• Henkemx

Frun vill inte ha sex längre :(

Hej,

Första inlägget här..

Jag och min fru har varit ett par i 8år, vi har alltid haft ett ok sexliv, men då hon är lite pryd så har hon aldrig varit F1 bil i sängen såattsäga. Men det har varit ok för mig.

På senare år så har det dock blivit glesare mellan gångerna vi har sex och för 1,5år sedan fick vi barn, och efter det förekommer knappt sex!

Vi har pratat om de och hur vi ska lösa problemet, men de händer inget, hon känns liksom ointresserad.

Jag är konstant kåt och mår inte bra av att ha de såhär längre.

Det har gått sålångt att jag t.o.m funderar på att vara otrogen, men det skulle kännas hemskt att gå bakom ryggen! Jag älskar henne verkligen men jag fixar inte ett liv utan sex :(

Det måste finnas fler par/föräldrar här i samma situation som jag! Hur har ni gjort för att komma igång med sexet igen?

Hjälp!!

• Svar på tråden Frun vill inte ha sex längre :(
  • New  Dawn
    Man343 skrev 2019-07-16 16:28:25 följande:

Jag hatar det mesta med utomhusjobbet, men det måste göras.

Men håller helt med, bra att variera, vilket vi gör hemma också en del.

Okej, är det så kanske det är ännu viktigare att byta. Om kvinnan också hatar det, delar man åtminstone på det jobbiga.

Jag personligen tycker om att "slita" och har mycket tålamod med sådant som är lite tungt. Monotont jobb kan fungera avslappnade för mig, nästintill meditativt, men man är ju olika.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Mimosa86

Sexlusten kan variera stort under småbarnsåren och jag tror det viktigaste är att ha ett långsiktigt perspektiv på det hela och kommunicera med varandra om hur man tänker och känner.

När våra barn var 1 år så var de fortfarande väldigt klängiga på mig. Den fysiska närheten fick jag tillgodosedd av barnen och hade verkligen inget behov av mer kärlek. Tvärt om. Min kropp kändes som en sladdrig möbel som enbart tillgodosåg andras behov. Att få vara ifred och i min egen kropp var jätteviktigt. Medan min man var svältfödd på kärlek och närhet. Detta löste sig när barnen blev mer självgående. Jag och mannen fick kvalitetstid till varandra om kvällarna där vi kunde laga mat, skratta och prata om livet i helhet. Med dessa stunder hittade vi tillbaka till varandra och då kom intimiteten per automatik.

Tipps är att få in lite vardagsromantik. En kram eller en omfamning spontant. En kyss i nacken eller ett sms med en kärleksförklaring.

• New  Dawn
    Henkemx skrev 2019-07-16 14:13:12 följande:

Hej,

Första inlägget här..

Jag och min fru har varit ett par i 8år, vi har alltid haft ett ok sexliv, men då hon är lite pryd så har hon aldrig varit F1 bil i sängen såattsäga. Men det har varit ok för mig.

På senare år så har det dock blivit glesare mellan gångerna vi har sex och för 1,5år sedan fick vi barn, och efter det förekommer knappt sex!

Vi har pratat om de och hur vi ska lösa problemet, men de händer inget, hon känns liksom ointresserad.

Jag är konstant kåt och mår inte bra av att ha de såhär längre.

Det har gått sålångt att jag t.o.m funderar på att vara otrogen, men det skulle kännas hemskt att gå bakom ryggen! Jag älskar henne verkligen men jag fixar inte ett liv utan sex :(

Det måste finnas fler par/föräldrar här i samma situation som jag! Hur har ni gjort för att komma igång med sexet igen?

Hjälp!!

Jag undrar över ditt uttryck "aldrig varit formel 1 bil i sängen såattsäga". Vad betyder det och varför har, sexlivet bara varit "ok"?

Du skriver att det "knappt" förekommer sex. Det låter som att det ändå finns någon typ av sexuell samvaro. Hur är den då och hur är annan närhet?

Du skriver att ni har pratat om det och om hur ni ska lösa det. Vad har ni sagt under dessa samtal? Vad säger du och vad säger hon. Vad tycker hon att ni ska göra?
  • Anonym (Yes)
    Anonym (Prioriteringar) skrev 2019-07-16 15:47:41 följande:

Hej! Jag är i lite samma sits då jag har småbarn och försöker samtidigt blåsa liv i mitt sexliv med min man som torkat ut lite på senare år.

Jag tror att det vi ska fokusera på är mer om hennes egen arbetsbörda är för mycket för henne själv, vi behöver inte ens prata om hur mycket var och en gör. Det är antagligen så att hon är trött på kvällarna och antagligen bara vill sova, eller så kan hon inte eller inte har tid att slappna av. Jag har också kommit fram till att män och kvinnor är lite olika på det här området, det verkar som att män inte tappar lusten lika lätt och behöver inte slappna av i så stor omfattning som kvinnan innan. Till exempel så förundras jag alltid över min man, ibland är det så att vi PRECIS har lagt barnen och vi inte suttit ner och vilat oss på flera timmar, och då frågar DIREKT om jag har lust. Och jag tänker liksom är du inte riktigt klok jag har ju inte ens fått sitta ner ett tag än! Och är någon helt annanstans vad gäller mina tankar.

Egentligen är det inte ofta jag har lust att ha sex längre, faktiskt. Det hjälper min stressiga vardag till med. Men min stressade uttröttande vardag har ändå fått mig att tänka. Jag har börjat förstå att det handlar om prioriteringar. Om jag låter min stressiga vardag"ta över" så kommer sexlivet med min man snart vara ett minne blott, och ja så vill ingen leva. Och min man förtjänar bättre. Och jag har också insett att denna vardag inte ofta kommer ge mig tillfällen att slappna av, jag måste skapa sådana tillfällen själv. Jag måste ändra mina prioriteringar, ibland. Så eftersom jag vet att jag funkar så att jag måste slappna av innan, så skiter jag till exempel i att göra vissa saker, eller försöker göra dem snabbare, så att jag ska kunna ha en avslappnad kväll och få lust.

Och någon som antagligen låter väääldigt tråkigt men funkar för mig, är att faktiskt sätta det på min "att göra lista", ja inte på papper alltså, men i huvudet. För mig hjälper det mig att skapa en känsla av att intimitet med min man är lika viktigt som alla de andra sakerna. Det är viktigt både för honom och för mig, och vår familj. Det är vår kärlek som vårt liv tillsammans grundar sig på.

Så det jag vill säga är, att prata med din fru. Berätta hur du känner. Hon är säkert trött, men om du nu hjälper henne 50 procent och hon fortfarande är trött, visa förståelse men samtidigt måste hon göra vissa omprioriteringar. Hon inser nog också att ingen vill leva i ett äktenskap utan sex. Och hon saknar nog också sex egentligen.

Men bättre att du kommunicerar än att du går och är otrogen. Det vore så synd.

Ett mycket bra och nyanserat svar. Jag är själv dålig på att ta initiativ och vill egentligen vara ifred när barnen somnat, men jag har bestämt mig för att helst inte säga nej när mannen tar initiativ till sex. Det är väldigt viktigt för oss som par och för familjen, vi är alltid så kärleksfulla och glada efteråt. Så även om jag själv är urtråkig så försöker jag visa uppskattning för att han tar initiativ, och det ångrar jag aldrig. Håller med om att din fru behöver omprioritera och se sexlivet som ett sätt att hålla ihop relationen och familjen istället för ett måste och ytterligare en hushållssyssla. Ett förändrat tankesätt gör skillnad.
  • Rudbeckius
    sextiotalist skrev 2019-07-16 16:32:25 följande:

Självklart, jag har ett genuint trädgårdsintresse och skiljer därmed vad som är en basnivå, dvs det som verkligen måste göras och intresse/hobbynivå, det där som är extraarbete. Gräsklippning och rensa undan synligt ogräs ser jag som basnivå, att pedantrensa ogräs, fixa med trädgårdslanden, formklippa buskar, det är hobbynivå.

Så hur gediget min trädgårdsintresse än är, så ser jag t.ex trädgårdsland som en hobby.

Bra liknelse, ihop med rådet om prioriteringar ovan så tycker jag att sexlivet borde hanteras som en av de grundläggande funktionerna i en relation/äktenskap. Tiden kan inte bara gå och ämnet får inte dryftas.

Jag har haft relation där allmän oro, övertidsarbete och surfande tagit upp merparten av fritiden och knaprat på sovtiden. Min längtan efter närhet och sex sågs då lätt som störande tjat - även när jag endast försökte förföra nån gång per helg. Men jag märkte att det var stört omöjligt att lyckas om någon större händelse skulle inträffa under dagen...
  • Anonym (Sanningen svider)

Samma gamla svar som vanligt från kvinnorna här inne med få undantag. Jag tror kanske vi män ska ta mer ansvar. Varför? Jo för vi orkar mer än kvinnorna. En kvinna behöver oftast sova nån timme mer också. Detta har jag kommit fram till genom erfarenhet och av samtal med båda parter.

Sedan är det ju märkligt att många ensamstående kvinnor med barn på heltid orkar dejta och även knulla så det slår gnistor om det. Hur orkar de liksom...? Kvinnan skyller helt enkel att de har för stor arbetsbörda när det egentligen bara inte är kåta för jag kan garantera att en ensamstående mamma får göra mer hemmajobb än TS kvinna.

• Anonym (broder)

För det första, det är inte bara ditt fel att hon inte vill ha sex, som vissa här försöker få det till. 

Sedan så minskar naturligt sexlusten under småbarnsåren, tar ett tag innan det kommer igång igen.
    Det som är lite oroväckande i din text är att du beskriver att ert sexliv kanske aldrig varit så där toppen. Om det från början varit en låg nivå/frekvens på samlivet, och det i sin tur beror på din frus avsaknad av intresse, så kan det undre småbarnsåren bli precis så torftigt som du säger.

Har ni pratat om att skaffa fler barn? Hur ställer hon sig till det? Det inbegriper ju definitivt sex....

Om det inte hjälper att prata med din fru om hur du känner, dvs hon ger ingen respons på era samtal, så finns det väl egentligen tre alternativ.
    1: Skilj er. Ett äktenskap utan sex är inte mycket att ha
    2: Fråga om hon går med på ett öppet förhållande 
    3: Bit ihop, och lev utan sex. (Med risk för att du om några år blir bitter och känner att du missat nåt vitalt i livet)

• New  Dawn
    Anonym (Yes) skrev 2019-07-16 16:53:37 följande:

Ett mycket bra och nyanserat svar. Jag är själv dålig på att ta initiativ och vill egentligen vara ifred när barnen somnat, men jag har bestämt mig för att helst inte säga nej när mannen tar initiativ till sex. Det är väldigt viktigt för oss som par och för familjen, vi är alltid så kärleksfulla och glada efteråt. Så även om jag själv är urtråkig så försöker jag visa uppskattning för att han tar initiativ, och det ångrar jag aldrig. Håller med om att din fru behöver omprioritera och se sexlivet som ett sätt att hålla ihop relationen och familjen istället för ett måste och ytterligare en hushållssyssla. Ett förändrat tankesätt gör skillnad.

Jag tycker både din och "prioriteringars" inställning är bra och uppenbarligen fungerar för er, men frågan är om hur det funkar att bli tillsagd att "ompriotera, och prioritera sexlivet". Det hela bygger ju på att hon faktiskt blir kåt. Blir hon inte det och ändå har sex kan det få motsatt effekt.

Jag tror man måste komma åt orsaken till varför hon inte vill. Det kanske är som för er, att hon bara måste prioritera. Så är det säkert ganska ofta, men många gånger är det mer än så och lite mer komplicerat. Jag får en känsla att sexet inte varit tillräckligt bra och att de inte står varandra så nära. Det är bara den känsla jag får när jag läser. (Men det kan ju vara fel)
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Sanningen svider) skrev 2019-07-16 16:56:32 följande:

Samma gamla svar som vanligt från kvinnorna här inne med få undantag. Jag tror kanske vi män ska ta mer ansvar. Varför? Jo för vi orkar mer än kvinnorna. En kvinna behöver oftast sova nån timme mer också. Detta har jag kommit fram till genom erfarenhet och av samtal med båda parter.

Sedan är det ju märkligt att många ensamstående kvinnor med barn på heltid orkar dejta och även knulla så det slår gnistor om det. Hur orkar de liksom...? Kvinnan skyller helt enkel att de har för stor arbetsbörda när det egentligen bara inte är kåta för jag kan garantera att en ensamstående mamma får göra mer hemmajobb än TS kvinna.

Beror ju på. Förvärvsarbetar man OCH är familjens projektledare med förväntat helikopterperspektiv på allt och ständigt ligger i schema (både på jobbet och privat) samt ständigt vara inkännande på allas Måenden i familjen och vänskapskretsen. Ja då blir man trött och ja då behöver man garanterat extra sömn. Och mig veterligen ligger detta oftast mer på kvinnans ansvar än mannen traditionellt. Så det är väl inte så konstigt att många kvinnor inte har ork till sex?

En ensamstående kvinna kan styra sin egen tid, städa sin egen skit, organisera sitt eget schema och inte behöva anpassa sig till en annan vuxen. Hon behöver heller inte känna sexpress varje kväll utan kan styra detta själv. Vet många kvinnor som ansåg att livet blev enklare som ensamstående trots finansiellt gnissel.
  • Giftskåneman

Det är vanligt att kvinnor helt går upp i rollen som mamma och glömmer bort att vara kvinna/maka/käresta till nån, vissa kvinnor tom tappar sexlusten då de blir mormor/farmor, för det är inget en mormor/farmor ska ägna sig åt.

Sen är ju frågan, då någon överväger att gifta sig eller bli sambo, då kollar man in helheten i paketet, om då en partnern helt plötsligt slutar ha sexlust ändras innehållet i paketet. Är det då konstigt att seperationer sker ofta i småbarnsstadiet. Båda parter måste ta sitt ansvar och konsekvenerna av sitt handlande. Många män stängs ute från ömhet och närhet när kvinnan känner sig mera viktig som mamma än kvinna. Så vara otrogen för att man vill ha sex med sin fru/sambo/flickvän men hon vägrar, men i mannes ögon är hon samma sexbomb som när de träffades? Är förhållandet sexlöst är det lika bra att vara otrogen, förhållandet kommer ta slut ändå.

Svar på tråden Frun vill inte ha sex längre :(