• Saffranskaka

    Skrek på förlossning, pinsamt

    Jag skrek stor del av förlossningen

    Ser mig själv som ganska smärttålig och jag trodde jag skulle vara tyst under förlossningen, men nej jag skrek hade epidural och lustgas till min hjälp men det var ändå en enorm smärta och jag försökte bita ihop men enda sättet att bli av med frustrationen var att ?skrika?

    Aldrig gjort det vid andra smärtsamma situationer..

    Skäms nu i efterhand

    Undrar om ngn annan gjort det ?

  • Svar på tråden Skrek på förlossning, pinsamt
  • Sommmarsol

    Hur många tror du inte skriker på en förlossning? Skulle säga att så gott som alla som föder skriker så det är inget pinsamt eller konstigt med det.

    Det skulle snarare vara konstigt och udda om en kvinna som föder inte skriker på förlossningen.

  • Frenja07
    Sommmarsol skrev 2019-08-06 12:01:24 följande:

    Hur många tror du inte skriker på en förlossning? Skulle säga att så gott som alla som föder skriker så det är inget pinsamt eller konstigt med det.

    Det skulle snarare vara konstigt och udda om en kvinna som föder inte skriker på förlossningen.


    Absolut inget konstigt eller udda i att inte skrika. Är vanligare att föda utan skrik. Därmed inte sagt att det skulle vara konstigt att skrika.
  • Sommmarsol
    Frenja07 skrev 2019-08-06 12:04:25 följande:

    Absolut inget konstigt eller udda i att inte skrika. Är vanligare att föda utan skrik. Därmed inte sagt att det skulle vara konstigt att skrika.


    Nej det är vanligare att skrika när man föder. Speciellt när man krystar eftersom det går betydligt lättare att ta i när man skriker.
  • Frenja07

    [quote=79810435][quote-nick]Sommmarsol skrev 2019-08-06 12:06:07 följande:[/quote-nick]Nej det är vanligare att skrika när man föder. Speciellt när man krystar eftersom det går betydligt lättare att ta i när man skriker.[/

    Vilken förlossning jobbar du på? Där jag jobbar är det absolut vanligare att inte skrika under förlossning. Och det är särskilt bra att inte göra det just under krystningen då det är precis tvärtom mot vad du säger. Skriker man och krystar samtidigt försvinner en stor del av kraften ut genom munnen istället för att riktas nedåt. Så nej, man får inte bättre kraft av att skrika. Jag trodde också det var så när jag födde egna barn.

  • prematur mor

    Glöm det, du har fått barn. Lät inte under förlossningen men när de provade slita ut min moderkaka kan jag lova att det hördes långa vägar. Nåja har aldrig skämts över det och kommer inte göra det heller. Skulle någon ha påpepar skrikande under en förlossning eller efteråt skulle jag bett dem byta plats och uppleva smärtan själv.

  • JodiBabe
    prematur mor skrev 2019-08-06 21:59:40 följande:

    Glöm det, du har fått barn. Lät inte under förlossningen men när de provade slita ut min moderkaka kan jag lova att det hördes långa vägar. Nåja har aldrig skämts över det och kommer inte göra det heller. Skulle någon ha påpepar skrikande under en förlossning eller efteråt skulle jag bett dem byta plats och uppleva smärtan själv.


    Usch, "slet ut" moderkakan? Hu, varför då?
  • JodiBabe
    prematur mor skrev 2019-08-06 21:59:40 följande:

    Glöm det, du har fått barn. Lät inte under förlossningen men när de provade slita ut min moderkaka kan jag lova att det hördes långa vägar. Nåja har aldrig skämts över det och kommer inte göra det heller. Skulle någon ha påpepar skrikande under en förlossning eller efteråt skulle jag bett dem byta plats och uppleva smärtan själv.


    Usch, "slet ut" moderkakan? Hu, varför då?
  • jodåsåatte

    Skrek i princip sönder allas hörsel som var i rummet på första förlossningen. Barnmorskan sa till och med till mig i irriterad ton att ?nu får du vara tyst!!? Inte så proffesionellt kanske egentligen.. Hon kom dock och pratade med mig sen när jag låg på BB och förklarade att hon sagt så för att försöka göra mig lite irriterad, och att det i sin tur skulle få mig att krysta på mer.. Det var en jobbig förlossning.

    Andra barnet skrek jag inte överhuvudtaget, men det behövdes liksom inte heller. Jag använde den kraften till att krysta så in i..... istället :))

  • Tomelilla15
    Saffranskaka skrev 2019-04-24 16:04:09 följande:

    Jag skrek stor del av förlossningen

    Ser mig själv som ganska smärttålig och jag trodde jag skulle vara tyst under förlossningen, men nej jag skrek hade epidural och lustgas till min hjälp men det var ändå en enorm smärta och jag försökte bita ihop men enda sättet att bli av med frustrationen var att ?skrika?

    Aldrig gjort det vid andra smärtsamma situationer..

    Skäms nu i efterhand

    Undrar om ngn annan gjort det ?


    Men skärp dig människa! Det enda du borde skämmas för är att du ser ner på din egen prestation att föda ett barn och att du ställer helt orimliga krav på dig själv och andra kvinnor. Jag blir förbannad bara jag tänker på vad du skrivit.
  • JodiBabe
    jodåsåatte skrev 2019-08-09 21:16:45 följande:

    Skrek i princip sönder allas hörsel som var i rummet på första förlossningen. Barnmorskan sa till och med till mig i irriterad ton att ?nu får du vara tyst!!? Inte så proffesionellt kanske egentligen.. Hon kom dock och pratade med mig sen när jag låg på BB och förklarade att hon sagt så för att försöka göra mig lite irriterad, och att det i sin tur skulle få mig att krysta på mer.. Det var en jobbig förlossning.

    Andra barnet skrek jag inte överhuvudtaget, men det behövdes liksom inte heller. Jag använde den kraften till att krysta så in i..... istället :))


    låter som efterhandskonstruktion. :-/
  • prematur mor
    JodiBabe skrev 2019-08-09 20:27:56 följande:

    Usch, "slet ut" moderkakan? Hu, varför då?


    De trodde att den bara var att dra ut, fick operera bort den. Vid grav efter den bad jag om op direkt, nekades. Hann förlora 2,8l blod innan op gjordes. Blir inga fler barn här.
  • JodiBabe
    prematur mor skrev 2019-08-10 10:48:00 följande:
    De trodde att den bara var att dra ut, fick operera bort den. Vid grav efter den bad jag om op direkt, nekades. Hann förlora 2,8l blod innan op gjordes. Blir inga fler barn här.
    men usch. låter som du fått dålig vård. låter som de var mycket okunniga. kanske lex Maria anmäla dem?

    jag trodde man skulle krysta ut moderkakan. men gissar att den satt fast mycket hårt i ditt fall?

    stackare <3
  • Frenja07
    JodiBabe skrev 2019-08-10 13:46:23 följande:

    men usch. låter som du fått dålig vård. låter som de var mycket okunniga. kanske lex Maria anmäla dem?

    jag trodde man skulle krysta ut moderkakan. men gissar att den satt fast mycket hårt i ditt fall?

    stackare <3


    Anmäla vad? Tröttsamt med folk som vill anmäla sånt som de inte har kunskap om. Manuell placentalösning kallas det när moderkakan inte kommer ut av sig själv och man får ta bort den på operation. SJÄLVKLART försöker man på alla sätt att få ut den innan man går till operation. Och ja! Man får ofta hjälpa den ut genom att dra lätt i navelsträngen. Detta för att inte dra ut på tiden och riskera att patienten börjar blöda okontrollerat. Hon har absolut inte fått dålig vård.
Svar på tråden Skrek på förlossning, pinsamt