• Anonym (Sniken mamma?)

Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.

Sonen på 17 år har sin flickvän boende hos sig, i vårt hus.

Hon har bott här nu i 5-6 månader.

Betalar ingenting. De hjälper inte till med någonting.

Vi vuxna tvättar, städar, diskar och plockar efter alla.

Lagar mat och köper godis och snacks.

Vi har mindre barn med som ska underhållas.

Nu börjar vi tröttna.

Vi har inte jättemycket pengar just nu. Och vi har tänkt att hon äter ju inte så mycket och vi gillar henne och så. Så det är klart hon får vara här.

Men det kostar en del. Mat, fredagsmys, lördagsgodis och de få gånger vi äter ute. Så är det en till att betala för.

De duschar och vill ha kläder tvättade.

De vill ha skjuts hit och dit eller bensinpengar.

Jag finner det märkligt att hennes föräldrar inte ens frågat om vi vill ha något för att hon bor här. Men inte ett ord om det.

Jag vet inte hur vi ska göra?

Jag känner bara att jag börjar bli skapligt bitter.

Jag kan inte säga att hon inte får det de andra barnen får.

Men samtidigt så är det inte mitt barn.

Jag vet inte..

Tips?

• Svar på tråden Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.
  • Tom Araya
    Anonym (Sniken mamma?) skrev 2019-07-21 17:15:51 följande:

Nu börjar vi tröttna.

Vi har inte jättemycket pengar just nu. Och vi har tänkt att hon äter ju inte så mycket och vi gillar henne och så. Så det är klart hon får vara här.

Men det kostar en del. Mat, fredagsmys, lördagsgodis och de få gånger vi äter ute. Så är det en till att betala för.

Jag finner det märkligt att hennes föräldrar inte ens frågat om vi vill ha något för att hon bor här. Men inte ett ord om det.

Jag vet inte..

Tips?

Det här ämnet har varit uppe många gånger på FL.

Du curlar din son, hans flickvän åker med på köpet så att säga.
    Ska du börja ta tag i saken måste du börja med din son.
    Att hjälpa till i hemmet borde vara en självklarhet i den åldern.

Sedan borde du ta ett snack med dem om ekonomin, ev även med hennes föräldrar.
  • Anonym (kh)

Nej men ts skärp dig, Är det du som ska föreställa vuxen bland de inblandade? Hur kunde du låta det gå så långt?
    Sonen har alltså låtit någon flytta in och alla låtsas som det inte hänt. I ett halvår? Ta kommandot över ditt hem ts, det är ni vuxna som bestämmer. Inget av mina barn har fått starta samboskap i föräldrahemmet. Din son har alltså gjort det utan att fråga, utan att få ert tillstånd. Utöver det ska ni betala mat till den inneboende som bor hos er gratis. samt att ni ställer upp som privatchaufförer, och ni städar och tvättar efter personen.
    När du inte sagt ifrån om galenskaperna bryter du ihop och skyller på andra.
    Du och din man skulle ha satt gränser för länge sedan.  Ni skulle ha pratat med sonen och talat om hur ofta flickvännen kunde komma på besök. Det kan inte vara oftare än ni orkar och har lust med samt hur mycket mat ni har råd att bjuda på. Maten kunde sonen laga när hon var på besök. Godis kan de köpa själva. Att tvätta hennes tvätt kommer inte på fråga.
    Du ska inte prata med flickans föräldrar. Ni ska tala med er son om vad som gäller i ert hem.

• Anonym (A)
    Anonym (Enla) skrev 2019-07-21 19:37:10 följande:
    Som sagt, anser man sig mogen nog att flytta hemifrån och ihop med sin pojkvän är man mogen nog att även ta ansvar för sig själv och hushållet. Alla 17-åringar flyttar inte ihop med sin pojkvän.

Men de som väljer att göra det och alltså ser sig som så vuxna att de kan flytta hemifrån- de bör ha en plan för hur de ska klara sig, såväl ekonomiskt som hushållsmässigt. Var de ska få pengarna ifrån? Ja, det är väl något de, om de anser sig mogna nog att flytta hemifrån, får lösa.
    Håller med
  • Aiyana

Det är lätt som en plätt att lösa det här problemet. Ställ krav och säg i från.

Ni är vuxna och ni bestämmer. Att situationen ser ut som den gör beror enbart på att ni har tillåtit det. 

• viseversa

Omg hennes föräldrar har en fet räkning att betala till er. 2000:- MINST per månad hon bott hos er. Säg att dom får betala eller så får hon flytta hem illa kvikt. Hade också blivit galen. och sina kläder kan dom fan tvätta själva. Sluta curla. jag tvättade alla mina plus mammas och brorsans kläder i den åldern. Både tvättade och vek och in i skåpen. Lagade även mat själv. Men mamma betalade såklart matvarorna men jag var ju hennes barn också.

• Anonym (Hmhm)

Kontakta hennes föräldrar och säg att antingen får de hämta hem henne eller så får de betala dig hyra för att hon bor där.
    Gör ett veckoschema över matlagning så familjhemedlemmar får turas om att laga middag
    Tvätta inte deras kläder. Lämnar de smutsiga kläder så släng dem i en tvättkorg och sen får de tvätta dem själva eller så får de vara utan rena kläder helt enkelt. Vet inte hur det är med lagar och försörgningsplikt, men alt tvätta era kläder(ink sonens) men flickvännens kläder får ligga kvar i tvättkorgen tills hon tvättar dem själv.
    Sluta skjutsa runt dem. Be dem ta cykel/buss/tunnelbana/sina egna ben.
    Vill hon vara en del av familjen så får hon bidra till familjen med. Inte bara bli serverad.

• Kramklubba

Du måste börja kommunicera oralt till en början. Sätt barnen på sysslor. Putsa fönster, klippa gräsmattan etc.

• Anonym (abc)

Håller faktiskt med tidigare talare som tycker att ta ska ta detta med sonen. Sätta gränser mot honom om hur ofta flickvännen får komma över.

• Anonym (Flytta)
    Anonym (Sniken mamma?) skrev 2019-07-21 17:15:51 följande:

Nu börjar vi tröttna.

Jag vet inte..

Tips?

Den här tråden ska jag visa för en vän.

Hon hade det ungefär som du fast i flera ÅR.

Det var så illa att även hennes yngre son flickvän bodde hemma hos dem.

Den flickan hjälpte till i början, men när den äldres flickvän inte gjorde något, så slutade även hon göra något.

Den äldres flickvän jobbade men betalde inget hemma.

Även när hon var sjukskriven efter operation så gjorde flickvännen ingenting. Hon satte inte ens tallriken i diskmaskinen.

Vill du ha det så i 7-8 år till? Vad ska du göra när dina andra barn också vill att deras pojkvänner/flickvänner ska få bo hos er och få samma service?

Du kan ju knappast säga att han får det men inte de.

Jag lärde känna min kompis i för ett antal år antal. Jag säger till dig som jag sa till henne.

Du måste sätta ner foten, ingen kan behandla dig sämre än du tillåter.
  • viseversa
    Anonym (Flytta) skrev 2019-07-22 11:49:15 följande:
    Den här tråden ska jag visa för en vän.
    Hon hade det ungefär som du fast i flera ÅR.
    Det var så illa att även hennes yngre son flickvän bodde hemma hos dem.
    Den flickan hjälpte till i början, men när den äldres flickvän inte gjorde något, så slutade även hon göra något.
    Den äldres flickvän jobbade men betalde inget hemma.

Även när hon var sjukskriven efter operation så gjorde flickvännen ingenting. Hon satte inte ens tallriken i diskmaskinen.
    Vill du ha det så i 7-8 år till? Vad ska du göra när dina andra barn också vill att deras pojkvänner/flickvänner ska få bo hos er och få samma service?
    Du kan ju knappast säga att han får det men inte de.

Jag lärde känna min kompis i för ett antal år antal. Jag säger till dig som jag sa till henne.
    Du måste sätta ner foten, ingen kan behandla dig sämre än du tillåter.
    sa hon ifrån tillsist? hur slutade detta? Hade blivit GALEN men jag hade å andra sidan inte tillåtit detta från start.
Svar på tråden Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.