Anonym (student) skrev 2019-02-15 08:22:12 följande:
har tyvärr inte möjlighet att flytta hem till mina föräldrar, sen har jag som sagt barn som ska försörjas också. Vet du några andra jobb förutom dom jobben du nämnde som inte kräver utbildning eller betyg? du skrev att det finns massor jobb som inte kräver det men jag har försökt söka jobb förut på allt ifrån städjobb till mcdonalds och det var ganska hopplöst eftersom dom åtminstone krävde betyg och viss erfarenhet. Har ingen aning om hur jag ska lyckas få extrajobb någonstans
Det är en jäkligt knepig sits du har satt dig i, om du har bildat familj utan någon som helst egen utbildning. Kanske har du bara att acceptera att livet inte riktigt kommer att bli som du en gång hoppades och göra det bästa av situationen? Jag får anta att du redan nu bidrar till försörjningen av dina barn på något sätt, genom förvärvsarbete. Ett alternativ kan vara att arbeta deltid och plugga deltid. Det blir en låg lön i några år och en låååång resa mot en examen, men omöjligt är det inte. Jag möter i mitt arbete många som lever med den verkligheten (distansstudenter, som förvisso inte har så lika mycket missad utbildning att ta igen som du har, men ändå - de knegar på).
Sedan får du väl vara strategisk och sikta på en utbildning som inte kräver så många olika behörigheter från gymnasiet, som inte är så prestigeladdad (så att du inte behöver höga poäng för att komma in), som inte är så lång och som du faktiskt vet kan leda till en anställning.