• Anonym (Förvirrad)

Förlängd provanställning

Jag fick en provanställning för lite drygt en månad sedan. Min sista arbetsdag skulle vara idag. Har under hela perioden inte hört varken bu eller bä.

Idag ringde VD:n och sa

"P.g.a att personen som tagit hand om anställningar på företaget har slutat så måste vi skriva ett nytt kontrakt med dig. Vi förlänger din provanställning till den 1:a September. Så får vi se hur det blir med anställning efter det datumet. Kom in på måndag och skriv på det nya avtalet."

Det förra kontraktet var mellan den 13:e Maj till den 14:e Juni.

Kan man förlänga provanställningar så där hipp som happ?

/Förvirrar

• Svar på tråden Förlängd provanställning
  • Pierott

Provanställningar får pågå max 6månader. Dom har inte överskridit det än så det är okej.

• Anonym (*)

Efter 6 månader ska en provanställning gå över i tillsvidareanställning. Så ja, eftersom du inte varit provanställd så länge så är det nog OK.

• Anonym (Nja)

Om jag inte minns helt fel så kan en provanställning pågå under max 6 månader. Så jag tror att även om dom sagt en månad i från början så kan dom förlänga upp till 6 månader.

• sextiotalist
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-06-14 10:26:14 följande:

Jag fick en provanställning för lite drygt en månad sedan. Min sista arbetsdag skulle vara idag. Har under hela perioden inte hört varken bu eller bä.

"P.g.a att personen som tagit hand om anställningar på företaget har slutat så måste vi skriva ett nytt kontrakt med dig. Vi förlänger din provanställning till den 1:a September. Så får vi se hur det blir med anställning efter det datumet. Kom in på måndag och skriv på det nya avtalet."

/Förvirrar

Nej, om du inte hört varken bu eller bä, så går provanställning automatiskt över till en fast anställning. Här får du en länk, wikipedia förvisso, men här är jag rätt säker på att informationen är korrekt. Någon annan kanske vet exakt vilken paragraf som omfattar detta.

Hoppas du är med i facket, för de kan hjälpa dig med detta

https://sv.wikipedia.org/wiki/Provanst%C3%A4llning

• Anonym (Förvirrad)

Okej, så om mitt kontrakt säger 1mån provanställning så kan man, enligt de flesta som svarat, bryta kontraktet och lägga till provmånader upp till 6 månader?

Var kan man läsa om detta? Hittar inget som stödjer detta, tvärtom så säger alla sajter så som Unionen, Lawline m.fl. att man inte kan ändra på ett skrivet avtal.

Så skulle gärna vilja få det "på papper" att man utan anledning kan förlänga provanställningar även om det bryter mot påskrivet kontrakt.

/Förvirrad

• Anonym (Hmm)
    sextiotalist skrev 2019-06-14 10:39:08 följande:

Nej, om du inte hört varken bu eller bä, så går provanställning automatiskt över till en fast anställning. Här får du en länk, wikipedia förvisso, men här är jag rätt säker på att informationen är korrekt. Någon annan kanske vet exakt vilken paragraf som omfattar detta.

Hoppas du är med i facket, för de kan hjälpa dig med detta

sv.wikipedia.org/wiki/Provanst%C3%A4llning

Fast låter det inte lite som att TS kan ha missförstått det här lite eller att arbetsgivaren varit väldigt otydlig. Jag har aldrig haft en provanställning där själva kontraktet bara gällt en specifik tid, har alltid varit ett normalt tillsvidarekontrakt med tillägget att anställningen under de första 6 månaderna kan avslutas med en specifik uppsägningstid från arbetstagare resp. arbetsgivare.

Det låter ju som om TS haft en tidsbegränsad anställning.
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2019-06-14 10:51:32 följande:
    Fast låter det inte lite som att TS kan ha missförstått det här lite eller att arbetsgivaren varit väldigt otydlig. Jag har aldrig haft en provanställning där själva kontraktet bara gällt en specifik tid, har alltid varit ett normalt tillsvidarekontrakt med tillägget att anställningen under de första 6 månaderna kan avslutas med en specifik uppsägningstid från arbetstagare resp. arbetsgivare.

Det låter ju som om TS haft en tidsbegränsad anställning.

Det kan det vara, men provanställning är just en provanställning. Det ska stå i avtalet, den kan pågå i högst 6 månader (finns inget som säger att den inte kan vara kortare).

Det är mycket möjligt att arbetsgivaren har blandat ihop begreppen

• Anonym (G)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-06-14 10:49:48 följande:

Okej, så om mitt kontrakt säger 1mån provanställning så kan man, enligt de flesta som svarat, bryta kontraktet och lägga till provmånader upp till 6 månader?

Var kan man läsa om detta? Hittar inget som stödjer detta, tvärtom så säger alla sajter så som Unionen, Lawline m.fl. att man inte kan ändra på ett skrivet avtal.

Så skulle gärna vilja få det "på papper" att man utan anledning kan förlänga provanställningar även om det bryter mot påskrivet kontrakt.

/Förvirrad

Kontraktet som går ut idag är inte brutet! Det har gått ut, och AG har erbjudit dig ett nytt. Enligt länken jag hittade nedan kan AG erbjuda flera provanställningsperioder på rad så länge de tillsammans inte blir längre än 6 månader.
    Som sexitalit säger ovan övergår provanställning till tillsvidare om inget sägs inom prövotiden. Frågan är om kontraktets sista dag är inom prövotiden? Och, vad ska en juridiskt strid om detta hjälpa?

https://www.va.se/nyheter/2009/07/14/ar-det-tillatet-att-provanstalla-en-person-flera-ganger/

Länken är inte purfärsk, men frågan är, vad är du ute efter? Vill du ha fortsatt provanställning? Eller vill du inte jobba där? Eller vad vill du?
  • Pierott
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-06-14 10:49:48 följande:

/Förvirrad

Men det bryter ju inte något kontrakt, ditt nuvarande har gått ut och förlängs. Vill du inte ha det förlängt så får du säga det och du får sluta på dagen. Annars är det väl bara att tacka o ta emot?
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-06-14 10:26:14 följande:

/Förvirrar

Du har haft en vistidsansgällning som har tagit slut. Du har nu fått erbjudande om en ny anställning fram til 1 september. Arbetsgivaren har dock tyvärr blandat ihop begreppen.

Men ja, man kan förlänga provanställningar så länge det inte överskrider 6 månader. Men det är ingen provanställning du har haft utan en vistidsansgällning med slutdatum.
Svar på tråden Förlängd provanställning