Anonym (man) skrev 2019-06-19 17:47:32 följande:
Men snälla du, ska du aldrig ge dig?
Återigen radar du upp felaktigheter när du väljer att citera mig! Förstår du inte bättre, eller vad?
Ok, om dessa personer anser sig själva som ansvariga för sin otrohet, varför försöker man lägga skulden på förhållandet, omständigheter eller sin partner?
Hur många gånger måste jag upprepa det jag skrev:
"Min uppfattning är att en klar majoritet av otrogna anser sig själva som ansvariga för sin otrohet."
Det innebär att min uppfattning är att majoriteten inte skyller sitt val på på något annat.
Däremot upprepar jag återigen min uppfattning att du och andra inte verkar tåla höra sanningen att om en partner har uselt beteende och usla personliga egenskaper så kan det föda lust och vilja hos den andra parten att vara otrogen.
Jag är fortfarande storligen förvånad att du inte klarar se skillnaden?
Menar du att alla som tycker att svika sin partner är fel och kritiserar det bara är såna som inte klarar av att se sina egna brister?
Nej, det menar jag inte och det har jag heller aldrig sagt.
Är det jag som inte klarar av att begripa vad mina brister eller är det du som inte klarar av att förstå att oavsett vilka brister ens partner har eller hur missnöjd man anser sig vara så behöver man inte vara otrogen om man inte vill utan kan lösa det på andra sätt?
Ja, jag tror rent allmänt att många har svårt erkänna och ta tag i sina brister.
Nej du har fel, som jag har skrivit så har jag mycket lätt förstå det. Om du bryr dig alls om vad sanningen är så har jag aldrig sagt att någon behöver eller måste fatta sitt beslut att vara otrogen. Varför försöker du påstå lögner om vad jag sagt?
Det är väl det som ditt hypotetiska exempel faller på, för Om olika personen agerar olika på vissa situationer är det situationen eller personligheten som är avgörande för hur man agerar?
Nej, om du läser och försöker förstå vad jag skriver så håller mitt hypotetiska exempel fullt ut.
alla människor är ju inte otrogna för att deras partner har brister och för att de är missnöjda med något, minst lika många väljer att hantera det på ett bättre sätt som inte innebär svek och lögner. Hur förklarar du det?
Det behöver jag väl inte förklara för här är min åsikt samma som din, om du bara läser vad jag skrivit. Varför försöker du insinuera något annat?
Om olika personen agerar olika på vissa situationer är det situationen eller personligheten som är avgörande för hur man agerar?
Jag förstår inte frågan. Men jag har varit tydlig med att den som fattar beslut att vara otrogen utan tvivel är ansvarig för sitt beslut, oavsett personlighet eller situation. Varför försöker du insinuera att jag skulle ha sagt något annat?
Jag tror absolut att många varit otrogna utan att ha velat det
Det måste du väl själv inse att ditt troende är fullkomligt orimligt?
Jag vågar påstå att ingen väljer att vara otrogen, man fattar inte det beslutet, mot sin vilja eller om man inte känner lust att vara med den andra personen.
de flesta otroheter börjar oskyldigt och eskalerar, men någonstans på vägen beslutade de ändå sig för att vara otrogna och det spelar liksom ingen roll om de ville vara det från början eller inte, det som räknas är vad de slutligen valde och det är det ENDA som spelar någon roll för deras partner. Ett svek blir väl inte mindre svek för att man säger att man inte hade tänkt sig det från början med ändrade sig på vägen?
Fattar inte varför du citerar mitt inlägg och skriver det här? Det här har jag överhuvudtaget inte sagt något om. Du insinuerar återigen något om mig som helt saknar grund!
Ditt påhittade och helt off topic resonemang om mobbning avstår jag att kommentera. Det har absolut inget med mitt inlägg eller ens något med den här tråden att göra. Det är väl ett tydligt försök från dig att slippa ta ansvar för alla dina lögner och felaktiga påståenden genom att försöka få fokus på ett helt annat ämne?
Jag tolkar ditt inlägg som att det du irriterar dig över är att jag (och andra) inte håller med om att en anledning skulle vara en giltig ursäkt för en handling (otrohet) och menar därför på att jag/vi inte förstår. För om man bara hade förstått så hade man också tyckt att otrohet kan vara befogat.
Din tolkning är så uppenbart felaktig och lögnaktig. Jag har aldrig ens varit i närheten säga något som att det skulle finnas någon giltig ursäkt för att fatta fatta sitt beslut att vara otrogen. Jag har hela tiden varit extremt tydlig med att den som fattar sitt beslut är ansvarig.
Återigen visar du så tydligt att du inte kan skilja på och att du inte klarar hantera det faktum att den ena partens taskiga beteende och taskiga personliga egenskaper kan späda på lusten och viljan för den andra parten att vara otrogen.