• Anonym (Sniken mamma?)

Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.

Sonen på 17 år har sin flickvän boende hos sig, i vårt hus.

Hon har bott här nu i 5-6 månader.

Betalar ingenting. De hjälper inte till med någonting.

Vi vuxna tvättar, städar, diskar och plockar efter alla.

Lagar mat och köper godis och snacks.

Vi har mindre barn med som ska underhållas.

Nu börjar vi tröttna.

Vi har inte jättemycket pengar just nu. Och vi har tänkt att hon äter ju inte så mycket och vi gillar henne och så. Så det är klart hon får vara här.

Men det kostar en del. Mat, fredagsmys, lördagsgodis och de få gånger vi äter ute. Så är det en till att betala för.

De duschar och vill ha kläder tvättade.

De vill ha skjuts hit och dit eller bensinpengar.

Jag finner det märkligt att hennes föräldrar inte ens frågat om vi vill ha något för att hon bor här. Men inte ett ord om det.

Jag vet inte hur vi ska göra?

Jag känner bara att jag börjar bli skapligt bitter.

Jag kan inte säga att hon inte får det de andra barnen får.

Men samtidigt så är det inte mitt barn.

Jag vet inte..

Tips?

• Svar på tråden Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.
  • Anonym (Enla)
    Anonym (Eva) skrev 2019-07-21 19:23:26 följande:

Betalar dagens 17-åringar ett par tusen i månaden till sina föräldrar? De går ju fortfarande på gymnasiet, vart ska de få pengarna från? Visst kan man jobba extra men inte i den omfattningen att man kan betala flera tusen per månad.

Som sagt, anser man sig mogen nog att flytta hemifrån och ihop med sin pojkvän är man mogen nog att även ta ansvar för sig själv och hushållet. Alla 17-åringar flyttar inte ihop med sin pojkvän.

Men de som väljer att göra det och alltså ser sig som så vuxna att de kan flytta hemifrån- de bör ha en plan för hur de ska klara sig, såväl ekonomiskt som hushållsmässigt. Var de ska få pengarna ifrån? Ja, det är väl något de, om de anser sig mogna nog att flytta hemifrån, får lösa.
  • Xenia
    Anonym (Sniken mamma?) skrev 2019-07-21 18:24:06 följande:
    Nej, aldrig. Skulle inte klara mig utan honom så länge.
    Det där är en farlig inställning. Hur ska du då kunna ställa några krav? Det är bara för honom att säga "annars flyttar vi till X:s föräldrar" och du släpper allt för att få honom att stanna.

Lite mer "tough love" och lite mindre curling!
  • Anonym (sonbebis?)
    Anonym (Sniken mamma?) skrev 2019-07-21 17:15:51 följande:

De hjälper inte till med någonting.

och här har du svaret angående att hon inte hjälper till

tycker du det är konstigt att hon inte hjälper till när inte din son gör det? du kräver alltås inte att han ska hjälpa til men tycker att hon ska göra det?

Ja herregud.. ni curlar era egna barn menkräver vett och hyffs av andra, förstår ni inte att ni gör era barn en björntjänst? 17 år och hjälper inte till hemma? Hur ska hanklara sig när han flyttar hemifrån? ska du komma och städa då eller är det meningen att hans flickvän ska ta all den biten då också?

• Anonym (Hmm)

När jag var 18 år (17 år sedan) så bodde jag hos min dåvarande pojkvän å hans föräldrar vi fick hjälpa till med att gå promenader med hunden å städa sen betalade mina föräldrar 1100 åt dom varje månad

Du måste ställa krav på dom. Din son är snart vuxen och måste lära sig ta ansvar.

• Anonym (Eva)
    Anonym (abc) skrev 2019-07-21 19:34:53 följande:
    Fast hen har rätt. Flyttar man hemifrån så förväntas man ta ansvar för sig själv även om föräldrarna har försörjningsansvaret och det slutgiltiga ansvaret.

Själv flyttade jag hemifrån för att läsa gymnasiet. Mina föräldrar hjälpte mig att fixa mitt boende och gav mig pengar varje månad men det var jag som skötte min lägenhet, betalade hyran, städade, tvättade och lagade mat.
    Anonym (Enla) skrev 2019-07-21 19:37:10 följande:
    Som sagt, anser man sig mogen nog att flytta hemifrån och ihop med sin pojkvän är man mogen nog att även ta ansvar för sig själv och hushållet. Alla 17-åringar flyttar inte ihop med sin pojkvän.

Men de som väljer att göra det och alltså ser sig som så vuxna att de kan flytta hemifrån- de bör ha en plan för hur de ska klara sig, såväl ekonomiskt som hushållsmässigt. Var de ska få pengarna ifrån? Ja, det är väl något de, om de anser sig mogna nog att flytta hemifrån, får lösa.
    Jag förstår er poäng, hade inte tänkt på det ur det perspektivet, tänkte mest på föräldrarnas försörjningsplikt. 
  • nernu

Du kanske ska uppfostra ditt eget barn först innan du anmärker på hennes föräldrar?

• Anonym (K)
    Anonym (Eva) skrev 2019-07-21 19:44:49 följande:

Jag förstår er poäng, hade inte tänkt på det ur det perspektivet, tänkte mest på föräldrarnas försörjningsplikt. 

De kan alltid säga att hon får flytta hem och äta och bo där istället av att ge pengar till TS.

Försörjningsplikt innebär mat , kläder , husrum osv.
  • Anonym (abc)
    Anonym (K) skrev 2019-07-21 20:04:18 följande:

De kan alltid säga att hon får flytta hem och äta och bo där istället av att ge pengar till TS.

Försörjningsplikt innebär mat , kläder , husrum osv.

Ja då får de väl säga det men det hindrar ju inte ts att ställa krav.
  • Anonym (K)
    Anonym (abc) skrev 2019-07-21 20:08:19 följande:

Ja då får de väl säga det men det hindrar ju inte ts att ställa krav.

Visst , TS ska absolut ställa krav , och sluta curla alla barn i huset.
  • Alexi
    Anonym (Sniken mamma?) skrev 2019-07-21 17:40:00 följande:
    Ja vi har en dialog. Fast hon är ändå 17 år gammal.
    Men vi har aldrig krävt några pengar eller nått.
    Känns bara konstigt tycker jag. Och hittills har vii inte haft det dåligt ekonomiskt, men det har vi nu och det blir rätt kännbart att betala för en extra person.
    Jag tycker det vore självklart att de betalar. Varför ska en helt annan familj betala för någons barn?
Svar på tråden Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.