Anonym (Jag också) skrev 2019-04-16 08:57:40 följande:
Tack för din stöttning <3 Jag kan tänka mig insemination, men jag är så rädd att det inte ska gå vägen. Jag är också rädd för att lämna min sambo, det kommer att såra honom enormt. Det är svårt att såra någon man älskar. Så här har mina tankar gått sedan aborten, men jag kommer ingenstans med dem.
Det är en sorgeprocess man går i genom efter en abort, känslorna kommer i vågor. De mest kaotiska känslorna kommer att lägga sig, eller i alla fall komma mer sällan. Sedan beror det så klart på hur man jobbar med sig själv vad man landar i till slut. Säkert också vad man har för liv, hur mycket det betyder för en. Du går hos kurator skrev du, vad pratar ni om där och vad ger hon för råd? När jag gick hos kurator så var det från min sida samma fråga om och om igen, stanna eller gå och skaffa barn på egen hand. Men det är ju bara jag som kan avgöra. Hon kom även med rådet att hitta något sätt att hjälpa andra barn eller ungdomar, men det är ingen lösning för mig. I slutändan är allt jag vill att få mitt barn tillbaka och det kommer jag aldrig att få..
Tack själv för att du tagit dig tid att skriva några rader

.
Jag tror nog att lösningen att lämna din sambo inte är den rätta, då du skriver att du älskar honom. Men, kanske du kan på ett lugnt och sansat sätt vid något bra tillfälle om det finns, säga att du kanske skulle vilja få egna barn och att om han ej vill vara pappa till ditt barn så har du övervägt insemination. Se vad du får för reaktion i alla fall. Den möjligheten finns, att du vågar föra det hela på tal (igen kanske? För det kan inte vara första gången ni pratar om barn menar jag. Men du kanske aldrig har vinklat det hela på ett sätt att du faktiskt kan tänka dig att gå igenom hela processen kring att bli gravid själv utan hans hjälp. Kanske kan du få honom att förstå att du vill leva med honom men att det är en djup sorg inom dig efter det förlorade barnet. Jag vill inte säga vad du ska säga, vet ju inte hur ni pratar annars, jag bara spekulerar om möjligheter

. Du kan gå dina egna vägar just detta med barn, och din sambo kan antingen välja att finnas vid din sida eller att inte fortsätta relationen med dig (mest troligt kanske han inte vill gå ifrån dig och accepterar att möta dig i din sorg och att ett barn för dig skulle kunna lätta på din sorg och förlust av något som jag tror i det stora hela är det som förstör för dig.
Jag har inte hunnit gå så många ggr än hos kuratorn. Så kan inte säga än om det kommer att hjälpa mig eller ej. Men oavsett så ältar jag på och pratar och pratar och åter pratar för att få ur mig allt som jag känner. Jag har gråtit i massor tills det nästan känns som om jag inga tårar har kvar....Tårar trillar i och för sig ännu då och då, och sorgen är djupt förankrad i min själ. Till vardags så ser jag säkert ut att fungera rätt så bra för de som ser mig dagligen...men det är en hel del "spel", i bland bryter jag dock ihop men jag tillåts som tur är att få visa mina känslor. Det är mer det att livet måste gå vidare och inför barnen kan jag inte gå omkring och gråta hela tiden, då skulle ju dom må dåligt också. Men det är svårt många ggr att vara så ledsen men inte få utlopp för det just där & då.
Jag tror att du och jag och många med oss runtom i vårt avlånga land känner som oss, jag tar det som en tröst...att det finns fler som det slutade så här för, att man inte är ensam helt enkelt.