Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (ts)

Påsklov

Redan i oktober sa jag ifrån att nu vill jag inte att hans barn kommer hit när det bara är han och jag hemma. Vi har haft det så i flera år nu att hans barn är hos oss, han jobbar, jag är hemma, av olika anledningar, arbetslös, föräldraledig, sjukskriven. Nu pluggar jag och den här veckan är en studievecka. Hans barn har inte ens velat vara här för att han inte trivs men nu så, nu har väl pojken bråkat med sin mamma, jag förstår inte varför det har blivit så här men nu ska tydligen pojken vara här på påsklovet. Jag förstår ingenting. Om det nu är så eländigt att vara med mig, varför ska han då vara ensam med mig på påsklovet? 
    Jag sa det redan i oktober, när de åkte iväg en vecka på semester, att då vill jag att du styr upp så att jag får ha påsklovet ensam, att hans barn är hos mamman. Nu har barnet varit hos mamman mer än vanligt den här terminen. Han är äldre tonåring och har börjat bestämma mer själv. Men vad är grejen med att vara här, när bara jag är hemma, pappan jobbar. Varför vill han inte vara ensam hemma hos sin mamma? Är jag elak om jag frågar honom rakt ut?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-04-16 21:19

Tillägg: en fråga: om vi nu bara utgår ifrån det här att jag bad pappan redan i höstas om ett byte för påskveckan, om pappan hade tagit upp det här påsklovsbytet med mamman och sonen redan i höstas: är det helt omöjligt att göra det utan att det ska ses som att sonen inte är välkommen? Betänk då anledningarna, att jag har studievecka och att det brukar bli konflikt när sonen är ledig och vi har totalt olika tidsvanor. Skulle ni tycka att det vore helt omöjligt att kunna förklara ett sådant byte för era barn?

Om det gör någon skillnad så gör mamman byten titt som tätt. Pappan har tagit semester för att resa med sonen på några av skolloven.

• Svar på tråden Påsklov
  • Anonym (Ann)

Jag har faktiskt full förståelse för din irritation fast många här bli upprörda på dig och ska dra till med argumentet att det också är bonusbarnets bostad.

Har också ett bonusbarn i övre tonåren och hade inte haft några som helst problem att ha henne boende hos oss på heltid ifall hon hade varit skötsam och lite självständig.

Min sambo och hans ex tycker att hon är en pluttig liten bebis och hon ska minsann inte ens bre en smörgås själv, än mindre plocka ut eller in i diskmaskinen. Att ens gå till affären och handla sitt egna godis eller snacks är inte heller på frågan utan det ska vi vuxna göra åt henne.

Just p g a det så blir jag vansinnig när hon ska vara hemma hos oss medans sambon är i annan stad och jobbar och exet ligger i sin jacuzzi och sippar bubbelvin. Hallå, vill man skämma bort sina barn till absurdum så får man gott ta hand om dom själv kan jag tycka.

Det här bör fler föräldrar ta åt sig utav, det hade inte varit några problem att ha härliga tonåringar hemma ifall dom agerar efter sin egna ålder. Jag vill inte ta hand om en 16-åring som beter sig som en femåring.

• Anonym (ts)
    Ess skrev 2019-04-14 09:56:56 följande:
    Säg åt pappan att han tar upp med sonen att om han ska va ensam med dig så gäller reglerna att han sköter sig helt själv. Plockar upp efter sig, lagar sin mat själv osv.
    Det gjorde jag när makens barn skulle va med mig när han jobbade. Första dagen funkade inte, men han blev arg när han kom hem och gav dem en uppsträckning, sen flöt det på.

Min åsikt om självgående är att man sköter sig själv som en vuxen eller nästan vuxen faktiskt klarar av, genom att laga sin mat och plocka undan när man är klar, duscha och borsta tänder utan tillsägelse. Sen meddelade vi varann om vi skulle iväg och ungefär när vi tänkte komma tillbaks igen. Vi hade mobiler allihop så vi kunde nå varann om det skulle va nåt.
    Saken är ju den att det blir jag som får tala om för honom att plocka undan. Ibland lyckas han ju smyga ut disken och sticka innan man ens har hunnit se att han dumpat allt i diskhon.

Jag brukar annars försöka lämna så mycket det går, så får pappan välja själv ifall han vill plocka eller säga till.
  • Orkide

Det är så hemskt att folk flyttar tillsammans med någon som har barn och sen inte fattar att det ska vara BARNETS HEM OCH TRYGGHET... villkorslöst!! Mår så himla dåligt av att läsa sånt här!

• Anonym (Jag)

Men alltså. Pojken är inte ?här?. Pojken är i sitt hem. Där du iof också råka bo. Men han har väl försjutton rätt att vistas i sitt eget hem???

• Anonym (ts)
    Ess skrev 2019-04-14 10:05:16 följande:
    Fungerar det verkligen inte så tycker jag att pappan kan säga nej till att han kommer den veckan. Ska han ändå komma veckan efter så kan han hålla sig hos sin mamma den veckan du är själv.
    Det är ju det jag tycker också. Vad är grejen att komma hit och tillbringa lovet med mig när han ju har hela lägenheten för sig själv hos mamman. Jag har varit med om det förut så jag vet att han brukar bete sig som att han är ensam hemma fastän jag är där. Nu ska jag har studievecka så det är väl första gången som jag faktiskt har anledning att säga till att han får vara tyst, det är lite svårare att be om det annars. Ibland undrar jag vad det är för stränga regler han har hos sin mamma eftersom han hellre vill vara med mig. De har väl bråkat antagligen och då är det väl lättare att fly till oss. Jag tror inte att det handlar om att han längtar så fantastiskt mycket efter sin pappa.
    Men, nu är det som det är. Han kommer att vara med mig på påsklovet. Och jag som förutsåg detta redan i höstas och bad om att vi skulle göra ett byte, nu har mitt önskemål som vanligt inte tagits i beaktning. Mamman byter veckor hela tiden men jag får inte ens byta med motiveringen att få studiero. Då heter det att han inte är välkommen. Vadå? Han är väl välkommen veckan därpå. Vi säger ju knappast till honom att han inte är välkommen till sin mamma varje gång hon gör sina byten.
  • Anonym (ts)
    Orkide skrev 2019-04-14 12:12:37 följande:

Det är så hemskt att folk flyttar tillsammans med någon som har barn och sen inte fattar att det ska vara BARNETS HEM OCH TRYGGHET... villkorslöst!! Mår så himla dåligt av att läsa sånt här!

Sluta läs då. Antingen får du försöka sätta dig in i problemet på riktigt och ärligt försöka förstå. Ska du bara in och skumläsa för att tillfredsställa någon pervers lust att oja dig över hur andra har det så är det ingen mening att du skriver här.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Jag) skrev 2019-04-14 12:13:44 följande:

Men alltså. Pojken är inte ?här?. Pojken är i sitt hem. Där du iof också råka bo. Men han har väl försjutton rätt att vistas i sitt eget hem???

Javisst. Och han råkar ha två hem. Han har väl för sjutton rätt att vistas i sin mammas hem också?! Men hon har bytt bort en vecka. Ska vi anklaga henne för att hon hindrar honom att vistas i sitt hem den veckan?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Ann) skrev 2019-04-14 10:29:37 följande:

Jag har faktiskt full förståelse för din irritation fast många här bli upprörda på dig och ska dra till med argumentet att det också är bonusbarnets bostad.

Har också ett bonusbarn i övre tonåren och hade inte haft några som helst problem att ha henne boende hos oss på heltid ifall hon hade varit skötsam och lite självständig.

Min sambo och hans ex tycker att hon är en pluttig liten bebis och hon ska minsann inte ens bre en smörgås själv, än mindre plocka ut eller in i diskmaskinen. Att ens gå till affären och handla sitt egna godis eller snacks är inte heller på frågan utan det ska vi vuxna göra åt henne.

Just p g a det så blir jag vansinnig när hon ska vara hemma hos oss medans sambon är i annan stad och jobbar och exet ligger i sin jacuzzi och sippar bubbelvin. Hallå, vill man skämma bort sina barn till absurdum så får man gott ta hand om dom själv kan jag tycka.

Det här bör fler föräldrar ta åt sig utav, det hade inte varit några problem att ha härliga tonåringar hemma ifall dom agerar efter sin egna ålder. Jag vill inte ta hand om en 16-åring som beter sig som en femåring.

Riktigt så illa är det inte här så jag ska försöka att tänka på det, allt är relativt. Men det är väldigt frustrerande att pappan har en bild av hans pojke är mönsterbarnet när han aldrig kan se hur han är när vi är ensamma. Sen är det inte världens enklaste sak att säga till någon annans barn heller. Man behöver stödet från föräldern. Det underlättar åtminstone. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (ts) skrev 2019-04-14 12:24:48 följande:

Javisst. Och han råkar ha två hem. Han har väl för sjutton rätt att vistas i sin mammas hem också?! Men hon har bytt bort en vecka. Ska vi anklaga henne för att hon hindrar honom att vistas i sitt hem den veckan?

Aha, ok. Då missuppfattade jag. Jag trodde det var POJKEN som valt att vara hos er.
  • Anonym (jenny)
    Anonym (ts) skrev 2019-04-14 12:20:28 följande:
    Det är ju det jag tycker också. Vad är grejen att komma hit och tillbringa lovet med mig när han ju har hela lägenheten för sig själv hos mamman. Jag har varit med om det förut så jag vet att han brukar bete sig som att han är ensam hemma fastän jag är där. Nu ska jag har studievecka så det är väl första gången som jag faktiskt har anledning att säga till att han får vara tyst, det är lite svårare att be om det annars. Ibland undrar jag vad det är för stränga regler han har hos sin mamma eftersom han hellre vill vara med mig. De har väl bråkat antagligen och då är det väl lättare att fly till oss. Jag tror inte att det handlar om att han längtar så fantastiskt mycket efter sin pappa.
    Men, nu är det som det är. Han kommer att vara med mig på påsklovet. Och jag som förutsåg detta redan i höstas och bad om att vi skulle göra ett byte, nu har mitt önskemål som vanligt inte tagits i beaktning. Mamman byter veckor hela tiden men jag får inte ens byta med motiveringen att få studiero. Då heter det att han inte är välkommen. Vadå? Han är väl välkommen veckan därpå. Vi säger ju knappast till honom att han inte är välkommen till sin mamma varje gång hon gör sina byten.
    Skulle du kunna ta en sista minuten resa vart som helst och plugga där? Eller låna någons sommarstuga och isolera dig med dina böcker där? Du bad tidigare om att få din studievecka utan distraktioner - visa att du tar dig själv på allvar.
Svar på tråden Påsklov