• Fri 7 Jun 2019 09:00
    566 visningar
    9 svar
    9
    566

    Varför kan barn inte sova längre på morgonen när de varit uppe sent?

    Jag funderar på vad det är i biologin hos barn detta med att de flesta vaknar samma tid fast de varit uppe sent, vad beror det på? Och i vilken ålder börjar de kunna sova längre?

  • Svar på tråden Varför kan barn inte sova längre på morgonen när de varit uppe sent?
  • Fri 7 Jun 2019 09:11
    #1

    Jag är vuxen och vaknar ungefär samma tid på morgonen när jag än går och lägger mig

    Det var bara i tonåren och kanske upp till 25 som jag kunde sova längre på morgnarna.

    Jag är morgonmänniska och det har nog med det att göra, vill jag vara utsövd är det att gå och lägga sig tidigt som gäller.

  • Fri 7 Jun 2019 09:18
    #2

    Det är nog lite beroende på person. Min äldsta son har alltid varit en morgonmänniska, som bebis ville han gå upp kl 5 och nu som 9-åring så är det svårt att få honom att sova längre än till 6 oavsett när han gått och lagt sig (och helst vill han självmant gå och lägga sig 20.00). Men min andra son är mer flexibel, han fyller 3 om några månader och han tar gärna sovmorgon. Han kan vara uppe lite längre också om det behövs. Mitt tredje barn är bara 4 månader men än så länge känns det som om hon är lite mer morgontrött än dom andra två. Blir spännande att se hur dom alla tre blir när dom blir äldre

  • Fri 7 Jun 2019 14:31
    #3

    Undrar samma sak!
    Vi vill under sommaren och längre ledighet ändra barnens sovtider, då ingen av oss föräldrar har lust att gå upp kl 06 varje dag..men hur gör man??

  • Sat 8 Jun 2019 08:08
    #4
    Unaangelita skrev 2019-06-07 14:31:05 följande:
    Undrar samma sak!
    Vi vill under sommaren och längre ledighet ändra barnens sovtider, då ingen av oss föräldrar har lust att gå upp kl 06 varje dag..men hur gör man??
    Vi har lärt oss att det går att förskjuta tiderna när vi är lediga lite längre. Så sonen som alltid vaknar 06-06.30 normalt sett kan man få att sova till 08 under en längre semester. Han är 8 år nu men det har fungerat senaste åren.

    Men det går inte en vanlig helg.
  • Mascar­aklump­ar
    Sat 8 Jun 2019 12:11
    #5

    Om vi ignorerar alla former av inre och yttre störningar, så beror våra sömntider på tre faktorer; den inre klockan, vårt sömnbehov och vår medvetna vilja. Generellt tycker vi vuxna om att sova och ofta ligger vi kanske också i underkant när det gäller sömnbehovet. Det medför att när vi har möjlighet att sova länge på morgonen så ignorerar vi den inre klockan och sover vidare.

    Barn, däremot, tycker generellt inte så mycket om att sova utan vill hellre vara uppe och leka. Därför är de bättre på att lyssna på sin inre klocka på morgonen. På kvällen kan de däremot vara väldigt bra på att ignorera den, eftersom de vill vara vakna och fortsätta leka. Samtidigt är de känsliga för detta med sömnbehovet, och låter man dem styra sina sömntider själva så lär de sig ganska snabbt att kompromissa mellan behov och vilja (återigen, jag ignorerar de yttre störningarna här - att man håller igång dem med lekar eller skärmtittande, exempelvis).

    Sen så finns det förstås individuella variationer. Vissa är betydligt mer styrda av sin inre klocka än andra.

  • Sat 6 Jul 2019 20:50
    #7

    Frågan är om inte en del vaknar lättare när kortisolet kickar igång. Min kropp vaknar ofta vid 4:30 eller 5:20 typ. Ingen tid jag vill gå upp, men surfar oftast en stund på telefonen och försöker somna om och vila till framåt 9 om jag är ledig.

    Äldsta tösen kan gå upp före klockan 6 lediga dagar, men är svårare att få upp till skolan. Långledighet kanske det förskjuts något. Syskonen får passa på att ta sovmornar när hon är hos pappa, då inget syskon väcker dem.

  • Sat 6 Jul 2019 21:23
    #8

    Jag tänker så här: det tar alltid några dagar att ställa om sina sovtider/sin sovrytm. När jag själv har varit uppe sent en kväll vaknar jag ändå vid samma tid nästa morgon. Om jag fortsätter gå och lägga mig sent flera kvällar i rad ställer jag om och sover successivt längre på morgonen. Likadant har det varit gör våra barn som nu är 11 och 6 år. Jämför med byte till sommar- respektive vintertid. Det tar ett ett tag att ställa om sömnen efter dessa byten.

    Att lägga ett barn senare EN kväll och tro att det per automatik sover längre nästa morgon är ju bara önsketänkande, men ge det några dagar.

  • Sat 6 Jul 2019 21:27
    #9

    Det är ju extremt olika. 2 av mina 4 barn sover utan problem länge på morgonen och har alltid gjort. Är aldrig några problem att låta dem vara vakna sent för de sover det de behöver dagen efter. Den ena sov som 2-åring 19-09 varje natt på sommaren och skippade ist dagsömnen. Dock fick den ju införas på hösten igen när dagis började för det gick inte ge henne 14-timmarsnätter då men det var onekligen en skön sommar :)

    De två andra är morgonpigga rackare. Dottern som är 15 sover numera till 09 om hon får några dagar på sig att vända dygnet men annars är hon uppe 07 av sig själv och den av syskonen som frivilligt går isäng först. Kvällstrött och morgonpigg.

    Den andre är det värre med. Han vill gärna vara vaken sent men sover inte ikapp och ff 11 år gammal tenderar han att bli en riktigt liten tyrann efter 3-4 dagar på varje lov för att han hamnar i sånt sömnunderskott. Numera har det dock blivit så att även han kan vrida fram dygnet om han får mer tid på sig. Det gick inte när han var yngre.

    Gemensamt för de som sover länge är att de somnar om i flera omgångar på morgonen. Spelar ingen roll om de vaknar/väcks. De kan alltid sova lite till. De två morgonpigga däremot är vakna när de vaknat. Finns inte en chans de somnar om ifall något väckt dem.

Svar på tråden Varför kan barn inte sova längre på morgonen när de varit uppe sent?