• Anonym (språkpolisen)

Varför kan folk inte stava till förrän?

Varför har folk inte lärt sig stava till förrän?
    Man ser allehanda felaktiga stavningar som . Förrens / förren / förens
    Det stavas

FÖRRÄN

Skärpning! Hälsningar Språkpolisen

• Svar på tråden Varför kan folk inte stava till förrän?
  • Anonym (A)
    Embla twopointoh skrev 2019-06-17 08:56:55 följande:
    Människor som inte läser speciellt mycket, har oftare en tendens att skriva talspråksvarianter av ord och grammatik. Eftersom de och dem uttalas lika, har de inte riktigt koll på när respektive ord ska användas. De stavar det "åtminstonde" och "egenklien" eftersom det är dialektala uttal av orden, och inte har sett dem i skrift tillräckligt mycket för att nöta in korrekt stavning.
    Det tror jag med.
  • Anonym (Jag)

Äsch, och tack, på samma gång. Jag (och många med mig) anser mig bra på att skriva och stava. Men just det där rackarns ordet förrän är förrädiskt! Ibland smiter det iväg ett förren, så tack för påminnelsen!

• Anonym (språkpolisen)
    Anonym (Jag) skrev 2019-06-17 14:24:34 följande:

Äsch, och tack, på samma gång. Jag (och många med mig) anser mig bra på att skriva och stava. Men just det där rackarns ordet förrän är förrädiskt! Ibland smiter det iväg ett förren, så tack för påminnelsen!

Varsågod!
  • EnAnonumius
    Anonym (språkpolisen) skrev 2019-06-16 19:19:39 följande:

Varför har folk inte lärt sig stava till förrän?
    Man ser allehanda felaktiga stavningar som . Förrens / förren / förens
    Det stavas

FÖRRÄN

Skärpning! Hälsningar Språkpolisen

Undra om språkpolisen kan felsöka hos sig själv?

Jag utmanar dig språkpolisen. Vad är det för fel på denna meningen? Nej jag syftar inte på de felstavade "Förrän", du använde som exempel.

"Man ser allehanda felaktiga stavningar som . Förrens / förren / förens"?

Sedan så skall "Hälsningar NN" stå i en helt egen rad.

Du bör kanske skall se över dina egna fel och brister innan du klankar på andra?

Vet du vad? 
    Att du skulle sitta med padda, platta eller mobil är inte en förklaring, det går utmärkt att korrektur läsa och rätta fel på dessa enheter också.

V.H /EA
    (Som är trött på språkpoliser som klagar på andra, medan de själva skriver som krattor i text).

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2019-06-17 21:42:56 följande:
    Undra om språkpolisen kan felsöka hos sig själv?

Jag utmanar dig språkpolisen. Vad är det för fel på denna meningen? Nej jag syftar inte på de felstavade "Förrän", du använde som exempel.

"Man ser allehanda felaktiga stavningar som . Förrens / förren / förens"?

Sedan så skall "Hälsningar NN" stå i en helt egen rad.

Du bör kanske skall se över dina egna fel och brister innan du klankar på andra?

Vet du vad? 
    Att du skulle sitta med padda, platta eller mobil är inte en förklaring, det går utmärkt att korrektur läsa och rätta fel på dessa enheter också.

V.H /EA
    (Som är trött på språkpoliser som klagar på andra, medan de själva skriver som krattor i text).
    Skall rätta mig själv..

"Du bör kanske skall se över dina egna fel och brister innan du klankar på andra? "

Skall givetvis vara så här:

"Du bör kanske se över dina egna fel och brister innan du klankar på andra? "
  • EnAnonumius
    lollos world skrev 2019-06-17 03:02:34 följande:

Hälften av svenskarna kan inte stava till Te, ett ord på två bokstäver.

Kräks när man skriver Kaffe och THE

Håller med.
    det rä skrämmande hur man lyckas stav fel på ett ord med två (2) bokstäver...
  • Embla twopointoh
    EnAnonumius skrev 2019-06-17 21:44:20 följande:
    Skall rätta mig själv..

"Du bör kanske skall se över dina egna fel och brister innan du klankar på andra? "

Skall givetvis vara så här:

"Du bör kanske se över dina egna fel och brister innan du klankar på andra? "
    Ett fel av den typen som du gjorde ovan, tycker jag är ganska självklart att det handlar om att man omformulerar en text några gånger innan man skickar den, och då är det lätt hänt att det blir dubbla prepositioner, fel tempus på ett ord eller liknande, eftersom man blir "hemmablind" när man skriver och den typen av fel kan vara svåra att upptäcka under skrivprocessens gång.

• EnAnonumius
    Embla twopointoh skrev 2019-06-17 23:00:34 följande:
    Ett fel av den typen som du gjorde ovan, tycker jag är ganska självklart att det handlar om att man omformulerar en text några gånger innan man skickar den, och då är det lätt hänt att det blir dubbla prepositioner, fel tempus på ett ord eller liknande, eftersom man blir "hemmablind" när man skriver och den typen av fel kan vara svåra att upptäcka under skrivprocessens gång.
    Det är en bra idé faktiskt..

Dock i mitt fall så handlade det om att jag glömde radera "skall" innan jag skickade i väg det.

Dock så hoppas ju jag att poängen går fram till "Hen Språkpolis" ändå, att hen bör ju kolla över sitt egna första, innan hen klankar på andra.

• Anonym (Herregud!)
    EnAnonumius skrev 2019-06-17 21:45:37 följande:
    Håller med.
    det skrämmande hur man lyckas stav fel på ett ord med två (2) bokstäver...
    Haha, jo visst är det skrämmande?

Det skulle stå "är" misstänker jag.  

Tack för underhållningen! 
  • Panduro
    EnAnonumius skrev 2019-06-18 00:22:36 följande:

Det är en bra idé faktiskt..

Dock i mitt fall så handlade det om att jag glömde radera "skall" innan jag skickade i väg det.

Dock så hoppas ju jag att poängen går fram till "Hen Språkpolis" ändå, att hen bör ju kolla över sitt egna första, innan hen klankar på andra.

Du skriver faktiskt som en kratta själv.
Svar på tråden Varför kan folk inte stava till förrän?