• Anonym (Bonusmamma)

Bonusdottern knarkar

Hej!

Jag har ett problem. Jag är sambo med en man som har en sextonårig dotter sen tidigare. Dottern har hamnat i helt fel sällskap och börjat röka hasch, dricka starksprit, ta amfetamin och benzo. Hon strular och bråkar i skolan och går allt mer sällan dit.

Jag och min sambo har två småbarn tillsammans som är 1 och 3 år gamla och jag börjar oroa mig för deras välmående när deras storasyster allt oftare kommer hem påverkad.

Jag har bokat möten hos soc men hennes mamma bokar av tiderna i sista stund. Jag har pratat med skolan men de säger att de inte kan hjälpa mig då jag inte är biologisk mamma.

Förra månaden när jag fick reda på av en slump att de skulle på fest där droger skulle förekomma så ringde jag polisen och uppgav namn och ålder på de jag visste samt adress och tid. De skulle skicka en patrull ifall resurser fanns men tydligen gjorde det inte det och dottern kom hem till sin mamma hög som ett hus, nedkräkt och ett stort sår i pannan.

Hennes föräldrar är väl medvetna om problemen men vill inte att hon ska hamna i rullarna hos soc då de båda jobbar inom just familjeomsorg.

Vad i hela fridens namn ska jag ta mig till?

Tack för att du tog dig tiden att läsa ända hit ???? Hoppas någon har ett tips eller något stöttande ord till mig. Är helt förstörd och familjen slås snart i spillror ????

• Svar på tråden Bonusdottern knarkar
  • klyban
    Tiina87 skrev 2019-05-12 15:21:16 följande:
    Läsa saker jag inte skrivit? Vad är det egentligen du vill få fram? Att du inte förstår det som står i skrift? För det kom fram redan i dina första inlägg.

Kan inte ha läsförståelse om nått du aldrig skrivit om.
    Snacka om uppenbart självförklarande.

hur många meter var det?
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-05-12 16:47:29 följande:

Kan inte ha läsförståelse om nått du aldrig skrivit om.

Snacka om uppenbart självförklarande.

Vilket jag inte heller påstått.
  • Ocdkille

Har du provat att ta ett lugnt snack med henne och försöka få hennes förtroende? Det låter som hon försöker dämpa någon ångest. Endera kan hon ha blivit utsatt för något övergrepp eller är mobbad. Eller så självmedicinerar hon någon diagnos. Det är inte ovanligt. Har ni provat Bup?

• klyban
    Tiina87 skrev 2019-05-12 18:52:24 följande:
    Vilket jag inte heller påstått.

Men ändå saknas det, så hur ska jag ha läsförståelse på nått du inte skrivit?
    Extremt självförklarande.

hur många meter var det?
  • klyban
    Ocdkille skrev 2019-05-12 19:05:11 följande:
    Har du provat att ta ett lugnt snack med henne och försöka få hennes förtroende? Det låter som hon försöker dämpa någon ångest. Endera kan hon ha blivit utsatt för något övergrepp eller är mobbad. Eller så självmedicinerar hon någon diagnos. Det är inte ovanligt. Har ni provat Bup?

Det var det jag försökte föreslå, men man kan inte prata med knarkare sa tiina och då ska man under alla omständigheter unika att prata med en knarkare.

Och redan vid ordet knarkare så vet vi att tiina tycker så illa om de som tar droger, att hon anser de inte värt hennes tid att ta ett enda samtal utan pekpinnar, moral eller krav på resultat.

Inte ens ett sådant samtal anser hon är värt och ge till sitt barn, och ha i åtanke att inga lösningar som finns försvinner för man tar ett ordentligt snack med sin avkomma(man kan undra varför man skaffade barn från början, om de inte ens är värda att ta en snack med.)

hur många meter var det?
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-05-13 12:23:27 följande:

Men ändå saknas det, så hur ska jag ha läsförståelse på nått du inte skrivit?

Extremt självförklarande.

Jag har aldrig påstått det.
  • klyban
    Tiina87 skrev 2019-05-13 16:13:15 följande:
    Jag har aldrig påstått det.

Jaså, har du det, mycket intressant påstående.

Så då kan vi få för första gången att du förklarar vad detta är?
    För inte ett enda inlägg tyder på du förstår vad det är.
    Även detta extremt självförklarande.

hur många meter var det?
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-05-13 17:31:28 följande:

Jaså, har du det, mycket intressant påstående.

Så då kan vi få för första gången att du förklarar vad detta är?

För inte ett enda inlägg tyder på du förstår vad det är.

Även detta extremt självförklarande.

"Jag har aldrig påstått det" betyder att "jag har aldrig har sagt/uttalat det".

Eftersom jag aldrig har påstått det, dvs aldrig sagt/uttalat det så är det alls konstigt att inget av mina inlägg tyder på det.

Du är däremot den som påstår det.
  • klyban
    Tiina87 skrev 2019-05-13 18:04:26 följande:
    "Jag har aldrig påstått det" betyder att "jag har aldrig har sagt/uttalat det".

Eftersom jag aldrig har påstått det, dvs aldrig sagt/uttalat det så är det alls konstigt att inget av mina inlägg tyder på det.

Du är däremot den som påstår det.

Så vart är den?
    Förklaringen på att du förstår?
    Kan du återberätta den?

hur många meter var det?
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-05-13 23:18:36 följande:

Så vart är den?

Förklaringen på att du förstår?

Kan du återberätta den?

Nu byter du ämne igen.
Svar på tråden Bonusdottern knarkar