• Anonym (TS)

Vad får dig kvinna att vara otrogen?

Så mycket tal om otrohet och dess effekter på människor och deras tankar kring ämnet.

Efter några år i livet ganska många så har mina öron fått höra det mesta.

Påståenden och annat klurigt gällande män och kvinnors otrohet och hur folk ser på dom.

Dessa via vänner. Sidor på nätet. Chatrum. Egen erfarenhet.

En stor grej som ofta uppkommer i disskutioner som når mina öron.

En man som är otrogen blir ofta nervärderad och talas illa om. Lämna förhållandet om du nu måste spela vid sidan om.

En kvinna blir nästan aldrig omtalad på så sätt. Utan är mer accepterad.

Men den frågan som jag nu tänkte mig.

Du tjej/kvinna vad vill du ha hos en man du är otrogen med. Vad vill du ha ska bidra med.

Vilka egenskaper söks.

Försök nu alla att hålla en god ton mot varann

• Svar på tråden Vad får dig kvinna att vara otrogen?
  • Anonym (man)
    Anonym (Quinna) skrev 2019-06-19 14:35:57 följande:
    Ingen har väl läst och deltagit i fler otrohetstrådar än du?
    Men jag har också läst väldigt många under årens lopp.

Jag vågar påstå att du har direkt fel.

Av allt jag har läst på detta forum och på andra ställen, efter samtal med människor som yrkesmässigt jobbar med sådana här frågor, har jag en annan uppfattning än du.

Min uppfattning är att en klar majoritet av otrogna anser sig själva som ansvariga för sin otrohet. Åtminstone förr eller senare.

Däremot är jag säker på att sådana som du väljer att missuppfatta saker och ting.
    Många otrogna kan förklara varför man fick lust till, vad det var för mekanismer som ledde fram till, att man valde att vara otrogen.
    Men bara därför att det finns förklaringar till varför lust och vilja uppstår kan man ju absolut inte, som du, påstå att den otrogne inte skulle ta på sig ansvaret för sin otrohet.
    Jag tror att du, och sådana som du, kanske väljer att missförstå för ni klarar inte att hantera sanningen? Ni känner er kritiserade när det framkommer att det finns egenskaper hos er, eller att det finns andra skäl, som gör att det lockar fram en lust eller vilja hos er partner att fatta sitt beslut att vara otrogen.
    Ingen aning om hur många trådar var och en läser, håller inte räkningen, gör du?

Ja du har du väl fått en helt annan uppfattning om hur otrogna människor beter sig i trådar än vad jag har. Jag tycker som sagt de väldigt gärna skyller ifrån sig på allt och alla, gör sitt bästa för att rättfärdiga det och vägrar konsekvent ta ansvar för sitt agerande.

Åtminstone förr eller senare är ju väldigt intressant, jag antar att senare betyder när man blir påkommen och inte har något annat val. Men även där verkar man ha svårt att stå för det eftersom 9 av 10 verkar snarare vilja ljuga sig ur knipan och sanningen måste dras fram bit för bit. Det är väl inte att ta ansvar för sin otrohet eller ?

Vilka mekanismer som "leder" till otrohet tror jag de allra flesta är bekanta med. Skillnaden verkar snarare vara att vissa tycker att dessa mekanismer inte är en giltig ursäkt för otrohet medan andra (oftast de som varit otrogna själva) tycker att de är det och blir extrem sura när andra inte håller med om det och börjar anklaga allt och alla för att vara dömande, onyanserade moralister.

Jag menar ta bara en sak som din fina slutkläm där du försöker göra gällande att all kritik mot otrohet handlar om att man själv inte vill se "sanningen" och egenskaper som "lockar" fram otrohet hos andra. Det säger ju allt, för det du menar är att det skulle vara partners fel att någon var otrogen, att det lockades fram av partners brister, inte pga att personens egen vilja... och ändå påstår du att otrogna människor inte alls skyller ifrån sig utan tar ansvar.... Drömmer
  • Anonym (Också trött)
    Anonym (Esme) skrev 2019-06-19 15:10:47 följande:

På tal om påhopp på person. Ypperligt inlägg om vad som är påhopp på person och inte sak.

Låter som du är rätt besatt i att veta allt om mans privatliv. Hans privatliv eller anledning är väl inget någon har att göra med? Eller ska man avlägga en avhandling om sitt liv innan man svarar på inlägg om otrohet? Gör du det?

Varför han måste engagera sig i ämnet? Är det bara vissa som får yttra sig (kvinnor)? Jag har sett andra män yttra sig med. Trodde det var yttrandefrihet i Sverige, men det är tydligen bara "vissa" som får tycka?

En annan märklig sak är att du ifrågasätter om han arbetar, medan du själv svarar under arbetstid? Du vet om att många kan arbeta hemifrån då och då? Studera hemifrån? Svara på mobilen under raster? Har förtroendetid? Sitter vid en arbetsdator och har möjlighet att svara även under arbetstid? 

Inte för att det har någon betydelse vilket det är. Det är bara konstigt att förutsätta saker, och för all del om han är arbetslös har ingen att göra med om han vill sitta på FL eller inte. Hans privatliv är irrelevant för svarets betydelse.

Nja är mer genuint nyfiken.

Tycker det också är väldigt intressant att du skyndar till "man" räddning. Är det din man?

Om du skulle visa på någon form av konsekvens i ditt agerande så borde du även angripa "man" iom hans signum är att just sätta etiketter på andra och diskutera person före handling.

Har iof sett även dig ofta i samma typ av trådar där du hellre skriver om personen som valt att vara otrogen än att kritisera själva handlingen. Du lägger mer energi på att vara kritisk mot personen och tillskriver de som gjort sitt val, med en massa olika egenskaper.

Jag har aldrig varit otrogen och vet inte om att jag skulle ha blivit bedragen. Men det fråntar mig inte rätten att tycka att väl så många tillskriver andra personer olika egenskaper baserat på att dom gjort val som ni inte gillar.

Att inte motionera, att nyttja alkohol till helgen, nyttja tobak, äta onyttigt tex snacks, chips eller snabbmat. Eller väljer att äta mycket kött istället för att basera kosten på vegetabilier. Är också val som påverkar nära och kära. Både känslomässigt och ekonomiskt. Livsstilsval som ger risk för kortare liv eller sjukdom.

Ska man även här fråga partnern/barn/anhöriga om det är ok att öka i vikt? Sitta i soffan istället för att träna? Det är val som är dåliga för sig själv men också val som påverkar partnern känslomässigt och ekonomiskt. Särskilt om det medför förtidig död. Eller sjukdom som påverkar förmågan att arbeta eller sköta sysslor i hemmet?
  • Anonym (man)
    Anonym (Quinna) skrev 2019-06-19 16:49:46 följande:
    Jag har inte delgivit min personliga uppfattning och jag har inte tyckt någonting utan jag har bara svarat på TS frågor.

OBS: Jag har inte sagt vad jag själv tycker eller vad jag har för åsikt om saken.
    Alltså är det inte möjligt att hålla med mig om min uppfattning eller att motsäga den eftersom jag inte har uttalat den.
    Men ändå citerar du mig i samband med att du uttrycker dig så fruktansvärt elakt.
    Är det konstigt att jag känner mig påhoppad?

Du verkar ju inte kunna eller vilja förstå det enklaste.
    Jag har inte delgivit min personliga uppfattning. Men det klarar du ju inte begripa?
    Ändå citerar du mig och häver ur dig otrevligheter mot mig.

Angående vanligt eller ovanligt har jag tydligt redogjort för min åsikt om just den detaljen. Och min åsikt skiljer sig tydligt från det du tidigare påstod (även om du nu i efterskott försöker korrigera dig själv en aning).
    Japp, du har delgivit din personliga uppfattning om mig vilket defakto är personangrepp (person istället för sak) och dessutom OT. Men grejen är att jag skiter fullkomligen i vad du personligen anser om mig så du får gärna skippa personangreppen och diskutera som en vuxen istället. Om du ska sitta och tycka synd om dig själv och snacka om att vara otrevlig borde du kanske främst granska dina egna inlägg och vem som startade otrevligheterna.

Exakt vad är det du menar att jag inte förstår?
    Att människor har anledningar till sin otrohet eller om dessa anledningar skulle vara en giltig ursäkt till deras otrohet?
  • Anonym (man)
    Anonym (Också trött) skrev 2019-06-19 17:01:18 följande:

Tycker det också är väldigt intressant att du skyndar till "man" räddning. Är det din man?

Om du skulle visa på någon form av konsekvens i ditt agerande så borde du även angripa "man" iom hans signum är att just sätta etiketter på andra och diskutera person före handling.

Har iof sett även dig ofta i samma typ av trådar där du hellre skriver om personen som valt att vara otrogen än att kritisera själva handlingen. Du lägger mer energi på att vara kritisk mot personen och tillskriver de som gjort sitt val, med en massa olika egenskaper.

Jag har aldrig varit otrogen och vet inte om att jag skulle ha blivit bedragen. Men det fråntar mig inte rätten att tycka att väl så många tillskriver andra personer olika egenskaper baserat på att dom gjort val som ni inte gillar.

Att inte motionera, att nyttja alkohol till helgen, nyttja tobak, äta onyttigt tex snacks, chips eller snabbmat. Eller väljer att äta mycket kött istället för att basera kosten på vegetabilier. Är också val som påverkar nära och kära. Både känslomässigt och ekonomiskt. Livsstilsval som ger risk för kortare liv eller sjukdom.

Ska man även här fråga partnern/barn/anhöriga om det är ok att öka i vikt? Sitta i soffan istället för att träna? Det är val som är dåliga för sig själv men också val som påverkar partnern känslomässigt och ekonomiskt. Särskilt om det medför förtidig död. Eller sjukdom som påverkar förmågan att arbeta eller sköta sysslor i hemmet?
    Tja, vad anser du annars att man ska bedöma människor efter om inte deras val?

Och vad menar du med resten? Menar du att bara för att folk lever onyttig så är det helt plötsligt rätt att vara otrogen och otrohet får absolut inte ifrågasättas eller kritiseras? Eller vad menar du?
  • Anonym (Quinna)
    Anonym (man) skrev 2019-06-19 16:51:25 följande:
    Ingen aning om hur många trådar var och en läser, håller inte räkningen, gör du?

Ja du har du väl fått en helt annan uppfattning om hur otrogna människor beter sig i trådar än vad jag har. Jag tycker som sagt de väldigt gärna skyller ifrån sig på allt och alla, gör sitt bästa för att rättfärdiga det och vägrar konsekvent ta ansvar för sitt agerande.

Åtminstone förr eller senare är ju väldigt intressant, jag antar att senare betyder när man blir påkommen och inte har något annat val. Men även där verkar man ha svårt att stå för det eftersom 9 av 10 verkar snarare vilja ljuga sig ur knipan och sanningen måste dras fram bit för bit. Det är väl inte att ta ansvar för sin otrohet eller ?

Vilka mekanismer som "leder" till otrohet tror jag de allra flesta är bekanta med. Skillnaden verkar snarare vara att vissa tycker att dessa mekanismer inte är en giltig ursäkt för otrohet medan andra (oftast de som varit otrogna själva) tycker att de är det och blir extrem sura när andra inte håller med om det och börjar anklaga allt och alla för att vara dömande, onyanserade moralister.

Jag menar ta bara en sak som din fina slutkläm där du försöker göra gällande att all kritik mot otrohet handlar om att man själv inte vill se "sanningen" och egenskaper som "lockar" fram otrohet hos andra. Det säger ju allt, för det du menar är att det skulle vara partners fel att någon var otrogen, att det lockades fram av partners brister, inte pga att personens egen vilja... och ändå påstår du att otrogna människor inte alls skyller ifrån sig utan tar ansvar.... Drömmer
    Varför fortsätter du ljuga om vad jag skulle ha sagt?

Sanningen är att jag skrev: 
    "Min uppfattning är att en klar majoritet av otrogna anser sig själva som ansvariga för sin otrohet."
    "...vad det var för mekanismer som ledde fram till, att man valde att vara otrogen." OBS: Just för att du ska kunna förstå det som jag tror att alla andra klarar förstå: Jag skriver alltså att den otrogne SJÄLV VALDE att vara otrogen. Då borde även du klara av förstå vem jag anser vara ansvarig för det valet?

Jag tycker att du själv tydliggör och visar det jag skrev, men kanske utan att du själv klarar av att förstå det?
    "Ni känner er kritiserade när det framkommer att det finns egenskaper hos er, eller att det finns andra skäl, som gör att det lockar fram en lust eller vilja hos er partner att fatta sitt beslut att vara otrogen."
    OBS: Jag skriver fortfarande att den otrogna har fattat sitt eget beslut att vara otrogen och OBS då har jag tydliggjort vem jag anser vara ansvarig.

Jag tycker att även du borde klara av att skilja mellan att det å ena sidan finns orsaker och mekanismer som skapar lust eller vilja hos människor.
    Men att det å andra sidan, enligt min uppfattning, är en annan sak att den som väljer att vara otrogen har ett eget ansvar för sitt eget val.
    För mig häpnadsväckande om du inte klarar att skilja på dessa två?

Och häpnadsväckande att du är så bergsäker på vems felet är och vem som har ansvaret för sitt beslut samtidigt som du själv inte alls har något som helst ansvar för ditt eget beteende eller dina personliga egenskaper, att om du låter dem vara tillräckligt negativa och framträdande, så kan det skapa lust och vilja hos din partner att vara otrogen mot dig.
    (Om du inte klarar av att hantera dig själv som ett hypotetiskt exempel, så tänk då "någon" i mitt exempel.)

Återigen OBS: För att du (bara som ett hypotetiskt exempel) har ett taskigt beteende och taskiga personliga egenskaper så att det kan locka fram lust och vilja hos din partner att vara otrogen så är ändå min tydliga åsikt att det är din partner som är ansvarig för sitt beslut om hon agerar på sin lust/vilja och väljer att vara otrogen mot dig.
    Men om det i ditt fall (bara som ett hypotetiskt exempel) slutade med att hon valde vara otrogen mot dig så kan det väl ändå vara troligt att ändringar i ditt beteende, eller om du jobbat med ändra dina taskiga egenskaper, så kanske otroheten hade kunnat undvikas, genom att hennes lust/vilja då inte hade uppstått?

Tror du att någon någonsin varit otrogen mot någon utan att det börjat med och fötts av en lust och vilja att vara otrogen?
    Inbillar du dig verkligen på fullt allvar att någon helt neutralt fattar beslutat att "nu ska jag vara otrogen" helt utan att det drivs av en lust eller en vilja?
  • Anonym (Också trött)
    Anonym (man) skrev 2019-06-19 17:09:43 följande:

Och vad menar du med resten? Menar du att bara för att folk lever onyttig så är det helt plötsligt rätt att vara otrogen och otrohet får absolut inte ifrågasättas eller kritiseras? Eller vad menar du?

Det är val som påverkar andra än sig själv. Val som i bästa fall ger sig själv en stunds njutning och lättja men som i längden inte är bra, ens för sig själv.

Tänkte mest att iom du är emot att människor gör egna val som påverkar andra utan att berätta/fråga om lov. Tex falla för frestelsen att köpa snask i affären och äta, men ändå senare låta bli att springa en extra runda på kvällen. Utan att berätta för partnern eller frågat om lov. Borde du också vara emot att människor gör dessa val utan att få ett godkännande från tex en livskamrat.
  • Anonym (man)
    Anonym (Quinna) skrev 2019-06-19 17:24:29 följande:
    Varför fortsätter du ljuga om vad jag skulle ha sagt?

Sanningen är att jag skrev: 
    "Min uppfattning är att en klar majoritet av otrogna anser sig själva som ansvariga för sin otrohet."
    "...vad det var för mekanismer som ledde fram till, att man valde att vara otrogen." OBS: Just för att du ska kunna förstå det som jag tror att alla andra klarar förstå: Jag skriver alltså att den otrogne SJÄLV VALDE att vara otrogen. Då borde även du klara av förstå vem jag anser vara ansvarig för det valet?

Jag tycker att du själv tydliggör och visar det jag skrev, men kanske utan att du själv klarar av att förstå det?
    "Ni känner er kritiserade när det framkommer att det finns egenskaper hos er, eller att det finns andra skäl, som gör att det lockar fram en lust eller vilja hos er partner att fatta sitt beslut att vara otrogen."
    OBS: Jag skriver fortfarande att den otrogna har fattat sitt eget beslut att vara otrogen och OBS då har jag tydliggjort vem jag anser vara ansvarig.

Jag tycker att även du borde klara av att skilja mellan att det å ena sidan finns orsaker och mekanismer som skapar lust eller vilja hos människor.
    Men att det å andra sidan, enligt min uppfattning, är en annan sak att den som väljer att vara otrogen har ett eget ansvar för sitt eget val.
    För mig häpnadsväckande om du inte klarar att skilja på dessa två?

Och häpnadsväckande att du är så bergsäker på vems felet är och vem som har ansvaret för sitt beslut samtidigt som du själv inte alls har något som helst ansvar för ditt eget beteende eller dina personliga egenskaper, att om du låter dem vara tillräckligt negativa och framträdande, så kan det skapa lust och vilja hos din partner att vara otrogen mot dig.
    (Om du inte klarar av att hantera dig själv som ett hypotetiskt exempel, så tänk då "någon" i mitt exempel.)

Återigen OBS: För att du (bara som ett hypotetiskt exempel) har ett taskigt beteende och taskiga personliga egenskaper så att det kan locka fram lust och vilja hos din partner att vara otrogen så är ändå min tydliga åsikt att det är din partner som är ansvarig för sitt beslut om hon agerar på sin lust/vilja och väljer att vara otrogen mot dig.
    Men om det i ditt fall (bara som ett hypotetiskt exempel) slutade med att hon valde vara otrogen mot dig så kan det väl ändå vara troligt att ändringar i ditt beteende, eller om du jobbat med ändra dina taskiga egenskaper, så kanske otroheten hade kunnat undvikas, genom att hennes lust/vilja då inte hade uppstått?

Tror du att någon någonsin varit otrogen mot någon utan att det börjat med och fötts av en lust och vilja att vara otrogen?
    Inbillar du dig verkligen på fullt allvar att någon helt neutralt fattar beslutat att "nu ska jag vara otrogen" helt utan att det drivs av en lust eller en vilja?
    Ok, om dessa personer anser sig själva som ansvariga för sin otrohet, varför försöker man lägga skulden på förhållandet, omständigheter eller sin partner?
    Oavsett vilken anledning man anser sig ha så är det väl slutligen ett medvetet val man gör i att vara otrogen som man inte behövde ta. Och när man blir påkommen varför ljuger man för sin partner? Är det att ta ansvar för sina handlingar?

Menar du att alla som tycker att svika sin partner är fel och kritiserar det bara är såna som inte klarar av att se sina egna brister? Är det jag som inte klarar av att begripa vad mina brister eller är det du som inte klarar av att förstå att oavsett vilka brister ens partner har eller hur missnöjd man anser sig vara så behöver man inte vara otrogen om man inte vill utan kan lösa det på andra sätt?

Det är väl det som ditt hypotetiska exempel faller på, för alla människor är ju inte otrogna för att deras partner har brister och för att de är missnöjda med något, minst lika många väljer att hantera det på ett bättre sätt som inte innebär svek och lögner. Hur förklarar du det? Om olika personen agerar olika på vissa situationer är det situationen eller personligheten som är avgörande för hur man agerar?

Jag tror absolut att många varit otrogna utan att ha velat det från början, faktum är att jag tror att de flesta otroheter börjar oskyldigt och eskalerar, men någonstans på vägen beslutade de ändå sig för att vara otrogna och det spelar liksom ingen roll om de ville vara det från början eller inte, det som räknas är vad de slutligen valde och det är det ENDA som spelar någon roll för deras partner. Ett svek blir väl inte mindre svek för att man säger att man inte hade tänkt sig det från början med ändrade sig på vägen?

Vi kan väl ta ett hypotetiskt exempel i ett annat sammanhang. Kalle har problem hemma och det tar han ut på Simon i skolan som han mobbar dagligen och gör livet surt för. Kalle har alltså en anledning (hans föräldrar kanske super tex). Betyder det att det han gör mot Simon är rätt? Tror du Simon bryr sig ett skvatt om vilka problem Kalle har hemma?

Jag tolkar ditt inlägg som att det du irriterar dig över är att jag (och andra) inte håller med om att en anledning skulle vara en giltig ursäkt för en handling (otrohet) och menar därför på att jag/vi inte förstår. För om man bara hade förstått så hade man också tyckt att otrohet kan vara befogat.
  • Anonym (Esme)

Är quinna din kvinna? 

Jasså? Vad har jag då  beskrivit för egenskaper av den personen mer än rent generellt om alla otrogna? Att hen inte har ett jobb, att hen inte har en partner? Att den personen är besatt av otrohetstrådar på gränsen till psykotisk? Att personen är en idiot? 

Är att vara kritisk till otrohet, att ogilla otrohet är detsamma som påhopp? Om du nu sett mig skriva i trådar om otrohet så har du säkert sett min förklaring till varför jag ogillar otrohet. Kan du ge mig en enda anledning till att jag ska ändra min uppfattning? Om det finns de som är helt positiva till otrohet så ska väl det motsatta finnas? Är du själv konsekvent och angriper dem då?

Jag har för övrigt funnit vissa inlägg som vissa med skilda meningar har skrivit vara väldigt bra, och då har jag även sagt det. Jag ogillar inte personen utan det den skriver, eller den otrogna handlingen rent generellt. Har även förståelse för att vissa inte mår bra i sitt förhållande, men tycker att det finns bättre utvägar än otrohet, och då delger jag bara min syn på saken precis såsom alla andra gör.

De sista meningarna om att gå upp i vikt m.m vet jag inte riktigt vad du menar. Om du syftar på att jämställa med otrohet eller vad du syftar på. Men om ens partner går upp mycket i vikt och den andre ogillar det av hälsoskäl så får den väl stötta och hjälpa den andra att gå ner i vikt. Säga att den är orolig för dennes hälsa, eller att den inte finner det så attraktivt. Jag tror på ärlighet och kommunikation. Men jag kanske missuppfattade dina sista meningar? Du kanske menade på att man inte ska behöva fråga om att vara otrogen, för att man inte behöver fråga om att gå upp i vikt? 

I don´t know..Drömmer
  • Anonym (Också trött)
    Anonym (man) skrev 2019-06-19 17:09:43 följande:

Du menar att om du väljer att dricka lite alkohol på helgen eller äter snabbmat ibland. Ska du dömas av andra som karaktärslös person som ger efter för tillfällig lust? Även om du i övrigt lever hälsosamt och normalt sätt håller dig itrim.

Du dömer hela personen efter en handling. Istället för att kritisera handlingen.

Det är bättre du kritiserar handlingen att dricka alkohol den kvällen, eftersom alkohol är onyttigt, kan orsaka sjukdom, förtidig död och andra egenskaper som faktiskt påverkar en partner känslomässigt och ekonomiskt. Än att du tillskriver personen att vara svag, karaktärslös mm.
Svar på tråden Vad får dig kvinna att vara otrogen?