• Anonym (student)

CSN fråga.

jag ska börja studera och jag saknar inkomst. Har tänkt söka CSN bidrag men det bidraget är bara ca 900 kr så det är inget jag kan leva på. Vill undvika att söka CSN lån eftersom jag inte kan betala tillbaka lånet och jag vill absolut inte få några skulder. Kan jag få socbidrag istället för CSN lån när jag studerar eller kommer soc kräva att jag söker CSN lån istället eftersom jag studerar?

• Svar på tråden CSN fråga.
  • Anonym (går)

900? Jag får 9000 i bidrag. Har du barn bör du alltså få mer i bidrag än mig. Du måste ha räknat fel. Sedan kan du ta lån på det. Lånet ska inte börja betalas av fören sex månader efter avslutad utbildning och har du tills dess ingen inkomst kan du få den uppskjuten längre. 

Jobb går absolut att hitta utan utbildning och erfarenhet. Kassajobb på arenor/snabbmatställen/lunchställen, eventjobb, stå och marknadsföra produkter i matbutiker, telefonförsäljning, butikjobb, servitris, sampling och så vidare. Jag har haft flertalet av dessa under dom senaste fem åren, inga problem alls att få. 

Sedan, gällande det där med att du måste plugga både grundskola och gymnasiet på komvux. Jag har aldrig gått ut grundskolan i mer än matte, engelska, svenska och naturvetenskap. Trots det behövde jag inte börja på grundskolenivå på komvux utan kunde gå direkt till gymnasiekurserna. Om jag var du skulle jag kolla upp om det går för dig också. Boka ett möte med någon kunnig.

• Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-16 01:07:38 följande:

900? Jag får 9000 i bidrag. Har du barn bör du alltså få mer i bidrag än mig. Du måste ha räknat fel. Sedan kan du ta lån på det. Lånet ska inte börja betalas av fören sex månader efter avslutad utbildning och har du tills dess ingen inkomst kan du få den uppskjuten längre. 

Jobb går absolut att hitta utan utbildning och erfarenhet. Kassajobb på arenor/snabbmatställen/lunchställen, eventjobb, stå och marknadsföra produkter i matbutiker, telefonförsäljning, butikjobb, servitris, sampling och så vidare. Jag har haft flertalet av dessa under dom senaste fem åren, inga problem alls att få. 

Sedan, gällande det där med att du måste plugga både grundskola och gymnasiet på komvux. Jag har aldrig gått ut grundskolan i mer än matte, engelska, svenska och naturvetenskap. Trots det behövde jag inte börja på grundskolenivå på komvux utan kunde gå direkt till gymnasiekurserna. Om jag var du skulle jag kolla upp om det går för dig också. Boka ett möte med någon kunnig.

Har du det högre bidraget? Det är dock på 7000 från iår.

Ts kan också få det högre bidraget + plus tilläggsbidraget för barn.
  • Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-16 01:07:38 följande:

Fast även om man för det höga bidraget så blir summan med csn lika mycket om man även tar lån, dvs 10 676 per månad för 100% studera. Ts kan också få tillägsbidraget för barn och kan då totalt få 11 288 (inkl lån).
  • sextiotalist

Håller med Kjell, om det är grundskola och gymnasiet är det inte helt omöjligt, ta kontakt med studievägledaren på arbetsförmedlingen, de bör ha koll på regelverket

• Anonym (Busan)

Hej ts!

Skulle jag vara du skulle jag kolla upp möjligheterna om studiestartsstöd. Det kan man ansöka om genom kommunen.Ett bidrag som ligger på ca. 8800/mån. Man kan få.det i högst 50 veckor, Det kan du kanske ha rätt till :)

Annars är det ju även möjligt att du kanske får den högre bidragsdelen genom CSN om du saknar både grundskola och gymnasium. Högre bidraget ligger på 7160/mån, sen kan du ju även söka lånet till på 3516/mån.

• Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-16 01:27:52 följande:
    Fast även om man för det höga bidraget så blir summan med csn lika mycket om man även tar lån, dvs 10 676 per månad för 100% studera. Ts kan också få tillägsbidraget för barn och kan då totalt få 11 288 (inkl lån).
    Jag studerar på deltid utan barn och får 9000 i bidrag plus flera tusen i lån på 2 och en halv månad. När jag studerat heltid har jag fått 26000 på 10 veckor med bidrag+lån. Jag har inga tillägg för något. Ts bör väl få extra för barn samt kunna på bostadsbidrag och barnbidrag från annat håll? Vilket är en stor skillnad från dom 900 kr hon skrev om i sin ts. Sedan kan hon jobba samtidigt, komvuxkurser finns både på distans eller så att man enbart går 2 ggr i veckan. Då kan hon jobba 15-20 timmar i veckan och fortfarande ta hand om barnen. Det är inget roligt lyxliv men det går ju. 
  • ballerinakakaoreo

Nu har jag inte läst föregående svar i denna tråd men jag är studerande på 100% och får ca 10 600kr varje månad av CSN, med undantag vid början och slutet på varje termin då summan halveras till runt 5000kr eller ökar till ca 16 000kr. Säg till om jag ska förklara noggrannare. 

Ett CSN-lån är det absolut bästa lånet du kan ta och du kan själv gå in och kolla på CSNs hemsida hur mycket det lägsta beloppet ligger på per månad när du väl har en inkomst. Om du inte får ett jobb och där också en inkomst förrän om 2-3 år så behöver du inte heller betala förrän om 2-3 år och då tar de hänsyn till din inkomst och ger dig därefter en summa som de ser att du kan klara av. 

• Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-16 16:31:18 följande:

Jag studerar på deltid utan barn och får 9000 i bidrag plus flera tusen i lån på 2 och en halv månad. När jag studerat heltid har jag fått 26000 på 10 veckor med bidrag+lån. Jag har inga tillägg för något. Ts bör väl få extra för barn samt kunna på bostadsbidrag och barnbidrag från annat håll? Vilket är en stor skillnad från dom 900 kr hon skrev om i sin ts. Sedan kan hon jobba samtidigt, komvuxkurser finns både på distans eller så att man enbart går 2 ggr i veckan. Då kan hon jobba 15-20 timmar i veckan och fortfarande ta hand om barnen. Det är inget roligt lyxliv men det går ju. 

Man för inte 9000kr i bidrag + lån på per månad på deltid. Totalt för 2 och en halv månad (ca 13 veckor) d0 får man drygt 26 000kr totalt. Men det är enbart 7000kr i bidrag och resten lön totalt.
  • ja88

Ptja, välkommen till verkligheten. Har själv gjort en lång pluggresa med först två år på komvux (med två små barn) och sedan tre år på högskola. Har väl drygt 300 000 i lån nu och är ärlig talat inte så bekymrad över det, det är ju knappt någon ränta och lång återbetalningstid (med möjlighet till minskad betalning om man har låg inkomst en period, samt paus om man pluggar igen). Och ärlig talat vad är alternativet? För du har ju rätt, att få ens okvalificerade jobb idag är inte så lätt alls.

• Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-16 19:46:54 följande:
    Man för inte 9000kr i bidrag + lån på per månad på deltid. Totalt för 2 och en halv månad (ca 13 veckor) d0 får man drygt 26 000kr totalt. Men det är enbart 7000kr i bidrag och resten lön totalt.
    Tur att jag inte skrev det då? Precis som jag skrev får jag nu 9000 kr i bidrag och sedan lån ovanpå det för 10 veckor deltid. När jag studerade heltid fick jag 26 000 för 10 veckor. Då utan barn eller tillägg. Ts bör alltså få mer än så. Plus att hon bör få barnbidrag och bostadsbidrag samt kunna jobba samtidigt. Så några 900 kr lär hon knappast behöva leva på. 
Svar på tråden CSN fråga.