• hana jama

Korvstroganoff *hjälp*

Hej har prövat lite olika recept på egen korvstroganoff men blir inte alls bra kan ni inte hjälpa mig och dela med er av era recept som ni själv gör asså ingen mix..

Jätte tacksam om ni kan hjälpa mig har varit sugen på det hur länge som helst....
    sköt om er

• Svar på tråden Korvstroganoff *hjälp*
  • Southern Belle

Så här gör jag:

Fräser gul lök och strimlad falukorv. Ibland har jag även i morot i tunna stavar. Tillsätter sedan grädde eller creme fraiche och chilisås och låter såsen puttra en stund. Salta och peppra. Klart!

• AnnaK

Korv Stroganoff (den husliga varianten)

Det här behöver du:

400 g Falukorv
    1 st Gul lök
    1 msk Smör
    1 1/2 msk Vetemjöl
    1 tsk Salt
    1 krm Svartpeppar
    1 1/2 dl Grädde
    3-4 msk Tomatpuré
    1 1/2 dl Gräddfil

Så här gör du:

1. Skär korven i cm-tjocka strimlor

2. Skala och finhacka löken

3. Bryn korv och lök i lite smör, lägg över i gryta

4. Strö över mjöl, salt och peppar, rör om

5. Tillsätt grädde och tomatpuré

6. Låt koka under svag värme, ca 5 min

7. Tillsätt gräddfilen, hetta upp utan att koka

8. Servera med ris, kokt potatis eller pasta och en sallad eller rårivna morötter.

• Mammy4

Jag har i tomatpuré (ca 3 msk) och senap (ca 1 msk) utöver chilisåsen och salt o peppar. Löken får man inte heller hoppa över. och sen något "såsigt" dvs chreme fraish eller matlagningsgrädde el dyl

Det tycker vi är gott.

• dragonlady

Det är gott med paprikapulver i tycker jag!!

• Angelica80

Jag tar bara o skivar korven o fräser den o lök. Häller sen på grädde/mjölk efter tycke, saltar & pepprar o sen låter jag det puttra till det är så tjockt jag vill ha det. ja ketchup med då förståss. Blir det inte tjockt vispar jag lite mjölk o mjöl till en lite halvtjock redning o rör försiktigt i tills det blir så tjockt jag vill ha det =) Smidigt & Gott!

• Angelica80

Tillägger att jag INTE tar tomatpure utan ketchup då jag tycker tomatpuren ger en märklig halväcklig smak =)

• hana jama

Hej tack för alla era goda recept vet inte vilket jag ska pröva får se. men hoppas det blir gott

• One Love

Jag brukar ha i gul lök, krossade tomater, falukorv, champinjoner, jalapenos och soya. + kryddor såklart.

• Nattviolen

Jag har samma recept som Anna K dast utan grädde - har mjölk i istället, och byter ibland ut gräddfilen mot creme fraiche som jag oftast har hemma. Båda varianterna blir mums!

Svar på tråden Korvstroganoff *hjälp*