• Anonym (TS)

Vad får dig kvinna att vara otrogen?

Så mycket tal om otrohet och dess effekter på människor och deras tankar kring ämnet.

Efter några år i livet ganska många så har mina öron fått höra det mesta.

Påståenden och annat klurigt gällande män och kvinnors otrohet och hur folk ser på dom.

Dessa via vänner. Sidor på nätet. Chatrum. Egen erfarenhet.

En stor grej som ofta uppkommer i disskutioner som når mina öron.

En man som är otrogen blir ofta nervärderad och talas illa om. Lämna förhållandet om du nu måste spela vid sidan om.

En kvinna blir nästan aldrig omtalad på så sätt. Utan är mer accepterad.

Men den frågan som jag nu tänkte mig.

Du tjej/kvinna vad vill du ha hos en man du är otrogen med. Vad vill du ha ska bidra med.

Vilka egenskaper söks.

Försök nu alla att hålla en god ton mot varann

• Svar på tråden Vad får dig kvinna att vara otrogen?
  • Anonym (man)
    Anonym (Också trött) skrev 2019-06-19 17:42:47 följande:
    Det är val som påverkar andra än sig själv. Val som i bästa fall ger sig själv en stunds njutning och lättja men som i längden inte är bra, ens för sig själv.

Tänkte mest att iom du är emot att människor gör egna val som påverkar andra utan att berätta/fråga om lov. Tex falla för frestelsen att köpa snask i affären och äta, men ändå senare låta bli att springa en extra runda på kvällen. Utan att berätta för partnern eller frågat om lov. Borde du också vara emot att människor gör dessa val utan att få ett godkännande från tex en livskamrat.
    Japp vi påverkas alla av allt runtomkring oss, men problemet är bara att alla är ju inte otrogna när de är missnöjda. Hur kommer det sig att vissa är det och andra inte?

Och om man nu påverkades av vissa faktorer så är det väl ändå inte ok att svika sin partner? Om andra kan hantera missnöje utan att vara otrogna varför kunde inte de?

Hur menar du att jag är emot att människor gör egna val? Jag är emot att människor gör val som innebär lidande för andra. Är inte du det? Eller tycker du att det kvittar vem som drabbas av dina val?

Att äta snask är ju inte riktigt samma sak som att svika någon eller hur? Den enda som drabbas av att äta snask det är jag själv men när jag bedrar min familj så sätter jag DERAS välmående på spel? Ett bättre exempel är väl att köra rattfull med familjen i baksätet. Du kanske tycker det är skitkul att köra i 180 full men din familj kanske inte tycker det, och vad ger dig rätten att sätta deras liv på spel oxå? Borde inte de bli tillfrågade först så de kan kliva av om de inte vill?

Dessutom är väl att be om lov ganska självklart om man gjort en deal med sin partner om att man inte får äta snask Om man har en deal med sin partner om att man INTE får knulla andra så måste man kolla med sin partner först om man vill göra det för det är något man själv sagt ja till och förväntar sig att den andra håller. Eller tycker du att det är ok att bryta vilken överenskommelse när det passar dig? Blir inte det ganska orättvist mot den som då fortfarande tror att du håller det du lovat och håller sig till det ni kommit överens om? Då är det väl bättre att man kollar upp det med sin partner och göra en ny deal så båda kan njuta av samma frihet? 
  • Anonym (Också trött)
    Anonym (Esme) skrev 2019-06-19 17:51:15 följande:

Är quinna din kvinna? Jasså? Vad har jag då  beskrivit för egenskaper av den personen mer än rent generellt om alla otrogna? Att hen inte har ett jobb, att hen inte har en partner? Att den personen är besatt av otrohetstrådar på gränsen till psykotisk? Att personen är en idiot? 

Är att vara kritisk till otrohet, att ogilla otrohet är detsamma som påhopp? Om du nu sett mig skriva i trådar om otrohet så har du säkert sett min förklaring till varför jag ogillar otrohet. Kan du ge mig en enda anledning till att jag ska ändra min uppfattning? Om det finns de som är helt positiva till otrohet så ska väl det motsatta finnas? Är du själv konsekvent och angriper dem då?

Jag har för övrigt funnit vissa inlägg som vissa med skilda meningar har skrivit vara väldigt bra, och då har jag även sagt det. Jag ogillar inte personen utan det den skriver, eller den otrogna handlingen rent generellt. Har även förståelse för att vissa inte mår bra i sitt förhållande, men tycker att det finns bättre utvägar än otrohet, och då delger jag bara min syn på saken precis såsom alla andra gör.

De sista meningarna om att gå upp i vikt m.m vet jag inte riktigt vad du menar. Om du syftar på att jämställa med otrohet eller vad du syftar på. Men om ens partner går upp mycket i vikt och den andre ogillar det av hälsoskäl så får den väl stötta och hjälpa den andra att gå ner i vikt. Säga att den är orolig för dennes hälsa, eller att den inte finner det så attraktivt. Jag tror på ärlighet och kommunikation. Men jag kanske missuppfattade dina sista meningar? Du kanske menade på att man inte ska behöva fråga om att vara otrogen, för att man inte behöver fråga om att gå upp i vikt? 

I don´t know..

Nej quinna är inte min kvinna. Jag föredrar män.

Naturligtvis har du all rätt att kritisera handlingen otrohet. Det finns mycket dåligt som den handlingen kan medföra.

Men personen som gör det dåliga valet att vara otrogen, kan ändå göra bra val i övrigt. Då blir det fel att döma personen före handlingen.

Visst döm handlingen på samma sätt som du dömer lättja i soffan före den mer hälsosamma löprundan. Men personen som väljer soffan kanske i övrigt äter hälsosamt, är nykter och väljer oftast löprundan före soffhäng. Då blir det fel att döma hela personen som lat, lättjefull, karaktärslös mm pga ett val att välja soffan före mer hälsosamma aktiviteter.

Om jag småäter och äter onyttigt, låter bli att träna och går upp i vikt. Då kan mitt val innebära tex hälsoproblem som i sin tur kan ge min partner känslosamma påfrestningar när jag är på sjukhus eller avlider pga mina val. Kanske tom får sämre ekonomi när jag går bort eller måste gå ner i arbetstid. Dvs mina val att vara ohälsosam påverkar min partners liv.

Om jag då inte frågat om det är ok att vara ohälsosam eller fråga om lov när jag äter något onyttigt, låter bli att träna. Då har ju min partner inte möjlighet att göra sina val på ett rättvist sätt. Särskilt om jag inte berättar om allt onyttigt jag äter eller att jag avstår från träningen.

Det är väl just det som du brukar vara noga med att otrogna inte får göra. Dvs göra egna val som man inte berättat eller frågat om lov först, som påverkar partners möjligheter att göra sina val baserade på alla fakta?
  • Anonym (man)
    Anonym (Också trött) skrev 2019-06-19 17:54:58 följande:
    Du menar att om du väljer att dricka lite alkohol på helgen eller äter snabbmat ibland. Ska du dömas av andra som karaktärslös person som ger efter för tillfällig lust? Även om du i övrigt lever hälsosamt och normalt sätt håller dig itrim.

Du dömer hela personen efter en handling. Istället för att kritisera handlingen.

Det är bättre du kritiserar handlingen att dricka alkohol den kvällen, eftersom alkohol är onyttigt, kan orsaka sjukdom, förtidig död och andra egenskaper som faktiskt påverkar en partner känslomässigt och ekonomiskt. Än att du tillskriver personen att vara svag, karaktärslös mm.
    Det beror ju på hur mycket ditt drickande påverkar andra. Om ditt drickande inte påverkar din familj negativt och din partner är ok med det så är det väl fritt fram. Men om du super dig snorfull, skiter i brallan och spöar upp frun så är det väl kanske inte ok eller?

På vilket sätt menar du att jag dömer personen efter en handling? Och vad är det som säger att det är EN handling och inte många? Är en otrohet som pågår i 2 år EN handling? Och om man inte känner personen vad har man mer än själva handlingen att döma efter? Tänker du likadant om andra handlingar eller är det enbart otrohet du inte tycker man ska bedöma folk efter? Skulle du låta dina barn leka hemma hos en pedofil? Han kanske är jättesnällt innerst inne och man ska väl inte döma människor efter en handling eller? Lånar du ut pengar till någon du vet blåst andra? Man ska väl inte döma folk efter en handling? 

Fast personen är väl karaktärslös om han super ihjäl sig fullt medveten om vad det kommer innebära för hans familj? En person med bättre karaktär slutar väl supa för sin egen och sin familjs skull? Varför tycker du man ska släta över att vissa handlingar beror på dålig karaktär? Vad tror du skiljer bra och dålig karaktär?
  • Anonym (Också trött)
    Anonym (man) skrev 2019-06-19 18:16:52 följande:

Det beror ju på hur mycket ditt drickande påverkar andra. Om ditt drickande inte påverkar din familj negativt och din partner är ok med det så är det väl fritt fram. Men om du super dig snorfull, skiter i brallan och spöar upp frun så är det väl kanske inte ok eller?

På vilket sätt menar du att jag dömer personen efter en handling? Och vad är det som säger att det är EN handling och inte många? Är en otrohet som pågår i 2 år EN handling? Och om man inte känner personen vad har man mer än själva handlingen att döma efter? Tänker du likadant om andra handlingar eller är det enbart otrohet du inte tycker man ska bedöma folk efter? Skulle du låta dina barn leka hemma hos en pedofil? Han kanske är jättesnällt innerst inne och man ska väl inte döma människor efter en handling eller? Lånar du ut pengar till någon du vet blåst andra? Man ska väl inte döma folk efter en handling? 

Fast personen är väl karaktärslös om han super ihjäl sig fullt medveten om vad det kommer innebära för hans familj? En person med bättre karaktär slutar väl supa för sin egen och sin familjs skull? Varför tycker du man ska släta över att vissa handlingar beror på dålig karaktär? Vad tror du skiljer bra och dålig karaktär?

Alkohol är ju skadligt även om du bara dricker en flaska vin i veckan. Det kan ge följdsjukdomar som din partner kan bli ledsen eller på annat sätt påverkas av. Man behöver inte vara ett svin för att nått dåligt kan komma av valet.

Du dömer hela personen som svag osv pga en sak hen gör. Döm handlingen och inte personen som gjort valet.
  • Anonym (Quinna)
    Anonym (man) skrev 2019-06-19 17:47:32 följande:
    Men snälla du, ska du aldrig ge dig?
    Återigen radar du upp felaktigheter när du väljer att citera mig! Förstår du inte bättre, eller vad?

Ok, om dessa personer anser sig själva som ansvariga för sin otrohet, varför försöker man lägga skulden på förhållandet, omständigheter eller sin partner?
    Hur många gånger måste jag upprepa det jag skrev:
    "Min uppfattning är att en klar majoritet av otrogna anser sig själva som ansvariga för sin otrohet."

Det innebär att min uppfattning är att majoriteten inte skyller sitt val på på något annat.
    Däremot upprepar jag återigen min uppfattning att du och andra inte verkar tåla höra sanningen att om en partner har uselt beteende och usla personliga egenskaper så kan det föda lust och vilja hos den andra parten att vara otrogen.
    Jag är fortfarande storligen förvånad att du inte klarar se skillnaden?

Menar du att alla som tycker att svika sin partner är fel och kritiserar det bara är såna som inte klarar av att se sina egna brister?
    Nej, det menar jag inte och det har jag heller aldrig sagt.

Är det jag som inte klarar av att begripa vad mina brister eller är det du som inte klarar av att förstå att oavsett vilka brister ens partner har eller hur missnöjd man anser sig vara så behöver man inte vara otrogen om man inte vill utan kan lösa det på andra sätt?
    Ja, jag tror rent allmänt att många har svårt erkänna och ta tag i sina brister.
    Nej du har fel, som jag har skrivit så har jag mycket lätt förstå det. Om du bryr dig alls om vad sanningen är så har jag aldrig sagt att någon behöver eller måste fatta sitt beslut att vara otrogen. Varför försöker du påstå lögner om vad jag sagt?

Det är väl det som ditt hypotetiska exempel faller på, för  Om olika personen agerar olika på vissa situationer är det situationen eller personligheten som är avgörande för hur man agerar?
    Nej, om du läser och försöker förstå vad jag skriver så håller mitt hypotetiska exempel fullt ut.

alla människor är ju inte otrogna för att deras partner har brister och för att de är missnöjda med något, minst lika många väljer att hantera det på ett bättre sätt som inte innebär svek och lögner. Hur förklarar du det?
    Det behöver jag väl inte förklara för här är min åsikt samma som din, om du bara läser vad jag skrivit. Varför försöker du insinuera något annat?

Om olika personen agerar olika på vissa situationer är det situationen eller personligheten som är avgörande för hur man agerar?
    Jag förstår inte frågan. Men jag har varit tydlig med att den som fattar beslut att vara otrogen utan tvivel är ansvarig för sitt beslut, oavsett personlighet eller situation. Varför försöker du insinuera att jag skulle ha sagt något annat?

Jag tror absolut att många varit otrogna utan att ha velat det
    Det måste du väl själv inse att ditt troende är fullkomligt orimligt?
    Jag vågar påstå att ingen väljer att vara otrogen, man fattar inte det beslutet, mot sin vilja eller om man inte känner lust att vara med den andra personen.  

de flesta otroheter börjar oskyldigt och eskalerar, men någonstans på vägen beslutade de ändå sig för att vara otrogna och det spelar liksom ingen roll om de ville vara det från början eller inte, det som räknas är vad de slutligen valde och det är det ENDA som spelar någon roll för deras partner. Ett svek blir väl inte mindre svek för att man säger att man inte hade tänkt sig det från början med ändrade sig på vägen?
    Fattar inte varför du citerar mitt inlägg och skriver det här? Det här har jag överhuvudtaget inte sagt något om. Du insinuerar återigen något om mig som helt saknar grund!

Ditt påhittade och helt off topic resonemang om mobbning avstår jag att kommentera. Det har absolut inget med mitt inlägg eller ens något med den här tråden att göra. Det är väl ett tydligt försök från dig att slippa ta ansvar för alla dina lögner och felaktiga påståenden genom att försöka få fokus på ett helt annat ämne?

Jag tolkar ditt inlägg som att det du irriterar dig över är att jag (och andra) inte håller med om att en anledning skulle vara en giltig ursäkt för en handling (otrohet) och menar därför på att jag/vi inte förstår. För om man bara hade förstått så hade man också tyckt att otrohet kan vara befogat.
    Din tolkning är så uppenbart felaktig och lögnaktig. Jag har aldrig ens varit i närheten säga något som att det skulle finnas någon giltig ursäkt för att fatta fatta sitt beslut att vara otrogen. Jag har hela tiden varit extremt tydlig med att den som fattar sitt beslut är ansvarig.
    Återigen visar du så tydligt att du inte kan skilja på och att du inte klarar hantera det faktum att den ena partens taskiga beteende och taskiga personliga egenskaper kan späda på lusten och viljan för den andra parten att vara otrogen.
  • Anonym (Quinna)

Till dig Anonym (man):

Mina lättförståeliga frågor till dig som är enkla för dig att besvara och som är on topic och allmängiltiga för ämnet och för tråden: 

Om du, förlåt mig; om Kalle alltid lever ut sina taskiga egenskaper och uppträder taskigt i förhållandet med Lisa, men
     sedan jobbar lyckosamt med att ändra sina taskiga egenskaper och beteende och lyckats få till en påtaglig positiv förändring, 
    är det enligt din personliga uppfattning möjligt att hans positiva förändring kan minska risken för att Lisa ska få lust/vilja att vara med någon annan? Eller är det enligt din mening risk för att hans förbättring ökar risken att hon få lust att vara med någon annan?

Utan att vänta på ditt svar vågar jag förutsätta att du liksom alla svarar att risken för att Lisa ska få lust till någon annan minskar.

När hennes lust vara med någon annan minskar,
    är det då enligt din personliga uppfattning större eller mindre risk att Lisa skulle fatta beslutet att vara otrogen mot Kalle?

• Anonym (Esme)
    Anonym (Också trött) skrev 2019-06-19 18:15:23 följande:
    Nej quinna är inte min kvinna. Jag föredrar män.

Naturligtvis har du all rätt att kritisera handlingen otrohet. Det finns mycket dåligt som den handlingen kan medföra.

Men personen som gör det dåliga valet att vara otrogen, kan ändå göra bra val i övrigt. Då blir det fel att döma personen före handlingen.

Visst döm handlingen på samma sätt som du dömer lättja i soffan före den mer hälsosamma löprundan. Men personen som väljer soffan kanske i övrigt äter hälsosamt, är nykter och väljer oftast löprundan före soffhäng. Då blir det fel att döma hela personen som lat, lättjefull, karaktärslös mm pga ett val att välja soffan före mer hälsosamma aktiviteter.

Om jag småäter och äter onyttigt, låter bli att träna och går upp i vikt. Då kan mitt val innebära tex hälsoproblem som i sin tur kan ge min partner känslosamma påfrestningar när jag är på sjukhus eller avlider pga mina val. Kanske tom får sämre ekonomi när jag går bort eller måste gå ner i arbetstid. Dvs mina val att vara ohälsosam påverkar min partners liv.

Om jag då inte frågat om det är ok att vara ohälsosam eller fråga om lov när jag äter något onyttigt, låter bli att träna. Då har ju min partner inte möjlighet att göra sina val på ett rättvist sätt. Särskilt om jag inte berättar om allt onyttigt jag äter eller att jag avstår från träningen.

Det är väl just det som du brukar vara noga med att otrogna inte får göra. Dvs göra egna val som man inte berättat eller frågat om lov först, som påverkar partners möjligheter att göra sina val baserade på alla fakta?
    Om du går upp i vikt för att du äter så mycket onyttigt blir det rätt svårt att dölja det för din partner. Detta "fakta" kommer fram och han får möjligheten att göra ett val. Acceptera din vikt, tjata på din att träna eller lämna dig sonika om han ogillar det. Om han är orolig för din hälsa får han möjligheten att säga det, till skillnad från otrohet (såvida det inte kommer fram).

Att säga att otrogna är svaga och karaktärslösa är inte ett personangrepp. Att säga att du är lat, svag och karaktärslös är däremot det. Att tillskriva egenskaper, är inte det vad du gjorde mot man? 
  • Anonym (Hmm)

Åtrå, kåthet och spänningen av något nytt .... mmmmm

• Anonym (harriet)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-06-19 19:38:12 följande:

Åtrå, kåthet och spänningen av något nytt .... mmmmm

Samma här..... Kanna mig begärad och åtrådd.  Råskap och intensitet i sexet, spänningen och vildskapen i det förbjudna.. Nån män bara har det...... får ut det djuriska i mig.
  • Anonym (man)
    Anonym (Också trött) skrev 2019-06-19 18:29:50 följande:
    Alkohol är ju skadligt även om du bara dricker en flaska vin i veckan. Det kan ge följdsjukdomar som din partner kan bli ledsen eller på annat sätt påverkas av. Man behöver inte vara ett svin för att nått dåligt kan komma av valet.

Du dömer hela personen som svag osv pga en sak hen gör. Döm handlingen och inte personen som gjort valet.
    Absolut, men så länge både du och din partner är ok med att du dricker en flaska i veckan så är det väl ok.

Jag dömer en person efter hans eller hennes handlingar precis som du gör i andra sammahang.Det som skiljer är väl i vilka sammanhang.
Svar på tråden Vad får dig kvinna att vara otrogen?