• Anonym (Frida)

    Får min chef göra så här? (Handels)

    Jobbar 25h/v, öppet 7 dagar/v. Har alltid jobbat en massa över när det funnits extratimmar pga sjukskrivningar o vab. Jobbat nästan varje helg.

    Nu har chefen lagt upp ett nytt grundschema så jag endast kommer jobba mina kontrakterade timmar och förlora massa ob timmar. Timmarna som blir över lägger hon på en ny extratjänst. Får hon göra så? Det är väl turordning på extratimmarna så jag går före en extring?

  • Svar på tråden Får min chef göra så här? (Handels)
  • Anonym (Frida)
    Anonym (ja) skrev 2019-02-18 18:05:29 följande:

    Chefen hade förstås kunnat beorda övertid om hon var beredd att betala för det och ta missnöjet från den deltidsanställdas sida. Dock går det att säga nej som anställd utan följder om man har bärande skäl (typ måste hämta barn på dagis).


    Fick veta idag av facket att hon skulle haft rätt o beordra övertid när det ör akut som vab. Har sagt nej ändå.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Vilka) skrev 2019-02-18 18:05:26 följande:

    Vilka öppettider har ni? Hur lång rast har ni? 


    Jobbar i en stadskärna som har öppet 10-20 vardagar, 10-18 på lör o sön. Alla jobbar typ 6timmars pass på vardagar med 30 min rast.
  • Anonym (Vilka)
    Anonym (Frida) skrev 2019-02-18 18:58:35 följande:
    Jobbar i en stadskärna som har öppet 10-20 vardagar, 10-18 på lör o sön. Alla jobbar typ 6timmars pass på vardagar med 30 min rast.
    Hur många behöver ni vara i butiken samtidigt? Är det någon tid under dagen ni behöver vara fler? 
  • Anonym (Vilka)
    Anonym (Frida) skrev 2019-02-18 18:58:35 följande:
    Jobbar i en stadskärna som har öppet 10-20 vardagar, 10-18 på lör o sön. Alla jobbar typ 6timmars pass på vardagar med 30 min rast.
    Hur många behöver ni vara i butiken samtidigt? Är det någon tid under dagen ni behöver vara fler? 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Vilka) skrev 2019-02-18 19:13:03 följande:

    Hur många behöver ni vara i butiken samtidigt? Är det någon tid under dagen ni behöver vara fler? 


    Ja vi är två samtidigt över dagen så vi kan ha rast o sånt.
  • zapi
    Anonym (asdf) skrev 2019-02-18 08:30:38 följande:

    Rätt till heltidsanställning

    Om man är deltidsanställd utan att ha en heltidsanställning i botten, och önskar gå upp i arbetstid så finns det i Lagen om anställningsskydd (LAS) något som heter ?företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad?. Den regeln innebär att en arbetsgivare som har behov av att nyanställa i första hand ska pröva om en deltidsanställd medarbetare har tillräckliga kvalifikationer för en sådan anställning. Detta kräver dock först att medarbetaren gjort anspråk på denna företrädesrätt, vilket bör göras skriftligen till arbetsgivaren.

    Den här företrädesrätten gäller för samtliga av arbetsgivarens arbetsplatser och kollektivavtalsområden.


    Inte hört talas om hyvlingarna som sker inom handels? Omorganisationer där heltidare får gå ner på deltid? Är inga nyanställa som får heltid inom handels längre och många som har det sedan innan drabbas som sagt av hyvlingar. Inget av det du skriver gäller handels. Arbetsgivarna har vunnit i de fall det gått till arbetsdomstolen. Coop tror jag det var. Och LAS kringgår man genom att kalla det omorganisation.
  • Anonym (Oj då.(kille))

    Chefen bestämmer. Han får lägga upp arbetstid. Hur arbetet ska skötas. Lagen kom efter ådalen 36.

  • Anonym (ja)
    Anonym (asdf) skrev 2019-02-18 08:30:38 följande:

    Rätt till heltidsanställning

    Om man är deltidsanställd utan att ha en heltidsanställning i botten, och önskar gå upp i arbetstid så finns det i Lagen om anställningsskydd (LAS) något som heter ?företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad?. Den regeln innebär att en arbetsgivare som har behov av att nyanställa i första hand ska pröva om en deltidsanställd medarbetare har tillräckliga kvalifikationer för en sådan anställning. Detta kräver dock först att medarbetaren gjort anspråk på denna företrädesrätt, vilket bör göras skriftligen till arbetsgivaren.

    Den här företrädesrätten gäller för samtliga av arbetsgivarens arbetsplatser och kollektivavtalsområden.


    Detta bör inte vara tillämpligt här. Företrädesrätten gäller heltidsanställningar för deltidsanställd personal som vill gå upp i tid, framför personal som redan blivit LAS:ads rätt till återanställning. I detta fall finns ingen LAS:ad personal och även om vi antar att lagen gäller även andra nyanställningar handlar det inte om en heltidsanställning utan om en nyinrättad deltidsanställning, dessutom vad jag förstår på tider/i en omfattning som inte går att kombinera med TS nuvarande anställning på ett sätt som ryms inom arbetstidslagens regler.
  • Anonym (ja)
    Kjell2 skrev 2019-02-18 08:51:52 följande:
    Dygnsvila är lag, inte kollektivavtal. Går det inte att lösa idag utan att bryta mot lagarna kring dygnsvila måste arbetgivaren ta in en ny.
    Lagen om dygnsvila är så vitt jag vet dispositiv, så står något annat i Handels kollektivavtal gäller det.
  • Anonym (nytt)

    Sök nytt arbete. När det börjar bli otrevligt på en arbetsplats så brukar det fortsätta så. Talar av egen erfarenhet, tyvärr. Har ett arbete som jag tycker så mycket om men arbetsmiljön är så dålig. Min chef har noll empati, mina så kallade arbetskamrater snackar skit om mig. Så nu ger jag upp. Jag kommer söka nytt arbete, alternativt börja plugga igen.

    Så bit ihop är mitt råd. Jobba dina 25h/vecka. Sök andra arbeten. Ta inga extra pass.

  • Anonym (Bra råd)
    Anonym (nytt) skrev 2019-02-18 22:23:09 följande:

    Sök nytt arbete. När det börjar bli otrevligt på en arbetsplats så brukar det fortsätta så. Talar av egen erfarenhet, tyvärr. Har ett arbete som jag tycker så mycket om men arbetsmiljön är så dålig. Min chef har noll empati, mina så kallade arbetskamrater snackar skit om mig. Så nu ger jag upp. Jag kommer söka nytt arbete, alternativt börja plugga igen.

    Så bit ihop är mitt råd. Jobba dina 25h/vecka. Sök andra arbeten. Ta inga extra pass.


    Ett mycket bra råd!
  • Anonym (alkolina)
    Anonym (Frida) skrev 2019-02-18 07:56:02 följande:
    Ja de har jag. Svaret jag får är att det inte är hållbart o inte riktigt rätt enligt koll. avtalet iom att det blir för många helger, för många pass på rad. Hon tycker också att det blir för sårbart ifall jag blir sjuk eller när jag inte kan och vill ha fler huvuden ??!!
    Hon har ju rätt, man kan inte bara ha en anställd om något skulle gå fel. Blir du sjuk eller så är det inte bara dyrt och stressigt för henne att pussla med en ersättare då, det kanske inte ens går. Bättre av henne att tänka til i förväg och trygga för arbetet.
    Låter fullständigt rimligt.

    Om du vill ha fler timmar så får du prata med henne och pussla så att det fungerar utan att riskera kaos i arbetsschemat.
    Anonym (Frida) skrev 2019-02-18 07:57:27 följande:

    Hon har också sagt att hon gärna får in lite nytt blod i gruppen. Får man ens säga så???


    Varför skulle hon inte få säga så? Vad är det för dum fråga? Hon vill ha in ytterligare en anställd för att dra nytta av flera erfarenheter. Vart ligger problemet?

  • Anonym (Vilka)

    Skulle ni kunna göra så här? 

    Då går man på årsarbetstiden som blir drygt 1300, mot idag 1200. Alla får jobba lite mer (eller har nån heltid?) Och ni löser chefens problem. Visst kan det vara bra att ha någon extra ändå, men då kanske man kan ha en pensionär eller så, som kan hoppa in vid sjukdom. Har dock inte räknat av någon semester i detta schema, jag gjorde en snabbskiss bara

  • Anonym (Göran.)

    När det blir så här på en arbetsplats är det dags att byta arbete. Ta ingen skit acceptera inte orättvisor. En bra arbetsgivare är mån om sin personal.

    Du kanske ska byta bransch?

  • JillyJ

    Hon inte bara får göra så, hon bör.

    Dessutom säger du ju själv att du inte orkar hoppa in jämt. Man kan ju inte både ha kakan och äta den, dvs bli sur för att hon behöver ännu mer stöd när du inte ställer upp, klart hon måste agera. Var glad för den övertid du fått, du borde inte ha signerat ert avtal om det inte duger.

    Vad är alternativet ens tänker du?

Svar på tråden Får min chef göra så här? (Handels)