• Mon 8 Apr 2019 13:17
    1429 visningar
    24 svar
    24
    1429

    Hur fungerar/ska man planera föräldraledigheten?

    Hej,

    Jag skulle behöva en bra och ordentlig förklaring om hur föräldraledigheten ser ut och fungerar för den som jobbar heltid och har gjort sedan över 240 dagar innan BF (men som timanställd). 

    Jag och sambon väntar barn i juni och tanken var först att försöka jobba så länge som möjligt, men pga foglossning och störd nattsömn så funderar jag på att gå på mammaledighet i mitten av maj (drygt en månad innan BF). Jag har försökt läsa mig till hur allting fungerar med antal dagar, sjukpenningsnivå/lägsta-nivå osv, men hänger inte riktigt med ändå.

    Är det någon här inne som har lust att förklara detta så utförligt men enkelt som möjligt? Om jag har förstått det rätt så har jag och min sambo totalt 480 dagar tillsammans, de första 180 dagarna jag är mammaledig måste jag ta ut sjukpenningsbaserad inkomst, efter dess får jag sedan gå över till lägsta-nivå om jag vill. Men hur är dessa 480 dagar uppdelade mellan mamman/pappan? Är det för bestämt 240 dagar/var? Min sambo är sjukskriven sedan ett år tillbaka och är därför hemma om dagarna och tanken var då att han inte kommer behöva utnyttja sina dagar särskilt mycket och då kan ge dessa till mig. Måste vi ansöka enskilt om föräldraledighet, eller hur fungerar det om han ska ge dagar till mig (eller förövrigt också)?

    Jag funderar även över huruvida man planerar hela sin föräldraledighet nu vid ett tillfälle, eller om jag gör en första ansökan om mammaledighet, säg för t.ex. ett halvår framåt och sedan kan skicka in en ny ansökan gällande resterande tid och dagar? Jag vill kunna vara mammaledig så länge som möjligt, hur bör jag tänka allmänt kring de dagar jag har? När ska man använda sig av lägsta-nivån, ska man blanda dessa med sjukpenningsbaserade dagar? Tar man ut 100 %, 7 dagar i veckan, eller endast 5 dagar i veckan?

    Som ni hör har jag en massa funderingar som jag inte lyckas klura ut något svar på själv, så finns det någon vänlig själ som har bra koll, så är all hjälp väldigt uppskattat! Glad

  • Svar på tråden Hur fungerar/ska man planera föräldraledigheten?
  • Anonym (Isa)
    Mon 8 Apr 2019 16:46
    #1

    Svarar på det jag känner till så kan säkert andra komplettera.

    Men kolla på FK's hemsida gällande när man får börja ta ut. Jag har jobbat till 1v före bf så det har inte varit aktuellt att titta närmare på för min del.

    90 dagar är vikta för respektive förälder. Dagarna är från början uppdelade 50/50 på hemsidan och man kan föra över alla dagar utom dessa 90 till sin partner. Så även om pappan är sjukskriven och hemma ändå så finns det 90 dagar som han inte får ge dig. Dock har ni ju många år på er så situationen kanske hinner ändras.

    Men behöver inte ta ut en enda dag år 1 om man inte vill. Efter ettårsdagen behöver man skydda sin sgi om man vill att den ska förbli oförändrad.

    Efter att man tagit 180 sgi-dagar kan man börja plocka lägstanivån.

    Och nej, man behöver absolut inte ansöka om hela sin ledighetsperiod direkt, jag har sökt 2mån i taget utifrån hur vår ekonomi sett ut hemma.

  • Mon 8 Apr 2019 20:18
    #2

    Du kan ansöka om graviditetspenning så slipper du plocka föräldradagar alltför tidigt.

  • Anonym (Emma)
    Mon 8 Apr 2019 20:37
    #3

    I tillägg till ovanstående: första året behöver du alltså inte ta ut en enda dag, men från 1 års ålder måste du ta ut minst 5 dagar/vecka för att skydd din SGI. Vill du att dagarna skall räcka så länge som möjligt tar du alltså ut så få dagar som er ekonomi tillåter första året, jag tog ut 2-3 dagar/vecka och min make (som tog över vid 7 månader) tog inte ut en enda dag innan 1 år då vi klarade oss väl på bara min lön. Angående sjukpenningdagar eller lägstanivådagar så skiljer det ju bara i hur mycket du får ut så balansera detta efter hur mycket pengar ni behöver. Tänk också på att det är bra att ha lite dagar kvar även efter att föräldraledigheten är slut, då det ex. kan behövas vid stängningsdagar på förskolan, lov osv. Planera/ansöka hos fsk gör jag månad för månad, det behöver du inte göra på förhand.

  • Anonym (Emma)
    Mon 8 Apr 2019 20:37
    #4

    I tillägg till ovanstående: första året behöver du alltså inte ta ut en enda dag, men från 1 års ålder måste du ta ut minst 5 dagar/vecka för att skydd din SGI. Vill du att dagarna skall räcka så länge som möjligt tar du alltså ut så få dagar som er ekonomi tillåter första året, jag tog ut 2-3 dagar/vecka och min make (som tog över vid 7 månader) tog inte ut en enda dag innan 1 år då vi klarade oss väl på bara min lön. Angående sjukpenningdagar eller lägstanivådagar så skiljer det ju bara i hur mycket du får ut så balansera detta efter hur mycket pengar ni behöver. Tänk också på att det är bra att ha lite dagar kvar även efter att föräldraledigheten är slut, då det ex. kan behövas vid stängningsdagar på förskolan, lov osv. Planera/ansöka hos fsk gör jag månad för månad, det behöver du inte göra på förhand.

  • Mon 8 Apr 2019 20:41
    #5

    Före barnet föds:
    Du har rätt att gå ner i arbetstid eller sluta jobba helt före barnets födsel.
    Man kan ansöka om sjukpenning om man är för sjuk för att jobba tex foglossning. Man kan ansöka om graviditetspenning om man har ett för tufft jobb fysiskt. Man får annars klara sig utan pengar eller börja ta ut sina FP-dagar.

    Man har 245 dagar/person. Alla utom 90 högnivådagar (SGI-dagar) kan ges bort till partnern.

    Första året måste man inte ta ut en enda FP-dag om man har råd att leva utan dessa pengar. Behöver man pengar kan man räkna på hur många dagar man behöver ta ut och sen tar man ut 0-7 SGI-dagar/vecka, beroende på hur mycket pengar man behöver.

    Tar man ut många dagar/vecka så tar dagarna slut fortare och man måste börja arbeta tidigare eller mer än om man har många dagar kvar...

    Räkna gärna lite baklänges - vill du/ni ha 96 dagar kvar när barnet fyller 4? Man får inte spara fler än så, men det kan vara bra att ha dessa 96 dagar kvar då det är mycket lov, man kanske vill jobba deltid ett tag till eller liknande.
    Då har man 394 dagar att ta ut under de första 4 åren.

    Vill man jobba deltid? Tex 80% när barnet är 3-4 år och 60% när barnet är 2-3 år, då går det ca 50 dagar/år när man jobbar 80% och ca 100 dagar när man jobbar 60% = har 244 dagar kvar (154 om man räknar bort pappans egna 90 dagar) att ta ut under de 2 första åren.

    Vill du jobba deltid när barnet är 1-2 år? Kanske 50%? Då går det ca 150 dagar under det året. Då finns det 94 dagar kvar att ta ut under barnets första år, 90 till pappan och 4 till dej om du får ta resten av dagarna... Blir det för snålt, så får man räkna om hur man vill ha det.

    Kanske räcker det att ha 40 dagar kvar efter 4 år? Dvs 5 dagar/år tills barnet fyller 12. = 440 dagar kvar.
    Jobba 90% när barnet är 3-4 år? Då går det bara 25 dagar = 390 dagar kvar (300 + pappans 90).
    Jobba 75 % när barnet är 2-3 år? Då går det 75 dagar = 315 (225 + pappans 90)
    Jobba 60% när barnet är 1-2 år? Då går det 100 dagar till = 215 dagar kvar (115 + pappans 90)
    Då har du 115 dagar att ta ut under första året dvs ca 2-3 dagar/vecka.
    Räcker det? Annars får du räkna om igen...

    Har du sparade pengar att använda? Kan du jobba lite extra då och då?
    Sådant gör väldigt mycket!

    Och om pappan blir frisk/friskare och kan börja arbeta så man får in lite mer pengar på det sättet, så gör det ju massor.

    Givetvis kan man räkna från andra hållet med! Jag behöver ta ut x dagar/vecka första året, då har jag y dagar kvar... osv.
    Men risken är att man inte har en långtidsplan att följa och att man ångrar sig bittert när dagarna är slut, man kunde kanske jobbat timmar hemifrån eller gått iväg lite då och då, mot att man kan jobba deltid länge.
    25 dagar räcker till att jobba 90% ett helt år, men kan också försvinna iväg på mindre än en månad under barnets första år. Vad är mest värt? Det kan bara du/ni svara på.

  • Anonym (Isa)
    Mon 8 Apr 2019 20:41
    #6
    frökenBea skrev 2019-04-08 20:18:30 följande:

    Du kan ansöka om graviditetspenning så slipper du plocka föräldradagar alltför tidigt.


    Ingen självklarhet att man blir beviljad utan det är ju beroende på vad man jobbar med.
  • Mon 8 Apr 2019 20:43
    #7

    och angående att ta ut lågnivådagar.... GÖR inte det första året! De kan man ta ut när man jobbar mycket tex 80% och behöver ta ut 1 dag/vecka för att inte förlora sin SGI, men man klarar sig bra på 80% lön, så man behöver inte pengarna egentligen.
    Tar man ut dem första året, så slösar man bara dem, de är värda ganska lite pengar, så tar man ut SGI-dagarna (högnivådagarna) så får man mer pengar = kan ta ut färre dagar.

  • Mon 8 Apr 2019 20:54
    #8
    Anonym (Isa) skrev 2019-04-08 20:41:39 följande:

    Ingen självklarhet att man blir beviljad utan det är ju beroende på vad man jobbar med.


    Havandeskapspenning är ingen rättighet till alla havande kvinnor, den söks och den går att få som tidigast 90dagar innan beräknad förlossning.

    Du har rätt att söka den, men är inte garanterad havandeskapspenning, din arbetsgivare skall i första hand se om du kan omplaceras till mindre fysiskt krävande arbetsuppgifter. I de fall arbetsgivaren inte kan omplacera, gäller oftast du har väldigt ensidiga monotona arbetsuppgifter, hanterar giftiga farliga ämnen eller dylik, även om man arbetar i en utsatt miljö, där tex risk för slag etc förekommer.
  • Anonym (Isa)
    Mon 8 Apr 2019 22:07
    #9
    Chattisen skrev 2019-04-08 20:54:06 följande:

    Havandeskapspenning är ingen rättighet till alla havande kvinnor, den söks och den går att få som tidigast 90dagar innan beräknad förlossning.

    Du har rätt att söka den, men är inte garanterad havandeskapspenning, din arbetsgivare skall i första hand se om du kan omplaceras till mindre fysiskt krävande arbetsuppgifter. I de fall arbetsgivaren inte kan omplacera, gäller oftast du har väldigt ensidiga monotona arbetsuppgifter, hanterar giftiga farliga ämnen eller dylik, även om man arbetar i en utsatt miljö, där tex risk för slag etc förekommer.


    Exakt. Men i svaret ovan kan man få intrycket att det bara är att söka gravidpenning (tidigare havandeskapspenning) för att spara på föräldradagarna. Men riktigt så enkelt är det inte.
  • Anonym (Isa)
    Mon 8 Apr 2019 22:08
    #10
    Chattisen skrev 2019-04-08 20:54:06 följande:

    Havandeskapspenning är ingen rättighet till alla havande kvinnor, den söks och den går att få som tidigast 90dagar innan beräknad förlossning.

    Du har rätt att söka den, men är inte garanterad havandeskapspenning, din arbetsgivare skall i första hand se om du kan omplaceras till mindre fysiskt krävande arbetsuppgifter. I de fall arbetsgivaren inte kan omplacera, gäller oftast du har väldigt ensidiga monotona arbetsuppgifter, hanterar giftiga farliga ämnen eller dylik, även om man arbetar i en utsatt miljö, där tex risk för slag etc förekommer.


    Exakt. Men i svaret ovan kan man få intrycket att det bara är att söka gravidpenning (tidigare havandeskapspenning) för att spara på föräldradagarna. Men riktigt så enkelt är det inte.
Svar på tråden Hur fungerar/ska man planera föräldraledigheten?