• RebeckaZ70

    Antisemitismen inom vänstern, varför?



    Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

    Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-03-31 19:14:59 följande:

    Javisst, precis som reformism respektive revolutionism - också en punkt där urkund och PAH skildes åt i olika grader åt varsitt håll.

    Men även gemensamheter som att både urkund och PAH såg på samhället som en 'organism' samt tog även avstånd från kapitalism, bolsjevism och fascism.

    PAH var inte heller någon främling eller regelrätt motståndare till konservatismen i Sverige vilket går att se i ett citat som de här:

    I svår sjö är det dubbelt viktigt att föra rodret med fast hand och följa känd led, hellre ta risken av försening än söka vågsamma genvägar till lä och hamn.


    Jag utesluter inte ett visst samarbete mellan en i anda och sanning samhällsvårdande konservatism och en socialdemokratisk iver att bereda trygghet och välstånd åt alla.

    https://socialkonservativatankar.wordpress.com/2012/02/16/per-albin-hansson/


    Så var det det där med att oblygt sprida SDs narrativ - IGEN 

    Du vet att du länkat direkt till den bruna smörja SD sprider och använder för att förvanska historien?  socialkonservativatankar.wordpress.com/about/

    Allvarligt, det verkar som att du faktiskt studerat en del av det du diskuterar, men fortfarande är mycket av det du skriver fast i den bruna propagandans medvetna eller omedvetna missuppfattningar.

    Är det medvetet du länkar till SDs tankegods och förvrängda bild av historien eller var detta ett ärligt misstag?
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-03-31 19:14:59 följande:

    Javisst, precis som reformism respektive revolutionism - också en punkt där urkund och PAH skildes åt i olika grader åt varsitt håll.

    Men även gemensamheter som att både urkund och PAH såg på samhället som en 'organism' samt tog även avstånd från kapitalism, bolsjevism och fascism.

    PAH var inte heller någon främling eller regelrätt motståndare till konservatismen i Sverige vilket går att se i ett citat som de här:

    I svår sjö är det dubbelt viktigt att föra rodret med fast hand och följa känd led, hellre ta risken av försening än söka vågsamma genvägar till lä och hamn.


    Jag utesluter inte ett visst samarbete mellan en i anda och sanning samhällsvårdande konservatism och en socialdemokratisk iver att bereda trygghet och välstånd åt alla.

    https://socialkonservativatankar.wordpress.com/2012/02/16/per-albin-hansson/


    Ungsvenskarna på deras sida som du länkar till menar att de socialkonservativa förebilder de skriver om var positiva till demokratins framväxt. Att SD och deras ungsvenskar pekar på kjellen som en av deras ideologiska förebilder är väl känt. 

    Det är kanske inte lika känt att kjellen inte var någon förespråkare för demokratin, tvärt om ansåg kjellen att den parlamentariska demokratin var en smitta och hyste varma känslor för en auktoritär ledarprincip tillsammans med en aversion mot kosmopoliter, vilket är ett ord för den judiska befolkningen, liberal demokrati och individualism.

    sok.riksarkivet.se/sbl/mobil/Artikel/11540

    Han menade, att unionen, sådan den blivit genom ensidiga sv eftergifter, utgjorde ett dödligt hot mot det monarkiska statsskicket i Sverige, som undergrävdes av "smittan" från den norska parlamentariska demokratin. Om det inte gick att med krig eller krigshot påtvinga Norge en ändring av grundlagen i antiparlamentarisk riktning, borde unionen upplösas på ett för Sverige "ärofullt" sätt; K var inte främmande för tanken på norska landavträdelser som vederlag.

    ...

    Hans syn på demokrati o parlamentarism, ekonomiska o sociala frågor, kultur o moral bestämdes helt av hans önskan att med alla medel främja nationens kraftutveckling o höja nationalandan.

    ...

    Nationalismen var grundelementet även i K:s statsvetenskapliga teoribildning. Den var oupplösligt förenad med en organism-teoretisk syn på nationen o staten. Detta kommer tydligast fram i den bok som han själv betraktade som sitt statsvetenskapliga huvudarbete, Staten som lifsform (16). Nationen ? och även staten som aktör i den internationella politiken ? uppfattades som ett levande väsen, inbegripet i en skoningslös kamp för tillvaron o styrt av blinda, animaliska o amoraliska drifter. Denna "darwinistiska" syn på nation o stat förenades med en positiv värdering av kriget, en kollektivistisk, antiindividualistisk pliktmoral o en antidemokratisk föreställning om en ur folkdjupet framsprungen ledare, som skall förverkliga det genom tiderna fortlevande folkets "sanna" vilja i motsats till den genom val uttryckta folkviljan. Det bör betonas, att den K:ska ledarprincipen blev fullt utvecklad under hans sista år, då han i en föreläsningsserie om Statsformernas system 21?22 på väsentliga punkter syntes föregripa de nationella diktaturernas upprättande. Men redan långt tidigare (från 07) hade han börjat utforma en teori om statsformernas lagbundna, cykliska utveckling, först från autokrati till demokrati o sedan tillbaka till enväldet. K:s positiva värdering av den nationalistiska statstankens kommande seger o den liberala demokratins undergång kommer klart till uttryck i den i Tyskland publicerade skriften Die Ideen von 1914 (15), där han ? bl a under inflytande från tysk politisk krigslitteratur ? låter Tyskland företräda idéerna "ordning", "rättfärdighet" o "nationell samhörighet" gentemot ententemaktemas hopplösa kamp för 1789 års idéer ? den "utlevade" liberala kosmopolitismen o individualismen.

    ..

    K har ofta utpekats som en föregångare till nationalsocialismen. Detta är berättigat såtillvida, att han var den ledande företrädaren i Sverige för den extrema, nationalistiska högerideologi, som vid samma tid hade en mycket stark ställning i Tyskland o som hade en rad beröringspunkter med nazismens idéer. I fråga om geopolitiken var han en föregångare även i den meningen, att han i viss mån blev upphovsman till en väsentlig del av den nazistiska ideologin. Men det fanns också avgörande skillnader. Rasföreställningar spelade ingen väsentlig roll i K:s tankevärld, inte heller den för fascismen o nazismen typiska antiintellektualismen o benägenheten att hylla den handlingseggande myten o det fysiska våldet. Det rådde en olöslig motsättning i hans åskådning mellan å ena sidan hans nationalistiska o "naturalistiska" immoralism o å andra sidan hans kristligt-moraliska livssyn o hans i vissa sammanhang ? bl a i unionsfrågan ?- dokumenterade lidelse för den formella, "objektiva" rätten. Någon principiell brytning med humanitetens o rättens ideal genomförde han aldrig. K var en av de politiska tänkare som förebådade nazismens ideologiska överbyggnad men inte dess fundamentala brytning med den västerländska kulturtraditionen.
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-03-31 19:27:25 följande:

    I detta panelsamtal definierar sig Malcom Kyeyune som socialkonservativ marxist. och som du säker vet är socialkonservatism en konservativ åskådning (d.v.s. höger).

    samtiden.nu/2019/07/sa-varvar-sd-arbetarklassen-till-konservatismen/


     


    Förvirrande men då kan vi iallafall fortsätta utgå från det.

    Det stämmer dock inte att socialkonservatism per automatik skulle ligga åt höger. Här tittar exempelvis Karl Gustel Wärnberg på ämnet:

    https://europeanconservative.com/articles/essay/left-wing-conservatism/

    Även jag själv hade kunnat kalla mig för en vänsterlutande socialkonservatist och  om ett specifikt anarkistiskt (läs: ett utopiskt) tillstånd hade infunnit sig.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • KillBill
    Digestive skrev 2024-03-31 20:08:47 följande:
    Förvirrande men då kan vi iallafall fortsätta utgå från det.

    Det stämmer dock inte att socialkonservatism per automatik skulle ligga åt höger. Här tittar exempelvis Karl Gustel Wärnberg på ämnet:

    https://europeanconservative.com/articles/essay/left-wing-conservatism/

    Även jag själv hade kunnat kalla mig för en vänsterlutande socialkonservatist och  om ett specifikt anarkistiskt (läs: ett utopiskt) tillstånd hade infunnit sig.
    Att Malcolm suttit i den konservativa tankesmedjan Oikos ger dock en fingervisning om vilken typ av socialkonservatism det handlar om här.

    sv.wikipedia.org/wiki/Malcom_Kyeyune

    "I samband med Kyeyunes deltagande i Oikos har han omnämnts som konservativ"
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-03-31 19:14:59 följande:

    Javisst, precis som reformism respektive revolutionism - också en punkt där urkund och PAH skildes åt i olika grader åt varsitt håll.

    Men även gemensamheter som att både urkund och PAH såg på samhället som en 'organism' samt tog även avstånd från kapitalism, bolsjevism och fascism.

    PAH var inte heller någon främling eller regelrätt motståndare till konservatismen i Sverige vilket går att se i ett citat som de här:

    I svår sjö är det dubbelt viktigt att föra rodret med fast hand och följa känd led, hellre ta risken av försening än söka vågsamma genvägar till lä och hamn.


    Jag utesluter inte ett visst samarbete mellan en i anda och sanning samhällsvårdande konservatism och en socialdemokratisk iver att bereda trygghet och välstånd åt alla.

    https://socialkonservativatankar.wordpress.com/2012/02/16/per-albin-hansson/


    Ungsvenskarna på deras sida som du länkar till menar att de socialkonservativa förebilder de skriver om var positiva till demokratins framväxt. Att SD och deras ungsvenskar pekar på  Teodor Holmberg om en av deras ideologiska förebilder är väl känt. 
    Det är kanske inte lika känt att inte heller holmberg  var någon förespråkare för demokratin, tvärtom verkar Holmberg ha en förtjusning för det auktoritära styret

    www.dn.se/kultur/mattias-karlssons-idol-stod-inte-pa-demokratins-sida/

    Vi har granskat hur tidningen Sveriges väl ställde sig till det demokratiska genombrottet i Sverige 1918?1921. Tidningen startades 1906 av Teodor Holmberg och han var en flitig skribent i tidningen under dessa år. Vår undersökning visar att Mattias Karlsson har fel när han säger att Teodor Holmberg var demokrat.
    Vi finner i tidningen en djup ovilja mot de demokratiska strävandena kring 1920 och en lika djup böjelse, för att inte säga hänryckning, för auktoritärt samhällsstyre med inslag av apokalyps. Rösträttsreformen kallas en ?författningskupp? som ger ?den försumlige skattebetalaren samma medborgerliga rättigheter som den ordentlige.? Kungens betydande makt enligt 1809 års författning försvaras och parlamentarismen avfärdas. Tidningens författningsideal söks i det tyska kejsarriket före första världskriget. Partipolitik, stommen i en representativ demokrati, är av ondo. I stället förordas klassamarbete.

    Riksarkivet skriver vidare om Holmbergs antidemokrati och syn på judendom.

    sok.riksarkivet.se/sbl/Mobil/Artikel/13732

    Påverkad av sina erfarenheter från ett besök i Tyskland 1899, sökte H två år senare väcka en sv nationalanda genom sitt ivrande för den s k fälthögskolan, d v s kasernen betraktad som skola, vars uppgift borde vara, som det heter i Ljusmän och ljusbrytningar (1917), densamma som folkhögskolans: "ej att framdriva kulturella världsmedborgare, men väl att utdana nationaldemokratiska kärntrupper". Sitt med åren allt starkare militära intresse manifesterade han vidare i Gustaf-Adolfsförbundet, vars ordf och obestridde ledare han var under hela dess existens (1904?19). Sedan H lämnat folkhögskolan ? han och hans fru flyttade då omedelbart till Sthlm ? anslöt han sig också till Rudolf Kjelléns pangermanska idéer och uttryckte farhågor för den moderna judendomen, som han ansåg ha trängt in i Sverige, bl a i form av brandesianismen.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-31 20:08:29 följande:
    Ungsvenskarna på deras sida som du länkar till menar att de socialkonservativa förebilder de skriver om var positiva till demokratins framväxt. Att SD och deras ungsvenskar pekar på kjellen som en av deras ideologiska förebilder är väl känt. 

    Det är kanske inte lika känt att kjellen inte var någon förespråkare för demokratin, tvärt om ansåg kjellen att den parlamentariska demokratin var en smitta och hyste varma känslor för en auktoritär ledarprincip tillsammans med en aversion mot kosmopoliter, vilket är ett ord för den judiska befolkningen, liberal demokrati och individualism.

    sok.riksarkivet.se/sbl/mobil/Artikel/11540

    Han menade, att unionen, sådan den blivit genom ensidiga sv eftergifter, utgjorde ett dödligt hot mot det monarkiska statsskicket i Sverige, som undergrävdes av "smittan" från den norska parlamentariska demokratin. Om det inte gick att med krig eller krigshot påtvinga Norge en ändring av grundlagen i antiparlamentarisk riktning, borde unionen upplösas på ett för Sverige "ärofullt" sätt; K var inte främmande för tanken på norska landavträdelser som vederlag.

    ...

    Hans syn på demokrati o parlamentarism, ekonomiska o sociala frågor, kultur o moral bestämdes helt av hans önskan att med alla medel främja nationens kraftutveckling o höja nationalandan.

    ...

    Nationalismen var grundelementet även i K:s statsvetenskapliga teoribildning. Den var oupplösligt förenad med en organism-teoretisk syn på nationen o staten. Detta kommer tydligast fram i den bok som han själv betraktade som sitt statsvetenskapliga huvudarbete, Staten som lifsform (16). Nationen ? och även staten som aktör i den internationella politiken ? uppfattades som ett levande väsen, inbegripet i en skoningslös kamp för tillvaron o styrt av blinda, animaliska o amoraliska drifter. Denna "darwinistiska" syn på nation o stat förenades med en positiv värdering av kriget, en kollektivistisk, antiindividualistisk pliktmoral o en antidemokratisk föreställning om en ur folkdjupet framsprungen ledare, som skall förverkliga det genom tiderna fortlevande folkets "sanna" vilja i motsats till den genom val uttryckta folkviljan. Det bör betonas, att den K:ska ledarprincipen blev fullt utvecklad under hans sista år, då han i en föreläsningsserie om Statsformernas system 21?22 på väsentliga punkter syntes föregripa de nationella diktaturernas upprättande. Men redan långt tidigare (från 07) hade han börjat utforma en teori om statsformernas lagbundna, cykliska utveckling, först från autokrati till demokrati o sedan tillbaka till enväldet. K:s positiva värdering av den nationalistiska statstankens kommande seger o den liberala demokratins undergång kommer klart till uttryck i den i Tyskland publicerade skriften Die Ideen von 1914 (15), där han ? bl a under inflytande från tysk politisk krigslitteratur ? låter Tyskland företräda idéerna "ordning", "rättfärdighet" o "nationell samhörighet" gentemot ententemaktemas hopplösa kamp för 1789 års idéer ? den "utlevade" liberala kosmopolitismen o individualismen.

    ..

    K har ofta utpekats som en föregångare till nationalsocialismen. Detta är berättigat såtillvida, att han var den ledande företrädaren i Sverige för den extrema, nationalistiska högerideologi, som vid samma tid hade en mycket stark ställning i Tyskland o som hade en rad beröringspunkter med nazismens idéer. I fråga om geopolitiken var han en föregångare även i den meningen, att han i viss mån blev upphovsman till en väsentlig del av den nazistiska ideologin. Men det fanns också avgörande skillnader. Rasföreställningar spelade ingen väsentlig roll i K:s tankevärld, inte heller den för fascismen o nazismen typiska antiintellektualismen o benägenheten att hylla den handlingseggande myten o det fysiska våldet. Det rådde en olöslig motsättning i hans åskådning mellan å ena sidan hans nationalistiska o "naturalistiska" immoralism o å andra sidan hans kristligt-moraliska livssyn o hans i vissa sammanhang ? bl a i unionsfrågan ?- dokumenterade lidelse för den formella, "objektiva" rätten. Någon principiell brytning med humanitetens o rättens ideal genomförde han aldrig. K var en av de politiska tänkare som förebådade nazismens ideologiska överbyggnad men inte dess fundamentala brytning med den västerländska kulturtraditionen.
    Det har ingenting att göra med vare sig citaten jag lyfte fram eller hur Malcom Kyeyune kan placeras på en höger- och vänsterskala.

    Spenderar du överhuvudtaget någon vaken stund utan att dra röda trådar i tomma intet bort till SD? Det måste gå att diskutera ett ämne/sakfråga utan att Sverigedemokraterna blir allt som existerar.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-03-31 20:21:26 följande:
    Det har ingenting att göra med vare sig citaten jag lyfte fram eller hur Malcom Kyeyune kan placeras på en höger- och vänsterskala.

    Spenderar du överhuvudtaget någon vaken stund utan att dra röda trådar i tomma intet bort till SD? Det måste gå att diskutera ett ämne/sakfråga utan att Sverigedemokraterna blir allt som existerar.
    Men för helsike Digestive - du länkar till SDs ungdomsverksamhets sidor och sprider SDs desinformation om PAH och det folkhemsbegreop han använde bOch sen undrar du om det inte går att diskutera dina påståenden utan att dra in SD.

    Frågan är väl om du överhuvudtaget har någon tanke som inte bygger på SDs desinformation och bruna smörja.

    Hur kunde du länka till ungsvenskarna sida och sen undrar varför SD kom upp?

    Det är otroligt. 
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-03-31 15:03:01 följande:
    Det är ni två som inte har en susning om hur vår egen liksom den kontinentala idéhistorien har sett ut.

    Oikos är SDs radikalkonservativa nationalistiska tankesmedja.

    Och därför kan inte tankesmedjan ha socialkonservativa inslag?

    Det är vida känt att SD trånar efter ett 'Folkhem' i någon slags ny tappning.
    SDs folkhem är lika likt PAHs folkhem som DDRs demokrati är lik de liberala demokratierna i västvärlden.
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-03-31 20:14:18 följande:
    Att Malcolm suttit i den konservativa tankesmedjan Oikos ger dock en fingervisning om vilken typ av socialkonservatism det handlar om här.

    sv.wikipedia.org/wiki/Malcom_Kyeyune

    "I samband med Kyeyunes deltagande i Oikos har han omnämnts som konservativ"
    Nu faller dock socialkonservatism under konservatism och Wikipedia-artikeln är den samma som jag länkade till tidigare (det vill säga utdaterad i sak) även det du citerar fastställer ingenting.

    Vänsterorienterad konservatism både finns och har en självklar ideologisk position samt kan sammanflätas på flera olika vis internt.

    I Tyskland har exempelvis strömningen en liten uppgång och bildade i fjol ett nytt parti: https://www.newstatesman.com/thestaggers/2023/11/the-left-conservative-turn

    I Storbritannien är det ett ovanligt men ändå ett självklart inslag i politiken och lika så i Kanada.

    Ovanligt är inte det samma som att den konservativa motsatsen alltid skulle gälla. Vi är vana med konservatism som lutar åt högerhållet (iallafall med svenska mått mätt) medan vänsterorienterade diton - som påpekat - fyller ett självklart ideologiskt och filosofisk tomrum.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?