• Anonym (Hjälp)

Har du lyckats bli fri från ditt nässpraysberoende?

Jag har varit beroende av nässpray sedan 2010. Använder en flaska Otrivin på 2 dagar. Kan ej gå utanför dörren utan en flaska. Börjar känna mig något handikappad.

Har du lyckats sluta med nässpraysberoende? Hur?

Ge mig tips

• Svar på tråden Har du lyckats bli fri från ditt nässpraysberoende?
  • AndreaBD

Jag var nässpraysberoende i ungefär 40 år och har fått sår  i näsan. Jag tog dock bara till natten. Jag vande av mig genom att använda kortison-nässpray. Då valde jag förstås ut en bra tidpunkt då jag inte var särskilt snuvig  och efter någon vecka (tror jag) slutade jag med det också. 

Numera tar jag t.o.m. nässpray vid förkylning, men inte längre än 10 dagar. Brukar vara lite nervöst att det ska funka att lägga av igen, men det har ändå fungerat. 

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Fd däbbd) skrev 2019-03-07 16:07:31 följande:

Nasonex heter räddaren, i kombination med Nozoil.

Räddade mig ur ett mer än tjogoårigt beroende.

Håller med. Nasonex har hjälpt mig varje gång!
  • Anonym (..)

Jag har varit beroende av nezeril i flera år. Tillslut så slutade jag bara. Tror jag var täppt i nästan i 1-2 veckor innan det blev bra igen. Idag använder jag endast nässpray när jag absolut behöver och då endast för barn. Det här gått jätte bra fram till i vinter då jag blev dunderförkyld och behövde använda mycket nässpray. Då fick jag tillslut bara sluta med nässprayen för att bli av med täppan och det tog några dagar

• Anonym (...)

När jag var beroende av Otrivin så började jag med att sluta med nässpray på dagen då det funkar helt okej med att andas genom munnen då. Det är när man ska sova med täppt näsa som är värst för mig. Jag slutade med en näsborre i taget och tog endast Otrivin i samma borre varje natt tills det släppte i den andra. Det tog kanske 2 veckor. Sen är det bara att sluta med andra borren när den ena är fri. :)

• Anonym (Ghjk)

Hade en bekant som körde med nässköljning med saltvatten medan han vände sig av med den.

• Anonym (jag)

Jag!

Får totalpanik om jag är stopp, och tycker det gör ont dessutom!

Kollade med läkare hur jag skulle göra, och det funkade bra! Jag tog en näsborre i taget o stålsatte mig. Man kan ta båda näsborrarna samtidigt, men jag delade upp det. Innan dess preppade jag den näsborren med maxdos Rhinocort aqua (kortisonspray) i ca 7 dagar. Fortsatte då att ta nezeril innan denna spray, så den skulle ta bra/komma till bra
    Sen fortsatte jag med en liten underhållsdos med kortisonsprayen i den näsborren, men inte nån mer nezeril alls. Blev inte så stopp första dagarna faktiskt, men sen lite, sen efter ett par v slutade jag även med kortisonsprayen, och då var det över! Kunde knappt TRO det, efter nästan ett helt år m nezeril.
    Funkade lika bra m andra näsborren.

Sen när jag blir förkyld gör jag som läkaren sa- jag KAN ta nezeril, men bara under 7-9 dagar, och jag MÅSTE börja med kortisonsprayen samtidigt då. Sen efter 7-9 dagar så slutar jag ta nezeril och ev forts ta kortisonsprayen på lägsta dos en v till. Funkar bra.

Lycka till!

• Anonym (Hjälp)

Tack alla! <3

Idag är dag två helt utan nässpray. Går ganska bra om jag sitter still. Minsta flås (genom munnen) torkar ut allt något överjävligt, så att det Blir smärtsamt. Har varit och köpt nozoil. Ska fasen lyckas alltså. Är så less på att vara slav under olika beroenden (slutade röka för 3 år sedan). Hoppas på att det Blir samma frihetskänsla om jag lyckas med detta :)

• Anonym (jag)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-03-07 19:52:21 följande:
    Tack alla! <3
    Idag är dag två helt utan nässpray. Går ganska bra om jag sitter still. Minsta flås (genom munnen) torkar ut allt något överjävligt, så att det Blir smärtsamt. Har varit och köpt nozoil. Ska fasen lyckas alltså. Är så less på att vara slav under olika beroenden (slutade röka för 3 år sedan). Hoppas på att det Blir samma frihetskänsla om jag lyckas med detta :)
    Fasen vad bra jobbat!! You can do it!
  • Starfive5595

Åå vilka bra tips! Är nässprays beroende sedan 13år, på mig funkar bara nasin.. Går 2-4 flaskor i veckan.. Försökt sluta massa gånger men får fullständig panik när jag inte kan andas genom näsan, de går bara inte.. Har testat med kortison spray också men aldrig haft tålamodet.. Så himla bra tips att sluta med en sida i taget, att jag aldrig tänkt på de ????

• Anonym (Äntligen fri!)

Här är ännu en som har varit beroende av nässprey!

Var beroende ca 10 år & jag använde Nasonex, som  hjälpte  mig jättebra. 
    Idag har jag väldigt känsliga slemhinnor, blöder ofta näsblod tyvärr. 

Svar på tråden Har du lyckats bli fri från ditt nässpraysberoende?