• Anonym (Sniken mamma?)

Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.

Sonen på 17 år har sin flickvän boende hos sig, i vårt hus.

Hon har bott här nu i 5-6 månader.

Betalar ingenting. De hjälper inte till med någonting.

Vi vuxna tvättar, städar, diskar och plockar efter alla.

Lagar mat och köper godis och snacks.

Vi har mindre barn med som ska underhållas.

Nu börjar vi tröttna.

Vi har inte jättemycket pengar just nu. Och vi har tänkt att hon äter ju inte så mycket och vi gillar henne och så. Så det är klart hon får vara här.

Men det kostar en del. Mat, fredagsmys, lördagsgodis och de få gånger vi äter ute. Så är det en till att betala för.

De duschar och vill ha kläder tvättade.

De vill ha skjuts hit och dit eller bensinpengar.

Jag finner det märkligt att hennes föräldrar inte ens frågat om vi vill ha något för att hon bor här. Men inte ett ord om det.

Jag vet inte hur vi ska göra?

Jag känner bara att jag börjar bli skapligt bitter.

Jag kan inte säga att hon inte får det de andra barnen får.

Men samtidigt så är det inte mitt barn.

Jag vet inte..

Tips?

• Svar på tråden Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.
  • hammarhajen
    Anonym (Emmet) skrev 2019-07-21 17:48:19 följande:

Jag hade dels kontaktat föräldrarna och sagt att ?X har ju bott här ett tag och verkar vilja fortsätta med det, så tänkte kolla om vi kan göra upp någon slags budget för vad det kostar att ha henne här? samt sagt till son och ?X? att nu när ni är så stora och bor här båda två så får ni hjälp till hemma också.

Märkligt att inte tjejens föräldrar nämnt något om någon betalning. Faktiskt väldigt fräckt.

Rätt bra formulering tycker jag! Men skulle också kunna tydliggöra ännu mer och inte skriva "tänkte kolla om" (vi kan göra budget) utan mer "nu är det dags att göra en budget" och inte lämna utrymme för föräldrarna att ducka. 

Vad gäller hushållsarbete så sätt er med båda två och säg typ:

"Vi tycker verkligen jättemycket om er båda och det är så mysigt att ha X här. Men det blir ju också mer jobb med tvätt, matlagning och städ, så nu är det dags att dela på ansvaret lite mer. Från och med den här veckan ansvarar alla för sin egen tvätt och byte av egna sängkläder och handdukar. Ni två får också ansvar för att laga middag till familjen måndagar och onsdagar, plus att diska och fixa köket efteråt".
  • Anonym (Kidz)

"de vill ha bensinpengar"   
    Din son är 17 år skriver du och han har ju inget körkort ännu. Är hans flickvän äldre? Eller är det bensin till moppe?

Släng ut tjejen!   Hon har egna föräldrar, eller...?   Är du rädd att sonen försvinner med henne? Han kanske behöver lära sig att mat och service inte alltid är gratis.
    Bortskämda snorungar är vad de är och det är väl ingen tvekan om att du TS i stor skala hjälper till med bortklemandet eftersom du har så svårt att sätta ner foten och skrika NEJ, inte en dag till. Ut med dig!

• Tankens
    Anonym (Sniken mamma?) skrev 2019-07-21 18:24:06 följande:

Nej, aldrig. Skulle inte klara mig utan honom så länge.

Så det kommer inte bli aktuellt att sonen flyttar hemifrån?
  • Anonym (Sniken mamma?)
    Tankens skrev 2019-07-21 18:40:52 följande:

Så det kommer inte bli aktuellt att sonen flyttar hemifrån?

Haha.

Jo självklart. Men inte än.

Och därför vill jag vara med mina barn så mycket som möjligt, medan de fortfarande vill, för att avnjuta varenda minut!
  • PH76

Det enklaste är väll att ni sätter upp ett hushållsschema som också inkluderar din son och hans tjej.

Städning, matlagning, tvättning, strykning och trädgårds arbete.

• Xenia

Du tycker det är konstigt att begära att flickans föräldrar betalar för henne? Vilket universum lever du i? Jag tycker det är konstigt att ni inte redan från början frågade föräldrarna om ersättning.

Ni har curlat sonen och nu curlar ni hans flickvän också? Kräv att båda hjälper till. annars kan bägge flytta till hennes föräldrar (och så får ni betala underhåll till dem). Eller är du som Lisa i Bonusfamiljen, hon som aldrig säger Nej till sina barn.

Alltså jag hade aldrig gått med på att en annan tonåring skulle fått flytta in gratis och leva samboliv med mitt barn. Möjligen om dennas föräldrar varit missbrukare/misshandlat sitt barn. 

http://ekonomi-portalen.com/privatekonomi/hushallsekonomi/vad-kostar-det/hushallskostnader-flickor-10-17-ar

• Anonym (Enla)

Är flickvännen 17 år? Snart myndig? Då tycker jag att du i första hand ska prata med henne, inte hennes föräldrar. Det blir ju curling på curling om du går direkt till hennes föräldrar.

Nej, detta är hennes ansvar, hon är snart myndig och tycker uppenbarligen att hon klarar sig utan sina föräldrar. Så ha ett snack med henne och din son och säg att de båda ska betala några tusen i månaden för tex mat, fredagsmys osv.

Alternativt kan de välja att betala lite mindre och istället göra en stor del av hushållssysslorna, tvätt, storhandla, laga mat, diska, städa, trädgårdsarbete osv. Är man mogen nog att bo med sin pojk/flickvän, är man mogen nog att sköta ett hushåll och betala för sig.

• Anonym (Eva)
    Anonym (Enla) skrev 2019-07-21 19:18:41 följande:

Är flickvännen 17 år? Snart myndig? Då tycker jag att du i första hand ska prata med henne, inte hennes föräldrar. Det blir ju curling på curling om du går direkt till hennes föräldrar.

Nej, detta är hennes ansvar, hon är snart myndig och tycker uppenbarligen att hon klarar sig utan sina föräldrar. Så ha ett snack med henne och din son och säg att de båda ska betala några tusen i månaden för tex mat, fredagsmys osv.

Alternativt kan de välja att betala lite mindre och istället göra en stor del av hushållssysslorna, tvätt, storhandla, laga mat, diska, städa, trädgårdsarbete osv. Är man mogen nog att bo med sin pojk/flickvän, är man mogen nog att sköta ett hushåll och betala för sig.

Betalar dagens 17-åringar ett par tusen i månaden till sina föräldrar? De går ju fortfarande på gymnasiet, vart ska de få pengarna från? Visst kan man jobba extra men inte i den omfattningen att man kan betala flera tusen per månad.
  • Anonym (abc)
    Anonym (Sniken mamma?) skrev 2019-07-21 17:15:51 följande:

Sonen på 17 år har sin flickvän boende hos sig, i vårt hus.

Hon har bott här nu i 5-6 månader.

Betalar ingenting. De hjälper inte till med någonting.

Vi vuxna tvättar, städar, diskar och plockar efter alla.

Lagar mat och köper godis och snacks.

Vi har mindre barn med som ska underhållas.

Nu börjar vi tröttna.

Vi har inte jättemycket pengar just nu. Och vi har tänkt att hon äter ju inte så mycket och vi gillar henne och så. Så det är klart hon får vara här.

Men det kostar en del. Mat, fredagsmys, lördagsgodis och de få gånger vi äter ute. Så är det en till att betala för.

De duschar och vill ha kläder tvättade.

De vill ha skjuts hit och dit eller bensinpengar.

Jag finner det märkligt att hennes föräldrar inte ens frågat om vi vill ha något för att hon bor här. Men inte ett ord om det.

Jag vet inte hur vi ska göra?

Jag känner bara att jag börjar bli skapligt bitter.

Jag kan inte säga att hon inte får det de andra barnen får.

Men samtidigt så är det inte mitt barn.

Jag vet inte..

Tips?

Det är bra ni har kontakt med flickvännens föräldrar. Konstigt att de aldrig erbjudit sig att betala. Gissar på att de antingen har risig ekonomi och försöker smita från sitt ansvar eller så har de så pass bra ekonomi att de aldrig funderat över att några tusenlappar kan vara av värde för någon annan.

Ta upp den ekonomiska frågan med föräldrarna helt casual. Typ, ja Sanna och Kalle hänger ju ihop mycket. De är ju såå fina ihop ochvi trivs verkligen med att ha Sanna hos oss. Men ja barn kostar ju pengar och tänkte oss att ni som föräldrar kanske bidra till hennes underhåll nu när hon hänger här så mycket. Så det räcker för mat och så. Eller nåt i den stilen.

Angående jobbet. Bara sätta tonåringarna i arbete. Ha veckomöte med alla inklusive den nya svärdottern och sätta upp riktlinjer. Tonåringar borde kunna tvätta sina kläder själva om det finns tvättmaskin hemma. De kan definitivt plocka upp efter sig själva och fixa middagen ibland. Det blir ju vad ni vuxna gör det till.
  • Anonym (abc)
    Anonym (Eva) skrev 2019-07-21 19:23:26 följande:

Betalar dagens 17-åringar ett par tusen i månaden till sina föräldrar? De går ju fortfarande på gymnasiet, vart ska de få pengarna från? Visst kan man jobba extra men inte i den omfattningen att man kan betala flera tusen per månad.

Fast hen har rätt. Flyttar man hemifrån så förväntas man ta ansvar för sig själv även om föräldrarna har försörjningsansvaret och det slutgiltiga ansvaret.

Själv flyttade jag hemifrån för att läsa gymnasiet. Mina föräldrar hjälpte mig att fixa mitt boende och gav mig pengar varje månad men det var jag som skötte min lägenhet, betalade hyran, städade, tvättade och lagade mat.
Svar på tråden Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.