• Anonym (Bonusmamma)

Bonusdottern knarkar

Hej!

Jag har ett problem. Jag är sambo med en man som har en sextonårig dotter sen tidigare. Dottern har hamnat i helt fel sällskap och börjat röka hasch, dricka starksprit, ta amfetamin och benzo. Hon strular och bråkar i skolan och går allt mer sällan dit.

Jag och min sambo har två småbarn tillsammans som är 1 och 3 år gamla och jag börjar oroa mig för deras välmående när deras storasyster allt oftare kommer hem påverkad.

Jag har bokat möten hos soc men hennes mamma bokar av tiderna i sista stund. Jag har pratat med skolan men de säger att de inte kan hjälpa mig då jag inte är biologisk mamma.

Förra månaden när jag fick reda på av en slump att de skulle på fest där droger skulle förekomma så ringde jag polisen och uppgav namn och ålder på de jag visste samt adress och tid. De skulle skicka en patrull ifall resurser fanns men tydligen gjorde det inte det och dottern kom hem till sin mamma hög som ett hus, nedkräkt och ett stort sår i pannan.

Hennes föräldrar är väl medvetna om problemen men vill inte att hon ska hamna i rullarna hos soc då de båda jobbar inom just familjeomsorg.

Vad i hela fridens namn ska jag ta mig till?

Tack för att du tog dig tiden att läsa ända hit ???? Hoppas någon har ett tips eller något stöttande ord till mig. Är helt förstörd och familjen slås snart i spillror ????

• Svar på tråden Bonusdottern knarkar
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-05-10 21:58:41 följande:

Oops, där fick vi ett inlägg till där du itne klarar av att förklarar vad det är.

Och jo, jag har nog berättat vad detta är minst 3-4 ggr i sin helhet, och massor i en mer begränsad form.

Dock har du inte ens en gång ens närheten återberättat vad det är, och inga inlägg du skriver tyder på att du ens förstår det allra minsta av den.

Men sure, skriv tillbaka ett icke svar igen om du tror det hjälper dig det allra minsta, för svara vet vi nu att du inte klarar av ens.

Samma här.

Vad är det du inte förstår med meningen "

Varför ska jag förklarar igjen för någon (du) som inte förstår?"?
  • klyban
    Tiina87 skrev 2019-05-10 23:12:13 följande:
    Samma här.

Vad är det du inte förstår med meningen "

Finns inget samma här, det finns bara en person som säger emot nått den inte ens förstår.

hur många meter var det?
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-05-11 00:11:24 följande:

Finns inget samma här, det finns bara en person som säger emot nått den inte ens förstår.

Hur menar du nu?

Sedan återigen vad är det som är svårt med frågan "

Varför ska jag förklarar igjen för någon (du) som inte förstår?"
  • klyban
    Tiina87 skrev 2019-05-11 15:45:26 följande:
    Hur menar du nu?

Sedan återigen vad är det som är svårt med frågan "
    Varför ska jag förklarar igjen för någon (du) som inte förstår?"

Opps, där fick vi ett inlägg till, där vi inte ser att du förstår ens vad det är.
    Hur kommer det sig att detta svar aldrig kommer, och samtidigt påstår du vet vad det är?

hur många meter var det?
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-05-11 15:55:36 följande:

Opps, där fick vi ett inlägg till, där vi inte ser att du förstår ens vad det är.

Hur kommer det sig att detta svar aldrig kommer, och samtidigt påstår du vet vad det är?

Är det svårt att svara på frågan "

• G13quist

Jag har ej läst igenom denna tråd så jag kanske skriver något redan blivit sagt.

Hej, jag är en person med stor insyn i droger. Hur det funkar. vad, olika droger gör osv.

Jag har provat allt, utom alla nya syntetiska självmordsdroger.

Det finns 2 ingångar, till ett beroende oftast. Antingen försöker man droga bort sina känslor, detta kan vara pga en traumatisk upplevelse. Sexuellt utnyttjad, mobbning etc brukar vara bidragande faktorer.

Den andra ingången är att man vill toppa sitt mående, man vill må lite bättre helt enkelt .Oftast kan man ej ge ett svar på varför man använder droger. Kanske pga skuld, kanske pga att man inte vill att någon ska ta bort det man hittat för att få "må bra".

Att orosanmäla ser jag som en mycket dålig lösning. Jag har själv suttit på både institution och fängelse. Att skicka en 16 åring på institution kommer förmodligen bara göra saker värre. ( eller avskräcka om du har tur)

Det finns ingen "Vård" varken via lvu, lvm eller inom kriminalVården. Man blir bara placerad tills din tid är kommen att få åka hem.

Jag var 18 år när jag hamnade på institution första gången.

Behandlingshem, fängelse osv är bara en skola i ytterligare kriminalitet.

Nu 15 år senare så känner jag kriminella över hela Sverige, tack vare institution och fängelse.

Mitt råd är att finnas för denna person. Försöka att få hon att berätta och lyssna, ej vara dömande. Få henne att känna lyckan i livet igen utan substanser innan det är försent. Personligen hade det kunnat vara min räddning... och inte bara att jag sågs som en knarkare utan framtid.

Det finns olika faser i ett beroende, av vad jag förstår så är hon fortfarande i romantiserings fasen. Då är det väldigt svårt att se alla nackdelar och biverkningar ett beroende ger.

Nu lever jag ett väldigt "vitt" liv. Främst för att jag inte orkar med att leva denna livsstil längre och dels att några personliga trauman fick mig att inse vad som är värt något i livet.

Dom åtgärder jag skulle föreslå för din bonusdotter är:

Seriöst samtal, där alla inblandade i familjen får göra sin röst hörd.

Öppen vård via kommunen.

Psykolog.

Urinprov, detta kan man köpa billigt på Internet.

Sätt ultimatum.

Ge henne en chans att förbättra sig innan ni gör något drastiskt som faktiskt kan förstöra mer än att hjälpa.

Jag hoppas att det ordnar sig och att en till människa inte hamnar i klorna på drogerna.

Mvh G13quist

• G13quist
    Tiina87 skrev 2019-04-22 15:21:22 följande:

En diskussion med en knarkare hjälper inte.

Du måste ju vara helt pantad på riktigt.... Det finns faktiskt en människa som behöver hjälp bakom fasaden.

Hade någon tagit en rejäl diskussion med mig, när jag va yngre så hade garanterat mitt liv sett annorlunda ut idag. Jag har kommit långt men inte så långt som jag hade kommit utan droger i mitt tidigare liv.

Ett till tips till ts är att läsa på om dom droger det handlar om. Så kan ni garanterat föra en bättre konversation Ifall du vet vad du pratar om.

Och inte hasch är dödsknarks tjafset. Jag har sett en och samma person varit nära att dö,räddat livet på 3 ggr och även dött. men då va opiater och benzo inblandat, intravenöst av sjukvården som hade noll koll och ville ge en "knuff" över på andra sidan.

Mvh G13quist
  • klyban
    Tiina87 skrev 2019-05-11 19:03:03 följande:
    Är det svårt att svara på frågan "

Oops, där kom det igen ett inlägg utan svar på om du kan återberätta vad det är.
    Kan du inte åtminstone lyckas en gång?

Och svara mig först kontringen, den är du 30 inlägg försent med.
    Som du förstår så är det du som säger emot och sen även säger att du förstår.
    Men inte ett enda inlägg kan påvisa detta är sant.

hur många meter var det?
  • Tiina87
    G13quist skrev 2019-05-11 20:31:49 följande:

Du måste ju vara helt pantad på riktigt.... Det finns faktiskt en människa som behöver hjälp bakom fasaden.

Hade någon tagit en rejäl diskussion med mig, när jag va yngre så hade garanterat mitt liv sett annorlunda ut idag. Jag har kommit långt men inte så långt som jag hade kommit utan droger i mitt tidigare liv.

Ett till tips till ts är att läsa på om dom droger det handlar om. Så kan ni garanterat föra en bättre konversation Ifall du vet vad du pratar om.

Och inte hasch är dödsknarks tjafset. Jag har sett en och samma person varit nära att dö,räddat livet på 3 ggr och även dött. men då va opiater och benzo inblandat, intravenöst av sjukvården som hade noll koll och ville ge en "knuff" över på andra sidan.

Mvh G13quist

I ts fall hjälper ingen diskussion då hennes bonus dotter behöver profisionell hjälp.
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-05-11 20:36:36 följande:

Oops, där kom det igen ett inlägg utan svar på om du kan återberätta vad det är.

Kan du inte åtminstone lyckas en gång?

Och svara mig först kontringen, den är du 30 inlägg försent med.

Som du förstår så är det du som säger emot och sen även säger att du förstår.

Men inte ett enda inlägg kan påvisa detta är sant.

Varför ska jag återberätta vad mina förutsättningslösa samtal går ut på när du inte ens kan tala om hur du själv definierar förutsättningslösa samtal?

Vad är det jag har sagt emot?

En diskussion är inte per automatik detsamma som ett förutsättningslöst samtal.

Dessutom varför ska jag förklarar igjen för någon (du) som inte förstår? Och varför kan inte du svara på de frågor som har ställts till dig?
Svar på tråden Bonusdottern knarkar