• Anonym (student)

CSN fråga.

jag ska börja studera och jag saknar inkomst. Har tänkt söka CSN bidrag men det bidraget är bara ca 900 kr så det är inget jag kan leva på. Vill undvika att söka CSN lån eftersom jag inte kan betala tillbaka lånet och jag vill absolut inte få några skulder. Kan jag få socbidrag istället för CSN lån när jag studerar eller kommer soc kräva att jag söker CSN lån istället eftersom jag studerar?

• Svar på tråden CSN fråga.
  • Anonym (Jesper)

Verkar som att din attityd ställer till med en del också. Det går att söka hur mycket jobb som helst trots att du inte har någon utbildning/erfarenhet. Sök utanför arbetsförmedlingen. Gå till affärer och lämna in personligt brev och säg att du gärna hjälper till (har en kompis som fick fast tjänst i en godisaffär efter att hon gått in och frågat om extrajobb), posten, tidningsbud, bemanningsföretag, vikariepooler osv. Finns massor! Finns väl sidor där man själv kan lägga in ansökan om att man vill jobba extra? Sen skadar det inte heller att söka jobb som du inte har erfarenhet av, du kanske får chansen ändå. Lyckas du få ett extrajobb så är det ju inga problem att studera sen. Lycka till!

• Anonym (???)

Tycker också att TS har en uppgiven och negativ attityd och utgår från att inget kommer att fungera eller bli bra. Tror att du TS verkligen behöver prata med en bra studie- och yrkesvägledare. Finns t.ex på vägledningscentrum. Dels för att få info om studielån etc men även hitta en vettig yrkesutbildning. Men du behöver också sluta sätta upp hinder och problem för dig hela tiden. Se möjligheterna istället för svårigheterna och var beredd att anstränga dig och jobba för att få ett bra liv för dig och barnet.

• Anonym (lärare)
    Anonym (student) skrev 2019-02-15 08:22:12 följande:
    har tyvärr inte möjlighet att flytta hem till mina föräldrar, sen har jag som sagt barn som ska försörjas också. Vet du några andra jobb förutom dom jobben du nämnde som inte kräver utbildning eller betyg? du skrev att det finns massor jobb som inte kräver det men jag har försökt söka jobb förut på allt ifrån städjobb till mcdonalds och det var ganska hopplöst eftersom dom åtminstone krävde betyg och viss erfarenhet. Har ingen aning om hur jag ska lyckas få extrajobb någonstans
    Det är en jäkligt knepig sits du har satt dig i, om du har bildat familj utan någon som helst egen utbildning. Kanske har du bara att acceptera att livet inte riktigt kommer att bli som du en gång hoppades och göra det bästa av situationen? Jag får anta att du redan nu bidrar till försörjningen av dina barn på något sätt, genom förvärvsarbete. Ett alternativ kan vara att arbeta deltid och plugga deltid. Det blir en låg lön i några år och en låååång resa mot en examen, men omöjligt är det inte. Jag möter i mitt arbete många som lever med den verkligheten (distansstudenter, som förvisso inte har så lika mycket missad utbildning att ta igen som du har, men ändå - de knegar på).

Sedan får du väl vara strategisk och sikta på en utbildning som inte kräver så många olika behörigheter från gymnasiet, som inte är så prestigeladdad (så att du inte behöver höga poäng för att komma in), som inte är så lång och som du faktiskt vet kan leda till en anställning.
  • Anonym (Va)
    Anonym (student) skrev 2019-02-15 07:37:52 följande:

men om jag vill undvika skulder då? Hur ska jag kunna betala tillbaka lånet?

När du har studerat klart så söker du jobb och när du får ett så börjar du betala av CSN-lånet. Så länge du inte har en inkomst så kan du ansöka om att skjuta fram återbetalningen.
  • Tiina87

Nej, du kan inte få socialbidrag när du studerar. Väljer du själv att enbart ta bidragadelen så får du finansiera resten av den inkomst du behöver själv genom extra jobb eller sparade pengar. Förövrigt så är bidraget normalt på runt 3000kr per månad på 100% studier

• Tiina87
    Cartjan1 skrev 2019-02-15 10:20:24 följande:

Sedan så ju mer poäng du tar (iallafall på uni) så avskrivs en del av lånet. Gjorde det iallafall för mig och min make. När jag klarat ca 75% så skrev dem av ...kanske 15000...när jag tog min examen så ca 30000. Så jag hade ca 280000 i studieskulder när jag slutade.

Är inte den regeln borttagen Sedan en tid tillbaka?

Fick förövrigt också avskriver lånet för komvuxstudier.
  • Anonym (Tacksam)
    Anonym (varför) skrev 2019-02-15 10:01:59 följande:

Varför skulle du inte kunna betala tillbaka lånet? Ska inte studierna leda till något yrke där du kan arbeta och få en inkomst?

Jag tror inte att man kan få socialbidrag för att studera om man inte har särskilda skäl, men det kanske du har? 

Jag fick min usk utbildning betalt på socialbidrag så otroligt tacksam att jag fick den chansen för 10 år sedan. Världen bästa "soctant" hade jag. Tror dock det är få förunnat att få det men för mig var det vändpunkten.
  • Anonym (gbg student)
    Anonym (varför) skrev 2019-02-15 10:01:59 följande:
    Varför skulle du inte kunna betala tillbaka lånet? Ska inte studierna leda till något yrke där du kan arbeta och få en inkomst?

Jag tror inte att man kan få socialbidrag för att studera om man inte har särskilda skäl, men det kanske du har? 
    Nej jag hade också samma känslor som henne. Om du har lånat pengar vad händer när du blir arbetslös eller har inte uppnått poäng för att få nästa CSN? Det blir kaos. 
    --------------------------

Bor du i Göteborg? Jag har en kontakt som söker efter studenter, stort behov :)Skicka PM
  • Meddelande borttaget
  • Cartjan1
    Tiina87 skrev 2019-02-15 14:28:11 följande:

Är inte den regeln borttagen Sedan en tid tillbaka?

Fick förövrigt också avskriver lånet för komvuxstudier.

Jo, det är den. Var en annan medlem som informerade mig om att avskrivningar tydligen upphörde 2018 :)
Svar på tråden CSN fråga.