• Anonym (V)

Ni som äter kött

Jag hoppas att vi kan hålla så god ton som möjligt i denna tråd!

Ni som äter kött, varför gör ni det trots att ni vet att det är dåligt för miljön, djurens välbefinnande och ur många perspektiv även för hälsan?

Varken nu eller när jag var köttätare finner jag ett bra svar på den frågan.

• Svar på tråden Ni som äter kött
  • Anonym (Stina)

Ungefär hur ofta äter ni kött? Speciellt ni som säger att det är bra för er ?i lagom mängd?? För de allra flesta jag känner som äter kött, äter det i princip varje dag, alla mål om de äter t.ex. skinka på frukostmackan.

• modsey
    Anonym (Stina) skrev 2019-07-30 10:18:15 följande:

Ungefär hur ofta äter ni kött? Speciellt ni som säger att det är bra för er ?i lagom mängd?? För de allra flesta jag känner som äter kött, äter det i princip varje dag, alla mål om de äter t.ex. skinka på frukostmackan.

Jag äter sällan kött till frukost, någon gång i månaden kanske.
    Ungefär så här ser min vecka ut, lunch / måndag
    Måndag kyckling, vegetarisk
    Tisdag, vegetarisk, köttfärs
    onsdag, fisk, vegetarisk
    torsdag, kyckling, nötkött
    fredag, vegetarisk, fläskkött
    Lördag, chark, kyckling
    Söndag, vegetarisk, nötkött
    På ett ungefär :)

Portionsmässigt så är köttet tillbehör och det är mer rotsaker och grönsaker på tallriken
  • Anonym (K)

För att reta sådana som du såklart.

• Animerad

Någon form av dött djur vill jag ha på tallriken varje dag. Dock serverar min lunchrestaurang goda vegetariska soppor och sallader. I övrigt behöver det inte förklaras eller försvaras varför man äter svenskt kött.

• Man343

Varje dag, i princip alla mål.

Kanske inte så mycket till frukost om jag äter hemma, då jag inte äter bröd normalt (dvs ingen skinka) , så då blir det bara yoggi och flingor till frukost.

1. Det är gott, och nyttigt. Tränar mycket och behöver få i mig mycket protein varje dag (150-200g), och käkar inte bönor och andra vegetabiliska alternativ.

2. Svensk djurhållning är bra, och har inget dåligt samvete alls. Bor på landet (har även jobbat lite på både lantbruk och slakteri som ung) och har bra koll på djurhållning.

3. Miljöaspekten ger jag inte mycket för. Att betande kor skulle vara förödande för klimatet är ju bara skrattretande. Att det går åt mycket vatten är inte heller något problem, då vatten inte förbrukas som många verkar tro, utan ingår i ett kretslopp.

4. Hälsa. Är 43 år, har i princip perfekt hälsa. Riktigt bra blodvärden, bra blodtryck, aldrig varit sjukskriven, bra kondition, bra muskelstyrka. Får ofta höra att jag ser yngre ut än vad jag är.

• Forumdeltagaren

Egentligen vill jag inte äta kött (har känslor för djuren) men gör det av bekväma skäl. Det behövs i min mening viss avskjutning av vilda djur som älg t.ex.
    Miljön mår kanske inte bra av det men det största problemet tycker jag att det bor alldeles för många människor på den här planeten.

• Anonym (Anonym 666)

För att det är gott. För att vi behöver protein och kött är en utmärkt källa till det.

• Buttbee

För det retar veganer som dig,Mmmmmh gott med kött ska äta extra mycket idag bara för jag läste denna tråd 

• Anonym (Q 54)

Man ska äta allsidig kost. Kroppen behöver animaliskt protein. Det man däremot ska försöka tänka på är att välja produkter av god kvalitet. Både kött, fisk och grönt. Handla gärna lokalt. Hellre färre gånger kött men med hög kvalitet. Själv försöker jag vara ekotarian. Med riktning mot vilt. Från skog till bord och att ta tillvara på allt.

• Anonym (V)
    Buttbee skrev 2019-07-30 12:49:03 följande:

För det retar veganer som dig,Mmmmmh gott med kött ska äta extra mycket idag bara för jag läste denna tråd 

Det retar mig inte, jag frågade för att jag undrar.

Hoppas det smakar!
Svar på tråden Ni som äter kött