! Som häromdagen såg jag att ett av Karen Fosters papper (de där månadspapperen) gick för 23 kronor!Förvånad När man kan få det för 7 kronor på t.ex. Scraproom!

Har gjort några Morsdagskort: ett till min mamma och ett till sambons mamma. Finns bild i galleriet om ngn vill kolla!

• bitte71

Billabong: ja, som Jo79 säger - det finns ju inte så många scrapbutiker som handlar mot faktura (Scraproom, Scrapbookbutiken och så ngn mer). Du kanske kan ringa eller maila dem och kolla? Hoppas det löser sig!

Jag förvarar mina öljetter och brad och sånt i tomma barnmatsburkar - funkar rätt bra! Men jag MÅSTE utöka min pysselhörna: jag har ju en här i datorrummet men där står min symaskin, mina tyger och mina garner (eftersom jag pysslar med sånt också)... Det jag funderar på är om jag ska köpa hyllor på t.ex IKEA och göra ett "hörnskrivbord" istället så kan jag ha symaskinen på ena sidan och scrapgrejerna på andra. Nu sitter jag vid stora matbordet i vardagsrummet och scrappar och det blir ju lätt lite - EHHH -stökigt?! Sambon börjar se lite smått panikslagen ut över alla saker som ligger där, så ngt måste göras!

Idag gömde jag mig för brevbäraren, detta är jättepinsamt. Var och varannan dag plingar det på dörren: då är det brevbäraren som säger med sur min: "Ja, det var paket idag som inte går ner i brevlådan"  (alltså paket med 30x30-papper som jag ibland budar in på Tradera och ibland handlar från scrapbutiker). Och idag väntade jag på ett jättepaket som jag köpt på Tradera (med massa papper, primablommor och en hel PÅSE med garn och band!!! ; när brevbäraren ringde på dörren så öppnade jag inte... Men då hade hon lagt det på farstukvisten istället...

• bitte71

Jo79: där slog du huvudet på spiken - det var exakt så jag gjorde (hukade mig under fönsterbrädan för att hon inte skulle se mig...) Generad *rodnar faktiskt litegrann*. Men jag börjar faktiskt tycka det är lite skämmigt: undrar vad hon tror om mig egentligen: att jag är scrapoholic eller vad då?! Det är jag ju verkligen inte - *bara lite*Flört

• bitte71

mkk: ja, du har ju redan fått en del råd här, jag håller med! Välj inte Panduro eller bokhandeln - jag gjorde misstaget att köpa ett "startpaket" till babyalbum från Panduro. Oj, vad besviken jag blev - för det första var det albumet 20x20 cm (alldeles för litet tyckte jag), tio plastfickor och man kunde inte sätta dit fler om man behövde. Papperen var inte alls snygga och "vägledningen" man fick med bestod av ett papper med lite luddiga råd - inget för en nybörjare! Jag sålde hela rasket tämligen omgående på Tradera och köpte lite saker på en scrapbutik istället.  Vad du behöver ha till en början står ju som sagt i första inlägget här och Loppan79 (tror jag det var?) skrev också en del.
    Om du tycker det är svårt att se vilka papper som passar ihop så kan man ju alltid välja papper från samma kollektion - då blir det inte fel! T.ex. Basic Grey som är ett stort märke, om du väljer papper från deras olika serier så blir det ofta bra! Dekorationer som är bra att ha (tycker jag) är brads, blommor och band. Sedan kan man ju köpa en miljard saker till, men de dekorationerna är ganska bra i början.
    Välkommen till scrapträsket!

• bitte71

mkk: Om du t.ex. tittar på mönstrade papper och Basic Grey så finns det papper som heter samma: t.ex. Phresh and Phunky, Lollipop osv. Basic Grey har en kollektion som heter Oh Baby Girl - det är mjuka färger i den serien. Om du väljer några av de papperen så kommer det garanterat att passa ihop. På www.scrappics.se så säljer de hela serier av alla (nästan) Basic Greys papper: då ingår 18 papper, bokstavstickers som passar till och tags (alltså liknande "adresslappar" som man kan skriva på). Det kostar 180 kronor tror jag. Det kan ju vara en start iaf! Sedan behöver du ju lite cardstock som passar till också men det finns där också!

längtans tider: det beror på vilka blommor du menar? Menar du lite mindre blommor i papper så heter de prima flowers och finns på de flesta scrapbutiker. De är ganska eftertraktade och tar slut ganska fort. Sedan kan man ju även stansa ut blommor själv (finns lite mindre blomstansar och en större retroblomstans som är fina).

• bitte71

mkk: nu sade jag fel: de hade inte baby girl- paketet men de har papperen separat! De hade nästan varenda annan kollektion men inte just det...Sorry

Svar på tråden Scrapträsket