• JennyJizz

    Är cannabis verkligen så hälsosamt som det påstås?

    Den statliga anti-drogpropagandan har ju länge menat att Cannabis är inkörsporten till tyngre droger. Många säger idag att det är lögn och förbannad dikt och att Cannabis har medicinska effekter och t.o.m. är hälsosamt, och hänvisar till forskningen som kommit fram till detta.

    Samtidigt har många av oss gamla kompisar, bekanta eller anhöriga som gått ner sig i drogmissbruk där haschet faktiskt har varit det som lett vidare till tyngre droger. Och som har fått bestående nedsatt funktion eller skador i hjärnan av för mycket rökande.

    Kan det inte helt enkelt vara så att det är individuellt hur man reagerar på olika droger, liksom på alkohol. Är det inte lite fel att påstå att hasch/marijuana är hälsosamt och bra för alla, när verkligheten visar något annat?

  • Svar på tråden Är cannabis verkligen så hälsosamt som det påstås?
  • Anonym (Sara)
    sextiotalist skrev 2019-03-05 08:51:11 följande:

    Fast du läste inte vad jag skrev, jag skrev att alkohol, C2H5OH, har en förmåga att lyfta vissa aromer. Precis som fett, så är alkohol en smakbärare.

    För övrigt så dricker jag hellre vatten än alkoholfritt vin, har hittills inte stött på något som är drickbart.

    Sedan tvivlar jag inte på att cannabis, kan ha en smärtlindrande effekt och eftersom det, liksom andra centralstimulantia, har en påverkan på vår hjärna.

    Men efter ha sett en skolkamrat med haschpsykos, så har jag inget övers för hasch. (Jodå, när jag gick på gymnasiet var bruket högt på den skolan, det var flera som rökte under skoltid, så jag har med egna ögon sett vad detta kan ställa till med)


    OT men nu blir jag nyfiken. Alkoholen kokar ju bort när man använder det i matlagning, hur kan alkohol, alltså själva etanolen, vara det som gör att exempelvis fisksoppa blir godare med vin.
  • Limeblad

    Det är väl ingen som säger att det är hälsosamt? Liberaler förespråkar det fria valet, inte att det är hälsosamt utan att var och än är fri att besluta om intag av droger.

  • Anonym (Tidsfördrivaren)
    Anonym (Info) skrev 2019-03-09 13:36:15 följande:
    Det finns väldigt många bra anledningar till varför det är olagligt.

    Här följer en mycket lättläst text som även en cannabis-rökare borde kunna ta sig igenom.

    ki.se/sites/default/files/skador_av_hasch_och_marijuana.pdf

    Observera att många långtids-sturdier gjordes för ett antal år sedan och sedan dess har den normala cannabisen som säljs på gatan blivit starkare med allt vad det medföljer.
    Kan du komma med källor som är yngre än 10 år kanske? Vet inte vad du läste på för högskola, men ingen accepterar det.
  • Liberté
    Limeblad skrev 2019-03-09 14:45:27 följande:

    Det är väl ingen som säger att det är hälsosamt? Liberaler förespråkar det fria valet, inte att det är hälsosamt utan att var och än är fri att besluta om intag av droger.


    Tycker att detta är huvudsaken i debatten.

    Om man endast skulle gå i hälso aspekten om något skulle vara laglig eller ej skulle rätt mycket mat försvinna ur butikerna.

    Straffa folk som inte tränar sina 2h om dagen samt stressar.

    Whataboutism som folk håller på med och peka på andra droger är knappast rätt väg att gå.

    Det tar bara bort från själva kärnan i argumentet och pekar på något annat som är ohälsosamt bra samt också orsakar psykoser och problem (ja vanlig alkohol kan utlösa psykoser det med).

    Bruk ska inte likställas med missbruk för det är inte samma sak.

    Ja, cannabis kan vara medicin för vissa men min killgissning är att det är en försvinnande liten del av de som brukar.

    Det handlar om att vuxna personer ska få göra vuxna val, på gott och ont över sitt liv. Mycket att den propaganda vi har i Sverige stämmer inte med det som andra länder har kommit fram till eller sett när de väl ändrat sin lagstiftning.

    Hälsosamt, inte en chans.
  • Aniiee
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-09 13:54:42 följande:
    OT men nu blir jag nyfiken. Alkoholen kokar ju bort när man använder det i matlagning, hur kan alkohol, alltså själva etanolen, vara det som gör att exempelvis fisksoppa blir godare med vin.
    Det är lite av en myt. Om du kokar (KOKAR! 100 grader Celsius) den där fisksoppan (eh... förstörd fisksoppa....) så är 40% av alkoholen kvar efter 15 minuter. Efter dryga 2 timmar (!) är 5% alkohol kvar. Inte så mycket av fisksoppan, dock.....
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Info) skrev 2019-03-09 13:36:15 följande:
    Det finns väldigt många bra anledningar till varför det är olagligt.

    Här följer en mycket lättläst text som även en cannabis-rökare borde kunna ta sig igenom.

    ki.se/sites/default/files/skador_av_hasch_och_marijuana.pdf

    Observera att många långtids-sturdier gjordes för ett antal år sedan och sedan dess har den normala cannabisen som säljs på gatan blivit starkare med allt vad det medföljer.
    Du förstår att detta är partisk forskning va? De har ett tydligt mål med vad de vill att du ska tycka och tänka efter att du läst den. Du behöver hitta opartisk forskning som både tar upp det negativa och positiva. För det finns nackdelar eller snarare, det sker förändringar i hjärnan tillfälligt om du använder cannabis under lång tid. Vissa individer bör inte heller använda. Till exempel bör antagligen inte personer som lider av ångest använda denna drog. Men det behövs mer forskning för att veta mer om riskgrupper osv. En sak som iaf är klar är att användning inte ökar för att det blir lagligt.

    Och jag röker för övrigt inte själv men  ser fortfarande alla fördelar med att legalisera. Hjälp de som behöver, straffa och skambelägg dem inte. 
  • Tom Araya
    Mackan1978 skrev 2019-03-05 04:30:18 följande:
    Så är det säkert. Men ingen kommer att kunna övertyga mig om att alkohol behövs.

    Man klarar sig minst lika bra utan alkoholen.

    Jag tror att folk skulle må bra av att se alkoholens effekter på människor.

    Hur dom blir efter att ha druckit.

    Titta på serien Tunnelbanan till exempel.

    När folk tar droger och alkohol så blir dom totalt kocko. Även i mindre mängder så är det fullständigt onödigt.
    Jovisst och man skulle på samma sätt kunna förklara god mat och annat man tycker om att äta och dricka som onödigt, för att det inte behöver vara gott för att överleva på som näringstillskott och att man riskerar att äta och dricka för mycket om det är gott.

    För mig skulle det dock ta bort livsglädjen om man avskaffade eller förbjöd att allt som är njutning och inte är nödvändigt i övrigt eller om det på annat sätt försvann, slutade att existera.
  • Tom Araya
    Limeblad skrev 2019-03-09 14:45:27 följande:

    Det är väl ingen som säger att det är hälsosamt? Liberaler förespråkar det fria valet, inte att det är hälsosamt utan att var och än är fri att besluta om intag av droger.


    Liberaler tänker sällan på vad det innebär för omgivningen.
    Man låter den individuella friheten gå före påverkan av omgivningen.
  • Gravid99

    Min f.d sambo har rökt sen han va typ 14 år, idag är han 23 och har rökt varje dag dem senaste åren. när han inte hade rökt på några timmar så ändras hela hans personlighet. Han blir våldsam och aggressiv och väldigt lätt irriterad. Istället för att köpa kläder och saker till sitt barn som kommer i maj så köper han istället röka för flera tusen.

    Jag tror att det beror på mycket från person till person och när man började röka och hur mycket.. min f.d sambo kan verkligen inte kontrollera sitt röka.

    Det sägs ju att hjärnan inte blir färdig utvecklad om man röker vid ung ålder, men vet ej om det finns fakta på detta ?

  • Tom Araya
    Gravid99 skrev 2019-03-12 01:11:03 följande:

    Min f.d sambo har rökt sen han va typ 14 år, idag är han 23 och har rökt varje dag dem senaste åren. när han inte hade rökt på några timmar så ändras hela hans personlighet. Han blir våldsam och aggressiv och väldigt lätt irriterad. Istället för att köpa kläder och saker till sitt barn som kommer i maj så köper han istället röka för flera tusen.

    Jag tror att det beror på mycket från person till person och när man började röka och hur mycket.. min f.d sambo kan verkligen inte kontrollera sitt röka.


    Det verkar vara en bra karl att skaffa barn med... Drömmer
    Gravid99 skrev 2019-03-12 01:11:03 följande:

    Det sägs ju att hjärnan inte blir färdig utvecklad om man röker vid ung ålder, men vet ej om det finns fakta på detta ?


    Text hämtad från Wikipedia:
    Påverkan på hormoner

    Delta-9-tetrahydrocannabinol ökar i likhet med alkohol utsöndring och upptag av dopamin i pannlobens yta.[63] På samma ställe har man uppmätt höga statiska halter av dopamin hos schizofrena, man har även sett förhöjda halter av anandamid, en kroppsegen cannabinoid.[64]


    Marijuana hämmar bland annat utsöndringen av vasopressin och oxytocin från neurohypofysen. Cannabis hämmar utsöndringen av hormoner som bildas i adenohypofysen, nämligen prolaktin, TSH, gonadotropin, och tillväxthormon. Det är möjligt att cannabis verkar direkt på hypofysen, vilket det saknas belägg för. Däremot har det visat sig att cannabis verkar på hypotalamus. Hypotalamus bildar hormoner som frisätter andra hormoner i adenohypofysen, vilket är den troligaste förklaringen till de endokrina reaktionerna på cannabis. Påverkan på hypotalamus innebär samtidigt att cannabisrus aktiverar stressaxeln. Dock förekommer motstridiga forskningsresultat om huruvida stressaxeln blir överaktiv eller underaktiv av cannabis.[65]

  • Anonym (Tidsfördrivaren)
    Gravid99 skrev 2019-03-12 01:11:03 följande:

    Min f.d sambo har rökt sen han va typ 14 år, idag är han 23 och har rökt varje dag dem senaste åren. när han inte hade rökt på några timmar så ändras hela hans personlighet. Han blir våldsam och aggressiv och väldigt lätt irriterad. Istället för att köpa kläder och saker till sitt barn som kommer i maj så köper han istället röka för flera tusen.

    Jag tror att det beror på mycket från person till person och när man började röka och hur mycket.. min f.d sambo kan verkligen inte kontrollera sitt röka.

    Det sägs ju att hjärnan inte blir färdig utvecklad om man röker vid ung ålder, men vet ej om det finns fakta på detta ?


    Det finns studier som visar att regelbunden användning av cannabis långsiktligt kan påverka IQ om det brukas av foster (genom mamma), barn och tonåringar. Det återställs aldrig. När hjärnan är färdigutvecklad så påverkas inte IQ av cannabis. Finns inga studier som visat det som jag kommit över.

    Förövrigt så låter det uppriktigt som att du väntar barn med en man som är beroende. Detta är något som verkligen inte är okej, och något ni måste få hjälp med. Beroendet kommer inte att passera utan hjälp. Om din partner inte klarar av att göra detta för dig och ert ofödda barn, så kom ihåg att du är stark.
  • Tom Araya
    Anonym (Tidsfördrivaren) skrev 2019-03-12 14:04:09 följande:
    Förövrigt så låter det uppriktigt som att du väntar barn med en man som är beroende. Detta är något som verkligen inte är okej, och något ni måste få hjälp med. Beroendet kommer inte att passera utan hjälp. Om din partner inte klarar av att göra detta för dig och ert ofödda barn, så kom ihåg att du är stark.
    Dock verkar han numera vara ett ex.
    Gravid99 skrev 2019-03-12 01:11:03 följande:

    Min f.d sambo har rökt sen han va typ 14 år...




  • Anonym (Info)
    Anonym (Maja) skrev 2019-03-10 12:40:49 följande:
    Du förstår att detta är partisk forskning va? De har ett tydligt mål med vad de vill att du ska tycka och tänka efter att du läst den. Du behöver hitta opartisk forskning som både tar upp det negativa och positiva. För det finns nackdelar eller snarare, det sker förändringar i hjärnan tillfälligt om du använder cannabis under lång tid. Vissa individer bör inte heller använda. Till exempel bör antagligen inte personer som lider av ångest använda denna drog. Men det behövs mer forskning för att veta mer om riskgrupper osv. En sak som iaf är klar är att användning inte ökar för att det blir lagligt.

    Och jag röker för övrigt inte själv men  ser fortfarande alla fördelar med att legalisera. Hjälp de som behöver, straffa och skambelägg dem inte. 

    Partisk forskning har du någon källa som pekar på det?

    Här kommer några exempel till (jag skulle kunna göra listan väldigt lång):


    www.cambridge.org/core/journals/psychological-medicine/article/cannabis-schizophrenia-and-other-nonaffective-psychoses-35-years-of-followup-of-a-populationbased-cohort/D4A7F9409437E308002E1EA85F4EF319

    www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0890856709616853

    bpspubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1476-5381.2009.00399.x

    ...

    Varsågod, din tur att länka till seriös forskning som visar att cannabis är bra för gemene man.

  • Anonym (Tidsfördrivaren)
    Anonym (Info) skrev 2019-03-12 18:53:06 följande:

    Partisk forskning har du någon källa som pekar på det?

    Här kommer några exempel till (jag skulle kunna göra listan väldigt lång):


    www.cambridge.org/core/journals/psychological-medicine/article/cannabis-schizophrenia-and-other-nonaffective-psychoses-35-years-of-followup-of-a-populationbased-cohort/D4A7F9409437E308002E1EA85F4EF319

    www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0890856709616853

    bpspubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1476-5381.2009.00399.x

    ...

    Varsågod, din tur att länka till seriös forskning som visar att cannabis är bra för gemene man.


    www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165032718303100

    Det här är en forskning som visar på att cannabis kan ha riktigt bra effekt när det kommer till depressioner. Från 2018.

    Sedan finns det ju massor av studier som talar för negativt, och positivt med cannabis. Det finns ju studier som linkar på att mjölk har negativa effekter på människor! Jag säger inte att cannabis är helt bra för alla, absolut inte. Men om folk får röka cigaretter i allmänheten och döda folk genom passiv rökning, så kan folk få välja om de vill röka på hemma i deras egna hem.
  • Tom Araya
    Anonym (Tidsfördrivaren) skrev 2019-03-12 19:26:04 följande:
    www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165032718303100

    Det här är en forskning som visar på att cannabis kan ha riktigt bra effekt när det kommer till depressioner. Från 2018.

    Sedan finns det ju massor av studier som talar för negativt, och positivt med cannabis. Det finns ju studier som linkar på att mjölk har negativa effekter på människor! Jag säger inte att cannabis är helt bra för alla, absolut inte. Men om folk får röka cigaretter i allmänheten och döda folk genom passiv rökning, så kan folk få välja om de vill röka på hemma i deras egna hem.
    Det är knappast t någon som dör av passiv rökning i Sverige idag eller gjort på länge...om ens någonsin.

    En av mycket få platser man kan utsättas för passiv rökning regelbundet idag är i hemmet och det är nog rätt ovanligt idag att röka inne hemma.
  • Anonym (Tidsfördrivaren)
    Tom Araya skrev 2019-03-12 19:42:12 följande:
    Det är knappast t någon som dör av passiv rökning i Sverige idag eller gjort på länge...om ens någonsin.

    En av mycket få platser man kan utsättas för passiv rökning regelbundet idag är i hemmet och det är nog rätt ovanligt idag att röka inne hemma.
    Okej. Eftersom att du tänker så - och det är inte som att uteserveringar har kunnat haft rökare tills typ nu? i sverige - så kan jag ändra till att om människor får röka och döda sig själva. Varför får inte människor röka på i sitt eget hem som inte skadar någon annan?
  • Anonym (A1)

    Allt med måtta, precis som med allt här i livet. Själv använder jag CBD olja dagligen (minimalt med thc så ingen psychoactive påverkan) och jag har aldrig mått bättre.

    En man jag känner som lider svårt av endstage Parkinsons använder thc-tincture 1-2 ggr/dag och det tar bort skakningar, smärta och depression i ca 4 Hr åt gången. För honom är det en välsignelse.

    Bor i en USA stat där cannabis är helt lagligt numera.

  • Tom Araya
    Anonym (Tidsfördrivaren) skrev 2019-03-12 20:09:51 följande:
    Okej. Eftersom att du tänker så - och det är inte som att uteserveringar har kunnat haft rökare tills typ nu? i sverige - så kan jag ändra till att om människor får röka och döda sig själva. Varför får inte människor röka på i sitt eget hem som inte skadar någon annan?
    Om CB-rökaren var helt själv när han röker och denne ej heller drabbar andra med eventuella negativa psykologiska effekter under eller mellan rusen orsakat av CB-bruket så har jag inga problem med det.

    Dock är det så att luftföroreningar och starka lukter tyvärr sprids mellan lägenheterna i ett flerbostadshus, så då ska man bo själv i eget hus.
Svar på tråden Är cannabis verkligen så hälsosamt som det påstås?