• Fuffert

    Utmattad sambo ekonomiskt

    Hej,

    Vill höra era åsikter!

    Jag har försörjt min sambo under 2år, dvs betalat hans mat, boende, frisör, lunch varje dag, telefonräkning m.m. Detta för att han hade så mycket lån så all hans lön gick till att betala av hans lån så att han inte hamnade hos KF. (Har hjälpt han ur KF tidigare vill jag tillägga). Han jobbade under tiden, med ett jobb som för tillfället gav lite betalt (ändå mer än mig) men som skulle ge han riktigt bra betalt bara han gick klart sin ?LIA?.

    Idag tjänar han 5ggr mer än mig och har det riktigt bra ställt ekonomiskt.

    Under denna tid då jag försörjt honom har jag inte kunnat unnat mig själv något. MAX köpt kläder på bloppisar och gått ifrån hudvårdsprodukter som jag tidigare haft, som varit av dyrare slaget för att använda samma som honom (ICA).

    Idag bor vi i en bostad som kostar 3000kr mer än den förra (som jag betalade). Vi har nu bott här i 3 månader. Jag har äntligen kommit på fötter igen och känner mer välbefinnande då jag faktiskt kan köpa saker jag vill till mig själv, spara pengar och ha tankar på vad jag vill rent ekonomiskt i framtiden.

    Under dessa 3 månader är han som betalar hela hyran + det mesta av maten som inhandlas.

    Jag står fortfarande för mina saker som telefonräkning, frisör, mat om inte han är hemma, luncher m.m.

    Han tycker nu att jag ?hazzlar? honom. Alltså lurar honom ekonomiskt. Medan jag tycker att det är hans tur att betala efter allt jag gjort för honom, efter allt jag har kunnat unnat mig själv och/eller sparat ihop/ betalat av mer på mina egna lån. Och då betalar han inte ens allt till mig som jag gjorde för honom.

    Vill tillägga att jag får ut betydligt mindre än honom i lön, även under den tid jag försörjde honom. Jag har 3ggr så mycket mer lån än honom, men han ser inte det då jag betalar det via företaget (egenföretagare).

    Nu väntar vi barn. Jag måste lägga min verksamhet åt sidan och det kommer att drabba mig hårt ekonomiskt efter mammaledigheten då det inte blir någon försäljning.

    Han har inte möjlighet att ta pappaledigt utan kommer jobba fulltid. Även här känner jag att det blir jag som får lägga mig platt och anpassar mig.

    Någonstans känner jag att i och med att han tjänar så pass bra (mycket mer är medel-svensson) att han likt förbannat kan betala det mesta. Nu när jag dessutom lägger allt åt sidan.

    Gör jag fel som lägger undan pengar på mitt sparkonto? Jag tycker det är pengar som jag kunde ha sparat under dessa 2år med honom. Jag hade också lån som jag betalade på under den tiden.

    Skulle vi börja dela lika på allt fr o m idag känns det även som att jag är förloraren i allt rent ekonomiskt. Det har även varit psykiskt tufft att få vara den som håller i budget, sagt stopp och nej till alla nöjen, den tråkiga flickvännen, anses som snål och allt vad det medför.

    Hur ser ni på allt?

    Är så otroligt tacksam för svar!

  • Svar på tråden Utmattad sambo ekonomiskt
  • Fuffert
    Anonym (ace) skrev 2019-07-29 21:56:27 följande:

    Vad är meningen med sparpengarna?

    Som sambos så kommer dessa delas om ni går skilda vägar (om ni bott ihop i 5 år eller mer så är det 50/50 som gäller).

    Eller sparar du för att ha "egna pengar" under FL?

    Är det pengar som ska vara "öronmärkta" till saker för dig, eller gemensamma saker för framtiden (semesterresa, bil, gemensam buffert)?

    Jag tycker att mannen inte är schysst mot dig vare sig ekonomiskt eller med FL, men om du tycker att hans agerande inte är "så farligt" så får du nog svälja att han svindlat dig på pengar och bita i det sura äpplet och dela på utgifterna nu.


    Meningen är att ha en trygghet med sparpengarna.

    Allt kan hända och jag vet heller inte hur det kommer se ut efter FL.

    Han sparar också, på sitt håll. Även om det skulle delas lika om vi går skilda vägar så ligger jag idag inte i riskzonen att han tar hälften. Hans sparande på 1 månad tar 4 månader för mig att få ihop.

    Tack för ditt svar.
  • Fuffert
    Jemp skrev 2019-07-29 22:13:48 följande:

    Så du ska offra din karriär, och din ekonomi, för att han inte vill att hans ska påverkas?

    Spännande att det alltid är män som inte kan ta föräldraledigt. Eller snarare tragiskt. Om han dessutom inte ens tänker kompensera dig för inkomstförlusten blir det ju ännu svinigare.

    Förutom företag/karriär påverkar det i regel också er jämställdhet även långsiktigt, hans och barnets relation och ev även din pension (lite osäker hur det är med egenföretagande där). Och hur mår ert förhållande av din eventuella (och berättigande) bitterhet över detta?


    Jo, som sagt var min tanke att om allt flyter på med att bostaden betalas av han och mat som jag tidigare gjort så är 100% av FL OK för mig. Förhållandet har mått bra, detta uppdagas idag, 3 månader efter. Just nu as we speek är det inte bra och därför skriver jag här för att höra om åsikter från annat håll. Måste reda ut med mig själv innan och ta beslut hur jag vill ha det och vara konsekvent i det när jag tar upp detta med honom (förmodligen imorgon).

    Vet inte om du såg mitt svar gällande ?klumpsumman? men om du gjorde, är nyfiken hur du ser på det?
  • Jemp
    Anonym (ace) skrev 2019-07-29 21:56:27 följande:

    Vad är meningen med sparpengarna?

    Som sambos så kommer dessa delas om ni går skilda vägar (om ni bott ihop i 5 år eller mer så är det 50/50 som gäller).

    Eller sparar du för att ha "egna pengar" under FL?

    Är det pengar som ska vara "öronmärkta" till saker för dig, eller gemensamma saker för framtiden (semesterresa, bil, gemensam buffert)?

    Jag tycker att mannen inte är schysst mot dig vare sig ekonomiskt eller med FL, men om du tycker att hans agerande inte är "så farligt" så får du nog svälja att han svindlat dig på pengar och bita i det sura äpplet och dela på utgifterna nu.


    Delas sparpengar mellan sambos verkligen? Inte enligt källorna jag hittar.
  • Fröken W

    Kan ni i lugn och ro sätta er ner och prata om detta? I ett läge där ni inte är upprörda/arga. Förklara för honom lugnt och sansat hur du ser på allt och vad du känner när han påstår att du lurar honom på pengar, precis som

    du skrivit här. Låt också honom få utrymme att berätta sin syn, utan att bli avbruten och utan att du försöker avbryta/försvara.

    När ni båda fått ur er hur ni ser på situationen så får ni besluta om ni kan lösa detta själva eller om ni behöver hjälp att tänka och planera inför framtiden.

    Jag håller för övrigt med tidigare svar om att han borde ta ut föräldraledighet. Det är bullshit att han inte kan för att han just kommit in i arbetet m.m. Han kommer ju ha tid att fortsätt jobba som vanligt under graviditeten och under tiden som du är föräldraledig så det dröjer ju över ett år innan han behöver lämna jobbet. Om det känns för svårt för honom att vara ledig 100% så kanske han kan vara ledig 50-60% och du resterande tid men att ni gör upp hur det ska funka ekonomiskt om du tar ut större del av fl.

    Lycka till!

  • Jemp
    Fuffert skrev 2019-07-29 22:25:05 följande:

    Jo, som sagt var min tanke att om allt flyter på med att bostaden betalas av han och mat som jag tidigare gjort så är 100% av FL OK för mig. Förhållandet har mått bra, detta uppdagas idag, 3 månader efter. Just nu as we speek är det inte bra och därför skriver jag här för att höra om åsikter från annat håll. Måste reda ut med mig själv innan och ta beslut hur jag vill ha det och vara konsekvent i det när jag tar upp detta med honom (förmodligen imorgon).

    Vet inte om du såg mitt svar gällande ?klumpsumman? men om du gjorde, är nyfiken hur du ser på det?


    Har ni inte diskuterat ekonomi alls tidigare?

    Jag förstår att det känns surt med klumpsumma, men det är väl bättre än inget. Om han inte kan tänka sig gemensam ekonomi i framtiden så kanske det är rimligare att han försörjer dig i två år?

    När vi fick vårt första barn gick vi över till nån variant av gemensam ekonomi med egna "fickpengar". Både gemensamt och eget sparande. Känns väldigt logiskt nu för oss. Har haft separat ekonomi tidigare, både med ex och med nuvarande.

    Jag har aldrig varit i förhållande där det skiljer så mycket inkomstmässigt som hos er. Känns svårt med hans inställning där, särskilt eftersom det blir en maktfaktor också. Du kan ju inte tvinga honom att försörja dig i längden men hur ser ni/han på framtiden med familj, förhoppningsvis gemensamma drömmar etc?

    Allra minst ska han ju, förutom "skulden" till dig, minst betala halva ditt inkomstbortfall under fl. Och såklart för barnet. Även om jag tycker det är tråkigt med ännu en som sätter sig i kvinnofällan, både för din skull och för samhällets och normer som får fortsätta.
  • Anonym (Eva)

    Har du sagt till honom att du tycker han har snyltat på dig i två år? Och att det är hans tur att betala mer nu? Vad säger han till det?
    Förstår att ett förhållande är mer än pengar, men vet inte om jag hade velat vara tillsammans med någon som tänker som han gör. Hur ska ni göra när barnet är fött? Ska ni dela kostnader 50/50? Betala procentuellt utifrån lön?

  • Hawk

    Nej absolut inte. Gemensamt bohag och gemensam bostad är det som delas.


    Jemp skrev 2019-07-29 22:27:09 följande:

    Delas sparpengar mellan sambos verkligen? Inte enligt källorna jag hittar.


  • Anonym (ace)
    Jemp skrev 2019-07-29 22:27:09 följande:
    Delas sparpengar mellan sambos verkligen? Inte enligt källorna jag hittar.
    Då har jag fel. När min vän separerade så gjordes bodelning med jurister och då ingick sparkapital och lån som inte var gemensamma (bl.a CSN), men det kanske fanns något avtal utöver standard.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (ace) skrev 2019-07-29 21:56:27 följande:
    Vad är meningen med sparpengarna?
    Som sambos så kommer dessa delas om ni går skilda vägar (om ni bott ihop i 5 år eller mer så är det 50/50 som gäller).

    Fel fel fel!


    När samboförhållanden upplöses så är det bara bostad och bohag (typ möbler) som införskaffats för gemensamt bruk som delas upp, om det inte finns samboavtal.


    Är man gift så delas all egendom rakt av, om inte äktenskapsförord finns (eller om makan/maken fått en gåva i form av enskild egendom).

  • Anonym (N)

    Men varför skaffar du barn med honom??? Och vadå att han inte har möjlighet att vara pappaledig, det har alla i Sverige.

  • riboflavin

    Nej, du gör egentligen inte fel som lägger undan pengar. Men eran relation är dödsdömd om ni inte hittar ett gemensamt synsätt på er ekonomi, han borda vara mån om att ge tillbaka. Om ni framöver inte ska ha gemensam ekonomi så bör ni sätt er ner och titta på hur mycket pengar du legat ute med för hans skull. Om han inte tänker försörja dig utan knussel så ska ni se de pengarna som ett lån som ska betalats tillbaka. Hans andra alternativ är att ni från nu har gemensam ekonomi, på det viset som du delat med dig av allt du haft får han nu göra likadant. Acceptera inte heller rakt av att han inte kan vara fl, alla kan ta ut lite fl. Om du kan ha igång din verksamhet enstaka dagar tycker jag att du kan kräva att han har en ledig dag per vecka för att du ska kunna behålla åtminstone delar av kundunderlaget. Annars är det lämpligt attbhan (för er relations skull och för relationen till barnet) tar åtminstone 3 månader ledigt så att du under en uppstartsperiod kan ha allt fokus på att få igång din verksamhet igen. Spontant låter han inte som en person som kommer se din sida av saken tyvärr, jag hoppas jag har fel.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Kaol81

    Hej.

    Tycker att du handlat helt rätt som hjälpt din sambo tidigare.

    Tycker också du gör helt rätt som lägger undan i eget sparande just nu.

    Men jag förstår att din sambo undrar vad som händer just nu. Ni har båda inkomst osv och om du tycker det är hans tur att betala nu utan att han vet hur du tänker och varför så skulle jag nog också undra.

    Jag och min man har också väldigt stor skillnad i inkomst.

    Vi har gjort så att vi har räknat ihop alla våra gemensamma kostnader. Boende, ev lån, bil, försäkringar av alla slag, internet telefon, mat (rimlig summa vad vi äter för hemma. Ej ute lunch på jobbet de går under ?eget?)

    vi säger att den totala summan på detta blir typ 25.000

    Sen räknar vi ut vad i % vi tjänar i förhållande till varandra.

    Om vi (för enkelhets skull) säger att min man får ut 30.000 och jag 70.000 i månaden så har vi tillsammans 100.000 in.

    Jag tjänar 70% av den inkomsten och min man 30%.

    Jag ska därför betala 70% av våra gemensamma kostnader och min man 30%.

    Så tycker vi att vi gör det rättvist. Vi har båda bidragit med lika mycket utifrån vad vi får in. Och vi har båda egna pengar kvar. Så att relationen inte blir så ojämn pga av pengar!

    Detta sätt går ju att använda och justera efter föräldrapenning osv också.

    Tips.

    Oavsett hur ni väljer att göra, lycka till med allt.

  • Anonym (ace)
    Anonym (Jenny) skrev 2019-07-30 01:34:54 följande:

    Fel fel fel!


    När samboförhållanden upplöses så är det bara bostad och bohag (typ möbler) som införskaffats för gemensamt bruk som delas upp, om det inte finns samboavtal.


    Är man gift så delas all egendom rakt av, om inte äktenskapsförord finns (eller om makan/maken fått en gåva i form av enskild egendom).


    Jag tror att du inte läste hela tråden...
    Anonym (ace) skrev 2019-07-30 01:04:36 följande:
    Då har jag fel.
  • Xenia

    Om du försörjt honom i två år, så är det rimligt att han försörjer dig i två år.

    Klumpsumma tycker jag låter som om mycket skulle försvinna i skatt?

    Om du efter föräldraledigheten sedan jobbar deltid, hur blir det med pensionspoäng?

  • Anonym (förstår dig)

    Det är pga exakt detta man måste sätta upp spelreglerna INNAN man börjar försörja sin partner. Annars hamnar man i den här typen av situationer. Jag försörjer min sambo som är kroniskt sjuk, men hon har garanterat att göra samma för mig.

    Tycker att det är helt rimligt att han betalar mer för att kompensera dig men många människor har inte detta i sig naturligt utan behöver övertalas i förväg. Förstår att det går stick i atåv med hur många anser att ett förhållande BÖR vara.

  • Anonym (Ansvar)

    Jag tycker att du borde ta tag i det här på allvar, varför valde du att ens bli gravid med denna man och varför i hela friden diskuterade ni inte ekonomi innan ni blev gravida? Verkar otroligt oansvarigt sv er båda och speciellt om han tidigare haft svårt med pengar, det ansvaret ligger Hos er båda! Det är viktigt att man är överens och har diskuterar tex föräldraledighet innan man står i situationen. Hur tänker du kring ditt eget ansvar i denna situation?

Svar på tråden Utmattad sambo ekonomiskt