• Anonym (student)

CSN fråga.

jag ska börja studera och jag saknar inkomst. Har tänkt söka CSN bidrag men det bidraget är bara ca 900 kr så det är inget jag kan leva på. Vill undvika att söka CSN lån eftersom jag inte kan betala tillbaka lånet och jag vill absolut inte få några skulder. Kan jag få socbidrag istället för CSN lån när jag studerar eller kommer soc kräva att jag söker CSN lån istället eftersom jag studerar?

• Svar på tråden CSN fråga.
  • Anonym (anonymm)

Om du läser tex grundskolan eller gymnasiet i efterhand kan du kanske få det så kallade högre bidraget av csn. Då får man mer bidrag och mindre lån istället, just då. Men annars så får du väl ta csnlån som alla andra.

• Anonym (anonymm)
    Anonym (går) skrev 2019-02-16 20:13:30 följande:
    Tur att jag inte skrev det då? Precis som jag skrev får jag nu 9000 kr i bidrag och sedan lån ovanpå det för 10 veckor deltid. När jag studerade heltid fick jag 26 000 för 10 veckor. Då utan barn eller tillägg. Ts bör alltså få mer än så. Plus att hon bör få barnbidrag och bostadsbidrag samt kunna jobba samtidigt. Så några 900 kr lär hon knappast behöva leva på. 
    Kan j uvara att du fått för mycket pengar också och då får du betala tillbaka det senare så håll kol på det.
  • Anonym (anonymm)
    Tur att jag inte skrev det då? Precis som jag skrev får jag nu 9000 kr i bidrag och sedan lån ovanpå det för 10 veckor deltid. När jag studerade heltid fick jag 26 000 för 10 veckor. Då utan barn eller tillägg. Ts bör alltså få mer än så. Plus att hon bör få barnbidrag och bostadsbidrag samt kunna jobba samtidigt. Så några 900 kr lär hon knappast behöva leva på. 
    För heltidsstudier får man max 11000 kr.
  • Anonym (går)
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-16 20:19:53 följande:
    För heltidsstudier får man max 11000 kr.
    För 10 veckor? Nej.
  • Anonym (anonymm)
    Anonym (går) skrev 2019-02-16 20:30:43 följande:
    För 10 veckor? Nej.
    varje månad.
  • Tiina87

Bidrag blir ca 7000kr och inte 9000kr på deltid.

Ts kan få 10 672 i lån och bidrag per månad utan några tilläggslån eller tillägsbidrag. Med tillägsbidraget blir det totalt 11 288kr per månad (plus ev bostadsbidrag och barnbidraget). Detta även om hon skulle få det högre bidraget.

Tilläggslån kan man söka från man är 25 om man har jobbat och tjänst en viss summa per år.

Det gäller för komvux.

Men 900kr är helt fel, det får hon inte i bidrag. Är hon dock under 20 och ska studera på komvux får hon dock bara studiebidrag på 1250kr. Kan vara det ts syftar på.
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-16 20:18:53 följande:

Om du läser tex grundskolan eller gymnasiet i efterhand kan du kanske få det så kallade högre bidraget av csn. Då får man mer bidrag och mindre lån istället, just då. Men annars så får du väl ta csnlån som alla andra.

Vilket oavsett bara blir 10 672 kr per månad utan tilläggsbidra för barn eller tilläggslån.
  • Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-16 23:05:16 följande:
    Bidrag blir ca 7000kr och inte 9000kr på deltid.

Ts kan få 10 672 i lån och bidrag per månad utan några tilläggslån eller tillägsbidrag. Med tillägsbidraget blir det totalt 11 288kr per månad (plus ev bostadsbidrag och barnbidraget). Detta även om hon skulle få det högre bidraget.

Tilläggslån kan man söka från man är 25 om man har jobbat och tjänst en viss summa per år.

Det gäller för komvux.

Men 900kr är helt fel, det får hon inte i bidrag. Är hon dock under 20 och ska studera på komvux får hon dock bara studiebidrag på 1250kr. Kan vara det ts syftar på.
    Det här är liksom inte upp för diskussion, jag som inte ens har högsta möjliga bidrag får 9000 på deltid. Så vad du nu fått för dig är irrelevant eftersom verkligheten visar något helt annat. 
  • Anonym (anonymm)
    Tiina87 skrev 2019-02-16 23:06:27 följande:

Vilket oavsett bara blir 10 672 kr per månad utan tilläggsbidra för barn eller tilläggslån.

Ja det vet jag. Har inte sagt något annat. Jag skrev ju max 11000.
  • Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-16 23:35:19 följande:

Det här är liksom inte upp för diskussion, jag som inte ens har högsta möjliga bidrag får 9000 på deltid. Så vad du nu fått för dig är irrelevant eftersom verkligheten visar något helt annat. 

Fast nej, av csn så för.msn inte 9000kr i bidrag på deltid. Bidraget på deltid över 10veckor ish är ca 7000kr oavsett vad du tror.
Svar på tråden CSN fråga.