• Anonym (Sniken mamma?)

Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.

Sonen på 17 år har sin flickvän boende hos sig, i vårt hus.

Hon har bott här nu i 5-6 månader.

Betalar ingenting. De hjälper inte till med någonting.

Vi vuxna tvättar, städar, diskar och plockar efter alla.

Lagar mat och köper godis och snacks.

Vi har mindre barn med som ska underhållas.

Nu börjar vi tröttna.

Vi har inte jättemycket pengar just nu. Och vi har tänkt att hon äter ju inte så mycket och vi gillar henne och så. Så det är klart hon får vara här.

Men det kostar en del. Mat, fredagsmys, lördagsgodis och de få gånger vi äter ute. Så är det en till att betala för.

De duschar och vill ha kläder tvättade.

De vill ha skjuts hit och dit eller bensinpengar.

Jag finner det märkligt att hennes föräldrar inte ens frågat om vi vill ha något för att hon bor här. Men inte ett ord om det.

Jag vet inte hur vi ska göra?

Jag känner bara att jag börjar bli skapligt bitter.

Jag kan inte säga att hon inte får det de andra barnen får.

Men samtidigt så är det inte mitt barn.

Jag vet inte..

Tips?

• Svar på tråden Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.
  • Anonym (Hur menar du?)
    Minimalen skrev 2019-07-21 17:26:03 följande:

Hennes föräldrar kan väl båda två betala underhåll för flickvännen. Men vill hon ha fredagsmys och bensinpengar så får föräldrarna betala.

Fattar inte hur du menar. Vilka föräldrar menar du ska betala för fredagsmyset och bensinen? Vad menas med båda två? Det ingår väl att du avser plural redan när du väljer ordet "föräldrar"?
  • Anonym (bidrag)

Och att sköta vissa sysslor är ju bara normalt och standard. Hjälps alla i hushållet åt så pekar du ju på inget sätt ut flickan.

• Anonym (Soc.)

Rent krasst så får ni inte ens ta emot ett underårigt barn för stadigvarande boende utan att vara godkänt av socialtjänsten.

Uppenbarligen har hon ju helt obrydda föräldrar, så nån slags dialog om situationen behöver ju till.

Vem vet, föräldrarna kanske ger henne pengar till uppehålla hos dig utan att hon talat om det...

Att ni inte ställer krav på ungarna att hjälpa till är ju ett problem som ni vuxna äger...

• Anonym (Sniken mamma?)
    Carabellis kusp skrev 2019-07-21 17:21:25 följande:

Även om det är jobbigt, så är det nog näst att du ber föräldrarna betala det som konsumentverket tycker att en ungdom i hennes ålder kostar.

Hur kollar jag det? Vad det kostar?
  • Anonym (K)
    Anonym (Hur menar du?) skrev 2019-07-21 17:51:36 följande:

Fattar inte hur du menar. Vilka föräldrar menar du ska betala för fredagsmyset och bensinen? Vad menas med båda två? Det ingår väl att du avser plural redan när du väljer ordet "föräldrar"?

Tjejens föräldrar ska betala underhåll men ? onödiga extrauppgifter ? ska TS & maken stå för?
  • BurningDiamond
    Anonym (Sniken mamma?) skrev 2019-07-21 18:03:26 följande:
    Hur kollar jag det? Vad det kostar?
    Du googlar t. ex. "omkostnad tonåring" eller "matkostnad tonåring".
  • Tankens

Fick efter kommit i tonåren hjälpa till hemma.

Laga mat när jag var ensam hemma. Samt städa tvätta eget. Så självklart skall dom hjälpa till hemma. Hur ska dom annars göra när dom flyttar hemifrån? Hem till er för mat och tvätt, be er städa i deras lägenhet?

• Anonym (Sniken mamma?)
    Anonym (K) skrev 2019-07-21 17:50:32 följande:

Kanske din son och tjejen kan bo i hos tjejens föräldrar i 6 månader nu?

Nej, aldrig. Skulle inte klara mig utan honom så länge.
  • Minimalen
    Anonym (Hur menar du?) skrev 2019-07-21 17:51:36 följande:

Hennes föräldrar förstås eller är hon föräldralös? Och både hennes mamma och pappa borde betala underhåll.
  • Anonym (What)

17 år och tvättar inte sina egna kläder!? Sluta curla ungarna! När jag var 16 år bodde jag i en egen lägenhet, betalade mina egna räkningar, lagade min egen mat och definitivt tvättade mina egna kläder! Och nej, detta är inte 100 år sedan! Du gör dina barn en björntjänst genom att hålla på så. Förklara läget för samtliga och sluta genast tvätta. Tvättar de inte så får de ha smutsiga kläder helt enkelt. Slänger de grejer överallt så lägg skiten i en hög på sängen.

Angående matpengar så be föräldrarna om detta eller prata med tjejen direkt så får hon ta snacket med hennes föräldrar. Antagligen får hon väl sitt studiebidrag själv in på kontot? Kräv minst 500 kr i månaden. Förklara dock på ett bra sätt, att ni inte har råd etc så ingen osämja behöver uppstå.

Svar på tråden Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.