• Anonym (Hjälp)

Har du lyckats bli fri från ditt nässpraysberoende?

Jag har varit beroende av nässpray sedan 2010. Använder en flaska Otrivin på 2 dagar. Kan ej gå utanför dörren utan en flaska. Börjar känna mig något handikappad.

Har du lyckats sluta med nässpraysberoende? Hur?

Ge mig tips

• Svar på tråden Har du lyckats bli fri från ditt nässpraysberoende?
  • Anonym (Hanna)

Man kan göra ett ärligt försök med Nasonex och prova. Fungerar inte det så kan man få hjälp på en öron-näsa halsmottagning med en behandling där man bränner näsmusslorna för att minska täppthet. Att använda en flaska otrivin på 2 dagar är bland det värsta jag har hört och jag har träffat många nässpraysberoende när jag jobbade på önh-mottagning

• Anonym (Hjälp)

Oj, trodde ändå det var ganska normalt att använda en flaska på två dagar som beroende. Får ju fullständigt panik när man inte kan andas. :(

Idag är det dag 3 helt utan nässpray. Köpte olja igår. Är inte ens lite bättre :( någon som vet på ett ungefär hur lång tid det kommer ta ?

• Anonym (Hjälp)

Oj, trodde ändå det var ganska normalt att använda en flaska på två dagar som beroende. Får ju fullständigt panik när man inte kan andas. :(

Idag är det dag 3 helt utan nässpray. Köpte olja igår. Är inte ens lite bättre :( någon som vet på ett ungefär hur lång tid det kommer ta ?

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-03-08 07:44:39 följande:

Men kör du med Nasonex också? Nasonex tar några dagar innan den hjälper. Jag har alltid kört både Nasonex och otrivin tills dess att Nasonex en hjälper. Då har jag märkt att jag plötsligt inte behöver otrivinen längre
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-03-08 11:00:44 följande:

Men kör du med Nasonex också? Nasonex tar några dagar innan den hjälper. Jag har alltid kört både Nasonex och otrivin tills dess att Nasonex en hjälper. Då har jag märkt att jag plötsligt inte behöver otrivinen längre

Nej jag använder ingenting. Vill bara bli av med allting! Det Står att nasonex är för allergi, vilket jag ej har.

Blir man inte beroende av den Då?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-03-08 11:11:06 följande:

Nej jag använder ingenting. Vill bara bli av med allting! Det Står att nasonex är för allergi, vilket jag ej har.

Blir man inte beroende av den Då?

Nasonex hjälper också vid allergi, men verkar avsvällande på lång sikt. Man blir inte beroende av den. Rekommenderar den varmt
  • Anonym (mor)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-03-07 16:05:34 följande:

Jag har varit beroende av nässpray sedan 2010. Använder en flaska Otrivin på 2 dagar. Kan ej gå utanför dörren utan en flaska. Börjar känna mig något handikappad.

Har du lyckats sluta med nässpraysberoende? Hur?

Ge mig tips

Kanske du får tåla lite obehag en tid? Som när man slutar röka! Man får BESTÄMMA sig. Jag fick ngt som hette "gravidtäppa" (hade aldrig hört talas om det) när jag väntade mitt andra barn. Då sa BM att jag kunde strunta i det där med hur många dagar man får använda nässpray och köra fritt. Det är väldigt lätt att halka in i "beroende" MEN biter man ihop så går ju täpptheten över på några dagar. Kanske svårt att sova några nätter...........men man somnar ju när man blir tillräckligt trött.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (mor) skrev 2019-03-09 05:49:48 följande:

Kanske du får tåla lite obehag en tid? Som när man slutar röka! Man får BESTÄMMA sig. Jag fick ngt som hette "gravidtäppa" (hade aldrig hört talas om det) när jag väntade mitt andra barn. Då sa BM att jag kunde strunta i det där med hur många dagar man får använda nässpray och köra fritt. Det är väldigt lätt att halka in i "beroende" MEN biter man ihop så går ju täpptheten över på några dagar. Kanske svårt att sova några nätter...........men man somnar ju när man blir tillräckligt trött.

Som du kanske läser så har jag slutat tvärt men ber om tips och råd.

Några dagar går det inte över på då det gått några dagar. Jag har ju också varit beroende betydligt längre än en graviditet.

Tyvärr låter du bara som en översittare. "Beroende"?
  • asdfgh

Har du testat otrivin stripes? Det är en tejp med plastbitar i som man sätter över näsryggen när man sover och som vidgar passagerna i näsan genom att lyfta på huden lite. Inga läkemedel inblandade så inget du kan bli beroende av.

Dagtid tycker jag att nästäppa brukar släppa om man kommer upp i varv/höjer pulsen. Det kan ju vara värt att testa i alla fall.

Jag hade ett lättare beroende på högstadiet men då bara på natten och under en kortare period. För mig tog det 1 natt innan det började släppa och sen undvek jag nezeril helt under något år om jag inte minns helt fel. Tar sen dess max 7 dagar i sträck för att inte riskera att bli beroende igen.

• Anonym (mor)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-03-09 07:50:58 följande:
    Som du kanske läser så har jag slutat tvärt men ber om tips och råd.

Några dagar går det inte över på då det gått några dagar. Jag har ju också varit beroende betydligt längre än en graviditet.

Tyvärr låter du bara som en översittare. "Beroende"?
    Finns ju olika grader i helvetet tänker jag. Kalla det översitteri men jag slutar 100 ggr hellre med näsdroppar igen än att jag återigen skulle sluta röka.
  • Secretlove

Först måste du ställa in dig på att det kommer vara jävligt i någon vecka, du kommer kanske inte kunna sova men du måste bara ställa in dig på att det får vara så! Sen ringer du vårdcentralen och säger att du vill ha Avamys (kortisonspray) utskrivet för nässpraysberoende. sen tar du både vanlligt nässpray i kombination med avamys i 2 veckor, sen börjar du succesivt bara ta en sprayning av vanliga nässprayen tillsammans med Avamys sen till slut tar du bara avamys och efter någon vecka kan du sluta med den också. botar mitt nässpraysberoende varje gång. Ingen annan metod har fungerat. lycka till!

• Anonym (Hjälp)

Dag 13 idag utan nässpray. Har dock använt kortisonspray i 8-9 dagar. Det är inte ett dugg bättre. Så sjukt täppt. Blir galen! Vad ska jag göra?!?!?!

• LFF
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-03-18 16:53:54 följande:

Dag 13 idag utan nässpray. Har dock använt kortisonspray i 8-9 dagar. Det är inte ett dugg bättre. Så sjukt täppt. Blir galen! Vad ska jag göra?!?!?!

Kontakta läkare.
  • Anonym (Lo)
    LFF skrev 2019-03-18 18:01:06 följande:

Kontakta läkare.

Vad ska läkare göra tänkte du? Man ordinerar bara nasonex. Det är liksom behandlingen.

Kämpa på ts! Man kan iofs ta dubbeldos av mometason (nasonex). Dvs dubbelspray istället, så det skulle väl var det rådet du kan få om du kontaktar läkare. Annars finns inte mycket att göra mer än att stå ut tills det lägger sig.
  • Secretlove
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-03-18 16:53:54 följande:

vilken kortisonspray? be om Avamys , nasonex har aldrig funkar för mig iaf.
  • Anonym (Hjälp)

Hej alla.

Tänkte uppdatera nu när det gått ett tag!

Jag stod ut.. använde ingenting men var täppt hela tiden. Fortfarande efter 4-5 veckor blev jag dagligen irriterad över att jag var täppt. Kände hopplöshet då jag trodde att jag alltid skulle behöva ha den sabla nässprayen.

Men tiden har gått och nu är jag nästan som vanligt. Så befriande att inte behöva ha nässpray hemma hela tiden. Nu känner jag aldrig av den typen av täppthet. Underbart! Har inte köpt nässpray på 6 månader nu :D

Svar på tråden Har du lyckats bli fri från ditt nässpraysberoende?