• Käriminlärarehjälp

Otroligt kär i min lärare

Hej!

Jag är en 14 snart 15 årig tjej som är EXTREMT kär i min lärare. Och nej, det är inte ngt som jag ?inbillar? mig eller som kommer ?gå över?. Det är inte heller så att jag inte vet hur det känns att vara kär. Tro mig det här ÄR kärlek. Back to the story

Okej så jag fick den här läraren som lärare i Januari 2018 och han är 25 år. Första gången jag såg honom var det verkligen ett rus i hela kroppen och jag kände mig extremt trygg direkt.

Jag tyckte han såg bra ut och hade sjukt bra klädstil. Han kändes lugn och sansad och hade fötterna på jorden. Men det var liksom inte mer än så.

Han undervisar oss 1 gång i veckan så det var många gånger han inte var där utan var på utbildning istället och jag minns hur ont det gjorde i hela kroppen när jag fick reda på att jag inte skulle få se honom.

Iaf sen satte min ?stalker? sida upp. Jag kollade upp namn, ålder och kollade igenom FB och Insta. Fick reda på att han som sagt är 25. Har samma stora intresse som jag. Men fick också reda på att han hade en tjej. Jag minns hur frustrerad jag blev av att veta det.

Efter det här så hade vi honom åter igen på en lektion. (Det här var när jag insett att jag verkligen var kär och hade berättat för min bästa vän) lektionen gick som vanligt men två saker ?hände?. Min bästa vän berättade efter lektionen om hur han hade kollat på mig med ett leende.

1. Stod vid min bänk när jag arbetade på datorn och kollade rätt på mig och log, sedan när han såg att min bästa vän kollade skyndade han sig vidare. Vi snackar alltså en tid på 10sek.

2. I slutet av lektionen gick han i mellan bänkarna och kollade åter igen på mig när jag inte såg och log. Också det här var typ 10-15 sekunder.

Jag minns hur varm jag blev när min kompis berättade det här för mig.

Jag ville bara gråta och jag kunde inte sluta le.

Sen har det varit flera gånger i korridoren han har kollat och haft ett leende. (Han ler inte mot andra vad jag har sett)

Varje gång jag ser eller tänker på honom blir jag helt slapp i hela kroppen och det känns som att jag kokar. Jag ler okontrollerbart och kan verkligen inte sluta.

Han har gjort saker för att typ ?impa? och han drar många skämt och är väldigt öppen när jag är i närheten (vet inte om han är så här med alla).

Jag har aldrig pratat med honom direkt. Mina vänner säger att jag bara ska göra det och jag vill verkligen men jag vet verkligen inte om jag kommer kunna. När mina vänner står och pratar med honom efter skolan och jag är med så SKAKAR seriöst mina ben och jag blir helt röd (Jag har ALDRIG blivit röd innan) han pratar med dem men han kollar på mig. Jag får inte fram ett ord för jag är livrädd att jag ska råka försäga mig. Samtidigt som jag vill att han ska veta vet jag inte hur jag ska göra.

Iaf jag sparade ner hans schema och gör allt jag kan för att se honom så mycket som möjligt för annars klarar jag inte av skolan.

Jag vet att det inte är lagligt men det här är inget som kommer gå över. Jag vill inte höra ngt om det här för jag VET REDAN om att det är olagligt osv osv. MEN vad ska jag göra, vad skulle ni gjort? Är han intresserad av mig eller varför håller han på som han gör?

Är det lagligt om jag byter skola?

Tyck att jag är desperat men om ni inte har känt så här själva så kan ni verkligen ingen föreställa er hur det är. Snälla någon hjälp mig! Hur ska jag prata med honom? Ska jag berätta något än?

Jag skulle vara så tacksam för all hjälp jag kan få men vill inte ha något om att ? det är bara en kort period? osv. Tack!

• Svar på tråden Otroligt kär i min lärare
  • äldreochklokare

Du gör bort dig om du gör något åt detta. Jag vet du inte vill höra detta men du är i en ålder ålder då allt sånt här är väldigt spännande och det är givet att en kille som är ca 25 är superspännande för dig/er yngre tjejer.

Låt det vara en spännande fantasi och inget mer. Tänk hur ryktet skulle sprida sig på skolan om dig, om folk fick veta att du är kär. 
    Byta skola? Du menar till hösten - Mm -supersmart byta skola när du ska börja åk 9. Dessutom är han vikarie, han lär nog inte jobba hos er i höst. Vikariat får man oftast en termin eller läsår. 

Nu till ett vuxenperspektiv:
    1. Om det skulle komma fram information till rektor om att en personal och en elev skulle ha "något" ihop så kommer han få sparken. Det skulle kunna göra så att han inte kan få jobb på någon annan skola i er kommun. Han är vikarie och vill han jobba inom skolan måste han visa att han är lämplig. Om DU gör något som förstör hans yrkesmöjligheter bara för att du är lite kär just nu, det vore oerhört taskigt. 

2. Han har flickvän! Slut på diskussionen. 

3. Om du avslöjar något om vad du känner kommer situationen bli väldigt konstig. Inte för att han har några känslor för dig men för att han behöver tänka sig för hur han gör, vad han säger när du är där eftersom du tolkar minsta lilla som olika tecken på eventuella känslor hos honom. 

4. Han är troligen exakt likadan som du beskriver honom, i andra sammanhang. Han ler, hälsar, skämtar - det är så man gör. Det är inte bara något han gör inför dig. 

5. Jag har abetat inom skolan i 25 år. När jag var helt ny lärare var det flera manliga elever som betedde sig som du, om mig. Trånande blickar som inte gick att missförstå, men jag bara ignorerade. Jag har också haft yngre manliga kollegor som upplevt detsamma med tjejer som beter sig som du. Ingen av dem har någonsin haft känslor eller velat att det skulle "bli något". Fatta att vuxna människor har ett privalliv, ofta sambo eller egen familj. Vi är i skolan på vår arbetstid, sedan ar vi ett annat liv. 

• pyssel

Det är klart att det kommer gå över. Om inte läraren begår tjänstefel.

Alla hästar hemma
  • viseversa

Omg kär tonåring. Du är knappast unik och JO det kommer gå över och NEJ han är inte intresserad av en flicka på 14år.

• viseversa
    äldreochklokare skrev 2019-03-30 07:29:08 följande:

Du gör bort dig om du gör något åt detta. Jag vet du inte vill höra detta men du är i en ålder ålder då allt sånt här är väldigt spännande och det är givet att en kille som är ca 25 är superspännande för dig/er yngre tjejer.

Låt det vara en spännande fantasi och inget mer. Tänk hur ryktet skulle sprida sig på skolan om dig, om folk fick veta att du är kär. 
    Byta skola? Du menar till hösten - Mm -supersmart byta skola när du ska börja åk 9. Dessutom är han vikarie, han lär nog inte jobba hos er i höst. Vikariat får man oftast en termin eller läsår. 

1. Om det skulle komma fram information till rektor om att en personal och en elev skulle ha "något" ihop så kommer han få sparken. Det skulle kunna göra så att han inte kan få jobb på någon annan skola i er kommun. Han är vikarie och vill han jobba inom skolan måste han visa att han är lämplig. Om DU gör något som förstör hans yrkesmöjligheter bara för att du är lite kär just nu, det vore oerhört taskigt. 

3. Om du avslöjar något om vad du känner kommer situationen bli väldigt konstig. Inte för att han har några känslor för dig men för att han behöver tänka sig för hur han gör, vad han säger när du är där eftersom du tolkar minsta lilla som olika tecken på eventuella känslor hos honom. 

4. Han är troligen exakt likadan som du beskriver honom, i andra sammanhang. Han ler, hälsar, skämtar - det är så man gör. Det är inte bara något han gör inför dig. 

5. Jag har abetat inom skolan i 25 år. När jag var helt ny lärare var det flera manliga elever som betedde sig som du, om mig. Trånande blickar som inte gick att missförstå, men jag bara ignorerade. Jag har också haft yngre manliga kollegor som upplevt detsamma med tjejer som beter sig som du. Ingen av dem har någonsin haft känslor eller velat att det skulle "bli något". Fatta att vuxna människor har ett privalliv, ofta sambo eller egen familj. Vi är i skolan på vår arbetstid, sedan ar vi ett annat liv. 

Håller HELT MED!!
  • Meriall

Han tycker säkert att det är gulligt att du gillar honom och därför ler han. Han har ju flickvän så det spelar ingen roll om det är olagligt för inget kan ju hända. Men så du vet, det är olagligt tills du fyller 15 oavsett vilken skola du går på. Sedan är det lagligt okej men han lär bli sparkad om han är med dig och det kommer fram och han jobbar på din skola. Men olagligt är det inte.

Jag förstår din känsla, var själv förtjust i min lärare i typ den åldern när jag var 15 och där hände det faktiskt ett par grejer (han hade inte flickvän då). Det kom dock inte fram så påverkade inte hans jobb. Men ja, vissa lärare kan vara intresserade av elever. Dock tror jag inte något kommer hända innan du fyllt 15 oavsett för ja - det är riktigt olagligt då.

• pyssel
    Meriall skrev 2019-03-30 10:09:58 följande:

Han tycker säkert att det är gulligt att du gillar honom och därför ler han. Han har ju flickvän så det spelar ingen roll om det är olagligt för inget kan ju hända. Men så du vet, det är olagligt tills du fyller 15 oavsett vilken skola du går på. Sedan är det lagligt okej men han lär bli sparkad om han är med dig och det kommer fram och han jobbar på din skola. Men olagligt är det inte.

Jag förstår din känsla, var själv förtjust i min lärare i typ den åldern när jag var 15 och där hände det faktiskt ett par grejer (han hade inte flickvän då). Det kom dock inte fram så påverkade inte hans jobb. Men ja, vissa lärare kan vara intresserade av elever. Dock tror jag inte något kommer hända innan du fyllt 15 oavsett för ja - det är riktigt olagligt då.

Det kan visst vara olagligt! Om det bedöms vara sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning.
    Alla hästar hemma
  • viseversa
    Meriall skrev 2019-03-30 10:09:58 följande:

Läs på. Det är olagligt. Men nej ta lärare är inte intresserad av henne oavsett.
  • Meriall
    viseversa skrev 2019-03-30 20:17:23 följande:

Läs på. Det är olagligt. Men nej ta lärare är inte intresserad av henne oavsett.

Jag tror faktiskt inte det är det, tycks minnas att jag kollade upp det för något år sedan. Det blir som att en chef har det med en anställd. Mkt omoraliskt men inte olagligt, om jag minns rätt. Däremot blir det olagligt pga beroendeställning om det är tex fosterförälder eller liknande.

Tror dock inte heller läraren vill ngt med TS, få män är intresserade av så unga tjejer och denna har dessutom en flickvän och mkt att förlora pga sitt jobb. Sedan är inte TS ens 15 än.
  • pyssel
    Meriall skrev 2019-03-30 20:52:45 följande:

Jag tror faktiskt inte det är det, tycks minnas att jag kollade upp det för något år sedan. Det blir som att en chef har det med en anställd. Mkt omoraliskt men inte olagligt, om jag minns rätt. Däremot blir det olagligt pga beroendeställning om det är tex fosterförälder eller liknande.

Tror dock inte heller läraren vill ngt med TS, få män är intresserade av så unga tjejer och denna har dessutom en flickvän och mkt att förlora pga sitt jobb. Sedan är inte TS ens 15 än.

Det är bara att söka på domar. Asymmetrin i relationen kan göra att man blir dömd, t.ex om man är betygsättande eller att eleven känner sig hindrad att göra slut pga maktobalansen. Precis som om en läkare, psykolog eller annan behandlare skulle inleda något med sin 15-åriga patient.
    Alla hästar hemma
  • Anzil
    äldreochklokare skrev 2019-03-30 07:29:08 följande:

Det här inlägget var väldigt klok! Det gav mig mycket och hoppas det ger henne mycket också.

Jag har ingenting att säga till TS. Jag låter andra människor som dig svara  henne.

Vill bara säga att jag är glad att någon skrev ett sådant här klokt inlägg och att du dessutom pratade om ditt egna yrke och gav det som ett exempel var helt fantastiskt!

Får jag dock fråga hur du märker när eleverna bli förälskade i dig eller finner dig väldigt attraktiv?

De flesta elever vet kanske att de inbillar sig att du gillar de extra mycket och/eller vet i alla fall att det kommer inte bli ni två. Tycker du på något sätt att det är bra med dessa elever som åtminstone försöker dölja känslorna eller tycker du att de kanske är lika jobbiga med de elever som åtminstone försöker göra så att det bli ni två, om du nu skulle tycka NÅGON överhuvudtaget är jobbig av dessa grupper av människor.

Du kanske är en sådan person som förstått att man bli kär i den som har ledarrollen och respekterar, accepterar och kör en fullhets förståelse tankegångar?
Svar på tråden Otroligt kär i min lärare